Vinkkejä miten saa ekaluokkalaisen tulemaan reippasti kotiin koulusta!
Meillä siis tilanne tämä: Syksystä asti ollaan "tapeltu" kotiin tulosta. Lapsella kestää kilsan matkassa melkeen tunti. Aina löytyy joku ns. selitys siihen miksi kestää. Rangaistukset ollet käytössä mutta ei tehoa. (esim. karkkipäivät pois, tietokone kielto, lempilelut pois) Mikä neuvoksi? Miten rankaista (olipa rankka sana) lasta lorvimisesta? Ollaanko liian tiukkoja? Tiedän että lapsi osaa kävellä matkan 20-30 minuuttiin. Ollaan huolesta soikeena kun puhelimeen ei vastata, aina saa miettiä jospa nyt sitten on jotain sattunut. Näin siis2-3 kertaa viikossa, välillä menee paremmin ja silloin kehutaan.
Miten teidän ekaluokkalaiset suoriutuu kotiin koulusta?
Kiitos jos jaksatte olla avuksi! =)
Kommentit (27)
kotimatkaan.
Jos menee yli tunnin, soitan naapuriin, onko heidän poikansa tullut kotiin. Jos (ja kun) ei ole, on kaikki hyvin, pojat leikkivät jossain.
Hyvin ehtii tehdä läksyt ja syödä ja ehkä vielä kaverillekin, vaikka matkassa kestää.
Onhan viikonloputkin keksitty. Monessa perheessä kaverit ovat tervetulleita vain silloin.
syömiseen menee aikaa.
matkoihin kaverille menee aikaa.
jumppa kerran viikossa, silloin ei pääse kaverille.
haluaa olla välillä kotonakin katsomassa dvd, pelaamassa.
Mutta kiitos edelleen kommenteista =)
Koulumatkaa on vajaa kilometri ja ennätys sen matkan kestoon on lähemmäs 1½ tuntia. Toisaalta silloin kun on kiire, matkaan menee 15 minuuttia. Aikaisemmin hermostuin odotteluun, mutta nykyisin olen enemmänkin yllättynyt, jos poika ilmoittautuu alle tunnissa. Olen opetellut itse sietämään pitkät koulumatkat ja pojan kanssa on sovittu, että jos on oikeasti jotain menoa, silloin pitää tulla reippaasti kotiin. Tarvittaessa menen vaikka vastaan häntä koululle.
Olen ajatellut, että koulumatkaan saa mennä vähän enemmän aikaa, onhan koulupäivä jo takana. Kavereiden kanssa pitää tutkia joka ojan pohja ja käpy mitä matkalle sattuu. Eikä se matka paljon nopeammin suju yksinkään. Kyllä ne läksyt ja välipalat ehtii vähän väljemmälläkin aikataululla.
kotiin, aamulla kyllä ehtii hyvin 30 minuutissa kävellen. En edes oleta, että hänen pitäisi tulla nopeasti kotiin koulusta, miksi pitäisi?
Ei siihen ollut muuta syytä kuin että kotona oli tylsää ja läksyt tehtävänä. Kivempaahan se oli hengailla kaverien kanssa.
Eikä kotioloissa moittimista, mutta paljonko penska saa irti niistä ainaisista iltarutiineista?