Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 v pojallani todettu lukihäiriö. Mitä vinkkejä teillä on kotiin?

Vierailija
03.03.2009 |

Tässä on 1,5 vuotta ihmetelty, onko pojalla lukihäiriötä vai ei. Nyt on opettaja ja erityisopettaja todenneet, että kyllä on. Se näkyy vain siinä, että

-käsiala on huonoa

- lukeminen hitaampaa kuin keskiverroilla

- välillä ei näe sanoja tai arvailee sanojen loput

- kaksoiskonsonantit toisinaan uupuvat, ei aina kuitenkaan

- b ja d menee sekaisin

- oikea ja vasen menee sekaisin.

Poika saa tukiopetusta joka toinen viikko yhden tunnin, mutta se on kovin vähän. Kaipaan kokemuksia, mitä kannattaa kotona tehdä ja mistä on eniten hyöytä?

Tiedän itsekin, että hän pitäisi lukea ja kirjoittaa, mutta haluaisin kokemuksiin perustuvaa tietoa

- kuinka paljon on päivittäin luettava? Riittääkö 2 min, 5 min? Riittääkö 5 virkettä, 50 virkettä? Jos siis joka päivä tekee läksyjen lisäksi.

- onko ihan pakko lukea ääneen?

- kuinka paljon pitäisi päivittäin kirjoittaa? Riittääkö yksi lause huolellisesti?

Olen raahannut kirjastosta jos minkäkinlaista kirjaa. Poika kieltäytyy lukemasta ääneen, koska se on niin hidasta. Muutenkin hän mielellään vain katselee kuvia, eikä lue.

Olen yrittänyt kannustaa, että hän kirjoittaisi päiväkirjaa joka päivä. Ei kiinnosta.

Jos en aseta päivittäiseksi tehtäväksi, että joka päivä tehdään tämä ja tämä, niin asiat jää tekemättä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiossa tuli joskus ohjelma miehestä joka laittoi lapsia ja isompiakin opettelemaan ryömimiset ja konttaamiset ym ja sitä kautta saattoi lukihäiriö helpottua!! Se oli joku "luki peka". Löytysköhän googlella? Näytti kyllä oikeasti olevan tehokasta. Ohjelmasta on jo ikaa..

Vierailija
22/37 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia löytyi :

"Minäkin luin aikoinaan sen artikkelin ja kerroin siitä ystävälleni, jolla on lukihäiriö, eikä hän myöskään kontannut lapsena. Samoin lukihäiriö on hänen tyttärellään, joka ei myöskään kontannut lapsena. Siinä artikkelissa kerrottiin, että jos lapsi ei opettele konttaamaann niin häneltä jää oppimatta jokuhiton vuorotahtijuttu, että eri puolen käsi ja jalka yhtäaikaisesti liikkuisivat. Sen seurauksena jotkuthiton hermoradat aivoissa jäävät kehittymättä, josta seurauksena mahdollisesti juuri lukihäiriö. Ilmeisesti ko. hermoratojen toiminta helpottaisi siis lukemista. Artikkelissa mainittiin myös, että konttaaminen ihan aikuisiälläkin saattaisi helpottaa lukihäiriötä. Ja onhan noita muitakin vuorotahtilajeja, kuten esim. hiihto. Tai mikä sen parempaa kuin BRAIN GYM, josta lisätietoja www.braingym.org Aivojumppakurssi muuten Tampereella 17.-20.5. Olin vain poikani koululla järjestetyssä illassa, jossa aiheeseen perehtynyt hlö aivojumppautti meitä kaikkia: vanhempia ja koululaisia. Mielestäni aivojumppa voisi hyvinnii sopia asseille ja addeille."

http://www.mtv3.fi/ohjelmat/45min_2003/arkisto.shtml?110359

Katoppa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pekuoy.fi/tpl_site_01.asp?lang=1&sua=1&s=38&q=e1ak%2Bfn

Laitoin sitte useamman viestin. Ajattelin vaan, että miten jos se varsinainen ongelma onkin jotain tällaista. Voimia!

Vierailija
24/37 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin asentohuimauksen suhteen.

Vierailija
25/37 |
16.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin seurata noita linkkejä, mutta ihan käytännön ohjeita en löytänyt. Muistan kyllä nähneeni liikesarjat joskus telkkarissakin. Siellä tehtiin muistaakseni saman verran kummallekin puolelle. Onko tuo puolen testaaminen jokin uusi juttu? Minäkin voisin kokeilla noita pojan kanssa. Asentohuimaus saattaisi olla siinä mielessä mahdollinen, että poika ei tykkää korkeista paikoista eikä karuselleista, toisin kuin pikkusiskonsa, vaikka muuten on luonteeltaan rohkeampi. Tai olisiko jollain vinkkiä alan ammattilaisesta, joka voisi testata ja opettaa nuo harjoitukset täällä Oulun seudulla?

t. nro 46 (muistaakseni)

Vierailija
26/37 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/akuutti/arkisto2007/021007_c.htm

Näiden ohjeiden mukaan olen toiminut. Ohjeet ovat simppelit verrattuna muihin goolettamalla löytyneisiin ohjeisiin.

Hyvin usein fysioterapetit ovat niitä ammattilaisia.

ap

Vierailija
27/37 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä linkeistä. Tutustun niihin ajan kanssa. Pitääpä kysyä lapselta, huippaako häntä toisinaan.

Poika muuten konttasi. Ihan tietoisesti pidin huolen, että hän konttaisi, eikä häntä edes tarvinnut opetella.

Ja nyt hän siis pelaa tennistä, joka treenaa sitä vastakkaisuutta.

Puhuin eilen pojan kanssa ylläolevien ohjeidenkin mukaan ja tsemppasin häntä kirjoittamaan joka päivä yhden virkeen huolellisesti ja tarkistaen. Hän sanoi, että hän voi kyllä kirjoittaa kaksikin virkettä. Koska sanoin, että maksan 10 senttiä per virke.

No, isä sitten illalla saneli hänelle seruaavaan lauseen (ei todellakaan minun lause-ehdotukseni...): Faarao lähti bussilla egyptiläiselle pyramidille. Hän tapasi siellä kuningattaren joka makasi muumiona sargofagissa.

Isän mukaan seuraavat virheet:

- Bussi

- byramidi

- siällä

- sark...jotain

- pisteen paikkaa oli yhdessä miettineet.

Ei siis yhtään kaksoiskonsonanttivirhettä, jopa sana "kuningattaren" meni oikein. Minä itse en sanoisi, että hänellä on lukihäiriötä... Mikä ihme tässä on, että kotona menee paremmin kuin koulussa?

Vierailija
28/37 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa ihmeessä kaikki lukihäiriöiset tuota asentohuomaushoitoa.

Se on ihan lääketieteellisesti todistettu ja käytössä.

Meidän lapsilla tehoaa, koulu sujuu huomattavasti helpommin!

Ja hoito on helppoa, köllötellään vain kyljellään, selällään, toisella kyljellä, mahallaan....

Pitää vain tietää ensin että mihin suuntaan sitä huimausta on ja kummallepäin hoito aloitetaan. Ettei mene vielä huonompaan.

googlettakaa "tapani rahko" niin alkaa löytyä.

Vierailija
29/37 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittävästi liikuntaa( myös taukoliikuntaa) riittävästi unta, riittävästi kunnon ruokaa ja riittävästi harjoitusta. TÄmä toimii ennen pitkää ja lukihäiriöinenkin lapsi oppii lukemaan jopa suuvasti. Riittävää harjoitusta on vaikea saada aikaan, jollei löydä jotain, minkä lukeminen lasta kiinnostaisi. Kannustus ja lahjominenkin voisi olla paikallaan.

TÄmän sanon lukihäiriöisen äidin lukihäiriöisenä lapsena ja lukihäiriöisen pojan äitinä - joka tätä nykyä elättää itsensä kirjoittamalla ja kirjoittaakseen joutuu lukemaan toisia kirjoja koko ajan... Mummo lukee mielikseen ja poikakin jo tätä nykyä (nyt viidennellä, lukee kirjoja ihan vapaaehtoisesti.).

TOkihan asentohuimausjuttuja ja kalaöljyjä kannnattaa kokeilla. Tuskin niistä haittaa on. Ihan tavallisella venyttelylläkin voi tosin päästä aika pitkälle taukoliikunnan saloissa. Ja ihan varma on, että minään hokkuspokkuskonstina ne eivät toimi, siss ilman että nuo perusasiatkin pannaan kuntoon.

Vierailija
30/37 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 8v lukemista inhoava poika, jonka suoriutuminen on myös paljon päivästä ja motivaatiosta kiinni. Ihan selvää lukihäiriötä ei luultavasti ole, mutta kirjamia ja numeroita menee josku väärinpäin, unohtuu välistä jne. Huomaa kyllä kirjoitusvirheensä, jos pyydän häntä lukemaan lauseen ääneen. Matikasta välillä jää koe kesken, välillä saa melkein täydet pisteet. Lisäksi on joulukuussa syntynyt eikä ole koulumenestyksestään yhtään kiinnostunut, kavereista ja leikeistä vaan. Ope on pyytänyt meitä harkitsemaan tokaluokan kertausta, vaikka menestys on keskinkertaista, ei huonoa. On sitä mieltä että kykyjä olisi parempaankin, kun kiinnostus löytyisi, että on vaan vähän lapsellinen vielä. Mutta olen myös miettinyt pitäisikö pyytää oppimisvaikeuksien tarkempaa tutkimista, vai hoituuko nekin mahdollisesti kertaamalla? Erityisopella on käynyt kyllä, puheopetuksessa ja tukiopetuksessa, joten luulisi että hän huomaisi jos erityisvaikeuksia olisi?

Vierailija
31/37 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen googlettanut tosi paljon asentohuimaushoitoa ja antanut sitä lapselle kolmesti ohjeiden mukaan.

Yllättänen lapsi pystyi heti sanomaan, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Yleensä se on sellaista arpomista :-).

Olen tehnyt sitä vain sille puolelle, mihin hän akuutin ohjeiden mukaan kallistui. Eli vasemmalle. Haluaisin tehdä sitä toisellekin puolelle, koska poika kyllä huojuu ja heiluu joka suuntaan. Lisäksi poika sanoi ihan itse, että häntä huippasi tänään oikealle.

Voiko jotain pieleen, jos teen sen oikealle? Tai onko kellään mitään muuta kommenttia?

Kokeilkaapa ihmeessä kaikki lukihäiriöiset tuota asentohuomaushoitoa.

Se on ihan lääketieteellisesti todistettu ja käytössä.

Meidän lapsilla tehoaa, koulu sujuu huomattavasti helpommin!

Ja hoito on helppoa, köllötellään vain kyljellään, selällään, toisella kyljellä, mahallaan....

Pitää vain tietää ensin että mihin suuntaan sitä huimausta on ja kummallepäin hoito aloitetaan. Ettei mene vielä huonompaan.

googlettakaa "tapani rahko" niin alkaa löytyä.

Vierailija
32/37 |
10.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni dysleksia vaikeuttaa nykyään pääasiassa vain vieraita kieliä. Ja: siihen kuinka hyvin esim. puhun englantia vaikuttaa olennaisesti, kuinka väsynyt olen!! Taso voi siis vaihdella vitosesta kasi puoleen.

Vierailija
33/37 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samaa juttua kun edellisellä kirjoittajalla: numeroita peilikuvana, välillä kirjaimia puuttuu, oikea ja vasen tosi vaikeita erottaa. Ei ihan selvää, mutta jotain kuitenkin.

Meidän poika kyllä liikkuu tosi paljon, nukkuu 10 h yössä, syö kaikkea muuta paitsi munakoisoa ja syö runsaasti. Hänelle on myös tosi paljon luettu ja opettajan mukaan hänen tietonsa ja ajattelukykynsä ovat äärimmäisen hyvät. Se motivaatio vain puuttuu.

Mutta tämä asentohuimausjuttu kiinnostaa minua. Koska jotain kummallista on tapahtunut, kun olen sen kolme kertaa samalle puolelle tehnyt. Tein harjoitukset peräkkäisinä päivinä.

Pari päivää myöhemmin kysyin, kumpi on vasen ja kumpi oikea. Poika sanoi sen apteekin hyllyltä oikein. Koskaan aikaisemmin hän ei ole sanonut sitä niin nopeasti.

Eilen hän kirjoitti jotain ja kysyi, kummalle puolelle d on. En ehtinyt vastaamaan, niin hän ITSE kysyi, onko se vasemmalle vai oikealle. Kerroin ja oikein meni.

Tämä on todelläkin ensimmäinen kerta hänen elämänsä aikana, kun hän on itse mieltänyt ihan itse oikean ja vasemman.

Siksi nostan jälleen kysymyksen: voinko tehdä jotain haittaa, jos teen harjoitukset myös toiselle puolelle? Voinko siis tehdä jotain väärin ja jos voin, niin missä tapauksessa? Anyone?

Vierailija
34/37 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sama vaiva lapsena. Ei ollut lukihäiriö, vaan näköongelma aivojen näkökeskuksessa. Arvailussa harjaantuu, mutta arvailua se nimenomaan on. Lapsilla näkökeskusta voi harjaannuttaa. Minun kohdalla jäi vian havaitseminen aikuisuuteen, eikä se ole älyyn tapi opiskeluun vaikuttanut. Minusta on tullut tosi taitava arvaamaan muitakin asioita kuin sanoja ja se on osoittautunut työssä hyödylliseksi taidoksi.

Vierailija
35/37 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuretta olen aikaisemminkin täällä mainostanut, kannattaa kokeilla. Ilmainen ohjelma netissä ja monenlaista lukemisen tehtäviä:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/neure/

AP mainitsi, että lapsi oli lukenut 1-2 sivua hienosti ja sitten alkanut tankata. Hän vaan ponnisteli näiden ensimmäisten sivujen aikana niin kovasti ja onnistuikin hyvin, mutta sitten väsähti ja keskittymiskyky herpaantui.

Vierailija
36/37 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa.

Ainoa vain, että et saa niihin kelan tukea vaan joudut maksamaan itse.

Olen kuullut joistain liikuntaharjoituksista lukihäiriöisille. Ovatkohan vielä käytössä? Liikunta noin muutenkin voisi harjoittaa tarpeellisia valmiuksia lukemiseen ja kirjoittamiseen.

Oletko kokeillut kalaöljyvalmisteita tai jotain muuta valmisteita? Eivät varmaan poista ongelmaa, mutta voivat helpottaa tilannetta.

Vierailija
37/37 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekisteröidyin sivuille, mutta siellä ei neuretta ollut. Oli vain ekapeli, joka ei ole se oikea.

Onko ketään asentohuimaushoidosta tietävää paikalla??? Nostan aikaisemmin esittämäni kysymyksen...

Neuretta olen aikaisemminkin täällä mainostanut, kannattaa kokeilla. Ilmainen ohjelma netissä ja monenlaista lukemisen tehtäviä:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/neure/

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi