Kirkkoon kuulumattomat, kokemuksia kirkon päiväkerhoista?
Eli olen syksyllä jäämässä kotiin kun vauva syntyy. Esikoinen on silloin hieman yli 3-vuotias. On aika sosiaalinen tapaus ja ajattelinkin, että voisi mennä kerhoon parina päivänä viikossa. Kerhoja ei kuitenkaan täällä Helsingissä ole paljon tarjolla, ja ainut lähellä oleva kerho on seurakunnan. Mietityttää vaan kun emme kuulu kirkkoon, että hämmentyykö lapsi? Kotona emme ole juuri jumalasta tms puhuneet kun lapsi on niin pieni vielä.
Kokemuksia, laittaisitteko 'uskonnottoman' lapsenne seurakunnan kerhoon?
Kommentit (31)
Ja myös tyhmyytensä. Tiedättekö että valtio tukee kirkkoa aika paljon? Ja mistä se tuki on peräisin? Kaikkien veronmaksajien kukkarosta. Siis jos maksan veroa valtiolle, kuuluu minulle myös oikeus kirkon järjestämiin toimintoihin. Mutta omat lapseni eivät seurakunnan kerhoihin mene, juuuri esim. tuon tekopyhyyden takia. Ollaan muka niin kristittyjä, mutta oikeesti tietämättömiä, suvaitsemattomia ja sivistymättömiä.
hautauskulut sillä maksetaan?? ei kirkkoon kuulumattomien ainakaan.
kuin srk:n jäsen.
no kenes
hautauskulut sillä maksetaan?? ei kirkkoon kuulumattomien ainakaan.
Sen määrä kattaa hädin tuskin hautauskulut sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpidon.
Muu toiminta rahoitetaan kirkollisveroilla.
joiden perheissä on kristillinen vakaumus. Päiväkodissa huomaa, miten lapset toistavat vanhempiensa ajatuksia ja ovat niin valistuneita milloin mistäkin asiasta.
Huvittavaa on myös se, että Jumalaan uskominen täytyy yrittää kitkeä pois, mutta odotapa, kun lapsi sanoo toiselle lapselle, että joulupukkia ei ole olemassa, se on vain sellainen joulusatu, vanhemmat ovat närkästyneitä, miten hänen lapseltaan riistettiin joulun salaisuus.
Ja tämän vuoksi meidän lapsemme eivät pääse seurakunnan kerhoon
Sehän on eräänlaista lähetystyötä sekin.
Mieheni jopa kuuluu kirkkoon, kun ei saa aikaiseksi erota -> maksamme siis kirkollisveroakin, mutta lapsiamme ei kirkon kerhoihin saa, sillä emme kumpikaan ole kristittyjä (mies ei usko mihinkään uskontoon, minä olen täysin pakana :) Olemme kotona puhuneet uskonasioista tyyliin "jotkut ovat sitä mieltä, että..." ja "joillekin nämä asiat ovat kovin tärkeitä, joten ei kannata heti sanoa olevansa eri mieltä". En todellakaan halua, että perhekerhon "Jeesus on pelastus" -tyypit tuhoavat valistustyöni ;)
Et ole tainnut päästä niistä vieläkään yli?
Itselläni ei ole lapsuuden seurakunnan kerhoista ja koulun uskonnontunneista traumaattisia kokemuksia, joten pystyn kiihkottomammin arvioimaan nykyistä seurakunnan toimintaa ja koulun uskonnonopetusta, enkä jo otsikon perusteella (esim. Seurakunnan perhekerho / Peruskoulun uskonnon opetus) ala hyperventiloimaan.
Toivottavasti sinä saisit jossakin vaiheessa elämää korjaavampia kokemuksia uskontoon/ kristilliseen uskoon liittyen.
ja minä itse en henk koht ikinä veisi lasta seurakunnan toimintaa, mutta ymmärrän miksi ap halua viedä jos muuta ei tarjolla ole. itse mieluummin vien lapsen leikkimään terveempään ympäristöön, en tahdo pientä lasta helvetillä uhkailtavan. omasta lapsuudesta vielä muistan mitä paasausta nuo kerhot ja ala-asteen uskontotunnit oli. lapsi peloteltiin uskomaan. oman järjen kasvessa katosi myös usko
Täällä yksi oikeesti tietämätön, suvaitsematon ja sivistymätön kirkon jäsen, ihan karsee tapaus siis.
Tiedätkö, että valtio tukee politiikkaa, yhdistyksiä, kulttuuria ja urheilua? Ihan minunkin kukkarosta roposia kaivellaan. En minäkään kaikkea kaikkea muutakaan verovaroilla kustannettua tarvitse, esim. vanhuksiin ja eläkeläisiin kannattaisi satsata vasta sitten, kun MINÄ olen vanha ja sairas. Nyt pitäisi kaikki rahat jakaa lapsiperheiden hyväksi, koska MINULLA on pieniä lapsia ja rahat tiukilla Ai, mutta sehän on tekopyhää, että kristitty ajattelee myös rahaa ja sitä millä perheensä elättää.
Ihan hyviä kerhoja olivat, uskontoa nimellisesti. Ja ihan yleissivistykseen kuuluvana voi ottaa senkin.
Kirkko saa yhteiskunnalta yhteisöveroa eli kyllä ne kirkkoon kuulumattomatkin sen toimintaa rahoittaa.
kirkkohan saa yhteisöveroa valtiolta joten käytän seurakunnan palveluita vaikken kuulu kirkkoon. kirkollisvero on vaan jäsenmaksu,.yhteisöverolla katetaan nuo kerhot yms. joihin minäkin osallistun verorahoilla.
Lue seuraavasta, lainaus kirkon evl.fi -sivuilta (vuosiluvut muutaman vuoden takaa, mutta suuntaa-antavia):
Kirkon jäsen maksaa kirkollisveroa sille seurakunnalle, jonka alueella hän asui edellisen vuoden lopussa. Kirkollisveroprosentin keskiarvo on ollut usean vuoden ajan 1,33. Vuonna 2009 keskiarvo laskee 1,32 prosenttiin. Veroprosentti vaihtelee yhdestä prosentista kahteen prosenttiin.
Kirkollisvero kerätään valtion- ja kunnallisveron yhteydessä. Kirkko korvaa verohallinnolle valtiolle verojen keräämisestä aiheutuvat kulut (17 miljoonaa euroa vuonna 2007).
Yritykset ja yhteisöt maksavat valtiolle tilivuoden voitostaan yhteisöveroa. Osa siitä tilitetään kirkolle. Vuonna 2007 valtio jakoi kirkolle yhteisöverosta 1,75 prosenttia ja 1,96 prosenttia vuonna 2006.
Kirkon yhteisöverosta saama osuus on tukea yhteiskunnallisesti tärkeiden tehtävien hoitamisesta. Niihin lasketaan hautaustoimi, kirkonkirjojen pito ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpito. Esimerkiksi hautaustoimen, väestökirjanpitoon ja kansallisen kulttuuriperinnön ylläpitoon liittyvien tehtävien kulut olivat 135 miljoonaa euroa vuonna 2007.
Erillinen yhteisöjen ja yritysten maksama kirkollisvero lopetettiin vuonna 1993.
Verotulot vuonna 2007 (miljoonina euroina):
Kirkollisvero 805, Yhteisövero-osuus 118, yhteensä 923
Verotulojen lisäksi seurakuntien muita tuloja ovat avustukset Kirkon keskusrahastolta, omaisuuden myyntitulot, toiminta- ja rahoitustulot. Kolehdit ja lahjoitukset kuuluvat toimintatuloihin.
Ja tähän sitä rahaa palaa:
Luterilaisen kirkon toimintaa ja tehtäviä:
Pyhät toimitukset
kaste, konfirmaatio, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen, rippi ja kodin siunaaminen
Jumalanpalvelukset ja hengellinen elämä
jumalanpalvelukset sunnuntaisin ja juhlapyhinä, viikkomessut ja ehtoolliset, erityisjumalanpalvelukset
raamattu- ja rukouspiirit, retriitit
Lapset ja nuoret
lasten päiväkerhot, koululaisten iltapäiväkerhot,
perhekerhot, varhaisnuorten kerhot, pyhäkoulu, partio
rippikoulu ja nuorten illat, leirit, raamikset, leirit ja retket
Sielunhoito
perheneuvonta ja parisuhdetyö, sielunhoito seurakunnissa
Palveleva Puhelin
sairaalasielunhoito
sururyhmät
Musiikki
musiikkikasvatus ja kuorotoiminta
muskarit, soitonopetus, soitinyhtyeet, musiikkiryhmät
musiikkitilaisuudet, konsertit
Diakonia
työ vanhusten parissa, lähimmäispalvelu, kotikäynnit, vammaistyö, työttömien tukeminen, työpaikkapapit, työ pakolaisten parissa, taloudellinen avustaminen, tukiasunnot, päihde- ja huumeongelmaisten tukeminen, vankien ja vapautuvien tukeminen, diakoniapiirit, mielenterveysongelmaisten tukiryhmät
Yhteiskunnallinen osallistuminen
Ympäristövastuu,osallistuminen väestökirjanpitoon, työ puolustusvoimissa, hautausmaiden ylläpito
Lähetys ja kansainvälinen diakonia
yhteistyö ulkomailla ja kriisikohteissa
Kirkkojenvälinen toiminta
ekumeeninen toiminta Suomessa ja ulkomaiset suhteet
euromääräisenä paljonko valtio antaa tuota yhteisöveroa kirkolle? Puhutaan melkoisen suurista summista, kerroit vaan pikkuprosentteina jolloin kuulostaa pieneltä mut raha on SUURI.
valtio tukee kirkkoa rahallisesti joten eiköhän niiden tilojen kunnossapitoa makseta me ateistitkin, eikä se muutaman tunnin osalta kun lapsi sielä on niin kovin suuria kulutksen määriä tule.
ja minä itse en henk koht ikinä veisi lasta seurakunnan toimintaa, mutta ymmärrän miksi ap halua viedä jos muuta ei tarjolla ole. itse mieluummin vien lapsen leikkimään terveempään ympäristöön, en tahdo pientä lasta helvetillä uhkailtavan. omasta lapsuudesta vielä muistan mitä paasausta nuo kerhot ja ala-asteen uskontotunnit oli. lapsi peloteltiin uskomaan. oman järjen kasvessa katosi myös usko