Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkkoon kuulumattomat, kokemuksia kirkon päiväkerhoista?

Vierailija
02.03.2009 |

Eli olen syksyllä jäämässä kotiin kun vauva syntyy. Esikoinen on silloin hieman yli 3-vuotias. On aika sosiaalinen tapaus ja ajattelinkin, että voisi mennä kerhoon parina päivänä viikossa. Kerhoja ei kuitenkaan täällä Helsingissä ole paljon tarjolla, ja ainut lähellä oleva kerho on seurakunnan. Mietityttää vaan kun emme kuulu kirkkoon, että hämmentyykö lapsi? Kotona emme ole juuri jumalasta tms puhuneet kun lapsi on niin pieni vielä.

Kokemuksia, laittaisitteko 'uskonnottoman' lapsenne seurakunnan kerhoon?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät "hämmentyneet" mutta äiti sen sijaan ahdistui.

Että sen jälkeen ihan vaan kaupungin kerhoihin, oli paljon mukavampaa...

Vierailija
2/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirkkoon kuulumaton haluaisi kirkon kerhoon. Mutta tätähän se tapa-ateismi. Hyvää joulua vain teillekin :D

tosiateisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli lähempänä...

t.laiska ateisti joka luuli itseään suvaitsevaiseksi... ;-D

Vierailija
4/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä, en tiedä minkä verran siellä puhutaan uskonasioista mutta ei se meillä kotona näy muuten kuin niin että lapsi laulelee jotain kirkollisia lauluja. Minusta on ihan hyvä että puhuvat siellä, kun ei me täällä kotona juuri aiheesta puhuta.

Vierailija
5/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun on sellainen "ongelma", että eihän joulupukkia sen enemmän kun jumalaa ja jeesustakaan ole olemassa. Tämä totuus olisi hyvä lapsille kertoa. Samanlaisia satuolentoja kaikki tyynni... Hih, kun uskikset on herkkiä... t, Skeptikko, jonka lapsista tulee varmaan saatania (sekin kuviteltu juttu niinkuin helvettikin), Hih, tää on hauska ketju. Ärsyyntykää äidit, mutta antakee edes vähän armoo... Vai mikä se armo on...

Vierailija
6/31 |
03.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon, ettei sinun eikä kenenkään muunkaan lapsista tule saatania eikä saatananpalvojia, riippumatta siitä, uskooko saatanan todelliseen olemassaoloon.

Saanko kysyä, minkä ikäisiä lapsesi ovat nyt? Kaikkea kokeilevaan ja hauraaseen murrosikään on ilmeisesti vielä matkaa?

Kommenttisi ei ollut mielestäni hauska, vaikka ketju hauskuttaa sinua.

Mutta kun on sellainen "ongelma", että eihän joulupukkia sen enemmän kun jumalaa ja jeesustakaan ole olemassa. Tämä totuus olisi hyvä lapsille kertoa. Samanlaisia satuolentoja kaikki tyynni... Hih, kun uskikset on herkkiä... t, Skeptikko, jonka lapsista tulee varmaan saatania (sekin kuviteltu juttu niinkuin helvettikin), Hih, tää on hauska ketju. Ärsyyntykää äidit, mutta antakee edes vähän armoo... Vai mikä se armo on...

Vierailija
7/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne kyllä kehtaat lapsesi viedä, mutta kirkollisveroa et ole valmis maksamaan. Uskomatonta. Ja jokainen kirkosta eronnut antaa sijaa muille uskonnoille. En todellakaan haluaisi, että Suomessa on 30 vuoden päästä asiat niinkuin lähi-idässä nyt...

Vierailija
8/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo siitäkin potenut huonoa omatuntoa, koska olen ajatellut, että srk:n toiminta on kirkkoon kuuluville, kirkollisveron maksaville. En sitten tiedä, olenko väärässä?

Käymme siellä harvakseltaan kerran viikossa, ja vain siksi kun siellä käy mukavia äitejä ja lapsia. Mukavaa sosiaalista kanssakäymistä.

Vierailija
9/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi myös uskonnoton kerho. seurakunnan kerhoon en lasta veisi. mieluummin sitten vaikka päiväkotiin muutamaksi tunniksi parina päivänä viikossa

Vierailija
10/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen maksavat sekä kirkkoon kuuluvat että kuulumattomat. Kysyin asiasta seurakunnasta ja ihan yhtä tervetulleita ovat kirkkoon kuulumattomat kun kuuluvatkin. t. ap

Vierailija
11/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin saa tulla kaikki jotka thtovat, maksoi veroa tai ei.

Sehän on eräänlaista lähetystyötä sekin.

Eikä siellä niin paljoa puhuta uskosta siellä on alku hartaus ja loppu hartaus.. jouluna ja pääsiäisenä luetaan usein tarina Jeesuksesta.

T: seurakuntaan kuuluva :)

Vierailija
12/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kuullut että meininki niissä on aika uskovaista. Itse uskon Jumalaan, en vain halua kuulua mihinkään tiettyyn uskontoon, koska uskon kaikille yhteiseen jumaluuteen ja en koe tässä uskossani voivani liittyä mihinkään sääntökuntiin, jotka ajattelevat olevansa Se Oikea. Tuskin moni eroaa kirkosta sen pienen veron takia...Mutta Ap, sinuna kyllä soittaisin ja kysyisin, onko teillä oikeutta edes laittaa lastanne MAKSULLISEEN kerhoon? Eli ei noita kerhoja kyllä kirkollisverolla makseta..

Vierailija
13/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä vastattiin, että totta kai myös kirkkoon kuulumattomat ovat tervetulleita. On kyllä ikävää kun muuta ei ole tarjolla, vaihtoehtona toki myös lapsen pitäminen päiväkodissa parina päivänä viikossa, mutta en siitäkään oikein tiedä...

Vierailija
14/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni kerhossa se ei näkynyt kuin siinä, että aluksi laulettu laulu oli jollain tapaa uskonnollinen esim. Jumalan kämmenellä. Jouluna, pääsiäisenä puhutaan siitä, mikä juhlan kristillinen merkitys on. Aika paljon siellä on ihan "yleissivistävää" kristillisyyttä, samat asiat käydään läpi useimmissa päiväkodeissakin.

Vierailija
15/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mennä ilmaiseksi raitiovaunulla tai metrolla? Jos kuitenkin käyttää niitä harvoin ja muut matkustajat maksavat matkansa, eihän se voi olla minun maksamattomuudesta kiinni?

Tai tv-lupa, miksi maksaisin sitä, jos katson vain vähän televisiota ja nekin ohjelmat on huonoja?

Tottakai seurakunnan toimintaan saa osallistua, vaikkei ole seurakunnan jäsen ja seurakunnasta voi hakea vapautusta osallistumismaksuista (mihin toimintaan sellaisia on), jos ei ole oikeasti vara maksaa. Tämä systeemi on toiminut hyvin, kun suurin osa suomalaisista on kuulunut kirkkoon ja maksanut kirkollisveroa, millä kustannetaan mm. seurakunnan työntekijöiden palkat ja tilojen rakentaminen, ylläpito ja korjaukset. Niihin ei valitettavasti tipu taivaasta rahaa, vaan seurakunta tarvitsee riihikuivia euroja, jotta toimintaa ei tarvitse pyörittää vapaaehtoistoimin ja taivasalla. (Olen käynyt aikoinaan DDR:ssä, missä ystävyysseurakunnan kirkko oli todella rapistunut ja varojen puutteessa ei ollut voitu rakentaa seurakuntataloa, vaan jumalanpalveluksen jälkeen kokoonnuttiin kirkon pihalle jseurustelemaan. Kesällähän tämä toimii hyvin, mutta talvella ei näillä perukoilla kovin jouhevasti.)

Vierailija
16/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on eräänlaista lähetystyötä sekin.

Mieheni jopa kuuluu kirkkoon, kun ei saa aikaiseksi erota -> maksamme siis kirkollisveroakin, mutta lapsiamme ei kirkon kerhoihin saa, sillä emme kumpikaan ole kristittyjä (mies ei usko mihinkään uskontoon, minä olen täysin pakana :) Olemme kotona puhuneet uskonasioista tyyliin "jotkut ovat sitä mieltä, että..." ja "joillekin nämä asiat ovat kovin tärkeitä, joten ei kannata heti sanoa olevansa eri mieltä". En todellakaan halua, että perhekerhon "Jeesus on pelastus" -tyypit tuhoavat valistustyöni ;)

Vierailija
17/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mistään kirkollisverolla maksettavasta kerhosta.

tässä nähdään taas tämä kuinka uskovaiset hyväksyvät muut ihmiset. kerho on siis maksullinen, on vaan seurakunnan tiloissa. kaikki maksaa kerhosta saman verran...

Vierailija
18/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että minä pidän lastani kunnan päiväkodissa pari päivää viikossa vai se, että pidän seurakunnan kerhossa n. 6 h viikossa? Ymmärrän, että kerhomaksu on nimellinen, mutta niin on päivähoitomaksukin. Oikeasti lapsen hoitopäivä maksaa varmaan satakunta euroa, kun taas minä maksan koko kuusta hieman yli satasen. Seurakunnan työntekijän palkka taas on luultavimmin n. pari tonnia kuussa ja kerhotoiminta on siitä vain murto-osa.

Vierailija
19/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mistään kirkollisverolla maksettavasta kerhosta.

tässä nähdään taas tämä kuinka uskovaiset hyväksyvät muut ihmiset. kerho on siis maksullinen, on vaan seurakunnan tiloissa. kaikki maksaa kerhosta saman verran...

Vierailija
20/31 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten käytän seurakunnan palveluita vaikken kuulu kirkkoon. kirkollisvero on vaan jäsenmaksu,.yhteisöverolla katetaan nuo kerhot yms. joihin minäkin osallistun verorahoilla.