### Huhtikuun Helmet vko 10 ###
.
Kommentit (71)
no niin mulla siis nyt rv 31+6 kohdunsuun tilanne pehmeä ja vajaa 2cm, kiinni (kai) kohdun suu takana niinkuin kaikissa eraskauksissa niin sinne lyhyt sormisen vaikee päästä :) no niin tämä oli siis käsikopelolla------> lähete kättärille tarkistukseen.
selkä vammani.. jei.. noh nyt sain lääke määräyksen :( panacodia..puuh nooh otinpa sitä sit tänää ja arvatkaa mitä.. EI mitään vaikutusta.. edellisissä määrätty mulle tramalia 50mg ja oxepam 15mg vikan kk ajan kun oon voinu niin huonosti.
nytkin uni rytmit sekasin ollu jo joku 3kk ja nyt vikatkin unoset katonnu kun kipuja maatessakin.. plus kipeet supparit.
mun tilitystä teille... koittakaahan sisaret jaksaa.. ei oo paljoo meil enää.. :D
Nyt alkoi virallisesti äippäloma, jihuu... Olenhan ollut jo hetken kotosalla kun olin saitsulla.
Eilen olin yksityisellä lääkärillä ns. neuvolalääkärikäynti ja olipa ihana kokemus kaikinpuolin. Monella täällä on ollut huonoja kokemuksia, mutta täytyy sanoa että ihania lääkäreitäkin vielä löytyy...
En halunnut meidän neuvolaan lääkärille, kun ne ei kuuntele kuin syd.äänet ja keskustelevat vain, mitään muuta ei ole.
Eilen ultrattiin, tehtiin sisätutkimus, rr otettiin.
Lääkäri ihmetteli kun arvot on hyvät koko raskauden ajan ja myöskin eilen oli. Ultras oli kaikki ok, kone arvioi nyt 2700g ja näppituntumalla n.3kg. Ja sukupuoltakin kysyin, kun olen niin utelias ja meinas että tyttö tulis (tähän asti luulin että poika sieltä tulee, aikaisemmin yks lääkäri meinas et poika olis ja oma arvio kyllä on poika) Piti heti pyykinpesulla aloittaa tämä päivä ja punaset koneeseen!!
Ulkosuu oli sormelle auki, muuten kiinni ja kanavaakin se 3cm, että kyllä H-hetkeen menee viel aikaa...
Mutta meinaa aivan naurattaa tää sukupuoli asia, meille sama kumpi sieltä tulee kun molempia onneks on. Jännitystä riittää!!
Aamutouhut tehty ja vierasta odotellaan kaffille!!
Huomenna aloitan aamun leipomoisella ja suolaset jutut listalla!!
kolmonen3 ja 35+1
varoitus: väsynyttä valitusta;
Unihäiriöt ovat taas palanneet kuvioihin, eli heräilen yöllä enkä saa enää unta, viime yö meni jokseenkin näin: heräsin joskus puolen yön jälkeen kun jälleen kerran sohvalle nukahtanut mies kömpi viereen ja meni tovi ennen kuin sain taas unen päästä kiinni. (ennen tätä olin ainakin pari kertaa herännyt kääntämään kylkeä) Neljän jälkeen heräsin pissahätään. Sen jälkeen ei taas ihan heti uni tullut. Kissa luuli pissareisun seurauksena että nyt on aamu ja ruokaaika ja tuli pureskelemaan mun varpaita. Valvoin siinä kaiken maailman asioita vatvoen puoli kuuteen jolloin miehen herätys pärähti päälle ja ajattelin että nyt kun äkkiä nukahdan niin ehdin pari tuntia nukkua. No nukahdinkin mutta ei aikaakaan (ennen puoli seiskaa) esikoinen tulee ja pamauttaa valot päälle ja kiekasee että olenko minä menossa nyt aamulla kouluun, voinko viedä sen kouluunsa tai pysäkille. Juu ei en mene mihinkään ennen kuin iltapäivällä, anna mun nukkua, jaksat kyllä kävellä sen kilsan pysäkille. Laita valot pois ja ovi kiinni, kiitos. Tällä kertaa tuli uni ihmeen nopeasti mutta nopeasti se katkesikin kun samainen poika taas tuli päräyttämään valot päälle: kato minkä lapun mäsain eilen koulusta..... joo sulla on hammashoitajan tarkastus kahden viikon päästä, oliko tämä nyt sellainen asia että piti heti toimittaa... #%&4¤¤5kele. Taas pieni torkahdus ja ovelta kuuluu keskimmäisen (tytön) ääni: äiti mitä mä laitan tänään päälle (ja tämä kysymys on aina ihan retorinen, sanoin mä mitä tahansa niin neiti laittaa yleensä just mitä itse mielii...) Argh, tässä vaiheessa (kello 7.15) mä luovutin ja nousin lämpöisestä sängystä. Nyt väsyttää ihan törkeästi ja särkee päätä. Selkää särkee ja maha painaa joka askeleella ihan kuin tippuis justiinsa ja mulla oli vielä tarkoituksena siivota nyt aamupäivällä. Kummelia lainaten, mua ei kyllä nyt huvita enää yhtään mikään...
Kiitos kun kuuntelitte, helpotti kummasti kun sai naputtaa. Ei viitti aina ukolle jurnuttaa=) se jo eilen valitti että koska tää passaaminen loppuu kun kannatin sillä itelleni iltapalan olkkariin. Minä siihen sitten vaan että sitten kun mä kualen... ;) Meillä on olkkarissa sellainen ihana recliner-nojatuoli (siis sellainen muhkea mistä nousee jalkatuki ja selkänoja menee melkein makuuasentoon) Se on aivan hunajaa kipeille lonkille ja selälle mutta siinä on yksi huono puoli. Mä en enää meinaa päästä siitä omin avuin pois (todella koomista) mutta kun siinä on niin hyvä röhnöttää niin yleensä valtaan sen iltaisin enkä ihan pienen syyn takia siitä viiti nousta (kuten iltapalan hakemisen) joten miesparka hoitaa meillä iltaisin kaikki "juoksevat" asiat ja alkaa olemaan siihen jo ilmeisen kypsä....
Tänään on neuvolalääkäri, pääsee taas kurkkasemaan pikkulikkaa ja kuulee tilanteen kohdunsuulla. Jotenkin tuntuu ettei tässä enää kauaa tarvi keikkua (tai sitten se on joku toiveuni....) Kertoilen sitten illalla tai huomenna neuvolakuulumiset! Jaksuja kaikille,
t: helmielina ja neposka 35+5
Aamulla jo ehdin käymään lääkärillä. Oli oikein mukava, kohtelias lääkäri ei siis mitään valittamista. Jutteli koko ajan ja kuunteli mitä kysyin ja vastasi. Kaikki oli melkein paremmin kuin hyvin hb oli 127! Olen muistanut syödä rautani täällä jonkun ehdotuksen mukaisesti illalla hedelmän kanssa. (mulla se kiiwi) eli se toimii. Kiitos vinkistä en enää muista kenelle, mutta tunnistanet neuvosi.
Verenpaine (ala) oli vähän koholla, mutta kaippa tuota lääkärille menoa aina jännittää vähän. Vauvan todettin olevan oikein päinkin, elikäs mihinkään ultraan en tähän tietoon nyt pääse. Kohdun suu oli pehmennyt mutta kiinni oli ja kanava ei ollut lyhentynyt, (meniköhän tää nyt oikein...) öö jotain sinne päin, eli ei tässä vielä synnyttämään olla menossa.
Mukaviakin lääkäreitä löytyy ilmeisesti, kiire tälläkin tosin oli vauvan sydänäänet kuunteli vaan tyyliin jotain kuuluu.. no joo hetkuuhan tuo mun maha puolelta toiselle, että kaippa siellä ihan hyvin menee. Tänään muillakin lääkärireissuja, toivon, että on ollut yhtä mukavaa (voiko lääkärissä olla mukavaa?) kuin minulla. Mielenkiinnolla luen mitä teille on sanottu.
Vaihdoin sen sairaalakassin pienempään.Jo-hannalle mulla meikkipussi tulee mukaan myös siis ainakin ripsiväri ja meikkivoide onhan se ainakin kotiin lähtöä ajatellen oltava, ettei näytä ihan haamulta (kalpea kuitenkin kun on) Sairaalaan vaatteet minäkin sotken, kotona odottaa pyykkivuori kuitenkin.
Hyviä vointeja kaikille ja muistakaa syödä rautanne!
t.pikkuäiti rv35+6 (elikäs pian jo 36 ja vauva on valmis jo vaikka syntymään!)
Heissan,
eipä ollu tapahtunnu mitään vielä kohdunsuulla =( Lohduttaudun ajatuksella että näin uudelleensynnyttäjällä kaikki voi mennä nopeastikin ja tapahtua hetkessä...
Vauvalla edelleen kaikki hyvin ja sehän se pääasia on.
Pisti vähän hymyilyttää tuo Helmielinan teksti, ihankuin meillä, äiti jos yrittää vähän pitempään nukkua niin kyllä kummasti tulee asiaa vaikka tikusta että saa sen äidin sieltä ylös.
Meillä kuopus oli aika ihana kun tulin sieltä neuvolasta. Kysyi heti että "äiti, ottiko ne sen vauvan sieltä sun masusta jo pois"? =))) Joo no ei ottannu...
Tälläisin miettein tällä kertaa,
Numerokolme ja rv edelleen jotain päälle 36
Kekkasinhan mä nytten että onhan mulla myös hammasjutut mukana kassissa... Piti ihan tänne asti miettiä..heh..
täälläkin kuulostaa tuo Helmielinan kertomus tutulta.... Sitten torkutaan päivä silmät auki :)
Kellotin nyt tässä ensimmäistä kertaa suppareita, 2-11min välein. Eivät olleet järin pitkiä eivätkä kipeitä. Viimeisestä aikaa 30 min eli se siitä.. Toivottavasti asiaa vievät kuitenkin aina eteenpäin:)
Täällä alkaa pikkuhiljaa olla odottava fiilis että koskakohan pieni olisi valmis syntymään...
Jo-hanna ja Lupu 36+2
Tulin kurkkaamaan joko Jo-hanna on lähtenyt synnyttämään. Ei varmaan enää kovin monta päivää mene, veikkaisin. Siitä se lähtee! Minulla voi mennä vielä viikkoja ja kerkiää listalta moni ohi. No vointi on vielä ihan hyvä.
Saunassa mahassa alkaa aina aikamoinen jumppa, nopeasti siellä tulee käytyä.
Minä sain nukuttua päiväunet, kun poika ei muistanut, että äiti on kotona, luuli että olin töissä. (Isin kanssa oli leikkinyt ei tietysti 3v ihan yksin).
Lueskelen huolestuneena kun joillakin jo synnytys tuntuu lähentyvän. Mä en oon ihan vielä valmis!!! Ihan oikeesti! Kolme työpäivää jäljellä eikä mitään, ei yhtikäs mitään ole laittuna kotona.
Tänään on ollut varsinaisen mukava ja iloinen fiilis illalla, päivän tapahtumista huolimatta. Se mistä olen nauttinut on, että sain töissä seminaarin vedettyä vihdoin läpi, 2 päivää vieraita kieliä, illallista, pakko sosiaalisuutta ja pitkiä päiviä. Nyt on aivan voittajafiilis. Masu ei tykännyt kauheasti kolmen ruokalajin illallisesta ja yö tuli ihan siitä syystä nukuttua huonosti. Se mikä sitten tietysti meni päivällä pieleen oli, että vetäsin tyylikkäät lipat portaissa. Jep jep! Pohkeet on suonenvetojen kyllästämät, pikkukorkoiset kengät jalassa, syli täynnä tavaraa ja menossa syömään kiirehtien alas klinkkerirappuja. Puhumattakaan tästä isosta vatsasta joka estää kaiken näkyvyyden. No, onneksi ei käynyt pahasti. Tein tyyllikkään polvillelaskun, masuun ei sattunut ja tavaroista en tietystikkään hellittänyt. Iso pomo katsoi järkyttyneenä vieressä... :-). Pääsin ihan hyvin ylös ja kävelemäänkin, ei näyttänyt tuntuvat pahasti missään. Parin tunnin päästä kun yritin nousta penkiltä ylös niin ei meinannut sitten jalka enää kantaa. Illalla päädyin käymään varuiksi lekurilla ja lopputulos venähtänyt nivelside
Siis ihan oikeasti, jos näiden vessavaivojen, suonenvetojen, itkutautisuuden, lonkkakipujen, issiaksen ja kaiken muun kolotuksen lisäksi olisin jotain muuta kaivannut oli juuri venähtänyt nilkka :-) No, onneksi ei käynyt pahasti ja toisaalta mä oon niin onnellinen että sain tuon rasittavan työjutun hoidettua että en ole jaksanut edes nilkkaani surra tänä iltana.
Mulla on alkanut hiipiä myös tämä itkuisuus takaisin. Osa menee väsymyksen piikkiin ja osa varmaan hormoonien. Mies oppi varmaan viikonlopun aikana, että pikkaisen voisi vähän miettiä mitä sanoo. Nyt menee itkuherne venttiiliin taas vähän iisimmin.
Otan osaa vessa-ahdistukseenne, alkaa tulla kaipuu normaaliin olotilaan. Kyllä sitä on taas sitten pienet asiat mitä osaa arvostaa.
Mutta voikaahan hyvin. Nyt on pakko heittää läppäri syrjään ja sammuttaa valot. Muuten huominen on turhan rankka. Ens yö olisi mukava taas nukkua kunnolla (haaveilenkohan turhaan).
Päkkänä ja Saku 33+6
täällä yö menikin migreenin kanssa ja sama jatkuu.. siihen ei nyt olu kuin panadolia tai panacodia ja kumpikaan ei auta minua.
turvotus iski niin että nilkat muodottomat ja jalat kipeät kun kävelee sattuu... sormet on kuin porkkanat ei ees nyrkkiin mene.
no kertokaahan miten teiilä menee :)
santra ja masukki 32+
Päikkänä: hienosti vedetty läpi!! Musta ei varmasti olisi tässä kunnossa enää tuollaiseen rumbaan, hyvin tehty :)
Ja onneksi ei kaatuessa käynyt hullummin!
pikkuäiti: täällä yhä.. toivottavasti voisin pikaiseen tulla naputtamaan viestiä että lähtö tuli.. toiveajattelua... :)
yö meni rauhakseen,satunnaisia, harmittomia supistuksia. Nyt aamusta tuli aavistuksen rusehtavaa limaa lisaa, maanantain jälkeen ei olekaan näkynyt.
Mulla on vaan eilen ja tänään ollut jonkun verran tosi vetistä valkovuotoa. Meinasin että jos neuvolaan soittaisi kun aukeaa että jos niillä on ph-papereita(tms.) että voisi sulkea lapsiveden tihkumisen pois.
Tämä on kyllä ihan läpinäkyvää, eikö lapsivesi ole vaaleanpunertavaa?
Jo-hanna ja Lupu 36+3
Hui Santra, kannattaisiko soittaa neuvolaan, ettei nuo turvotus ja päänsärky liity toisiinsa?
Päkkänälle myös täältä onnit hyvin klaaratusta työjutusta, ja todellakin oli onni onnettomuudessa siinä kaatumisessa. Mulla on joku kauhea rappusissa kaatumisen kammo ja eritoten näin raskaana ollessa pelkään rappusissa liikkumista....
Jo-hannaa myös kehoitan käymään neuvolassa jos vähänkin tuntuu että voi olla lapsivettä mitä tihkuu. Se on lakmuspaperilla nopeasti selvitetty.
Täällä väsymys teki viimein tehtävänsä ja nukuin kuin tukki viime yön, vaikka meiän pienimmäinen halusi tulla väliin nukkumaan (=potkimaan). En käynyt edes pissalla. Mä olen pohtinut mun "pissaongelmaa" mulla se on päinvastainen kuin muilla. Olen aina omistanut ns seurapiirirakon eli kun aamulla käyn niin seuraavan kerran yleensä iltapäivällä ja sitten ehkä pari kertaa illan aikana. Yöllä ei normisti koskaan tarvitse herätä vessaan. Eikä nyt raskausaikanakaan hirveästi ole vessailu tihentynyt. Olenkohan mä jotenkin kuiva muija? Äitipolilla otin kätilön kanssa asian puheeksi niin se sanoi jotain että rakko voi viottua/venyä synnytysten seurauksena niin että sinne mahtuu tavaraa tolkuttomat määrät ja että se ei olisi terveellistä. Mutta ei se kyllä mun mielestäni ole synnytyksien jälkeen muuttunut, aina ollut samanlainen. Ja tytär on myös perinyt seurapiirirakon. No tulipas taas vähän paljon eriteasiaa, sori=)
Eilen oli se neuvolalääkäri, oli aika turha reissu. Nyt kun on talven aikana tottunut äitipolin tasokkaisiin laitteisiin ja henkilökuntaan niin paikallis-tk:n suttuinen ultranäyttö ja virolainen keikkalääkäri eivät oikein vakuuttaneet. Ihan mukava tyttönen lääkäri oli mutta ei osannut arvioida kokoa tai mittoja ultran perusteella, kohdunsuusta tokaisi vain että pehmeä mutta kiinni. SF:n mittasi muttei sanonut lukemaa eikä merkannut sitä korttiin. Ja kun kysyin onko vauva jo laskeutunut lähtökuoppiin niin vastaus oli että on se aika alhaalla. Joo saman olisin osannut sanoa itsekin ilman lääkärinpapereita. Hauskaa käynnillä oli kun ultrasi päätä tuolta alhaalta niin kaveri ei siitä ilmeisesti tykännyt vaan alkoi päätään pyörittämään puolelta toiselle vauhdikkaasta niinkuin pudistelisi päätään. Ja mä erotin sen korvat! Ihanat pienet korvanpallukat=)
Sitä sterilisaatiolähetettä mä vasiten menin hakemaan ja mulle selvisi että kuun alussa on tullut uudet määräykset siitä ettei sitä enää tehdä normaalin alatiesynnytyksen yhteydessä laparoskopisesti (vatsanpeitteiden läpi) vaan se täytyy käydä "otattamassa" naistentautien polilla erikseen ja se tehdään alakautta. Just joo, saattaapi jäädä tekemättä jos menee noin vaikeeksi. Ellei sitten joudu puukotettavaksi jostain syystä (sektio) sittenhän ne tekee sen siinä samalla kun muutenkin on repaleet levällään.
Jeep, tulipas taas juttua. Tänään meinasin petailla vauvan sängyt valmiiksi. Monikossa siksi että meinasin pedata sekä pinniksen että pakkauslaatikon ihan vain varuiksi. Yksikään vauva ei meillä ole tuossa laatikossa vielä viihtynyt mutta kokeillaan nyt taas. Meillä on aamutunnit peruttu ja koulua on vain 12-15 joten tää tuntuu melkein vapaapäivältä. Huomennakaan ei ole kuin 9-12 tunteja joten ei tämä äippälomalla opiskelu taida niin kauhean rankkaa ollakaan=)
Hauskaa päivää kaikille!
T: Helmielina ja neposka 35+6 (huomenna TJ 4 viikkoa!!)
PS: JOS HALUATTE NAURAA ITSENNE KIPEÄKSI KÄYKÄÄPÄ TUOLLA SYNNYTYS- KESKUSTELUISSA, SIELLÄ ON JO VUODESTA 2003 PYÖRINYT KETJU "MITÄ TYHMÄÄ ISÄT OVAT SANONEET/TEHNEET SYNNYTYKSESSÄ! Mä meinasin eilen että lapsi syntyy justiin jos yhtään enää nauran, enkä kerennyt lukea kuin 6 ekaa sivua. Nyt täytyy jatkaa=)
Heippa hei kaikille!
Viime viikko vierähti kuin siivillä lomaillessa, ja töihin palatessani työkaverit kyselivät, että mites on loma mennyt? noh, aivan liian nopeasti... Mutta, minulla on tässä pieni lähtölaskenta menossa, 9 työpäivää jäljellä :)
Eilen kyllä sattui ja tapahtui... Töissä ollessani minulle sattui pistostapaturma, eli siis kun olin pistänyt potilaalle lääkettä, tökkäsin vahingossa samalla neulalla itseäni sormeen. Loistavaa... Noh, onneks meiän työterveyshoitaja osaa lohduttaa ja toimia nopeasti: laitettiin kaikki ilmoituksen saman tien joka paikkaan ja labratäti tuli saman tien ottaa minusta ja potilaasta Hiv- ja hepatiittinäytteet. Tästä kyseisestä potilaasta oli jo näköään 2 vuotta sitten kyseiset näytteet otettu (ja olivat onneks negatiiviset), heh, lieneekö joku muukin vähän sohlannut neulan kanssa :) Mutta toisaalta, 2 vuotta on pitkä aika, ja siinä ajassa helposti kerkee molemmat tarttumaan... Nonniin, nyt sitten jännitetään tuloksia. Töistä (vihdoinkin) päästessäni menin äitipololle, siihen tavalliseen sikiön kasvuseurantaan. Noh, lekuri sanoi että on se vieläkin tavallista pienempi, mutta sillä omalla alakäyrällä porskuttelee normaalisti. Ja lapsivettä olikin nyt jo normaalisti, joten kaikki lienee hyvin ja kasvuseuranta lopetetaan. JEE! edes jotain hyvää.
Kotiin päästessäni huomasin, ettei meillä toimi eteisessä valot. Siis mitä?! Ei kai ne JUURI vaihtamamme 3 lamppua voinut heti palaa ja kaikki samaan aikaan?! No ei tietenkään, kun ulkona oleva autonlämmityspiuha oli ottanut itteensä vähän vettä ja koko pistoke on kärähtänyt, mutta sulake oli sitten onneks palanut, eikä koko talo. Luojan kiitos mieheni on sähköasentaja! Mutta eipä siitä siinä vaiheessa paljon iloa ollut, kun mieheni oli työmatkalla ja palaisi vasta illalla. Kävellessäni olohuoneeseen, ihmettelin, että mikäs se on meiän sohvalla.. joku ihme punainen läntti..? Ahaa, koira, jolla on menossa juuri juoksut, oli mennyt meiän VALKOISELLE sohvalle nukkumaan! Loistavaa. No ei muuta kuin rätti käteen... Sohvan siivouksesta selvittyäni ajattelin laittaa takkaan tulta, ja kun se syttyi ja alko palaa oikein mukavasti, ajattelin heittää koiran kanssa pieni lenkki, ihan vaan korttelin ympäri. lenkki sujui ok, mutta kun lähestyin taloamme, ihmettelin kauheeta mekkalaa... Heei, jonkun palohälytin soi! Voi ei... Ai se onkin MEIDÄN palohälytin!!! Äkkiä ryntäsin sisään... kauhee savu joka paikassa, no mikä täällä palaa?! Olin poissa korkeintaan 10 minuuttia!!! No ei mikään pala, takka vaan päätti tuupata savua sisään, eikä piipusta ulos. Onhan tuo tehnyt pari kertaa ennenkin, mutta kun itse oli kotona niin tilanteeseen sai reakoitua paljon nopeemmin. Nyt sitten koko meiän kämppä haisee savulta, vaikka kuinka tuulettaisi. Eikä sitä kyllä ihan koko yötä viittiny pitää ikkunoitakaan auki, ulkona on kumminki vielä talvi. Tänään sitten on verhojen pesupäivä. Ei selvästikään ollut mun päivä. Luulisi, että olis ollu mun päivä, mulla oli kuitenkin synttärit eilen... kaikkien aikojen kamalimmat synttärit.
Mutta nyt valitus seis
Millaisia liikkeitä teillä muilla tuntuu? Mulla välillä on vähän hassujakin tuntemuksia, kun tuntuu sekä ylhäällä että alhaalla samaan aikaan liikkeitä. Kai se Papu tuolla venyttelee oikei kunnolla :) Tai sitten sillä on enemmön jalkoja kuin meillä muilla... :D No ei kai sentääs.. Täällä ollut puhetta sairaalakassista... itse olen alkanut pakkaamaan sitä jo, vaikkei viikkoja ole vielä niin kauheesti. Heitin kassiin Pavun kotiutumisvaatteet, shampoota ostin ja suihkugeelin, omia siteitä, liivinsuojuksia kokonaisen paketin, vielä täytyy miettii omia kotiutusvaatteita, mutta sekin on vähän vaikeaa, kun ei sitten yhtään tiiä millainen ilma silloin on... Viime vuonna kumminkin vappuna oli helle. Imetysliivejä en ole vielä ostanukkaan, kaipa täytyy lähtee jossain vaiheessa sinne kauppaan niitä ihmettelemään. On tää vähän vaikeeta pakata sitä laukkua, kun ei oikein sitten tiiä mitä siellä oikeesti tarvitsee. Noh, ehkä mä vielä keksin :) ja onhan sitä sitten ens kerralla viisaampi.
Mites teiän muut sukulaiset suhtautuu raskauteenne? Oma äitini on nykyään käynyt suorastaan ärsyttäväksi. Soittelee ihan joka päivä ja kysyy sitä samaa.. no mitäpä kuuluu... ARGH! Eikö siihen kyllästy?! Ei mun voinnissa kumminkaan ihan joka päivä mitään uutta tapahdu. Ja jos en satu vastaamaan puheluun, no sehän soittaa miehelleni, että onko jotai tapahtunut! Jakeluun ei mee millään, että käyn töissä, enkä ole puhelimen vieressä joka sekuntti vastaamassa. ja kyllä, olen myös joskus iltaisin ja viikonloppuisin töissä...
huoh, jospa sitä lähtis sinne kauppaan vähän shoppailee ja vaikka ostamaan niitä imetysliivejä... :)
T: Aurora + Papu 32+6
Viiden aikaan loppui uni. Löysin myös maaliskuisten sivulta vinkin sinne isien sanomisten tekemisten sivuille, niitä juttuja onkin paljon. Naureskeltiin mm. sille kun isä oli tullut tyhjän äitiyspakkauslaatikon kanssa hakemaan vauvaa sairaalasta (toinen oli tuonut koko pakkauksellisen vaatteita kun äiti oli pyytänyt vauvan kotiutumisvaatteita.) Tuli niistä jutuista mieleen mitä itse kuulin perhehuoneessa ollessamme naapuri huoneen isän kertovan puhelimeen uutisia syntyneestä, että äiti ja lapsi voivat hyvin, mutta isä ei ole voinut hyvin enää vuosiin.
Kun esikoinen syntyi oma mies ihmetteli sitä, että miten valmis ihminen vauva on, kun on sormet ja kaikki. Se oli sellaista ihastunutta ihmettelyä. Käykää lukemassa jos ette ole vielä käyneet varmasti saa nauraa. Minä lähden nyt syömään. Mukavaa torstaita.
t.pikkuäiti rv36
Oonkohan ihan viimeinen, ketä jää äitiyslomalle? Tuntuu et kaikki muut on jo kotona ja Jo-hannalla tuntuu synnytyskin olevan jo ihan käsillä, jänskää!!!
Viikkoon ei kuulu mitään uutta ja ihmeellistä. Maanantaina kävin neuvolassa ja täti kuunteli niitä sydänsykkeitä extrakauan johtuen siis siitä viime viikon lääkärikäynnistä. Sykkeet oli hyvät 130-144 ja ainakin dopplerilla kuulosti ihan tasaisilta. No, ens maanantaina siis oon tuossakin asiassa viisaampi.
Aurora: Olipa sulla kovan onnen päivä! Tuollaisina päivinä tulee mieleen, et ois ollu parempi jäädä vaan nukkumaan koko päiväks.. Toivottavasti tää päivä tuo jo auringonpaistetta mukanaan ja myöhästyneet synttärionnittelut!
Päkkänä: Onneks ei käynyt pahemmin rappusissa! Ja mulla on kans vielä ihan vaiheessa kaikki vauvajutut. Yhtään ainutta vauvanvaatetta en esim. oo pessy vielä. Ajattelin vasta alkaa laittamaan kun pääsen äitiyslomalle kahden viikon kuluttua. Mulla on koko ajan mielessä, että synnytän kuitenkin vasta toukokuun puolessa välissä, kun esikoinenkin meni sen 13 päivää yli lasketun ajan. Sinnehän on vielä aikaa vaikka kuinka, pläääh!
Helmielina: nauratti tuo"kuiva muija" ilmaisu. Mulla on vissiin vähän samaa vikaa, käyn yöllä vain harvoin pissalla, päivälläkään en montaa kertaa. Juon vissiin myös ihan liian vähän vai mistähän johtuu...
Liikkeistä: Mulla tuntuu myös vauvan liikkeet vähän siellä sun täällä johtuen varmasti aikapitkälti siitä, että majailee tuolla masussa siis poikittain. Joku kyseli tuolla otsikoissa, että täriseekö muilla vauva masussa. Mulla tärisee! On tosi hassun tuntuista. Neuvolatäti sanoi ainakin mulle, et se on ihan normaalia, vauvan hermosto kehittyy. Esikoisesta en kyllä tuollaista muista. Onneks se ei kuitenkaan oo jatkuvaa vaan oon tuntenut tärinän ehkä jotain 5 krt, muuten on ihan napakoita potkuja! Iltaisin on hassua kattoa mahaa, kun voi ihan selvästi erottaa jalan :) Kukas se olikaan erottanut vauvan korvat, se on jo aika hyvin!
Mutta nyt lähden syömään, kauhea nälkä niinkuin aina!
Lumikide ja Emmi 32+1
Täälläkin suositellaan tuota synnytyspuolen ketjua! Oon kaikissa kolmessa raskaudessa käynyt sitä lukemassa :)
Hauska mm. se kun isi laittoi odottavan äitin juoksemaan synnärille sateessa ja itse ajoi autolla vieressä! Huh!! :)
Huh, onpas Auroralla ollut päivä!! Toivottavasti ei enää mitään hassumpaa satu vaan alkaa se aurinko paistaa! :)
Varoitus: veriällötysjuttuja...
Soitin neuvolaan siitä tihkumis-epäilystä, heillä ei kuulemma ole testejä, käski soittaa synnärille.
Sieltä otettiin heti vastaan, rutiinit, käyrää ja testi. Sykkeet ok, pari suppariakin siihen pariinkymmeneen minuuttin piirtyi, neiti ei vaan oikein liikkunut.
Testi oli onneksi nega, eli ei tarvitse tulehdusta pelätä!
Kätilö tutki mun pikkupöksyjä jatotesi että joo, märät on :D
Sitten vielä lekuri+ultra.
Varmisti vielä että istukka on noussut ylös, ei näy lapsivettä kanavassa ja ultrasi että paikat(mm. sisäsuu) kiinni. Käsikopelolla pehmeää ja kaulaa vielä jäljellä.
Ja neiti varmistui vielä kertaalleen neitiksi :)
Koko ultran perusteella 3kg nyt, vastaa viikkoa 37 eli hieman edellä näitä viikkoja.
Nyt odottelua vaan että lähtee tulemaan.
Kotona sitten huomasin että pöksyt on kunnolla veressä, pyyhittäessä tuli kivasti verta ja pari pientä "hyytymää", toisella kertaa tuli vielä pyyhittäessä verta ja pönttöön meni verinen, peukalonpään kokoinen klöntti.. yyh...toivottavasti kellään ei lounas menossa :)
Eli taisi kaksi sisätutkimusta tehdä nuo.
Pitää lähteä kohyta tarkistamaan onko side pydynyt kuivana...
Mutta täällä jatketaan ihmettelyä, jospa ne kunnon supistukset tulis joku kaunis päivä.. :)
Jo-hanna ja Lupu-neiti(kahden isoveikka-prinssin seuraksi :)
Viikko on nyt ollut äitiyslomaa ja ihan mukavallehan nämä vapaapäivät tuntuvat. Opiskelen samaan aikaan, mutta koulua ei ole kuin n.3 päivää viikossa ja olen jo suorittanut tässä etätehtävillä kevään kursseja pois alta. Ensi viikolla jos vielä menisi tekemään yhden kokeen ja sitten voikinj o jäädä kotiin hyvällä omalla tunnolla :)
Tänään tuli herättyä ennen 7 ja siitä olikin sitten kiva aloittaa siivoamaan ilman mitään kiiireitä. Yöllä heräilen sen 1-2 kertaa vessareissua tekemään, mutta onneksi on reissujen jälkeen uni tullu nopeasti. Kiva huomata, että täällä muutkin harrastavat näitä "yöseikkailuja".
Huomenna olisi neuvolakäynti ja menen sinne aina ihan mielelläni. Meillä on täällä todella mukava ja asiansa osaava neuvolatäti. Olisipa se itsestäänselvyys kaikilla paikkakunnilla..
Pikkunen on kovin liikkunut. Kivuliaita supistuksia ei ole tullut, mutta muutaman kerran sellaista menkkamaista särkyä on ajoittain tuntunut alaselässä...
On se ihana katsella noita vaatekuvastoja ym. kun tietää että hei, noitahan voikin jo ostaa kohta kun on taas normi koossa :) Ja on se ihan mukavaa, että tuo valkovuotokin loppuis jo.. on sitä kestänyt sellaset 4kk... Ja tuo hiivahan on mua kiusannut rv 13 lähtien...ei onneksi aina niin pahana mutta ilmankin tulisin toimeen! xD
Meillä on nyt jo kaikki materiaaliselta puolelta valmiina vauvaa varten ja sairaalakassikin on tullut pakattua. Kyllä kait tämä henkinen puolikin on aika hyvin valmistautunut)
Kassin sisällöstä löytyy:
- hygienia tarvikkeet
- 20 euroa kolisevaa
- muutamat sukat
- pikkareita
- siteitä
- liivinsuojia
- mukavat lökähousut
- normikokoinen paita
- grocksit
- pattereita (kunhan muistaa ottaa tuon kameran vielä mukaan)
ja sitten lähdön aikana tuo känny +laturi ja neuvolakortti olisi hyvä muistaa
Tämä oli sitten ensisynnyttäjän näkökulmasta :)
Täällä kotona on sitten vauvan kotiutumisvaatteet laitettu valmiiksi tuohon suojakaukaloon (joku muukin täällä oli samanlailla aatellut). Eipä tarvii isän sitten miettiä, että mitä tuo vai tuoko kaikki vaatteet, mitä kaapista löytyy ;) Eipä oteta sitä riskiä :D
Tämmösiä kuulumisia taas.
Rv 36+1 (apuva..) :)
Heipsuli hei
Ajattelin kirjoittaa tässä välissä kun on pakko istua aloillaan hetki. Laitoin vain tiskit koneeseen ja pyykit koneeseen pyörimään niin alkoi supistelee ja sattumaan mahaan muutenkin hirveesti niin pakko istuskella hetki kunnes taas jatkaa.. ..pakko jonkun kotityötkin täällä tehdä.
Ja sainpahan taas sanaharkan miehen kanssa aikaiseksi kun mainitsin sille asiasta että minä teen (ihan oikeasti) kaikki kotityöt..
Ikävästi joku (nimimerkinkin unohin jo tässä välissä..) kaatunut portaissa. Tosi kurjaa tuollainen ylimääräinen harmi sitten.. :( ..itse pelkään ihan hirveesti kaatumista (ulkosalla) nyt loppuaikana ja kävely onkin sitten sen mukaista..
No juu, tänään oli neuvola. Oma terveydenhoitaja pitkästä aikaa paikalla. Ihmetteli sekin vielä sitten että miksi se yksi lääkäri ei minulle sitä saikkua kirjoittanut, mutta sanoi tyksin lääkäreiden olevan vähän sellaisia.. Ja varasi minulle uuden lääkäriajan ja se on ihan omalle lääkärille :). Toivonmukaan se ei sairastu tälläkin kertaa.. Ja painoarvio aika siirtyi jonkun koulutuksen takia. Mutta nyt olis sitten ensin 16pvä labrat ja 18pvä tekee sitten neuvolalekuri tarkastuksen ja mittailee että mahtuuko lantiosta tulemaan tämä muksu ja sitten on vielä 26pvä toiselle lääkärille aika joka myös tekee painoarvion..
Lisäksi joudun pitää jotain ruokapäiväkirjaa nyt kun lupauduin mukaan tuollaiseen johonki luentojuttuun missä kerrotaan miten ruoka vaikuttaa sokereihin silloin kun on raskausdiabetes. Vapaa-ehtoinen tuo, mutta en kehdannut kieltäytyäkkään vaikka ei oikein kiinnosta mennä..
Se on joka parillisen viikon keskiviikkona illalla kuuden jälkeen :/
Njoo, mahassa ilmeisesti kaik oli hyvin, sydän sykki hyvin ja sitä rataa. Kohdunpohjankorkeus oli 34 eli ihan yläkäyrille. Totesi siihen vaan, että on se hyvä tehdä painoarvio. Eli ilmeisesti jos menee yläkäyrillä niin muksu on sitten iso??
Painoa oli tullut taasen vain 650g lisää, eli edelleen mennään reippaasti alle lähtöpainon.. Mie laihdun ja vauva kasvaa..
Lauantaina ajattelin lähteä vantaalle shoppailemaan ja nauttimaan stadi ikävääni kahvia fazerin kahvilaan. Ja sitten takasin tullessa käydä mäntsälässä sukuloimassa :)
Pitää jumbosta hakea askarteluliikkeestä vähän korttitarvikkeita :P , ihan kun lähempää ei saisi :D
Tänään asenneltiin turvaistuimen telakkakin autoon. On se niin paljon helpompaa kyllä telakan kanssa. Ihan muutamat kerrat on joutunu tappelee systerin muksujen turvaistuinten kanssa ku niit autoon kiinnitelly :D joten olen ihan tyytyväinen että maksoin vähän enemmän telakallisesta turvaistuimesta.
Kissoilla menossa taas joku formulakisa :D , niin lutusia nuo lemmikit.
Sairaalakassia en ole pakannut edelleenkään enkä niitä vaippoja myöskään pessyt.. Ostin tänään silti suihkusaippuan sairaalakassia varten. Mutta mitään muuta ei kassiin pystykään laittamaan ennen kuin lähdön alla kun ei ole kuin yhdet kappaleet ja kaksia vaikea hommata.
Vauvalle kotiintulovaatteet ajattelin jossain vaihees laittaa esille.. Kun vaan tietäisi kuinka paljon sille pitää päälle pukea, mut ehkä piisaa ku laittaa jonku bodyn ja potkarit ja jos meillä on yhtään paitaa niin paita.. Ja sitten semmoisen haalarin sissään koko nyytti :) niin ja pipo, jos meillä on. Mutta taisi tulla äitiyspakkaukses ainakin sellainen ohut joku. Ja eipä se autolla hurautelles ehdi kylmettymään pieni.
Jepulis, mutta vielä pitäisi sitten alkaa imuroimaan ja sitten saakin hakea miehen töistä kotio..
Jakselemisia kaikille! Pian päästää varmaa lukee ekoja synnytysjuttuja :)
Verticia & masukkiasukki Rv 33+6
..piti sanomani.. Et sanokaa nyt joku edes et jälkivuoto on ollut vähäistä..
Mä en voi sietää mitään vuoto/veri juttuja.. En ikinä ole tykännyt ajatuksestakaan et kerran kuus pitää kärsiä menkoista. Sen takia aloitinkin cerazette pillerit aikanaan ku ei ollut lainkaan sitten menkkoja. Ja ne aion myös takaisin sitten ottaa kun ollaan saatu tämä muksu ja toivonmukaan seuraavakin :)
En voi sietää sitä veren hajua mikä tulee ja kuvottaa ajatus jostain sairaalan vessasta mis on kaik huoneen mammat käynyt niin yök, oksennan varmaan joka kerta sen hajun takia ja se ajattelu sai nytkin kiva kuvotuksen...
joten.. -> gotta go
Jo-hanna toivoi, että kukaan ei ole lounaalla. Lasketaanko patonki? :-) Onneksi mulla ei mene ruokahalut vähästä.
Verticia: Ota joku pipo vauvalle mukaan, monet vanhemmat ihmiset ei halua nähdä lasta ilman pipoa/hattua millään kelillä edes katetulla terassilla. Ei tule turhaa sanomista keneltäkään ulkopuoliselta, kun viet vauvan kotiin. Itse olen pukemassa vauvan kokohaalariin (valkoinen, jossa poitsutkin on tulleet kotiin), pipoon ja toppapukuun/kevyttoppapukuun riippuen siitä, syntyykö pääsiäisenä vai vappuna- eli siis säästä.
Jälkivuoto ei varmaan kenelläkään valitettavasti ole ihan niukkaa, mutta kakkosen kanssa olin varannut kaksi pakettia siteitä kotiin, että pääsisin alkuun ja toinen jäi käyttämättä. Eli vuosin siis nopeasti ja tehokkaasti :-)
Huomenna neuvola, sitten varmaan kuuluu taas omaan napaan jotain uutta. Oma arvio sf-mitasta on 28. Kiinnostaa siksi, että jos on alle 27, niin taas tulee keskustelua, josko pitäis mennä ylimääräiseen ultraan. Nyt se ei olis enää niin riesa, kun äippäloma alkaa., 8 päivää töitä jäljellä. Ja vauvan kamat on tukevasti häkkivarastossa.
tuuti-töissä myös tänään?
Mukava kuulla että izan loma meni hyvin, antaa taas kummasti virtaa arkeen!
Sairaalakassi: täällä pakkailtiin myös, on sitten olemassa eikä tarvitse niitä miettiä. Mä hommasin shampoita ym. hygieniajuttuja tuplat kun niitä kuitenkin kuluu kotona eli ei mene hukkaan :)
Täällä kassin sisältö, jos mä nyt kaikki muistan: imetysliivit*2(ainoat siis :), suihkuaineet(extra-hyväntuoksuiset, piristää kummasti runnottua kroppaa!), rasvat(kropalle, naamalle, huulille ja käsille), hiusharja ja pari lenksua, muumisuihke hiuksille(siis se lasten selvityssuihke, aavistuksen mansikantuoksuinen, koukussa... <:), dödö, kamera, lukemista, trippejä, namuja, rintakumit, pari tuttia, unilelu, liivinsuojuksia muutamat. Sitten tietysti vielä neuvolakortti, kännykkä ja mahdollisesti miehelle evästä?
Mitenkä muiden kassit? Raotatteko sisältöä? :)
Särkylääkkeet ja siteet tulee sairaalasta eli niitä en ota.
Sairaalavaatteet: Täällä meinattiin kanssa käyttää sairaalan täyshoitolaa hyväksi :) Mammamuotia!
Ehrottomasti kamalimmat ovat ne pirun reikäalushousut mutta tosiaan mukavinta jättää se verinen/maitoinen pyykkivuori sairaalan huoleksi...
Colatoffeeko se kauhisteli sitä verenmäärää.. Täällä liitytään myös ällötyskerhoon! Ja vaikka ne sairaalan siteet käy oikeasti vaipoista niin kyllä niissä vaan eniten riittää sitä pinta-alaa veren tulla...yyh.. (myönnän alhaisen tekoni: kuljetin niitä jopa salaa muutaman himaan ettei heti ole lakanat pilalla...alhaista!!)
Muutenkin oon synnytyksen jälkeen varovasti raottanut silmiä ja kauhuissani udellut että mistä tuo kaikki veri on peräisin.. Kätilötkö ne leikkii ketsuppipullojen kanssa kesken työvuoron.. ;)
Pitää kyllä nostaa hattua miehelle että se on kaksi kertaa nähnyt jo ihan kaiken(puistatus...) ja silti meille on kolmas tulossa... äijä :)
Aakulle tsemppiä, kuulostaa tilanne jo hyvin valmiilta :)
Juliaanalle myös kovasti tsempit! Toivottaasti oireet helpottavat ja säästyt myrkytykseltä!!
Täällä tilanne iisi. Alakertaa vihloi aamun tosi kovasti ja harmittomia supistuksia tullut päivän mittaan mutta that's all..
Mukavat illan jatkot!
Jo-hanna ja Lupu 36+1