Mitä mieltä, ristiäismenu??
Salaatti 1:
- jääsalaatti
- lollorosso
- rucola
- kurkku
- kirsikkatomaatti
- cantaloupe-melooni
- viinirypäle
- juusto (emmental tai feta) Chevre olis mieleisin, mutta ei monen mieleen
Salaatti 2
- keitetty peruna
- punasipuli
- suolakurkku
- kapris
- aurinkokuivattu tomaatti
- öljy, pippuri, suola yms.
- paahtopaisti (itse tehty)
- graavi- tai kylmäsavulohi (itse tehty)
- patonki, ruisleipä
- levite
- vesi, maito, mehu
..........................................
- täytekakku (vetopohja, marjainen+kerma)
- korvapuustit
- keksit
- kahvi/tee
........................................
Mielipiteitä?? Äitini piti liian pröystäilevänä, jota ihmettelen suuresti. Menuhan on todella simppeli. Mieheni on kokki, emmekä halua mitään perinteistä voileipäkakkulinjaa. Mietinnässä on vielä kolmas salaatti, ehkä pastapohjainen, mutta taitaa riittää nuokin.
Kommentit (54)
Mut kakku ei varmaan riitä noin monelle hengelle, monet ottaa isoja paloja ja haluaa lisää. Eli kannattaa tehdä jotain muutakin makeaa. Tein meinaan itse tollaisen kakun ja siitä meni heti puolet, 4 aikuista söi ja 1 lapsi. Joku juustokakku vois olla hyvä!
Ehdottoman hyvältä kuulostaa. Älä välitä muiden mielipiteistä vaan järjestäkää teidän näköiset ristiäiset.
Meillä vietetty kans aina isoja ristiäisiä, molemmilla pojilla ollut vieraita jotain 30 ja tarjoamiset sen mukaiset, että myös pidemmästä matkasta tulevat pärjää.
Ainut mitä mä vielä miettisin olisi tuo juusto tuohon ekaan salaattiin. Itse miettisin vakaasti kans jotain ehkä kermajuustoa.
Pastapohjainen salaattikin olisi varmaan kiva, myös joku couscous-salaattikin voisi toimia aika hyvin - olisi minusta hyvä tuon paahtopaistin kanssa.
olin hiljattain ristiäisissä joissa tarjoilu oli kuin häissä.. ihan liikaa kaikkea mutta eihän vanhempien tarvinnut kuin maksaa.. pitopalvelu hoiti tarjoilun mutta meni mun mielestä ihan överiksi. salaatteja oli 4 sorttia, kalaa 3 sorttia , lihaa kahta, perunaa kahta sorttia yms...
vähempikin olisi riittänyt kun aikuisia ei ollut kuin 10 + pieniä lapsia joille kelpaa yleensä vaan ne perunat ja lihapullat..
Mun mielestä makeita on sopivasti ap:n menussa. Parempi täyttää vatsa ruualla kuin makealla. Ja ap, älä välitä ikävistä viesteistä. Meilläkin oli ihan kunnon pidot joka kerta kun lapsille annettiin nimet. Ruoka oli soppa- ja salaattityyliä, aikuisvieraita joka kerta suunnilleen sama määrä kuin teillä (lapsivieraiden lukumäärä tosin lisääntyi vuosien varrella :)). Hyvin selvittiin ja kivaa oli. Hauskoja juhlia teille!
Meillä on juuri tulossa ristiäiset ja ei tulisi kuuloonkaan, että sisaruksiamme ei kutsuttaisi ristiäisiin! Minusta olisi suorastaan törkeää jättää kutsumatta. Lisäksi vain isovanhemmat ja kummit ja siinä on jo 13 aikuista ja 8 lasta + vauva itse + pappi. Kummejakin on vain kaksi.
Hui miten isoja juhlia järkkäätte. Meillä oli ristiäisissä vain me vanhemmat ja isovanhemmat sekä kummit. Eli yhteensä 8 henkeä. Tietysti omat lapset.
.
siis vieraalla.
Itsellä on aina ajatuksena, että jos juhlat pidän, niin tarjoilutkin on juhlavat ja kunnolliset. Tätä ohjenuoraa olen noudattanut häissä, ristiäisissä sekä pienemmissä juhlissa kuten synttäreillä. On musta vieraiden kunnioittamista, että kun ovat paikalle vaivautuneet ja pukeutuneet ja mahdollisesti lahjankin ostaneet että meidän puolesta tarjoilut ovat kunnolliset. Itsestä on ainakin ollut vieraana vähän valjua, kun kotomatkalla juhlista on tarvinnut etsiä lähin bensis tai hampparipaikka kun on niin huikonut.
Mutta kukin tyylillään
salaatit on hetkessä sekoitettu ja muu osa valmistuu uunissa,tokihan kaikessa laittamisessa aina oma vaivansa on.
Tuota perunasalaattia mietin,että meneeköhän hyvin "kaupaksi"?
Ei kuulosta kovin herkulliselta..mutta varmasti oikein täyttävää.
Itse olen tottunut saamaan ristiäisissä hyvää ruokaa ja pelkkä pasteijalinja ihmetyttää. Ei se vauva nyt NIIN vie kaikkea energiaa ja voimia. Ei ainakaan pitäisi. Meillä on jo lähisuvusta ja kummeista tullut sellaiset n 25 vierasta ristiäisiin, enkä pidä niitäkään mitenkään erityisen suurina juhlina, kun suurin osa vieraista on ihan perhettä.
Meillä on tarjottu mm. vihersalaatti, kreikkalainen salaatti (+kastikkeet), tuoreet sämpylät ja kahta levitettä, itse tehdyt pienet karjalanpiirakat ja munavoi, poroa ja kylmäsavulohta. Makeaa konvehteja, pullapitkoa, rommikuivakakkua ja kakkua. Lapsille jäätelöä lisäksi.
kiva, kun tarjoatte ruokaa. Kahvipöydät kyllästyttää varmasti kaikkia!
meillä oli myös lämminruoka, tosin pitopalvelusta tilattuna. Kun on pitkämatkalaisia ruoka oli tosiaan paikallaan. Onhan se kohteliasta vieraitakin kohtaan että on kunnon tarjottavat. Meillä oli alkumaljoina kuoharia, ruuan kanssa valko- tai punaviiniä ja jälkiruokana kahvi avec.
Ja makeita ei kannata kauheesti tehdä. Ei niitä mene. Olemme pitäneet juhlia, rippujuhlia, ylppärit, häät, ristiäiset, pyöreitä synttäreitä ja aina on kaikki kuivakakut ja piparit jäänyt syömättä joten niihin ei kannata paljoakaan satsata kun kerran noin hyvä lounas on tarjolla. Toki kakku ja jotain makeaa mutta ei kannata kyllä makeaan paljoa satsata, paitsi siihen kakkuun jotta sitä on riittävästi.
Eikä mielestäni lainkaan vaivalloinen ainakaan! Melkein voisi kokki-mieheltä jotain vaivalloisempaakin odottaa, kyllähän nyt kuka tahansa salaatit osaa pilkkoa..
Ne korvapuustit on kyllä mielestäni aika arkisia, eiks niiden tilalla voisi olla joku juhlavampi pullaviritelmä..? (vai onkohan tää vaan kulttuurikysymys, ehkä ne jossain päin suomea voikin ihan hyvin kuulua juhlapöytään..)
Ja meillä on kyllä aina ollut kastejuhlassa ruoka, koska vieraita on tullut eri paikkakunnilta. Ja itse olemme tehneet, emmekä ole ammattilaisia. Meitä on tosiaan kaksi aikuista ihmistä järjestämässä. Onhan se omalla tavallaan raskasta, kun on pieni vauva, mutta minusta kyllä juhlien järjestäminen ja vieraiden kestitseminen on kyllä kivaakin.
Olisi harmi olla sellainen avuton tumpula, joka ei saisi oman lapsensa kastejuhlaa järjestettyä, tai olla naimisissa miehen kanssa, joka ei kykenisi juhlaruokia tekemään. Jos ei noin hienoja, niin sitten vaikka lohikeittoa.
Miten olisi jos olisi yksi vihersalaatti ja sitten juustoja, paistileikkelettä, savukalaa tms. suolaista omissa astioissaan, joista vieraat sitten saisi valita haluamansa. Sitten vielä joku mukava salaattikastike. Olisi helppo tapa tarjoilla. Ja sitten se salaatti kannattaa pilkkoa riittävän pieneksi, että helppo seisoen syödä.