/\/\/\/\/\¤¤¤¤HUHTIHIPPUSTEN MAALISKUU¤¤¤¤/\/\/\/\/\
Vilmalla on nyt menossa aikas raivostuttava vaihe- neiti kiipeilee joka paikkaan eikä sitten osaa tulla pois, sitten huutaa ja tulee kolinalla alas :(
Kävely sujuu jo oikein hienosti! Kengätkin ostin, mutta neiti ei tahdo edes seisoa ne jalassa, aloittaa vaan kaamean huudon!
Nyt en kerkiä sen enempiä kirjoittelemaan, palailen myöhemmin!!
Tuija + Vilma 11 kk
Kommentit (22)
Kiitos taas tuikulle pinon aloituksesta ja onnea Vilmalle synttäripäivänä! Kuulostaa niin paljolta jo toi 11 kk...
Kiva kun Ufakin kävit kertomassa teidän kuulumisia -ja kyllähän me nyt teidät muistetaan =) . Mekin haaveillaan isommasta asunnosta, asutaan vielä kaksiossa.
Saaga lähti tällä viikolla ihan kunnolla kävelemään ja nyt mennä viipottaa joka paikkaan minkä ehtii vaan. Saaga ei huuda kengistä, mutta ei oikein pysy niillä pystyssä. Tai kyllä se vähän matkaa pääsee, mut sitten kompastuu aina niihin kenkiinsä. Sisäkengillä luonnistuu vähän paremmin.
Onko teillä tuikku vaikuttanut yöuniin tuo kävelemään lähtö? Siis kun Saaga kävelee myös öisin unissaan =) . Ei onneks ihan hirveesti, mut pari kertaa yössä nyt ainakin saa käydä neidin kellistämässä kun on taas ollut kävelyllä pinnasängyssä.
- vanilja ja Saaga 10kk
Voi vitsi,Vilma ja Saaga jo käppäilee :) isoja tyttöjä.
Ja tottakai nyt Ufa muistetaan,mukava kuulla teidänkin kuulumisia!
Laurilla on varmaan vielä kävelyyn matkaa. Muuten kyllä nopsaan kehitys edennyt ryömisen kun oppi. Eli päivää vajaa 9kk oli kun lähti ryömimään,sitten 9,5kk nous polvilleen seisomaan,10kk nous kokonaa ylös seisomaan. Ja nyt myöskin osaa nousta itse istumaan. Niin ja konttaamaankin lähti viime torstaina ihan yhtäkkiä :) Mä jo ajattelin että jättääköhän sen väliin,kun ei tosiaan ole edes treenaillut koko konttaamista. Mutta niin vaan yhtäkkiä lähti. Ihan pieniä matkoja kylläkin vasta kontannut,ryömimällä kun pääsee niin paljon nopeammin.
Unet meillä vaihtelee,väliin jo pitkään nukkui yhdet päikkärit,mutta nyt on kivasti alkanut heäämään jo puol7 niin eihän sitä sillon yksillä päikkäreillä jaksa.
On kyllä noi taidot vaikuttanut uniin täälläkin,välillä seisoskelee sängyssä ja huutaa ja just herää kamalan aikasin ja on ihan väsynyt valmiiksi herätessään.. Usein vielä koitan saada uudelleen nukkumaan,mutta aika heikolla menestyksellä. Ja kun ei mitenkään hiljaa ole kun herää niin herättää myös Netan liian aikasin ja sitten kiukkuuvat yhessä. Toivottavasti tääkin olis vaan joku vaihe.
Mustakin kohta tuntuu että tää meidän kolmio on liian pieni.. :D Kun lauantaina luovutin ja siirrettiin mun sänky olkkariin. Eli lapsillaon nyt omat huoneet mutta itselläni ei. Vaikka toisaalta,eipä sitä kai niin omaa huonetta tarvitsekkaan. Pitkään olin sitä mieltä että pistän lapset samaan huoneeseen,mutta ei siitä mitään tulis,kumpikin niin herkkäunisia että herättäisivät toisensa monta kertaa yössä. Pitää katsoa kun ikää enemmän ja olis suunnilleen sama rytmi molemmilla.
Mä muuten jo ostin Laurille äsken synttärilahjan valmiiksi. Kamalaa miten vauhdilla jo lähestyy 1v synttärit!
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=99a3a1b8-071c-11de-b643-…!
Meillä on pojasta sitte kehkeytyny peppukiitäjä. Noin 1,5 viikkoa sillä tavalla manny ja samantien sit alko nouseen pystyyn tukea vastenkin. Ei vaan osaa alas tulla niin sit tulee aina itku kun alkaa pelottaan ja meillä vielä tosi liukkaat lattiat että jalatkin lipsuu tosi helposti vaikka ois jarrusukat. Mutta on kyllä tosi sulosen näkönen ku istuallaan vetää itteä eteenpäin :D Ja huomattavasti tyytyväisempi. Ei enään istu paikallaan huutamassa kun pääse itekkin mninne haluaa.
Huvittava ku tulee perässä esim vessaan ja kurkkaa oven takaa et böö :D kun ei ennen tullut mihinkään perässä. Ja nyt saa sit itekki totutella siihen että kattoa perään mihin on millonki menny kun ennen aina ties missä poika on. Uusina sanoina on tullu ainaki päivää, nenä ja oma nimi tässä nyt mieleen tulee. Ja kokoajan matkii perässä mitä sanotaan. Ihana ku oon huomannut ettei enään vierasta yhtään ketään. Aivan onnessaan oli kun meillä kävi huoltomiehiä niin niilllekkin hymyili ja jutteli niinku ois ennenki nähny. On heti niin kaveria kaikkien ihmisten kanssa vaikka ei ois pitkiiiin aikoihin tai koskaan nähny.
Me ollaan oltu flunssassa. Pojalla kyllä nyt oikeestaan jo ohi vähä yskittää vielä ja räkä valuu. Itelläkin menossa pois jo mutta tosi ärsyttävä yskä ollut viikon ajan. Ja miehelle tuli sit nyt taas meidän jälkeen. Ei kivaa. Hampaita pojalle näyttäs tulevan ja varmaan sen takia oli taas viime yönä itkusessio mut rauhottu sit lopulta.
Niin ja ostin sen taaperokärrynki pojalle. Oli innoissaan, ja osas peräti heti kävelläkki senkaa mutta pikkuhiljaa aina vähä aikaa käyttää siinä ku alkaa pojua heti pelottaa jos yhtään horjahtelee ettei tuu mitää kauheeta pelkoa sitä kohtaan.
SEmmosta täältä näin pikasesti.
catha ja poju 11kk! Hui!
Minäki tulin tänne kurkkaamaan. Kaamee väsy jo, pitäs mennä nukkumaan, mutta kun ei malta :) Mun työt on alkanu ihan mukavasti. HOmmaa pukkaa... Jennan hoitoonkuljetus on onnistunut muuten hyvin, mutta autotallin ovenreuna vähän kolhi lokarin maalia... Mitäs on niin kapee oviaukko ja hankala mutkan kautta peruuttaa :))) Liukasta on ollut, mutta ajelen hissuksiin.
Kivaa tää luminen talvi. En oo ehtiny kauheesti nauttia, mutta sunnuntaina oltiin pulkkamäessä Jennan ja serkkujen kanssa. Paistettiin sitten oikein makkaraakin. Meni vaan paras hetki päivästä ohi, ku JEnna nukkuu usein 3 tuntia päikkäreitä. On nytte kanssa heränny usein puol 7, kun mä vien hoitoon. Ja jos Janne vie, ni jotain puol kasiin korkeintaan nukkuu. Noi yhet päikkärit sitten on aika naftisti, ku alkaa illalla olla tsippi.
Meillä on nyt ollut aika kitinäviikot. Siis kotona Jenna kitisee ja tulee perästä joka paikkaan. Hampaista voi johtuu, mutta myös tosta hoidon aloittamisesta. Kai se joskus menee ohi ku tajuaa, että en mä sitä hylkää, vaikka oonki töis :))) Jenna ei vieläkään kävele, mutta nousee kyllä tuetta seisomaan välillä jo. Ja kiipee portaita jollei huomaa... Sanoja ei tuu ku äiti, ja sitte tulee jotain omaa kieltä. Tänään hoki minusta ihan ku JEnna JEnna, mutta en oo varma...
Painoa on tullut Jennalle varmaan kilon verran hoidossa. Pääsi kunnon ruuille :) Vattaa on vähän valitellu, Epäilen,e ttä suola ruuassa on syypää. KU hoidossa saa ihan normaalia ruokaa jo. Anopin suolamäärät on mitä on... Ja maito voi olla toinen. Annan pääasiassa korviketta, mutta anoppi antaa maitoa. Juu. Mitäs vielä? MIehen veljen vaimo on tällä hetkellä synnärillä. Laskettu aika on 17. pvä, mutta vissii on tulossa villisti. Tai siis hitaasti, mutta tulossa... Saa näkee iskeekö muhun vauvakuume. Epäilen, koska mä oon ihan kypsä yövalvomisiin ja kitinään. Ei tarvita toista kitinää... JOku raja :)
Mutta nyt uni kutsuu.
Taas tipahdettu toiselle sivulle...onpa täällä hiljaista.
No iskikö salijy sulle se vauvakuume?! Oliko söpö käärö? =) Mulle myös iskee aina paha kuume kun näkee noita ihan uunituoreita nyyttejä, mutta kyllä se komeasti paranee viimeistään seuraavana yönä kun Saaga kitisee ja kävelee sängyssään...! Ei vielä kiitos, jos nyt sais hetken ees nukkuu yönsä ennen seuraavaa valvottajaa. Vaikka ne niin suloisia onkin.
Me ollaan oltu flunssassa koko sakki. Saaga onneks jo parempi, ei oo tarvinnu tänään enää ees panadolia eikä oo ollu itkuinenkaan. Nenä vaan vuotaa raukalla koko ajan.
Oon kyllä nyt ihan kypsä jo tähän imetykseen. Nyt varsinkin kun toi tyttö kävelee niin tuntuu ihan pöhköltä antaa sille rintaa. Juoksee vastaan ja repii paitaa pois mun päältä, jotenkin kornia. Kun vaan tietäis miten sen sais vierottumaan jotenkin inhimillisesti ilman monen päivän hillitöntä huutoa.. Neuvolassa motivoidaan vaan mua imettään 1 vee asti tai ylikin. Se ei vieläkään juo maitoa pullosta. Nokkiksesta juo kyllä vettä ja mehua ja ruuan kanssa vähän maitoakin, mutta ei muuten. No, harjoitukset jatkuvat...
- vanilja ja Saaga 10 ja puoli kk
Yritin tossa taannoin kirjotella, mutta en saanut viestiä lähtemään, niin annoin periksi:(
Piti siloin Vaniljalle vastata, että ei oo yöuniin vaikuttanu toi kävely! Ja nyt aattelin "sanoa", että miksi enää opettaisit pullolle? Meillä Vilma syö tisua ehkä jonkun n. 5 kertaa päivässä, joskus enempi ja joskus vähempi, enkä oo vielä aatellu lopettaa kun se tuntuu olevan sille vielä niin tärkeetä. Enkä oikeestaan sen maidon saamisen takia vaan muuten. Maitoahan meillä juodaan nokkiksesta ruuan kanssa ja saa sitten myös ruuassa maitoa. Sannia imetin 1,5 vuotiaaksi, vaikka olin päättänut, että kun osaa itse pyytää, niin loppuu vaan eipäs sitten loppunutkaan!
Eilen piti käyttää Vilmaa ensiavussa, kun löi leukansa patterin reunaan:( Tikkejä ei onneksi tarvittu, vaan liimalla saatiin korjattua. Voi riepua, verta tuli paljon ja huutoa sitäkin enemmän:(
Mites muuten teidän neuvoloissa on neuvottu ton maidon kanssa, mitä annetaan? Meillä kehotetaan antamaan rasvatonta ja sitten lisäämään ruokiin öljyä tai margariinia. Oli niin huvittavaa kun pampersin uutiskirjeessä sanottiin, että ehdottomasti pitää antaa kulutusmaitoa!
Meikäläinen on nyt koukkuuntunut totaalisesti tohon facebookkiin! Onhan se kiva tietysti kun saa helposti yhteyden ystäviin ja olenpa löytänyt pari tosi vanhaa ystäväänikin joihin en ole ollut yhteydessä piiitkiin aikoihin. Tuntuu vaan välillä pöljältä, kun monta kertaa päivässä pitää käydä kurkkaamassa onko jotain uutta!
Hei kukas se "sanoikaan" ostaneensa hippuselleen jo synttärilahjan? Mitä ostit? Nyt pitäis itsekin pikkuhiljaa jo miettiä ja antaa muillekin vinkkejä kun kuitenkin kyselevät, että mitä tarvittais!
Tuija + Seikkailija Vilma
Voi pikku potilasta. Meillä kans tyttö on aika tapaturma-altis kun koheltaa ja "juoksentelee" ympäri kämppää. Vielä ei olla onneks ensiapuun asti jouduttu. No onneks teillä saatiin liimattua kasaan eikä pahemmin sattunut.
Niin ja mä taisin kirjottaa vähän epäselvästi, en mä siis pulloa yritäkään tarjota Saagalle, vaan nokkista/ tavallista mukia/ ihan mitä vaan...! Nokkiksesta se ruuan kanssa juo. Siis kun sillä on se maitoallergia niin ei voi antaa tavallista maitoa tai siihen tehtyjä ruokiakaan, eikä jugurttia tms. Eikä se juo sitä korvikettaan kuin ihan max desin päivässä (siitä nokkkiksesta tai mukista =)). Kai se alkais juomaan jos ei vaan antais rintaa ja antais huutaa muutaman päivän, mut en henno... Ja kuitenkin pitäis maitoa saada 5-6 dl päivässä. Hohhoi. No, väkisinhän se joskus oppii!! Jotain juomaan muuta kun tissiä. Ja sit mä pääsen yksin johonkin yli 5 tunniks.....!!
Saaga muuten rakastaa tanssimista! Se hytkyttää itseään musiikin soidessa ja myös "laulaa" lallallaa...(ehkä oon saattanut vähän opettaa sitä..;)).
Jaaha ja nyt tanssii tähtien kanssa..=) .
-vanilja
Minä se jo lahjan ostin :) Tai osan siitä,tuollaisia erimallisia palikoita. Kun Lauri tykkää kun hänelle rakennetaan torneja ja saa niitä kaadella. Jotain muutakin vielä koitan keksiä pakettiin.
Me käytiin kaverin tytön 1v synttäreillä lauantaina,ja se tyttö kyllä oli jo lahjojen idean ymmärtänyt. Kädet ojos heti ovella pakettia odotti :D
Saaga varmaan söpö kun tanssii :)
Mä koittanut opettaa vilkuttamista sun muuta mutta ei Lauri vielä ymmärrä. Tai ei huvita.
Laurikin nyt jo konttailee enemmän ja kävelee tukea pitkin. Ihan turhaan olin siis kehityksestä huolissani aikaisemmin.
Pureekos muiden lapsukaiset? Lauri nappaa heti jos ehtii,ja lujaa. Varmaan johtuu kutisevista ikenistä tai jostain.. Kerhossa toisella samanikäisellä pojalla sama juttu,Lauriakin kerkes haukata viime tiistaina,ihan jäljet jäi :/
Mutta enpäs nyt muuta kirjoteltavaa keksi :)
Viva ja Lauri ens viikolla jo 11kk!
Mäkin olin ajatellut ostaa Saagalle palikoita! Siis kun sillä onkin muutama ja tykkää leikkiä niillä tosi paljon. Pitäis vaan just semmosia pinottavia hankkia.
Saagakaan ei vilkuta käskystä, yleensä vilkuttaa sitten kun vieraat on jo lähteny ja laittanut oven kiinni =) . Saaga taputtaa silloin kun riemastuu jostain, ei yleensä sitäkään tee jos kehoitetaan, tai jos ei huvita. Ja toi sen tanssiminen on kyllä tosi suloista, se ihan jammailee musiikin tahdissa. Isovanhemmatkin on sille naureskelleet, kun ei muut suvussa oo noin pieninä ymmärtäny vielä mitään tanssimisesta!
Mä oon vieläkin kipeänä ja harmittaa kun en ole voinut viedä Saagaa ulos.. Se selvästi turhautuu kun pitää leikkiä koko päivän sisällä.. Mutta tänään on kyllä ihan pakko mennä edes hetkeksi pihalle! Jos vaikka ensi yö nukuttais taas vähän paremmin......¤elää toivossa¤
Tosta puremisesta, Saagalla tuntuis nyt olevan mennyt se vaihe ohi. Eli tuttu juttu myös täällä, enkä mäkään tiedä mihin se oikeen liittyy.. Mut siis ohimenevää!!
-vanilja
Meillä on poika oppinu kans nyt pyytään tissiä. Tai ku alkaa antaan sitä niin sanoo vaan tisssi tissiii, oikeen suhisevalla ässällä. Yölläkin tai siis aamuyöstä kun annan niin suu käy et tissii. Aivan huvittava. Pitäs vaan munki lopettaa ku puree välillä niin makiasti. Mä kyllä voin olla vaikka päivänki pois ku se pärjää ilman sitäki jos en oo paikalla mutta lähinnä noitten öiden takia ku nukkuas varmaan sit paremmin. Nyt ollaan pari päivää maisteltu ihan oikeeta maitoa. Mulle sanottiin että antaa samaa mitä muutki juo. Ei ainakaan oireita vielä tullu mutta ei kyllä paljo oo otettukaan.
Niin ja tuosta puremisesta niin puree vähä väliä mua ja nipistelee ja aivan kauheesta. Osaa kyllä sitte helläkin olla kun sanoo ettei saa mutta inhottavaa jos nappaa jostain kii huomaamatta niin käy niiiin kipeää.
Mä ostin kans palikoita muka eka aattelin lahjaks antaa mutta sit annoinki jo nyt ku ei reppanalla oo oikeen ku nuita vauvaleluja. Tekis mieli legoja tai sit joku keinuhevonen ku on aivan hulluna kaikkiin keinuviin esineisiin. Kuuluu vaan tiiiittaaa ku näkee vähänkään jonku heiluvan. *No katotaan nyt. Mut palikat oli kyl hyvä juttu, meillä kans onnessaan niitä levittää ja torneja kaataa.
Niin ja mein poika oppi sit ihan oikeestikki konttamaan mutta vain maton päällä, lattialla vetää istualtaan ku on niin liukasta niin varmaan helpompaa. Pystyyn nousee jo usiammin mutta aika varovaista vielä on kun ei osaa alaskaan tulla. Mutta niin ihana ku on ollut siitä lähtien ku liikkelle lähti niin heti niiiin tyytyväinen että itellä oikeen kissanpäivät lähestulukoon.
Mut ny heräski niin meen tästä. Moikka
Mä täällä taas roikun.. Oon vieläkin sen verran kipeänä ettei oikein jaksa muuta tehdä. Sain sentään vietyä tytön ulos aamupäivällä.
Meillä nukuttiin viime yö!! Uskomatonta. Varmaan kuukausikaupalla aikaa siitä kun viimeksi on nukkunut koko yön. Lisää näitä kiitos!
Saaga myös huutaa mammaa (=maitoa) kun tahtoo tissiä... On se sanonut sen "tissi"-sanankin, mut se kuulostaa ihan samalta kun "isi" joten ei voi aina tietää.. Mutta "mammaa" se kyllä ulvoo ja ulvookin niin pitkään että saa. Vaikken mä olis ees kotona niin ei silti nokkiksesta korvikemaito kelpaa, eikä mikään muukaan..huutaa vaikka kaks tuntia jos on tarvis. Niin ja Saaga ei varsinaisesti pure mua, mutta sillä on jo niin isot ylähampaat että ne väkisinkin pureutuu mun ihoon kun se imee :( .
Cathan poika tosiaan puhuu jo paljon! Saagalla on nyt semmonen matkimisvaihe selvästi, matkii mitä sanotaan, mut ei itse osaa vielä. Esim. "pallo", "vettä", "ammuu" osaa kyllä matkia, mut ei vielä itse sano. Toi ammuu tulee sellaisesta kurkistuskirjasta, missä on eläimiä...se on muuten yks lempparilelu se kirja ja taidan ostaa sille synttärilahjaks jonkun toisenkin kurkistuskirjan.
-vanilja
En tiedä muistatteko mua enää, mutta mä ainakin huomasin heti Tuikun ja Vivan nikit.. :D En oo käyny taas sitten viime kerran jälkeen täällä vauvan palstalla ollenkaan.
Mulla oli yhdes vaiheessa sama kun Tuikulla nyt.. eli Facebookissa piti poiketa aina ohimennen kattomassa... :D Nyt se on jo ohi. Itse asiassa en käy siellä enää juuri yhtään.
Meillä Anni on 11,5kk eli 1v synttäreitä pitäis suunnitella kovaa vauhtia. Ens viikolla on 1v-kuvaus ja samalla isosiskon väliin jääny 2v kuvaus (on nyt 2,5v). Samalla otetaan sisaruskuva + perhepotretti. Kävin eilen kaupungilla ostamassa tytöille erilaiset, mutta yhteensopivat vaatteet yksityis ja sisaruskuviin ja sit toiset vaatteet perhekuvaan. Siinä on meillä aikuisillakin saman tyyliset vaatteet. :D Saapa nähdä tuleeko kivoja kuvia. :D
Mä oon touhuillu parissa yhdistyksessä, koittanu tehdä käsitöitä aina ku vaan on jaksanu ja ehtiny + askarrellu kaikkee pientä.. Aika menee siis hujauksessa. Töihin en ole menossa, mutta opiskelemaan aion hakea. Haluaisin kätilöksi, joten aattelin hakea jo nyt vaikka alottaisinkin vasta ens vuoden syksyllä... mun pohjakoulutuksen takia se kestäis vaan 1,5v. :) En malta odottaa sitä... toivottavasti saan sen opiskelupaikan!
Mä oon muuten alottanu hiljattain pari blogia:
www.elamaakalevassa.blogspot.com
www.voimaannuttavasynnytys.blogspot.com
Tervetuloa lueskelemaan ja kommentoimaan! :)
Oli kiva käydä kurkkaamassa teidän kuulumisia!
T.Burde, Anni 11,5kk ja Heidi 2,5v
Alkaa tosiaan olla 1v synttärit itse kullakin huhtikuisella lähellä ja osa jo varmaan täyttänytkin kun etukäteen maailmaan silloin vuosi sitten kiirehtivät. Aika menee tosiaan nopeasti.
Meidän 11kk ikäinen herrasmies on kehittynyt oikeaksi naurattajaksi. Aina lähestulkoon on hymy huulilla ja ilmeilyt on melkoiset. Ei voi kuin nauraa. Tosin silloin kun tekee töllöntöitä niin saa purra huulta että ei naura, kun kiellettäessä tulee sellasta hurmuri-ilmettä että.
Konttaamaan on herra tässä ruvennut päivä päivältä enemmän ja kovempaan. Pitkäänhän meillä mentiin ryömien varmaan liukkaiden lattioiden ansioista. Tukia pitkin kävellään ja mukavinta on työnnellä edessä kaikkea pyörillä kulkevaa. Tosin kaikkea pyörätöntäkin työnnetään edessä kuten tuoleja, puutelinettä ym. Ilman tukea ei vielä seiso ollenkaan joten kävelyn oppimiseen menee vielä varmaan aikaa.
Ruoka maistuu edelleen hyvin kuten on aina maistunut. Itse yrittää välillä syödä, mutta mutta sotkuahan siitä on tuloksena ja onnellinen hymy joten sitä opetellaan. Juominen nokkiksesta onnistuu kyllä hyvin itsenäisestikin. Ja tavalliseen maitoon meillä on jo siirrytty kokonaan ja ruokajuomana on vaihtelevasti myös piimää.
Nyt olen opettamassa herraa yksille päiväunille ja se meneekin vaihtelevan loistavasti. Yleensä ottaen jaksaa hyvin valvoa aamupäivän mutta sitten vetäseekin unta nuppiin neljän tunnin verran joten päiväunien yhteismäärä on sama. No pääasia on että on virkeä poika myös iltasella. Päiväuni rytmiä muutamme sen vuoksi että herra joutuu aloittamaan hoidossa huhtikuun loppuupuolella kun äitikin sai töitä ja aloittaa ne jo huhtikuun alkupuolella. Mummo hoitaa herraa pääsiäisen alusviikon ja isän armaassa hoidossa on sitten seuraavan viikon ennen hoidon aloitusta. Saas nähdä mitä äiti malttaa ensimmisinä työpäivinä pysyä irti puhelimesta. Onneksi on minulle uusi työpaikka joten itellekin tulee uutta kokoajan eteen niin ei ehdi puhelimessa panikoida. Mutta nyt kuitenkin tiedossa lähes vuoden mittainen työsuhde joten mielenkiinnolla odottelen tulevaa. Ja etenkin odotan mielenkiinnolla millaisen hoitopaikan pikkainen saa. Perhepäivähoitoon toivon saavani koska isoon ryhmään en noin pientä haluaisi viedä päiväkotiin.
Mutta nyt kotitöiden tekoon kun herra kerran vetää edelleen unia on jo 3,5h nukkunut.
Vipe ja herra 11kk
Ihan äärettömän kauan on aikaa siitä kun viimeksi täällä kävin mutta nyt ajattelin vähän kuulumisia kirjoitella. Kauheeta miten nämä meidän vauvat kasvaa, kohta kutsuu taaperopuoli!!
Kovin tuntuu isoille teidän toisten vauvat kun kävelee ja puhuu!! Meillä peppukiidetään eikä sanota oikeastaan muuta kuin "äitä". Tuo peppukiitäminen on vielä siitä huvittavaa kun pääsee eteenpäin ihan hirmuisella kiireellä mutta jos laitan mahalleen lattialle niin ei tiedä mitä tekisi!! ei siis osaa nousta siitä istumaan tms :D Kävelee kovasti tuen kanssa, haluaa lähinnä että aikuinen taluttaa molemmista käsistä. Jos irroittaa toisesta niin poika pysää *heh*
Yksi iso syy miksi en juuri ole täällä käynyt on nuo meidän pojan allergiat. Tai suolen kehittymättömyys tai miksi sitä haluaakin kutsua. Edelleenkään siis meillä ei ole yhtään sopivaa kiinteää löytynyt, poika elää Neocate-korvikkeella ja Airomir-lääkityksellä. Aika raskaalle on välillä tuntunut kun homma ei etene mihinkään ja kun jotain kiinteää kokeillaan joka aiheuttaa masukipuja -> kieltäytyy lääkityksestään -> oireet pahenee entisestään. Eli silloin ei nukuta ja poika itkee jatkuvasti. Ei kivaa... Palasin myös itse töihin helmikuun alussa joten ne yöunet ois tärkeitä. Hyvänä yönä meillä herätään vain kaksi kertaa, pullon saa vain kerran yössä. Ja koska poika on itse aurinko aina kun ruokavalio täsmää niin ei siksikään haluaisi koko aikaa suolistoa rasittaa. Kummasti kun äitinä haluaa nähdä lapsensa tyytyväisenä... Torstaina taas lääkärille meno, itse toivon jo osastojaksoa että saadaan mustaa valkoiselle miten vaikeaa ruokakokeilut ovat. Saas nähdä. Ai niin, vaikka palasin töihin niin pienempi on edelleen kotihoidossa kun mies tekee iltavuoroa ja minä aamua. Vaihdetaan siis vahtivuoroa ovella ;D
Mukavaa alkavaa kevättä kaikille!
t:Emmis ja pojat 3v ja 11kk ;) ;)
Olipas muuten ihana kuulla myös burden, vipen ja emmiksen kuulumisia!!!!
Kävin juuri kurkkaamassa burden blogia, ja huomasin , että ootte siellä kuvassa jo käyneet, ihanat kuvat sieltä tulee, usko pois!! Meilläkin olis tarkoitus käyttää Vilmaa 1 v kuvassa ja samalla ottaa koo lapsikatraasta kuva. Ja meillähän on sitten 4 niitä kuvattavia! Pojat ei tosin varmaan juokse ympäri studiota, mutta tytöistä en olis niinkään varma:) Ja pitäishän noille isoillekin saada inhimilliset ilmeet, etteivät vallan myrtseinä ole koko ajan! En oo vielä varannut kuvausaikaa, kun oon ootellu, että Vilman leuka paranee, mutta kun kuvauspäivä sitten koittaa niin Vilmalla on varmaan taas naama ruvella tai jotain!
Voi emmis teillä on kyllä tosi rankkaa:( Toivottavasti pian löytyis pojulle jotain sopivaa! Kyllä kun tota sun juttuas luin, niin aattelin, että ihan turhia sitä on omat huolet ja murheet! Tsemppiä teille!!
Vilma on ollut vähän flunssainen, pari yötä meni äitin sylissä, kun laittoi makuulleen, niin alkoi heti yskimään eikä saanut nukuttua:( Tuli kyllä manduca tosi tarpeeseen kun neitiä piti kanniskella ja sitten nukuin istuallaan tuolissa ja neiti sylissä:( Onneksi meni nopeasti ohi, eipä noita öitä olis montaa jaksanutkaan!
Jaahans, pitäis alkaa valmistelemaan kohta pikku neitiä päiväunille. Palailen taas. Ai niin siirrytäänkös me tonne taaperopuolelle ens kuussa vai vasta toukokuussa?
Tuija + Vilma (pian jo taapero)
No en ole minäkään käynyt täällä aikoihin, olipa kiva lukea teidän "odotusajan tuttujen" vauvojen kasvuista pitkästä aikaa! Meillä pikkumies on nyt sit jo 11kk ja iloinen, nauravainen vesseli. Lujaa kontataan ja kaikkea pitkin kävellään, eilen tajuttiin yhtäkkiä kiipeämisen jalo taito ja mitä väsyneempi sen enemmän kiivetään :( onneksi isommilta vahingoilta on toistaiseksi vältytty. Isosisko 4,5v ottanut pikkuveljen suojelukseensa ja leikkivätkin jo paljon yhdessä. Äidistä ollaan kyllä edelleen mustiksena, mutta onneksi äidin syliin mahtuu kaksi siinä missä yksikin. Olen tässä kamppaillut riittämättömyyden tunteen kanssa, aloitin työt helmikuussa ja tuntuu ettei 24h/vrk riitä millään! Henri on vielä mummin hoidossa pari kk ja kesäkuun alussa aloittaa samassa tarhassa isosiskonsa kanssa. Meillä on mies sanonut, että lapset ovat sitten tässä, mutta jotenkin sitä kovasti haikailee sitä masuvauvaa vielä kerran :) Saa nähdä miten elämässä käy. Tännekin tulee vähän niinkuin tunnelmoimaan, kun odotuksen alusta asti tuli näillä sivuilla roikuttua ja jännäsin että ketä meistä huhtihippusista pääsee vauvaa ekana synnyttämään! Ja nyt meidän natiaiset täyttävät jo vuoden, huh-huh. Ihanaa, mutta aika raskasta elämänvaihetta tässä läpikäydään. Poika on öisin tosi levoton, ollut aina ja nyt kun aloitin työt ei oikein tunnu oma jaksaminen rittävän. Mutta ihanaa on kun kevät on tullut, valoisaa on jo aikaisin aamulla ja linnut laulavat! Sen voimalla jaksaa :)
Onko muilla tätä rittämättömyyden tunnetta ja kamppailua työelämän vauhdissa?
Helminmami, Henri 11kk ja Helmi 4,5v
Tosi kiva kuulla vanhojen tuttujen kuulumisia! :)
Jos me vasta toukokuun alusta siirryttäis taaperoihin? Sillon olis suurin osa jo sen 1v täyttänyt?
Serkun huhtihippu täyttää 1v jo ens lauantaina. Sitten viikon päästä siitä itse täytän 25v ja kaks viikkoa niin Laurin synttärit. Ja Lahteenkin nyt loppuviikosta mennään,kun isäni täyttää 50v. Synttäreitä siis riittää! :)
Lauri on jo tosi taitava liikkumaan,nopeesti otti ikäisensä kiinni,vaikka myöhään lähtikin liikkumaan. Tukia vasten jo lujaa käppäilee,kiipeää rappuja yms. Perässä saa juosta ihan tarpeeksi,nyt ajateltuna ihan hyväkin kun ei kiirettä pitänyt liikkumisen kanssa :D
Täällä kans useinkin riittämättömyyden tunteita.. Ei yksin meinaa keretä tarpeeksi antaa huomiota kummallekkin lapselle,ja siitä sitten huono omatunto vähän väliä.
Olen nyt hakenut opiskelemaan syksyksi,Netan hoitopaikkaan vaan ei kai vapaudu paikkoja syksyllä,niin mietittävä vienkö laurin eri paikkaan,vai pitäiskö nettakin koittaa siirtää,että sais nuo samaan hoitopaikkaan. Jotenkin ajattelisin että se olis paras kun samaan paikkaan sais lapset. Olsi turvaa toisistaan,ja itsellekkin helpompi kuskata vaan yhteen paikkaan.
Pitää nyt katsoa miten noissa käy.. Toivottavasti nyt pääsen itse sinne kouluun!
Mun tutille uusia huhtihippusia tulossa,serkun tyttöystävällä ja kaverilla lasketut ajat huhtikuussa. Niin vaan kohta alkaa uusia hippusia syntymään. Hassua.
Mutta kohta nuykkumaan mentävä,Laurilla nenä tukossa niin heräillyt jo monta yötä.. univaje alkaa itseäkin painaa.
Viva,Lauri 11kk ja Netta 3,5v
Siis tutuille,eikä tutille niitä tän vuoden hippusia odotellaan :D
silmät ristissä kirjoittelen, kun jo päivän olen ruutua tuijotellut :) Tötiä kuuluu tännekin, ja liian vähän tunteja vuorokaudessa. Varsinkin ulkoiluun ja nukkumiseen. Siis mä en ehdi ollenkaan enää ulos melkein... Vaikka päivä on pidentyny ihanasti. Jumppa piti aloittaa mutta sinnekään en ole ehtinyt. Tulee huono omatunto, ku Jenna on hoidossa niin monta tuntia päivässä. Ja sitte on vielä isukilla toi rempan teko, ni ei sekään ehdi kauheesti tytön kanssa olemaan. Mutta töissä ei ainakaan ole tylsiä päiviä, ku hommaa riittää. Ihan mukavaa on töissä olla, mutta vielä mukavampaa ois olla kotona Jennan kanssa, Varsinki nyt ky kesvät tulee...
Jenna ei ole vielä lähtenyt kävelemään. Nousee jo kyykystä seisomaan ilman tukea, mutta ei ei uskalla askeltaa ku tukea vasten. Yhden käden talutus onnistuu kanssa jo. Meillä on myös harjoiteltu ahkerasti kiipeämistä Aina nostaa jalkaa ku hiukanki on joku korkeampi este edessä :) POrtaita kiipeää kanssa ylös, mutta takana pitää olla vahtimassa, jos vaikka istahtaa yhtäkkiä rapulle ja pyllähtää. Peruuttaminen sohvalta ja mistä vaan alas on in myös. Iskän mahan päältä kiipee sohvalle ja sitte saman tien peruuttaa alas. Osaa kyllä tunnustella, että onko siellä tukeva alusta. Ja jotenkin hahmottaa vissii jo noita korkeuseroja, ku ei rapuissa tai hoitopöydältä yritä juuri peruuttaa.
Tasapaino on siis kohillaan. Tissiä en oo enää antanu vissiin yli kuukauteen. Se jäi ihan itellään posi, ku vaan vähensin, ku en muistanu enää imettää ku Jenna vähän sairastelikin tuossa. Sitte on annettu hoidossa nokkamukista tavallista maitoa ja ite oon iltasin antanu korviketta tuttipullosta, Tykkää sitä ite pidellä ja lussuttaa siitä, että olkoon nyt sitte. KOrvikkeesta aion luopua ihan justaansa tässä, kun kerta maha jo kestää kaikki ruuat. Mitään allergioita ei ole ilmennyt, ja hyvä niin. Ruoka menee jo karkana alas ja leipää syö ihan kunnon tolloja kerrallaan. Olen jo herkkujakin antanu. Meillä muuten neuvolassa kehotettiin antamaan rasvatonta maitoa ja sitten öljyä tai margariinia sen verran, että saa tarpeeks rasvoja. Mä en ole vielä rasvaa lisänny mihkää... Ja maitoa annan liian vähän. Ei varmaan tule sitä 5-6 desiä päivässä. Pitää yrittää jugurttia antaa, ku toi maito maitona ei ole kovin herkkua. Siis ei juo nokkiksesta kovin paljon ja pitää aina vähän lämmittää. RUokaan sitte kanssa lisään, mutta mä en jotenkin osaa antaa maitoa, ku en itekään sitä paljon juo. Vettä menee jonkin verran, ku nyt ite osaa nokkiksesta juoda, mutta aika kuiva tyyppi toi Jenna on.
Mitäs vielä? Joo, Jannen veli sai poikavauvan. Ei olla vielä pikkusta nähty, kun JEnna oli ensin flunssassa ja sitten iski enterorokko. Luultiin esti, että vaan hampaita on tulossa, ku kitisi ja ei oikein syöny leipää tai muutakaan niinku ennen. Sitte mummolassa hoksattiin, että ikenet oli turvonnu ja veri alkoi niistä valua herkästi. Sitte oli oikein semmosia rakkuloita suussa. Ei onneks menny kovin pahaks, että pysty syömään muutaki ku litkuja. Suun ympärille tuli muutama rakkula ja yks käteen. Hoitopaikassa on ollut kumminki, ku se tauti itää 7 päivää ja ois jo tarttunu ennenku lääkäri totes taudin. Mä ehdin jo kyllä tehdä omat analyysit netin avulla, että osasin epäillä oikeaa tautia. Nyt on sitte Jennan hoitokaverilla kanssa tauti, mutta rakkuloita ei ole suussa, vaan jaloissa ja käsissä ja pepussa. JEnnan henki haisi kanssa pahalle... Nytte alkaa olla siis ohi toi ja kohta pääsen kattomaan sitä uutta tulokasta :) Heillä on jouduttu painontarkkailuun, ku maitoa ei vaan tisuista tule tarpeeksi, vaikka puolen tunnih välein imettäs. Aina sanotaa, että kyllä sitä rupee tulemaan ku vaan imettää, mutta jos 2 vkoa imettää ja tunnin imetyksestä tulee 4 grammaa, ni on se nyt aika vähän minusta... Eli joskus sitä maitoa ei vaan tule. On vissii kova paikka, mutta mitäs sitä sit stressaamaa, ku tietää, että on kaikkensa yrittäny.
Juu. Jenna ei muuten juttele paljonkaan vielä. Äiti, (lam)mmpu tulee vaan ja sitte jotain omaa sönkötystä. Ja on oppinu jo sen loukkaantumisitkun. Jos vaikka äiti heltyis :))) Oltii muuten laivalla la-su ja Jenna oli anopilla yökyläsä. Meni tosi hyvin. Oli heränny vaan kaks kertaa ja tutti suuhun vaan ni nukku. Meillä jatkui sama peli, mitä tässä nyt on ollut jo muutaman viikon, eli herää tosi usein itkemään ja tuttia pitää laittaa suuhun. Se on niiiiiiin rasittavaa. Tää rokko vissiin sai sen tutin taas niin tärkeeks, että ei pärjää ilman sitä :) Juu. Mutta nyt mä lopetan. Laivalla tuli huomattua, etten enää jaksa valvoa, vaan kannattaa nukkua aina ku mahdollista. Ei o mitään tylsempää ku istua raflassa kattomassa ku ihmiset tanssii ja ryyppää. Sitte ku volyymi on sitä luokkaa ettei kuule seuran puhettakaan ni turhaa on se.... Mutta tietääpä ensi kerralla mennä ilman lapsettomien pariskuntien seuraa :)))))
No niin tässä olis uulle kuulle uusi pino!!!