Ahdistun käydessäni Itä-Helsingissä.
Ihan kun saapuisi eri maahan. Väestö on niin erilaista.
Esimerkkinä Itäkeskus. Roskaista, likaista, maahanmuutajia, laitapuolenkulkijoita maleksimassa, epäsiistejä nuoria.
Miten siellä voi asua? Huomaatteko muut samaa? Entä itähelsinkiläiset itse? Huomaatteko että esim. kantakaupungissa on ihan toisen oloista porukkaa?
Kommentit (54)
Miksiköhän kantakaupungissa asukkaat ovat hieman erilaisia kuin Itä-Helsingissä? Päivän Urpo-palkinnon saaja on löydetty - ole hyvä.
Kyllä kantakaupungissa voi asua normaalituloinenkin esim. vuokralla. Joka tahtoo sijoittaa asumiseen. Jättää muotivaattet, kampaajat ja matkat väliin. Kuten tietysti myös auton, koska asuu kävelymatkan päässä kaikesta.
Samalla lailla ajattelen Itiksestä. Siksi haluan asua kantakaupungissa, sijoitan aumiseen ison osan tuloistani.
Terv. ihan tavllisen näköinen työssäkäyvä kantakaupungista
Lassila, osa pohjois-haagaa, pukinmäki, malmi, vesala, kivikko, siilitien alue, myllypuro...
No mitä minä siellä olen käynyt niin kyllä pistää ne alkoholisoituneet ihmiset silmään. Sääliksi käy varsinkin ne nuoret ihmiset. Ei niitä pelasta enää mikään.
Mikä siellä Itiksessä vetää näitä laitapuolenkulkioita. Ne toikkaroi siinä aukiolla varmasti joka päivä kun kaupat on auki.
Sellaista ei kyllä näe keskustassa.
tosi paljon syrjäytyneitä ihmisiä. Miten ne sinne kasautuu?
Onhan paljon ihmisiä joilla ei ole paljoa rahaa, mutta ovat silti ihan elämässä kiinni. Ja näyttävät asiallisilta.
Miten sinne Itikseen kasautuu kaikki syrjäytyneet, jo ihan nuoretkin?
-ap
Vaan hyvin kykenen asumaan Vuosaaressa (pohjoisessa).
tosi paljon syrjäytyneitä ihmisiä. Miten ne sinne kasautuu?
Onhan paljon ihmisiä joilla ei ole paljoa rahaa, mutta ovat silti ihan elämässä kiinni. Ja näyttävät asiallisilta.
Miten sinne Itikseen kasautuu kaikki syrjäytyneet, jo ihan nuoretkin?
-ap
Itis oli vielä peltoa, kun minä olin lapsi.
Itä-Helsinkiä on myös Kulosaari, Tammisalo, Marjaniemi.....minua ahdistaa
maalaiset, jotka arvostlee Itä-Helsinkiä, menkää kotiinne haistelemaan sianpaskaa.
kävin muutama vuosi sitten pitkästä aikaa itä-helsingissä, kontulan ostarilla. johan oli kulttuurishokki... mielestäni se on vielä kamalampi paikka kuin itis, vaikka kyllä itiksessä varsinkin tallinnanaukiota vältän niiden päihteidenkäyttäjien takia. toisinaan olen joutunut töiden takia siellä liikumaan, mutta shoppailemassa yms. käyn mieluummin vaikka keskustassa tai jumbossa.
mutta niinhän se vaan jostain syystä on, että kaupunkien itäosat on jostain syystä usein länttä heikommassa kunnossa.. vaikka laapurikaupungin länsi on taas siinä idä vieressä.
Asun Vuosaaressa meren äärellä puiston vieressä ihanalla paikalla.
Ja ahdistaa käydä Itäkeskuksessa, tarkemmin sen torin laitamilla. Sisällä ostoskeskuksessa on ihan eri, varsinkin uudella puolella.
myös Espooseen. Että sama onni ja auvo koskettaisi useampia ihmisiä.
tosin todella harvoin siellä käyn. Ja juuri se rähjäisyys, rööki huulessa rattaita työntävät äidit, alkoholistit ja huonosti käyttäytyvät nuorisojoukot siellä eniten ahdistavat.
t. espoolainen
myös Espooseen. Että sama onni ja auvo koskettaisi useampia ihmisiä.
silloin kun siellä vielä oli Riihitiellä Alko. Kun se siirrettiin Munkkivuoreen, katosivat puliukotkin.
Mutta itse kysymykseen: lännestä itänn muuttaneena on ensisijaisesti pistänyt silmään, miten runsaasti itä-Helsingissä on palveluita verrattuna juuri näihin ns parempiin kaupunginosiin. Hieman jopa huvittaa, miten olemmekaan Lauttasaaressa ja juuri mainitsemassani Munkkiniemessä joutuneet tyytymään Alepoihin ja kioskeihin.
Ulkomaalaisia on todellakin pilvin pimein, huhhuh. Kantakaupungissakin, mutta ne eivät hyökkää niin silmille, koska ovat suurimmaksi osaksi venäläisiä ja niin kauan kuin eivät avaa suutaan, heitä ei arvaa ulkomaalaisiksi.
Sitten taas esim Munkkiniemessä on niin moskeijana toimiva entinen pesula/leffateatteri ja lisäksi kaupungin vuokra-asuntoja, joissa on runsain mitoin eksoottisia maahanmuuttajia.
Se, että kantakaupungissa ei iltaisin kulje niin moni "erinäköinen" johtunee ennen kaikkea siitä, että siellä ei kerta kaikkiaan asu niin monta ihmistä.
No mitä minä siellä olen käynyt niin kyllä pistää ne alkoholisoituneet ihmiset silmään. Sääliksi käy varsinkin ne nuoret ihmiset. Ei niitä pelasta enää mikään.
Mikä siellä Itiksessä vetää näitä laitapuolenkulkioita. Ne toikkaroi siinä aukiolla varmasti joka päivä kun kaupat on auki.
Näin Helsinki slummiutuu tietyiltä alueilta ihan samoin kuin Tukholmassakin kävi.
Ennen en pitänyt ko. aluetta sen kummempana kuin muitakaan ja asuin itse ihan lähellä, mutta Vantaan puolella.
Sitten muutin toisaalle ja nykyään käydessäni tuolla suunnalla iskee ahdistus...
ihan samalla tavalla kaikki aina ihastelee kun ne ruotsalaiset on niin kauhean tyylikkäitä kun keskiverto laivamatkustaja käy vain keskustassa ja Östermalmilla. Ihan samoin Helsingissäkin keskustassa ja eteläisissä kaupunginosissa on himppasen verran tyylikkäämpää porukkaa (minä), jotka upottaa siihen vaatetukseensakin enemmän rahhoo...