"Kaikki, mitä voi tehdä lasten kanssa, on hauskempaa ilman lapsia."
Pitääkö otsikon väite paikkaansa? Onko vastaesimerkkejä? Näkemyksiä suuntaan tai toiseen?
t. lasten hankintaa harkitseva
Kommentit (292)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
Mitäs varten äidit sitten täällä ovat eikä siellä lastensa luona?
[/quote]
Lapset nukkuvat tähän aikaan, mutta ethän sinä lapsettomana sitä voikaan tietää.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:13"]
Oletteko tosissanne? Huvipuistot hauskempia ilman lapsia?
[/quote]
Minua ihmetyttää, miten huvipuistot voivat olla jonkun mielestä hauskempia lasten kanssa. Kun olet ilman lapsia liikkeellä, voit valita itseäsi miellyttävät laitteet, liikkua omaan tahtiin, viipyä niin kauan tai vähän aikaa kuin haluat ja skipata kaikki kitinät, ruokkimiset, pissatukset, vahtimiset, itkupotkuraivarit, teinimurjotukset, katoamistemput ja muun hauskanpidosta pois olevat velvoitteet ja vastoinkäymiset. Silloin saa keskittyä oleelliseen!
[/quote]
No, ehkä mun mielestä huvipuistot ei ole niin ihmeellisiä, että jaksaisin itekseni sellaiseen mennä. Menen mielummin jonnekin muualle yksin/kavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
[/quote]
Lapset nukkuvat tähän aikaan, mutta ethän sinä lapsettomana sitä voikaan tietää.
[/quote]
Oletko sä jotenkin yksinkertainen? Meinaatko että se aiempi joka sanoi velojen hankkivan elämän sisällön täältä ja niin edespäin, ja jolle mä vastasin, tarkoitti just nyt tätä hetkeä? Ja kyllä mä kuule tiedän lapsista aika paljon. En mä missään lapsettomassa maailmassa elä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:50"]
Lasten kanssa on hauska tehdä lasten juttuja. Ilman lapsia se on vain kummallista.... ;)
[/quote]
Niinkuin mitä?
Mun upeaa nukkekotiani ei lapset sotke!
Mun vanhoihin ja hartaudella kerättyihin leegoihin ei lapset koske!
Pulkkamäessä, huvipuistossa, metsässä, merellä, hevostalleilla on hauskempaa ilman lapsia!
Lapset ei osaa mitään kivaa, esim. hienojen majojen ja hiekka- tai lumilinnojen rakentamista, saviastioiden tekoa, tosi komean lumiukon luomista, joulukuusta ne eivät osaa koristella kauniisti ja leipominen niiden kanssa on yhtä tuskaa.
[/quote]
Jaa no...minä en oikeen huvipuistoista tai pulkkamäistä enää välitä. Laskettelu on kyllä mukavaa. Kenelle sitä lumihevosta tai linnaa rakennan jos en lapselle. En saa siitä mitään iloa ainakaan irti että rakennan itselleni hienon lumihevosen (osaan tehdä) ja kutsua naapurin 30 vuotiaan päivin sitä kanssani katsomaan. Lumilinnoja rakennetaan lapsille. Joulu ei tuntunut oikeen miltään siinä 18 vuotiaana lapsettomana kun lahjatkin oli lähinnä rahaa. Mulle lapset tekee sen joulun.
Metsässä tuskim kävisin jos lapsia ei olisi. Sienetkin ostaisin kaupasta jos se sienestäminen lasten kanssa ei olisi niin kivaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"]
Tässä joitakin: Kirjan lukeminen ääneen (kiva seurata pienen hymyä ja reaktioita), jutustelu päivän tapahtumista (lapselle jää pieniä asioita mieleen, niitä ei aikuiset huomaa), leipominen (ihana ohjata lasta, ja toisen innostus tarttuu), ulkoilu (ei sitä itsekseen löydä hauskuutta pihan leikeistä), ravintolassa käynti (ihanaa kun ihmiset hymyillen katselevat meitä), häät/ hautajaiset yms. juhlat (lapsi rikkoo jään ja on helpompi rupatella niitä näitä kaikkien kanssa), kuperkeikkojen teko yms. pelleily (lapsen nauru tarttuu), joulunvietto (joulu on lasten juhla). Siinä joitakin. Elämä on ihanaa! Ja vielä lopuksi lisään, että tulevaisuudelta odotan lasten aikuistumista; mahtavaa kun on sitten nuorta väkeä lähipiirissä. :)
[/quote]
Heh. En tarttuisi tähän muuten, enkä tosiaankaan halua kiistää kokemustasi... mutta satuit mainitsemaan juuri niitä asioita, jotka minusta ovat erityisen paljon parempia ilman lapsia kuin lasten kanssa: kirjaan syventyminen rauhassa ja kenenkään keskeyttämättä, älykäs keskustelu toisen aikuisen kanssa ilman häiriötekijöitä, aikuiseen makuun sopivien reseptien kokkaaminen, pitkä kävely luonnossa, juhlat ilman lasten mekastusta ja älämölöä, kaikenlainen hauskanpito ja rauhoittuminen juluaattoma hiljaisessa asunnossa viskitotin ja uuden kirjan kanssa.
No ei pidä paikkaansa! Mutta tietty kivempi ajatella niin, jos ei itellä ole lapsia! Lapsellisenahan voin tehdä molempia ja vertailla ;)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko sä jotenkin yksinkertainen? Meinaatko että se aiempi joka sanoi velojen hankkivan elämän sisällön täältä ja niin edespäin, ja jolle mä vastasin, tarkoitti just nyt tätä hetkeä? Ja kyllä mä kuule tiedän lapsista aika paljon. En mä missään lapsettomassa maailmassa elä.
[/quote]
Lapset kehittävät myös huumoria. Tuskin tää keskustelu niin vakavaa on, että pitää vetää hiekat pilluun?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:50"] Lasten kanssa on hauska tehdä lasten juttuja. Ilman lapsia se on vain kummallista.... ;) [/quote] Mutta kun ne lasten jututkin ovat minusta hauskempia ilman lapsia. :D Piirtäminen, lehtikokoelman kerääminen metsässä, liukumäessä liukuminen, huvipuistot, mielikuvituksen käyttäminen... En tarvitse lapsia nauttiakseni mistään tälllaisesta. [/quote] Tää kertoo vaan siitä, että olet itsekin vielä aika lapsi. Eikä siinä mitään, ihan vapaasti vaan. On kuitenkin niin, että on ihmisiä (todennäköisesti suuri osa, koska niin moni lapsia hankkii) jotka nauttivat tekemisestä lapsiensa kanssa jopa enemmän, kuin ilman. Kertoo jotain esimerkiksi tuo huvipuisto. Tykkään kyllä laitteista, mutta kun menen lasteni kanssa ja näen sen riemun heidän kasvoillaan... ei sitä pysty selittämään :) Oman lapsensa riemua voi katsoa tekemättä itse mitään. Oman lapsen nauru, kasvaminen, oppiminen... Tätä kaikkea vaan seuraa lumoutuneena. Mikäli tietää tai vahvasti arvelee, ettei ole tämän tyyppinen, on todellakin palvelus syntymättömälle lapselle olla edes hankkimatta. Lapsi ansaitsee tuntea itsensä ihanaksi ja ainutlaatuiseksi.
[/quote]
Aika surullista, jos sinusta nuo mainitut asiat ovat jotenkin ristiriidassa aikuisuuden kanssa. Kyllä ainakin minun aikuisuuteeni mahtuu paljon leikillisyyttä, mielikuvitusta, ihmettelyä ja hulluttelua kaiken vastuullisen työnteon ja velvoitteiden lisäksi.
[/quote] Voi kuule, voit uskoa, että leikkisyys, hulluttelu, mielikuvitus ja ihmettely on vakiovarustus äideillä. Tai tulisi olla. Aikuiselta kuitenkin tulisi jo puuttua sellainen lapsuuten kuuluva itsekkyys. Aikuisen empatiakyky mahdollistaa esimerkiksi sen, että muiden, etenkin omien lapsien riemu tuntuu kuin omalta. Jos ihminen on vielä siinä pisteessä itsensä kanssa, että minä minä minä ja minun riemuni ja minun huvini, minun matkani, niin lapseton elämä ei tosiaankaan ole virhe. Lapsen kasvatus vaatii vastuullisuutta.
Pulkkamäki ja muu riehuminen sekä lastenleffan katsominen ainakin on hauskempaa lasten kanssa. Samoin esim. Joulupipareiden leipominen, jos ei mee liikaa riehumiseksi. Siitä tulee vaan semmonen sukupolvien ketju -tunnelma. Joulunvietto ilman lapsia on ollu myös vähän tylsää. Sitä lapsen riemua kun jouluaattona pikkupoika ilmoittaa riemuissaan "Nyt on joulu!" :) Eikä meidän perhekunnassa käy edes pukkia. Lapsilla on myös hauskat mielikuvitusleikit ja sutkautukset välillä. Just tuo maailman ihmettely -asenne, vaikka on se itsellänikin, mutta erilailla. Pikkupoikien kanssa on myös hauska keskustella Star Warsista ja ihailla ja kadehtiakin heidän Legojaan ja lelujaan (esim. Toy Storyn oikee Buzz-nukke! Kui siisti!)
T. 9 lapsen lapseton täti
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:13"]
Oletteko tosissanne? Huvipuistot hauskempia ilman lapsia?
[/quote]
Minua ihmetyttää, miten huvipuistot voivat olla jonkun mielestä hauskempia lasten kanssa. Kun olet ilman lapsia liikkeellä, voit valita itseäsi miellyttävät laitteet, liikkua omaan tahtiin, viipyä niin kauan tai vähän aikaa kuin haluat ja skipata kaikki kitinät, ruokkimiset, pissatukset, vahtimiset, itkupotkuraivarit, teinimurjotukset, katoamistemput ja muun hauskanpidosta pois olevat velvoitteet ja vastoinkäymiset. Silloin saa keskittyä oleelliseen!
[/quote]
No, ehkä mun mielestä huvipuistot ei ole niin ihmeellisiä, että jaksaisin itekseni sellaiseen mennä. Menen mielummin jonnekin muualle yksin/kavereiden kanssa.
[/quote]
Eli lasten kanssa joudut menemään paikkoihin, joista et edes itse välitä. Voi kai tuonkin jollain kierolla tavalla laskea plussapuoleksi. Voisin minäkin vastata, että ekaluokalle ilmoittautuminen voisi olla aika tukala ja outo tilanne lapsettomalle, mutta tällaista ei nyt varmaan haettu.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:36"]
Lasten kanssa on hauska tehdä lasten juttuja. Ilman lapsia se on vain kummallista.... ;)
[/quote]
Niinkuin mitä?
Pulkkamäessä, huvipuistossa, metsässä, merellä, hevostalleilla on hauskempaa ilman lapsia!
Lapset ei osaa mitään kivaa, esim. hienojen majojen ja hiekka- tai lumilinnojen rakentamista, saviastioiden tekoa, tosi komean lumiukon luomista, joulukuusta ne eivät osaa koristella kauniisti ja leipominen niiden kanssa on yhtä tuskaa.
[/quote]
Jaa no...minä en oikeen huvipuistoista tai pulkkamäistä enää välitä. Laskettelu on kyllä mukavaa. Kenelle sitä lumihevosta tai linnaa rakennan jos en lapselle. En saa siitä mitään iloa ainakaan irti että rakennan itselleni hienon lumihevosen (osaan tehdä) ja kutsua naapurin 30 vuotiaan päivin sitä kanssani katsomaan. Lumilinnoja rakennetaan lapsille. Joulu ei tuntunut oikeen miltään siinä 18 vuotiaana lapsettomana kun lahjatkin oli lähinnä rahaa. Mulle lapset tekee sen joulun.
Metsässä tuskim kävisin jos lapsia ei olisi. Sienetkin ostaisin kaupasta jos se sienestäminen lasten kanssa ei olisi niin kivaa.
[/quote]
30v Päivi :D :D Mut siis, näinhän se on. Lasten kanssa tulee tehtyä paljon sellaista mitä ei muuten tulisi tehtyä. Ja ei, kaikki ei ole aina suinkaan kurjaa lasten kanssa...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapset kehittävät myös huumoria. Tuskin tää keskustelu niin vakavaa on, että pitää vetää hiekat pilluun?
[/quote]
Huumori on ihan jees, sitä mä en niinkään ymmärrä että ihminen tarvitsee lapsia siihen kuitenkaan.
Mulla ongelmana, etten tunne itseäni ollenkaan niin lapselliseksi, että huvittaisi tehdä noita lasten juttuja, huvipuistoa, hoploppia sun muuta kiikkumista. Tehköön muut nuo hommat, ei lapsia tähän taloon kiitos.
[/quote]
Niinkuin mitä?
[/quote]
Tykkäät tehdä paljon ns. "lasten juttuja" mutta aikuisten standardeilla, kiinnostavaa! Osaatko itse arvioida miksi sulla on niin paljon perinteisesti lasten juttuina pidettyjä harrastuksia? Minkä ikäinen olet?
Harvoin näkee aikuisia pulkkamäessä ilman lapsiseuraa; miten suhun suhtaudutaan siellä? Miltä susta tuntuu kun melkein kaikki muut mäenlaskijat ovat niitä rasittavia lapsia?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja törkeää kielenkäyttöä näyttää myös kehittävän lasten kanssa oleilu. Toivottavasti ei kuitenkaan lasten kuullen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"]
Tässä joitakin: Kirjan lukeminen ääneen (kiva seurata pienen hymyä ja reaktioita), jutustelu päivän tapahtumista (lapselle jää pieniä asioita mieleen, niitä ei aikuiset huomaa), leipominen (ihana ohjata lasta, ja toisen innostus tarttuu), ulkoilu (ei sitä itsekseen löydä hauskuutta pihan leikeistä), ravintolassa käynti (ihanaa kun ihmiset hymyillen katselevat meitä), häät/ hautajaiset yms. juhlat (lapsi rikkoo jään ja on helpompi rupatella niitä näitä kaikkien kanssa), kuperkeikkojen teko yms. pelleily (lapsen nauru tarttuu), joulunvietto (joulu on lasten juhla). Siinä joitakin. Elämä on ihanaa! Ja vielä lopuksi lisään, että tulevaisuudelta odotan lasten aikuistumista; mahtavaa kun on sitten nuorta väkeä lähipiirissä. :)
[/quote]
Heh. En tarttuisi tähän muuten, enkä tosiaankaan halua kiistää kokemustasi... mutta satuit mainitsemaan juuri niitä asioita, jotka minusta ovat erityisen paljon parempia ilman lapsia kuin lasten kanssa: kirjaan syventyminen rauhassa ja kenenkään keskeyttämättä, älykäs keskustelu toisen aikuisen kanssa ilman häiriötekijöitä, aikuiseen makuun sopivien reseptien kokkaaminen, pitkä kävely luonnossa, juhlat ilman lasten mekastusta ja älämölöä, kaikenlainen hauskanpito ja rauhoittuminen juluaattoma hiljaisessa asunnossa viskitotin ja uuden kirjan kanssa.
[/quote]
Onneksi minä saan kokea nuo myös sinun versioina (paitsi joulun, mutta sitä en missään nimessä ilman lapsia enää haluaisikaan kokea). Ei ne lapset ole aina hereillä tai kotona. Molempi parempi! :)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja törkeää kielenkäyttöä näyttää myös kehittävän lasten kanssa oleilu. Toivottavasti ei kuitenkaan lasten kuullen.
[/quote]
Anteeksi ruma kielenkäyttöni. En tiennyt, että teillä "vain aikuisten" piireissä on tapana kaunistella. :) Äidit osaavat kielenkäyttöndä ajoittaa sopiviin tilanteisiin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuo oli kyllä ihan asiallista. Huomaat kyllä jos menee hiekat tai palkokasvit vääriin aukkoihin. Huumoria mulla on elämässä kuitenki ollu ilman lapsiakin. Lapsia mun elämässä nyt kuitenkin sattuu paljon olemaan vaikka omia ei tulekaan joten aika paljon niistä tiedän, ja ihan miuten työn puolestakin. Ihan idioottina ei tarvitse alkaa pitämään sen takia että joku on lapseton.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:22"]Lapsettomat hankkii vissiin sen elämänsä sisällön täällä hehkuttamalla miten hienoa se elämä onkaan ilman lapsia. :) [/quote] Ja lapselliset todistelemalla (hampaita kiristellen) kuin ihanaa elämä lasten kanssa AINA on. [/quote] Kukaan tuskin on sanonut että elämä lasten kanssa on AINA ihanaa ja helppoa? Vaan lähinnä sitä että kaikki on sen vaivan ja huolen arvoista, eikä kadu sitä että lapsia on hankkinut. Lapset antavat kuitenkin elämään niin paljon. :) sitä kun ei lapseton voi tietää.
[/quote]
Tiedän kyllä. Enkä halua kokea :)