Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos perheessä on mahatautia, miten yritätte estää taudin leviämisen?

Vierailija
25.02.2009 |

Vai yritättekö mitenkään?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudin kantajiahan ovat tuossa vaiheessa ne, jotka eivät vielä ole perheessä saaneet oireita. Ovat siis vielä tartuttamisvaiheessa. Niiden pitäisi välttää tartuttamista muihin, ei se potilas enää mitään tartuta. Joten kun tartuntaa ei erota noista perheen "terveistä" päällepäin ja kun potilas ei enää tartuta kuitenkaan, niin suojautuminen tuossa vaiheessa on jo myöhäistä. Joskus olen perunut kylään menoni, koska meillä perheessä on oksennustautia, siis jos se ei ole vielä mussa ollut. Silloin olen itse se todennäköinen taudinlevittäjä.

Vierailija
2/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsihuuhteet esiin ja ei kun käyttämään :) Meillä mies oksensi ma-aamuna, kun olin lähdössä tyttöjä viemään hoitoon ja itse töihin ja ei ainakaan vielä ole meihin muihin tarttunut ja tuskin tarttuu. Painotin miehellenikin, että joka wc-reissun jälkeen laittaa sitä desinfiointiainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin vain sairastuttiin kaikki reilun viikon sisällä. Käytettiin käsidesiä, desinfioin ovenkahvat, vessat, valokatkaisimet ym., vaihdoin pyyhkeitä vähän väliä ja jokaisella oli tietysti oma pyyhe käytössä. Tein kaiken mahdollisen mitä voi, mutta viikon kestävä mahatauti saatiin koko 7-henkinen perhe. Myös mun hoitolapset sairastuivat perheineen. Taudin saikin ekana yksi hoitolapsistani. Joulu meni meillä sairastaessa.

Vierailija
4/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja desifioimalla käsiä joka välissä.

Vierailija
5/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa oireiden päätyttyäkin useita päiviä. Käsidesistä on todellakin hyötyä, sekä oksentavan lapsen järkevästä eristämisestä (esim. hoidetaan omassa huoneessa, oma pyyhe/ jopa oma vessa käyttöön sairastamisen ajaksi), huolellinen yrjötahrojen siivous Tolulla. Oksennus ja ripuli sisältää paljon pöpöjä joten niiden siivoilun jälkeen tulee pestä ja desinfioida hyvin. Norovirus taas on siitä paha, että se ei ole moksiskaan desinfiointiaineista, sitä voi rajoittaa vain saippuapesulla. Näillä keinoin olen itse välttynyt usealta mahataudilta perheessä, eikä se ole käynyt läpi koko 7-henkistä laumaa läheskään joka kerta.

Vierailija
6/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolellinen saippuapesu täytyy myös olla.

Vierailija
7/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viimejouluinen taisi ollakin eka kerta, kun kaikki sairastuttiin. Eikö se muuten ole itsestään selvää, että saippuaakin käytetään? Itse en ole koskaan pelkästään käsidesiin luottanut, mutta eipä tuo saippuakaan viime taudin aikaan auttanut. Eikä mikäään muukaan. Meillä oli sairastuneille oma vessakin käytössä. - 6

Vierailija
8/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ettei esim. sairaalassa kannata eristää oksentelevaa ja ripuloivaa potilasta.

Ja entä kun sanotaan että virus hengitettävässä ilmassa on supertarttuvaa? Eli juuri se oksennustaudin virukset ovat hengitettävässä ilmassa.

Vierailija
9/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeenkin.

Vierailija
10/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona sängyssäänhän se on! Ja vaikka meillä on vaan a) 4 henkinen perhe ja b) en ole tehnyt mitään bakteerienmetsästysoperaatioita, niin meilläkin joskus voi joku jättää oksennustaudin välistä. Eli en usko teillä muilla desifioinnin olleen se syy. Todennäköisempää on, että tällä yhdellä on jotain vasta-aineita vielä jäljellä tai hän sairastaa sen niin lievänä, ettei sitä tunnista sairastamiseksi.

Tarkoitatko ettei esim. sairaalassa kannata eristää oksentelevaa ja ripuloivaa potilasta.

Ja entä kun sanotaan että virus hengitettävässä ilmassa on supertarttuvaa? Eli juuri se oksennustaudin virukset ovat hengitettävässä ilmassa.

Vierailija
11/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta kertaakaan ei ole tarttunut muuhun perheeseen. Minä siirryn käyttämään omaa vessaa, ja käsihygienia erityistarkkaa.

Nyt kerran oli lapsilla oksennustauti, jonka sain minäkin, mies ei.

Minun mies ja lapset taitavat olla immuuneja ripulille.

Vierailija
12/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hengityssuojaimia lukuunottamatta :)

Mä olen oikea yrjötautimagneetti. Siis saan sellaisen yleensä aina, jos sitä on lähipiirissä. Ja kun mä sen saan, se on niin raju, että olen sitten melkein viikon ihan tolkku pois. Pahimmillaan olen oksentanut solkenaan 20-30 minuutin välein kaksi vuorokautta putkeen. Jos sellaista ei ole itse kokeillut, ei voi tajuta, miten hirveää se on. Niinpä olen noiden mahatautipöpöjen suhteen lähes hysteerinen. Kun niitä on liikkeellä, kaivetaan meillä käsidesit ynnä muut esiin, pyyhkeitä vaidellaan tiheään tahtiin ja kaikilla on omat käsipyyhkeet. Emme myöskään kyläile paikoissa, joissa on parin viikon sisällä ollut mahatautia.

Joskus muistelen kuulleeni, että veriryhmällä saattaisi olla jotain tekemistä sen suhteen, miten hyvin noi noron kaltaiset virukset tarttuvat ihmiseen. Onko kukaan muu kuullut sellaisesta? Se saattaisi nimittäin selittää vähän sitä, miksi esim. mieheni ei juuri koskaan sairasta vatsatautia, ja jos sairastaa, niin tyyliin oksentaa kerran ja se siitä.

Vierailija
13/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesillä käyn heti läpi ovien kahvat, vaihdan käsipyyhkeet ja korostan että jokainen pyyhkii omaan käsipyyhkeeseen. Käsien pesun jälkeen vielä desinfioidaan kädet (pumppupullot vessoissa). Käsidesi pullo on myös heti keittiöön tultaessa ja silloin taas desinfioidaan. Samoin pumppupullo on lipaston päällä lasten huoneiden vieressä. Käsidesillä käyn läpi kuitenkin vähintään päivittäin ovenkahvat, jääkaapin oven, vessan veto napin yms. joihin kosketaan paljon.

Meillä ei kyllä usein mikään tauti tartu toiseen näillä ohjeilla. Meillä yksi lapsista ei ole perusterve joten hänen kohdalla tauti olisi turhan rankka.

Vierailija
14/14 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne tosiaan voivat levitä myös pisaratartuntana eikä pelkästään kosketuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan