Saako työnantaja lukea sairaslomatodistuksen syyn?
Kommentit (16)
Esim. omalle esimiehelleen? Koko esimiesryhmälleen?
Kaikille niille henkilöille, joiden esimies hän on?
Kaikille mahdollisille, joille luontevasti voi asiaa päivitellä?
Mustalla tussilla tai saksilla leikkelemällä.
työnantajalle miksi olet poissa ja miksi hän joutunee maksamaan sinulle.
ole pakko kertoa sairasloman syytä jos hakee todistuksen siis hoitajalta tai lääkäriltä.
Ainakin KVTES:n mukaan esimies myöntää sairausloman. Lääkärin tai th:n todistus on vain asiantuntijan lausunto aiheesta. Lääkäri ei siis myönnä sairauslomaa.
jos meet lääkärrin valittamaan vaikka selkäkipua niin se kirjottaa sulle esim.viikon saikkua ja sitten van soitetaan esimiehelle että en ole työkykyinen,hain sairaslomaa siihen ja siihen asti.. ja tarvittaessa voi lääkäriä pyytää että jättää sairasloma todistuksesta sairasloman syyn pois koska sitä ei tarvitse kertoa esimiehelle. Näin meillä,olen tampereen kaupungilla töissä!
jos meet lääkärrin valittamaan vaikka selkäkipua niin se kirjottaa sulle esim.viikon saikkua ja sitten van soitetaan esimiehelle että en ole työkykyinen,hain sairaslomaa siihen ja siihen asti.. ja tarvittaessa voi lääkäriä pyytää että jättää sairasloma todistuksesta sairasloman syyn pois koska sitä ei tarvitse kertoa esimiehelle. Näin meillä,olen tampereen kaupungilla töissä!
joo, voi kirjoittaa kyllä saikkutodistuksen, mutta työnantaja kuitenkin päättää maksaako palkkaa sairasloman ajalta.
Esim. omalle esimiehelleen?
Kyllä.
Käytännössä ei ole todellakaan aikaa aiheeseen. Aihe on tullut esiin kun on esim.tarvinnut lisäresursseja pitkän tuleva sairasloman vuoksi ja kuntoutusasioissa.
Koko esimiesryhmälleen?
Ei. Mulla on kyllä esimiehenä vertaistukiryhmä muista esimiehistä tai johtajista. Viime vuonna tapasimme kuudesti. Eikä poissaolot olleet kertaakaan teemana. Ihmisistä ei yleensäkään puhuta nimillä. Olen itse kokenut nämä 'kokoontumiset' ammattimaisine vetäjineen esimiestyön tukena tärkeäksi.
Kaikille niille henkilöille, joiden esimies hän on?
EI diagnoosia, missään tapauksessa, mutta kyllä lähimmille työtovereille pitää kertoa poissaolosta. En edes mainitse poissaolon syytä, mutta yleensä sairastunut on itse myös soittanut ensimmäiselle varahenkilölleen pakollisista töistä tai sihteerillemme peruutettavista tapaamisista tai mahdollisista tuuraajista.
Yleensä äkilllinen poissaolo on sairaus, ja niin työtoverit automaattisesti olettavat. Meillä on myös sovittu ettei tiimin ulkopuolisille sanota puhelimessa, että henkilö on sairas vaan ettei ole tänään tavattavissa. Työhuoneen oven pieleen ei laiteta sairaslappua, vaan post-it lappu milloin on seuraavan kerran paikalla. Käytämme vuosilomista ja työmatkoista samanlaisia lappuja.
Kaikille mahdollisille, joille luontevasti voi asiaa päivitellä?
Tämä kysymys taisi olla vitsi? No EI.
15-20 henkilön lähiesimies
yleinen käytäntö kaupungilla ainakin on että 6kk kun on ollut töissä niin maksetaan tietty kuukausimäärä sairaslomapäivistä palkka,vähemmän jos olet ollut töissä kun tuon 6kk niin saa max 2viikon palkan...
teidän sairautenne ja todistuksenne.
nyt lääkäri tietää voiko se määrätä saikkua:D miten niin löyhät? ja ehkä yksityisillä firmoilla on eri käytäntö ja firmn omistaja ehkä voi päätää maksaako palkan jos on sairaana mutta kunnalla ja kaupungilla ja valtiolla sitä ei kyllä työnantaja voi päättää,näihin on selvät toiminta mallit.
Ei lääkäri tai th, kuten jo mainittiin, niin he antavat asiantuntija-arvion työkyvystä, mutta esimies (tai joku toinen määrätty työnantajan edustaja) myöntää oikeuden olla poissa.
Samaten, jos esimies huomaa, ettei joku ole työkykyinen, niin hänen pitäisi ohjata ko henkilö työterveyshuoltoon (jos hän voi olla vaaraksi muille, tekee esim. sellaista työtä, jossa on kohonnut onnettomuusriski).
Käytännössä esimiehet myöntävät sairausloman lääkärintodistusten perusteella, mutta esim. palkkaa ei tarvitse maksaa jos työntekijä ei ole viipymättä ilmoittanut sairaudestaan esimiehelle, vaan esim. toimittaa jälkikäteen sairauslomalapun.
http://www.talouselama.fi/tyoelama/article159429.ece
Kun työterveyslääkäri on arvioinut potilaan työkyvyn, työnantajalla on tietosuojalain perusteella oikeus selvittää työkyvyttömyyden syy ja päättää palkan maksusta. Jos poissaolon syynä ovat päihteet tai kauneuskirurgia, työnantaja voi miettiä palkanmaksun tarpeellisuutta.
Kriisiin ajautuneen työntekijän olisikin parasta puhua työnantajan kanssa ja sopia mahdollisesta vapaan pitämisestä. Palkallisen sairausloman sijaan vapaa voi olla palkatonta tai ylityövapaata. Ymmärtävä työnantaja osaa tulla vastaan.
Lääkäri voi antaa lausunnon siitäkin, jos työkyky on alentunut joistakin muista syistä kun sairauden vuoksi.
Tällöin lääkärin tulisi käyttää niin sanottua z-luokan diagnoosia. Se kattaa erilaisia elämäntilanteeseen liittyviä ongelmia, kuten lähiomaisen kuoleman, työpaikan menettämisen pelon tai tulehtuneet ihmissuhteet työpaikalla. Nämä voivat heikentää potilaan itse kokemaa työkykyä niin, että poissaolo työstä on perusteltua.
Työkyvyttömyyden diagnoosissa on oltava tarkkana, sillä jos sairausloma pitkittyy, sairauspäivärahasta päättää ja sen maksaa Kela. Tällöin henkilökohtaisesta kriisistä alkanut sairausloma joutuu tiukkaan lääketieteelliseen tarkasteluun. Z-diagnoosin perusteella annettua sairauslomaa Kela ei korvaa.
Yrityksillä ei ole sananvaltaa siihen, miten lääkäri tekee työkykyarvion. Sen sijaan yrityksella voi olla korvaavan työn järjestelmä, jolloin potilaalle voidaan suositella sairausloman sijaan sellaisia työtehtäviä, joista hän suoriutuu.
nyt lääkäri tietää voiko se määrätä saikkua:D miten niin löyhät? ja ehkä yksityisillä firmoilla on eri käytäntö ja firmn omistaja ehkä voi päätää maksaako palkan jos on sairaana mutta kunnalla ja kaupungilla ja valtiolla sitä ei kyllä työnantaja voi päättää,näihin on selvät toiminta mallit.
että lääkäri kirjoitti Kelalle diagnoosillisen todistuksen ja työnantajalle diagnoosittoman. Muistaakseni työnantajalle tulleeseen todistukseen ei tullut mitään syytä , ei siis koodia, mutta ei tekstiäkään. Se meni läpi. Sille työnantajalle en olisi diagnoosiani halunnut kertoa: samainen työnantaja kertoi minulle yhteisten tuttujen, joskaan ei työtovereiden, diagnooseja. Tämä oli kovan väännön takana: ilmoitin leikkauksesta etukäteen, olin poissa 6vkoa, palkaa sain muutamalta päivältä (puolikkaalta). kelassa olivat huolissaan, enkö oikasti saa muuta kuin kelakorvauksen lopuilta. En olisi minkään säännön mukaan saanut vaikka diagnoosin olisin vienyt. Tämän episodin jälkeen tiesin, että vaikka rahalla ei työnantaja pystynyt kiristämään, niin älytön voi olla käytökseltään.
Kuka tahansa ei voi toisten sairauslomatodistuksia lukea, mutta kyllä syy on katsottava ja arvioitava onko loma palkallista vai palkatonta.