Heinähatut vko 9
Hei,
Täältäkin kuulumisia pitkästä aikaa: eilen söin paistettuja munia leivän kanssa lounaaksi ja illalla kotona alkoi mahassa myllertää kummasti. Tuli huono olo ja menin torkkumaan sänkyyn, mutta paha olo ei vaan mennyt pois. Muutaman tunnin kuluttua tuli ripuli ja siihen heti perään oksennus. Mies soitti sairaalaan ja sai langanpäähän gynekologin, joka totesi, että ei kannata lähteä näytille, kuullostaa vatsataudilta. Omasta kokemuksesta tiesin kuitenkin, että taisi olla kyse ruoasta, joka ei mennyt masusta läpi, eli ne anopin luona syödyt munat tais olla vanhoja tai jotain. Mulla kävi nimittäin ihan samalla tavalla just ennen uutta vuotta ja sillon epäilin syyksi huonosti kypsennettyä lohta. No, onneksi tuli kaikki ulos ja hyvä huomata, että kroppa suojelee vauvaa näin luonnollisella tavalla. Kyllä sitä saa olla varovainen, kun ei syö omasta kaapista, kauhean kiva kokemus tuo kun ei ole.
No, sain sitten illalla palkinnoksi kärsimyksistäni kokea Ensimmäiset Oikeat Potkut, eli on siellä kovasti jotain tuntunut jo pidemmän aikaa mutta eilen tunsin ulkopuolelta ja sisäpuolelta selvät potkut ekaa kertaa. Huusin miehen paikalle, mutta show oli jo ohi.
Aika monella on näköjään jo ollut rakenneultra, meillä se on kahden viikon päästä. On se jännää, toivottavasti vauva suostuu näyttämään jalkovälinsä eikä ole turhan ujo! Miten kauan teidän rakenneultrat on kestäneet? Joku kaveri sanoi, että sen pitäisi kestää n. 45 minuuttia.
Vaunut on meillä jo varattu, ne on violetit Skatet, tai muuttuu ehkä ruskeaksi jos on poika tulossa.
Hauskaa viikonalkua kaikille heinähatuille!
RR ja masunasu 19+1
Kommentit (36)
Hei,
Laho pää täällä...Mitenkäs se Obsidanin annostus meni näin raskauden aikan? Oliks se 1tbl/pv, niin ku pakkauksessa lukee vai 2? Mulla jotenkin muistikuva, et 2. Siis ihan normi alotuksest kyse, ei ole hb mitenkään radikaalisti alhainen.. Kiitos avusta...palaan sorvin ääreen.
Hepe rv 20+2
itse olisin onnellinen jos avopuoliso olisi enemmän kotona! Nykyään pyyhkäisee heti kaverin kanssa kahville vaikka olisi ollu ylitöissä yms... Ja muutenkin on nykyään enemmän kaverinsa kanssa kuin ennen..
Mulla ollu nyt pari päivää häntäluu tosi tosi kipeä, ollaa oltu uudella asunnolla maalaamassa nii nyt ei kärsi kyllä paljoa liikkua kun heti tulee häntäluu nii kipeäks et pakko alkaa maata...
Hyvä että kaupassa kykenen käymään ja tänää täytyi siivota joten olen taas sänkypotilaana illan... :/
Weera85 vielä että mitä meinaat "kireällä takamuksella"? Paljonko olet saanut saikkua kerralla?
Elikä annostus 1 tabletti per päivä jos ei arvot ole kovin matalalla. Itse syön kaksi päivässä kun oli arvot niin alhaiset, tosin nyt voisin kait siirtyä yhteen tablettiin kun viime neuvolassa arvot olivat taas normit.
ON ei mitään ihmeitä, liikkeitä tuntuu jo kovasti, mutta mies ei ole vielä tuntenut mahan päältä, vaikka itse kyllä olen. Nooh, onhan tässä vielä aikaa =)
Neuvola on ensi viikolla jossa saan Kelan paprut.
Maaliskuuta kohti siis! Voikaahan paksusti ;)
Puunukke ja salamatkustaja 21+5
ps. ja jos näiden sivujen tökkiminen ärsyttää niin liittykää tuonne yahoon listaan, linkki alla :)
Puunukke: mikä on alhainen hemoglobiini, että voi siis ottaa 2tabl.rautaa? Ite juon nyt semmosta mehua, mutta sit kun se on loppu, ostan tabletit. Mulla siis neuvolassa oli tänään Hb 109, oli noussu 106:sta..jee..no siis eihän toi ole yhtään..
Muuten oli kaikki sielläkin kunnossa, painoa tietty kauhistuin, sitä oli tullu 875grammaa/viikko..ei sanonu siitä mitään, mut onhan sitä tullu herkuteltua ja syötyä aika huonosti. Sen kunniaks tein kunnon salaatin ja ruokaan laitettiin vain tuoreita vihanneksi ja juureksia :) näin ku jaksais menetellä jooka päivä..täytyy vaan yrittää.
Verenpaineet oli 117/65 ja sf- mitta 24cm, kolme viikkoa sitten oli 16! Tätä mä vähän ihmettelin, mut se sanoi et kun nyt oli eri mittaaja ja voi olla myös paljon lapsivettä. Mutta seurantakäyrässä mentiin siis reippaasti yli katkoviivankin,tilannetta seuraillaan.
Beben sykkeet oli 156-162 välillä.
Ja nytten vielä kivempaa asiaa!! Varasin tänään ajan 4d-ultraan!! :D:D Käytiin rakenneultrassa viikolla 20 ja jäi auki sukupuoli, että ei saatu ihan 100% varmuutta tulokkaasta. Myöskin houkuttaa niin paljon nähdä minkä näköinen suloisuus sieltä on tulossa.. Jotenka ensi viikolla torstaina sitä siis :)
-tanni ja bebe - viikolla 23
tänään tasan rv 18 ja oli neuvola... Painoa oli tullut vain 1,4kg viime kerrasta vaikka luulin sen olevan ainakin kaksi kiloa!
Pikkunen liikkuu kovasti jo joka päivä..
Harmikseni sain tietää että ei täällä Lahdessa ole rakenne ultraa ellei ole jokin syy siihen :( Vatsa ensi vuonna tulee kaikille...
Harmittaa aivan mielettömästi!!
Onko kukaan teistä käynty Lahdessa yksityisellä? Paljonko se maksaa?
Tänään oli kauan odotettu rakenneultra, kaikki kunnossa :)
Ultran perusteella la 2 päivää aiemmin kuin menkkojen mukaan, ei hyvin on tyyppi kasvanut. Oli todella mukava ja tarkka ultraaja, hyvä mieli jäi tästä käynnistä.
Sukupuolikin selvisi, ensi kesänä sitten mies saa tasoitusta tähän nyt vallinneeseen akkavaltaan! Poikavauvoista olenkin paljon unia nähnyt, todentuntuisin niistä oli se, että synnytyin poikavauvan tasan rv 37. Saas nähdä toteutuuko ;)
Neuvola piti myös olla tänään, mutta eilen th soitti ja joutui sen perumaan. Ensi keskiviikkona sitten menen eli käyntien väliin tulee 7 viikkoa... Mutta pääasia, että ultrassa kaikki ok, vauva siis voi jja kasvaa hyvin.
*Miranna* : Lahden yksityisten ultrista en tiedä, itse olen käynyt pk-seudulla sekä ekasta että tästä raskaudesta ja molemmissa oli hintaa n. 140 €. Tosin ei olleet rakenneultria, että tuleekohan siitä sitten vielä lisähintaa...? Voisin uskoa kuitenkin, että sillä hujakoilla olis ultrien hinnat sielläkin päin. Kannattaa varmaan soitella ja kysyä hintoja eri paikoista.
Nasqu 20+0 (puoliväli saavutettu!!!)
Terkkuja ultrasta. Kaikki hyvin:) Pikkuneiti on noin 20 cm pitkä ja painaa noin 250 g eli ihan viikkoja vastaava on:) Ultran hinnoista olen Nasqun kanssa samaa mieltä, tuolla rahalla voi edullisessa paikassa irrota jopa 4 d. Kannattaa siis soitella ja vertailla, hintaerot ovat suuria!
Onko kellään kokemusta lentämisestä loppuraskaudesta? Siis mihin asti on lupa lentää? Mulla on krooninen matkakuume ja mieli tekis esim. kesän alussa lähteä johonkin esim. kreikkaan...? Uskaltaisko varailla siis lomaa tai pitäiskö katsoa tilannetta sitten ja lähteä vaikka äkkilähdöllä?
P-M 19+6
Enpäs ole ennen kirjoitellutkaan ,vaikka taustalla lueskellut kyllä =)
Tänään oli rakenneultra ja kaikki sen suhteen kunnossa!Ja POIKA tulossa.
Nähtiin miehenkin kanssa ihan selvästi "vehkeet" =)
Ennestään minulla on tyttö 9v. ja poika 3,5v.Miehellä pojat 7v ja 8v.Ensimmäinen yhteinen siis tulossa=)
Koko oli 350g ja 19cm. Vastasi hyvin viikkoja.
Rosina 20+3
Olen juuri ja juuri selvinnyt päivän kestäneestä oksennustaudista, tosin olo edelleen täysin voimaton, mutta ruoka sentään pysyy sisällä. Vaikkei kauheesti mikään maistu.
Rakenneultrassa olin tiistaina ja kaikki oli ok. Kooltaan vastasi viikkoja. Ultraaja oli tosi mukava sattui olemaan sama joka teki np-ultran. Yritti katsoa myös sukupuolta mutta ei osannut näkemän perusteella sanomaan kumpi olisi joten se jää vielä yllätykseksi.
Olen varannut huhtikuuksi tuon 4d ultran että jos sieltä sitten paljastuisi tuo sukupuoli :)
Ens viikolla sitten neuvola ja siellä tehdään kelaan paperit ja samoin taidan sitten päätyä äitiyspakkauksen sijasta tuohon pieneen rahasummaan. Koska edellisestä pakkauksesta on kaikki vielä jäljellä ja hyvässä kunnossa. Jos turvakaukaloon sitten käyttäis tuon rahan kun se on ainoa mikä meiltä puuttuu noista pakollisista hankinnoista.
Jeevi rv 21+6
Miranna: Tarkoitan "kireällä persiillä" sitä, että hermo on puristuksissa kireiden pakaralihasten välissä ja tuntemukset on välillä samaa luokkaa pidennettynä versiona, kun löis kyynärpään hermon pöydän kulmaan. Eka jouduin ite ottaan pari päivää töistä vapaaksi tammikuun lopussa kun ajattelin että menee ohi ja johtuu vaan rankasta työstä, mutta sit lääkärineuvolassa kävikin niin että parin viikon saikku tuli että napsahti, myöhemmin saikku piteni ja eilen olis ollu siitä viimeinen päivä ja sit töihin, mutta ei. Mieslääkäri meinas, että "ikävä raskaus, todella ikävä ja vaikea raskaus" ja näpytti 3 viikkoa lisää saikkua. Saas nähdä tokenenko tästä töihin ollenkaan ennenku alkaa kesäloma (toukokuussa).
Tänään kävin anopin kans (kun mies ei päässy) rakenneultrassa Kokkolassa. Kaikki oli muuten ok, mutta aivoista/päästä löyty joku kysta..en uskalla alkaa googlettelemaan mitä lie tarkoittaa. Kätilö sanoi, että tosi yleinen ja kaikilla hänen ultraamillaan on ainakin hävinnyt se itsestään, ettei syytä huoleen. Antoi kuitenkin uuden ajan jolloin lääkäri ultraa 3.4 eli reippaan kuukauden päästä. Toivottavasti siis häviää siihen mennessä.. 300g oli jo painoa pienellä. Sukupuolikin saatiin selville, tosin anoppi ei halunnut tietää, joten kätilö kirjoitti sen lapulle :D Poika sieltä on tulossa, ei tarvinnut edes etsimällä etsiä, mitä lie haarustellut siellä. Suorilta kauppaan ja kaikkia poikamaisia vaatteita kori täyteen, hulluus iski kun ei enää beigejä vaatteita tarvi katella :x
Weera rv 19+5
Mullakin oli tuo lukema 109, eli ota vaiks viikko kaks tablettia ja sitten yksi. Nousee kyllä noilla tosi hyvin! Itsellä viimeks lukemat 114, eikä tullut mitään kommenttia lisäyksen suhteen, joten yksi tabu riittää.
Viikonloppuja kaikille, itse pitää tässä tupareita järkkäillä =)
Puunukke ja salamatkustaja aka skloddi
huomasin, että olin kirjoittanut edelliseen viestiini tyyliin "ei hyvin on tyyppi kasvanut", tarkoitus oli lukea "ELI hyvin on kasvanut"... Viikkoja siis vastasi, vähän yli :) Jänskää kun on poika tulossa, kun esikoinen on tyttö, vauvanvaateostoksille pitää siis lähteä :) Äitityspakkauksen ottamista mietin vielä, haluaisin vaan nähdä tämän vuoden pakkauksen kuvina kun ei tiedä kumman pakkauksen sitä sitten saisi.
*Jeevi* : myös mulla oli päivän kestävä oksennustauti, eilen jo aamuyöstä heräilin pahaan oloon, koko aamun ja aamupäivän oksensin, iltaa kohden alkoi olo helpottaa. Sairaslomalla olen siis vielä huomisen vaikka ihan kunnossa jo olenkin. Just sattui se viikonloppu kun mulla olisi töitä, sunnuntaina sitten vasta menen. Tuntuu vähän hölmöltä kun ihan kunnossa olen, mutta sairaslomalla ei saa töihin mennä.
Ärsyttävä lumisade, tulisi jo kesä ja heinäkuu :)
Nasqu 20+0
Huomaa, että raskaus etenee. Kaikilla alkaa olemaan omat kiemuransa raskaudessaan..mitä kelläkin. Vielä joitakin viikkoja sitten kaikkien kuulumiset olivat aika samantyyppisiä. Hyvä! me kasvetaan ja homma etenee.
Persuuksiin koski jollain muullakin. Alkuraskaudessa kärsin tuosta vaivasta..oli myös lihaskireyden takia hermo juntturassa. Nyt on ollut lantion alueella rauhallisempaa mutta alempana ei :/ kutinaa ja vuotoa ..lääkekuuria ja öiden ritari bepanthene pelastaa uneni..aika kiusallista. Johtunee lääkekuurista, raskaudesta ja sokerikohoumasta..
Rakenneultra on tiistaina tuloillaan ja samalla katsellaan tuota sokerikohoumaa. Aamupaasto pyörii kuuden tuntumassa mutta ateriat pysyvät hyvin rajoissa...paitsi överiateriat joilla on paaallljon hiilareita. Tavallaan siis ihan ok mutta silti mietityttää mitä tästä taas seuraa..toisaalta raskauden haimaa rasittavin osuus on vasta edessä.
Jonkun mies eristää raskaana olevaa puolisoaan ja itseään...hei sosiaalisesta elämästä kannattaa pitää nyt hyvää huolta ja taivutella sitä perhesoveliaaseen suuntaan...ystävät pitävät osaltaa todellisuuden verhon raollaan kun eletään tiiveintä vauva-aikaa ja ulko-oven avaaminen tuntuu käsittämättömän kaukaiselta. Järjestin miehelle synttärikekkerit ja kivaa oli..yritin kyllä juottaa ja syöttää porukkaa parhaani mukaan. Taksirinki ainakin heilui lupaavasti pihalla, että ei ainakaan kuivat olleet kekkerit ja oli ihanaa nähdä ihmisiä..tosin miehiä..koska säästin itseni humalaiselta naislaumalta. Olin yllättynyt miten siivosti ja asiallisesti miehet olivat..itsehän en olisi naislaumani kanssa kyennyt samaan ..varmasti olisi ollut viiniä siellä ja täällä ja vitriinit rikki ja kova mökä. Siis olen asiallinen ihminen joka joskus irrottelee, todennäköisesti seuraavan kerran vuonna 2010.
Masuasukki pyörii yksiössään pitkin päivää ja potkiskelee seiniään. Hupaisaa miten liikkeet vahvistuu. Minulla on istukka jotenkin jännästi sivulla?viimeksi se oli edessä joten liikkeitä sai odottaa, enkä koskaan päässyt todistamaan pepun pyöritystä puolelta toiselle..ehkä nyt :) Osasi tuo ensimmäinenkin silti potkia. Lopussa se jämähti viihtymään usein samaan asentoon ja masun sivulla tuntui sellainen kohouma..heh se kohouma jäi sitten pienenä venymisenä muistoksi.
Tässäpä tätä..ihme jos joku jaksoi lukea loppuun..kiitos siitä
20+5
meillä hiljaista kukaan ei oo kahteen päivään kirjiottanu. Mä luin ainaki sun tekstin murmelska.
Mä oon myös huomannu sellast hermokipua tos iokees jalas mut se on onnex viel siedettävää. Myötätuntoja kivuissanne multa. Tiedän komuksesta et hermokipu on raastavaa.
Mulla ei mitää ihmeellistä papunen on melskannu koko päivän ahkerasti. Mies oli ihana ku hän silitti mun vatsaa ja sanoi et se on hiukan kasvanu.
Ainii ja turvakaukalo ostettiin gracon duologic ja mirage rattaat ni kaukalo menee rattaisiin sitte. Tosin muuten aion aina käyttää emmaljungia, mut kaupas ja reissus gracoja. Jatkan taas myöhemmin ku ei tätä kukaa lue ku su iltana kirjoitan ja aamul avataa uus pino taas.
Is ja papunen 19+4
Liikkeiden tunteminen on yksilöllistä. Itselläni tuntui liikkeet jo rv 14+2 eli tosi aikaisin, mutta istukka on kohdun takaseinässä ja alhaalla niin tunsin liikkeet helposti. Edellisessä raskaudessa tunsin liikkeet myös aika aikaisin eli 15+4. Nyt liikkeet/potkut tuntuu tosi hyvin, heräilen niihin öisin =) Johtunee kyllä varmaankin myös veskihädästä, joudun käymään yölllä pisulla 1-3krt. Mies ei ole tuntenut vielä potkuja vatsan päältä, mutta varmaankin pian tuntee.
Ihanaa, sairasloma loppui vihdoin ja viimein! Tulihan tuota kotona köllittyä. Eilen oli neuvola+lääkäri, kaikki oli hyvin. Painoa on nyt tullut vain ja ainoastaan 2,1kg eli ei paha. Paitsi että nyt oli tullu viikossa nousua 1,1kg. No, ei paha kun vertaan edellisiin raskauksiin niin tässä vaiheessa on tullu jo 6-9kg. Vähän lääkäri valitti minun ylipainostani, sitä kyllä on todellakin hurjasti omasta takaa. Mutta laihduttaa en saa nyt kuitenkaan, miksi edes valittavat asiasta kun tietävät että raskausaikana muutenkin paino tulee nousemaan. Ja hyvähän se on että sitä ei ole tuon enempää tullutkaan!
Joudun uudemman kerran sokerirasitukseen, koska se on pakollinen rv 26-28, vaikka arvot oli nyt hyvät, niin kuitenkin joudun mennä n.kuukauden kuluttua uudelleen.
mp73 ja Sissi rv 21+4 (yli puolen välin.. jee!!!)