otetaanko keliakiaa epäillessä aina koepala ohutsuolesta :O?
just verikokeissa kävin ja tuloksia odottelen.. ja tyhmä menin lukeen lisätietoja ja nyt kauhistelen että joudunko tähystykseen, EN HALUA!!
Kommentit (7)
Tähystyksessä otetaan ne koepalat.
Inhottavaa se tähystys on, sitä ei voi kieltää muttase kestää onneksi vain noi 5min. Nielu puudutetaan suihkeella ja mahdollista saada rauhottavaa jos ei muuten onnistu. Jos rauhoittavia lääkkeitä saa, on jäätävä tarkkiluun muutamaksi tunniksi.
Sinne vaan rohkeasti......
Näin se tosiaan menee, kela tarvitsee tähystyksellä otettavat koepalat, joista patologi sitten tutkii, löytyykö suolinukan vauriota/tulehdusta ja näin syntyy diagnoosi.
Näin se tosiaan menee, kela tarvitsee tähystyksellä otettavat koepalat, joista patologi sitten tutkii, löytyykö suolinukan vauriota/tulehdusta ja näin syntyy diagnoosi.
Ja tulos saatiin 5 min päästä koepalan ottamisesta. Kirjoitti todistuksen päiväkotiin saman tien. Kelaa varten tuli erikseen postissa.
vähän aikaa. Vähän epämiellyttävä se on, mutta minusta kurjempaa on hampaan paikkaus. Eihän se tietysti kaikilla samalla tavalla mene.
No jos verikokeet ovat "puhtaat" niin ei yleensä tähystetä, ellei ole verikokeista huolimatta perusteltua epäillä keliakiaa. Jos verikokeissa on keliakia, varmistetaan diagnoosi tähystyksessä. Vain sillä tavalla saa ruokavaliokorvauksen kelalta. Suositusten mukaan pitäisi vielä vuoden päästä, kun on noudattanut gluteenitonta ruokavaliota, varmistaa nukan korjaantuminen uudessa tähystyksessä, mutta itse en ainakaan siihen suostunut enää menemään.
Kannattaa pyytää nieluun puudutus. Minulla ei ollut ja tähystys oli aivan kaameaa!
Voiko sen tähystyksen ajaksi nukuttaa jos kertoo että paha lääkäripelko? Itsellä kans epäillään ja pelkään aivan sairaasti. En vaan pysty sinne menemään ja oon kerran jo jättänyt menemättäkin pelon vuoks.
mut mun mies ei menny kans siihen ku ei halunnu, en nyt muista mitä siitä "seurasi" mutta kieltäyty vaan menemästä, saa se sen kelan tuen muistaakseni silti ainakin vaikka onkin vaan verikoe vahvistus.