Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko endometrioosi pakko hoitaa?

Vierailija
18.02.2015 |

Onko se vain ikävä vaiva, joka voi aiheuttaa lapsettomuutta vai vakava terveyttä uhkaava sairaus?

Liittyvätkö endometrioosi ja kilpirauhasen vajaatoiminta usein tosiinsa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:49"]Onhan siinä riskinsä. Minä meinasin kuolla kun endometrioosikysta eli ns. suklaakysta puhkesi vatsalaukkuun. Sain vatsakalvontulehduksen ja sen aiheuttaman pitkälle edenneen myrkytystilan vuoksi olin teholla pari viikkoa ja sairaalassa kuusi viikkoa. Henki oli ihan hiuskarvan varassa, sanoi lääkäri.
[/quote]MINKÄ TAKIA TÄTÄ ON PEUKUTETTU!!!? Toinen on kuolla ja teistä se on hyvä juttu!? Olette aivan sairaita....

Vierailija
22/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis endohan voi pahimmillaan levitä kasvamaan keuhko- ja sydänpussiin. Tiedän tapauksen, jolta jouduttiin toinen keuhkopussi ja osa sydänpussia poistamaan endon vuoksi.Ei siis ttosiaan mikä vähän ikävä vaiva!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön Tramalia päivittäin. Ei auttanut silloin, kun otin vain kipupäivinä, mutta jatkuva syönti on pitänyt pahimman kipupiikin poissa (ovulaatio vetää kanssa kivun tappiin ilman lääkitystä). Burana ja Panadol sekä Voltaren ja Sirdalud on lisänä menkkojen aikaan. Itse pystyn ennakoimaan viikkoa ennen menkkoja, minkälaiset kivut ovat tiedossa. Sekä pystyn ennustamaan vuodon määrän aika hyvin. Tämä auttaa mm. sumplimaan työvuoroja sen mukaan, ettei tule sairaspäiviä tämän takia.

Vierailija
24/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida mutta endometrioosin kanssa elämä on mulla ollut yhtä helvettiä! Sosiaaliset suhteet kärsii, opiskelu ja työ.. Seksielämästä ja omasta mielentilasta puhumattakaan.. Tekisin mitä vain että parantuisin tästä!!!

Vierailija
25/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin todettiin Endo vuosi sitten, olen aika varma että e-pillereillä oli tekemistä sen kanssa.

En hoida endoa oikeastaan mitenkään, e-pillerit vain pahensivat oloani enkä koe niitä muutenkaan turvallisiksi, vuosi sitten jouduin kaksi kertaa sairaalaan, kuume nousi äkkiä ka tulehdusarvot oli 150 luokkaa, kipu oli sietämätön..

Nyt ei ole sen jälkeen pahempia kipuja ollut, ja toivon että ei tulekaan!

Ketään muita ketkä eivät syö pillereitä tähän?

Vierailija
26/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mitä ne kunnon lääkkeet on, kaikenlaisia kokeiltu. Vahvat Buranat, miranax, voltaren, litalgin. Heikko teho. Jotain muuta?

Vierailija
27/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mietin vaan kuinka kovaa mahtaa kipu olla kun tuollainen suklaakysta puhkeaa, mulla on muutaman kerran vesikysta puhjennut ja se kipu on kamalaa, silloinkin olen vaan pari tuntia maannut sängyllä ja itkenyt. Siksi en uskalla enää laittaa hormonikierukkaa, sen aikana mulla noita kystia on tullut.

Vierailija
28/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 05:52"]

Kertokaa nyt mitä ne kunnon lääkkeet on, kaikenlaisia kokeiltu. Vahvat Buranat, miranax, voltaren, litalgin. Heikko teho. Jotain muuta?

[/quote]

Lyrica?

Vierailija
29/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 05:52"]

[/quote]

Opiaatit, kipulaastarit, relaksantit, hormonikierukka, vuodonniukentajat. Pistoksena, jos ei muuten auta.

Vierailija
30/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko pyytää lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai leimaudunko aineiden käyttäjäksi? Pitääkö kipupiikkiin olla resepti vai voinko mennä päivystykseen pyytämään sen?? Ongelma ei ole runsaat menkat vaan kipu! Mutta voisiko joku vuodonniukentaja esim cyklokapron tms auttaa? Täntyyppisen nimen yksi kaveri mainitsi.

Vierailija
31/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 11:44"]

Voinko pyytää lääkäriltä vahvoja kipulääkkeitä vai leimaudunko aineiden käyttäjäksi? Pitääkö kipupiikkiin olla resepti vai voinko mennä päivystykseen pyytämään sen?? Ongelma ei ole runsaat menkat vaan kipu! Mutta voisiko joku vuodonniukentaja esim cyklokapron tms auttaa? Täntyyppisen nimen yksi kaveri mainitsi.

[/quote]Kipulääkkeitä voi pyytää. Itselläni oli aikoinaan sairaalavahvuiset kipulääkkeet, kun ei mikään muu auttanut. Käytännössä olin työkyvytön aina kuukautisten aikaan. Kipupiikkiin pitää olla resepti AINA. Suositeltavin tapa hoitaa asia on mennä oman alueesi sairaalan kipupolille ja jos sellaista ei ole, juttelet terveyskeskuksen kipuhoitajan kanssa (pikkupaikkakunnilla ei useinkaan ole lääkäriä irrotettu moiseen hommaan, mutta joka paikassa on ainakin yksi hoitaja jolla on spesiaalitietämystä asiaan). Pidät huolen, että sulle on papereihin merkitty kipulääkitys kokonaisuudessaan ja saat myös erillismerkinnän kipupiikistä tarvittaessa. Mulla asia hoitui ns. erillisreseptillä, joka kulki mun sairaalapapereissa mukana. Kun jouduin kipushokkiin ja terveysasemalle tai sairaalaan päivystyspolille, kipupiikin sai välittömästi ilman, että joutui syynätyksi jostain huumeiden käyttöepäilyistä.

Vierailija
32/32 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty vastaamaan tähän ketjuun vanhaa viestiä lainaamalla. Viesti menee johonkin tarkistukseen. Mutta pakko silti korjata tähän ketjuun, jonka löysin endometrioosia googlaamalla, että tuossa erään vastaajan kuvaamassa shokkitilassa ei ole kyse mistään shokkitilasta, vaan hitaasta pyörtymisestä. Siksi se jalat ylöspäin makaaminen auttaa. Itselle on tapahtunut tuota kans menkkojen aikaan jostain teinistä asti ja myös muuten. En ikinä pyörry sillä tavalla nopeasti kuten muut vaan käy juuri noin, että muutun tosi kalpeaksi, kylmä hiki nousee, yhtäkkiä oksettaa ihan älyttömästi, silmissä vilisee ja todella heikko ole eikä ajattelu toimi. Siihen auttaa vain juurikin tuo makuulla olo jalat ylöspäin. Koskaan en pyörry, vaan jos en mene makuulle, niin tuo olo vain kestää ja muuttuu oksenteluksi. Edes pään alaspäin roikottaminen ei siihen auta, kuten joillakin auttaa pyörrytykseen, vaan pitää päästä makuulle ja nostaa jalat ylös Sitten auttaa vartissa. Itsellä tuota tapahtuu menkkojen lisäksi myös astman takia. Kun astma on huonossa jamassa ja urheilen liikaa tai olen liian pitkään saunassa, niin happi loppuu ja alkaa tuolla tavalla pyörryttää. 

Siksi piti korjata, jos joku nuorempi googlaa ja löytää, niin ymmärtää että kyse on pyörtymisestä eikä shokkitilasta. En itsekään teininä tiennyt yhtään että mistä on kyse, kun tuo olo iski. Lähdin vain sen kanssa kotiin. Oli hirveä matka. Vasta kotona tajusin että siihen auttaa makuulla oleminen ja jalkojen ylhäällä pitäminen, eli että kyse on pyörtymisestä. Ihan turhaan lähtee minnekään sen olon kanssa taivaltamaan. Turhaan vain oksentelee ja pahimmassa tapauksessa lyö päänsä jos pyörtyykin matkalla kokonaan. Makuulle vain ja jalat ylös. Mehua voi myös ottaa ja särkylääkettä, jos on menkat. Astman avaavaa lääkettä, jos on astma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi