Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko endometrioosi pakko hoitaa?

Vierailija
18.02.2015 |

Onko se vain ikävä vaiva, joka voi aiheuttaa lapsettomuutta vai vakava terveyttä uhkaava sairaus?

Liittyvätkö endometrioosi ja kilpirauhasen vajaatoiminta usein tosiinsa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä riskinsä. Minä meinasin kuolla kun endometrioosikysta eli ns. suklaakysta puhkesi vatsalaukkuun. Sain vatsakalvontulehduksen ja sen aiheuttaman pitkälle edenneen myrkytystilan vuoksi olin teholla pari viikkoa ja sairaalassa kuusi viikkoa. Henki oli ihan hiuskarvan varassa, sanoi lääkäri.

Vierailija
2/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhea :(

Kasvaako se takaisin aina uudestaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:49"]

Onhan siinä riskinsä. Minä meinasin kuolla kun endometrioosikysta eli ns. suklaakysta puhkesi vatsalaukkuun. Sain vatsakalvontulehduksen ja sen aiheuttaman pitkälle edenneen myrkytystilan vuoksi olin teholla pari viikkoa ja sairaalassa kuusi viikkoa. Henki oli ihan hiuskarvan varassa, sanoi lääkäri.

[/quote]Kystat on ihan eri juttu kuin endo, pönttö!

Vierailija
4/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosikystasta oli puhe, nro 4. Ymmärrätkö lainkaan lukemaasi tai tiedätkö ylipäätään mitään endometrioosista?

Vierailija
5/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no endometrioosiin kyllä kuuluu kystien ja kiinnikkeiden kasvu ja ilmestyminen milloin minnekin

voivat hävitä itsestään tai sitten eivät

varmin endon pysäyttäjä on raskaus

Vierailija
6/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskaus ole mikään automaattihoito. Sairaus on parantumaton ja valtaosalla oireet palaavat vauvan syntymän jälkeen.

Vierailija
7/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä aikoinani ravasin lääkärissä endometrioosin vuoksi, ja olin lopulta tähystysleikkauksessa, hoitajat sairaalassa kertoivat että joillakin kivut voivat olla todella hurjat. Jopa paljon pahemmat kuin synnytyskivut. Yksi hoitsu kertoi että on tavannut nuoria kaksvitosia naisia, joilla on ollut niin pahat endometrioosikivut että ovat rukoilleet lääkäriltä kohdunpoistoa ja sanoneet, etteivät välitä vaikka eivät saisi enää lapsia. Pääasia että kivut lähtee.

Vierailija
8/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää napsit kunnon särkylääkkeitä, niin pystyt elämään melko normaalisti. Vie kivun pois vaikka vuoto on runsasta.

Vierailija
9/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Olen itse mennyt kuukautisten aikana kipushokkiin. Ennen kohdun, munasarjojen ja paksusuolen poistoa olin menkkojen aikana aina sairaalahoidossa kun mikään kipulääke ei riittänyt.

Vierailija
10/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotiaalla siskollani todettiin endomerioosi. Hän ainakin nyt sanoo olevansa vela. Lapsen hankinta ei ainakaan tule nyt kyseeseen, ehkä ei koskaan. Olen kovin huolissani, onko tila jopa vaarallinen. Hirveän kivulias se ainakin on. ap

Vierailija
11/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti ei ole vaarallinen, ainoastaan piinallinen.

Vierailija
12/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:13"]

Jep. Olen itse mennyt kuukautisten aikana kipushokkiin. Ennen kohdun, munasarjojen ja paksusuolen poistoa olin menkkojen aikana aina sairaalahoidossa kun mikään kipulääke ei riittänyt.

[/quote]

Kokeilitko reumalääkkeitä? Ei siihen mikään buranat autakaan. Kunnon mömmöt gyneltä.

Vierailija
13/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaarallinen, kun toisen suklaakysta puhkeaa ja joutuu sairaalaan viikoiksi.Endometrioosin asteita on niin erilaisia, että olis parempi olla neuvomatta ääripään kipuoireista, runsaista vuodoista ja turvonneesta vatsasta kärsiviä naisia nappaamaan siihen pikkasen piinaavaan vaivaansa perusburanaa. Laparoskopia tai kohdunpoistokin voi tuoda komplikaatioita. Että kyllä, kyse on jopa vaarallisesta sairaudesta.

Vierailija
14/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllistä. Mulla on endo myös. Outoja alavatsakipuja pitkin kiertoa, ei onneksi kovia ja koskaan en ole näihin lääkettä ottanut. Menkkakivut välillä todella helvetillisiä. Syön tähän minipillereitä (yhdistelmiä en saa syödä) ja endo ei rajoita elämääni. En sitten tiedä, että millä tahdilla tää leviää ja paheneeko.. Tai miten tämä vaikuttaa lasten saantiin. Toisilla taas endo on ihan mahdoton, vaatii leikkauksia, hoitoja ja vie toimintakyvyn.

Vierailija
15/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:41"]

Ei vaarallinen, kun toisen suklaakysta puhkeaa ja joutuu sairaalaan viikoiksi.Endometrioosin asteita on niin erilaisia, että olis parempi olla neuvomatta ääripään kipuoireista, runsaista vuodoista ja turvonneesta vatsasta kärsiviä naisia nappaamaan siihen pikkasen piinaavaan vaivaansa perusburanaa. Laparoskopia tai kohdunpoistokin voi tuoda komplikaatioita. Että kyllä, kyse on jopa vaarallisesta sairaudesta.

[/quote]

Missä täällä on neuvottu nappaamaan buranaa? KUNNON särkylääkereseptin saa gyneltä ja siitä mainitsin aikaisemmassa kommentissani. Vaiva uusiutunut vaikka laparoskopia takana. Tottakai jokainen tapaus on omanlaisensa. 

Vierailija
16/32 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ole pakko hoitaa. Itselläni se melkein pilasi elämäni,kun jouduin lopettamaan työt sen vuoksi enkä kyennyt kipujen vuoksi kuin makaamaan ja kipu sai pyörtymään. Kuukaudessa ei montaa kivutonta päivää ollut.
Lapsettomuus ei minua vaivannut. Keskenmenot ja riskiraskaudet kyllä.

Vierailija
17/32 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kipulääkeselvittksestä. Mitä on sairaalavahvuiset kipulääkkeet? Kipushokkia mulla ei taida sentään olla, mutta hirveet kivut. Mikä on kipushokki?

Vierailija
18/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kuukautiskivussa shokin oireet: voimakas äkillinen kalpeus naamalla, kylmähikisyys, levoton/tärisevä heikko ja huonovointinen olo joka salpaa järkeä ja selkeää ajattelua, oksennusrefleksi alkaa toimia itsekseen.  

Ilmeisesti kuukautisten käynnistämänä vatsaa pitkin kulkeva 10:s aivohermo stimuloituu itsekseen ja sen vaikutuksesta verenpaine ja syke laskee joka aiheuttaa shokin tyypillisen verenpaineen romahduksen. Syke on ilmeisesti aika heikosti tunnettavissa mutta samalla nopea ja lepattava. Ensiapuna selinmakuulle ja jalat kohoasentoon.   (tietysti myös nopeavaikutteinen riittävän tehokas kipulääkitys otettava heti ellei ole jo otettu).

Huomaa myös että kuukautiskivut voivat laittaa vatsan toimimaan niin että suoli voi tyhjentyä rajustikkin jopa ripulille asti ja siten myös nopea, raju, ja iso kehon nestepoistuma ripulin mukana voi altistaa myös shokille yhdessä tai erikseen kivun kanssa.  

Kuukautisten vuotava verimäärä ei aiheuta shokkitilaa (pieni määrä), mutta asia erikseen jos vuotoon liity jokin rajumpi tapahtuma (jota voisi olla keskenmenossa, sisäisessä tai ulkoisessa haavassa) josta vuotaa rajusti verta (1 litra ja sen ylittävä määrä). 

Vierailija
19/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 12:34"]

Kiitos kipulääkeselvittksestä. Mitä on sairaalavahvuiset kipulääkkeet? Kipushokkia mulla ei taida sentään olla, mutta hirveet kivut. Mikä on kipushokki?

[/quote]

Esimerkiksi Panacod.

Vierailija
20/32 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 05:01"]

Mullakin todettiin Endo vuosi sitten, olen aika varma että e-pillereillä oli tekemistä sen kanssa. En hoida endoa oikeastaan mitenkään, e-pillerit vain pahensivat oloani enkä koe niitä muutenkaan turvallisiksi, vuosi sitten jouduin kaksi kertaa sairaalaan, kuume nousi äkkiä ka tulehdusarvot oli 150 luokkaa, kipu oli sietämätön.. Nyt ei ole sen jälkeen pahempia kipuja ollut, ja toivon että ei tulekaan! Ketään muita ketkä eivät syö pillereitä tähän?

[/quote]

Minä tein noin myös. Varsinaista endometrioosidiagnoosia ei ollut. Eräs todella hyvä ja kokenut gynekologi oli ultratessa nähnyt oikeassa munasarjassani kystan, jota sitten lisäkysymysten perusteella epäili vahvasti endokystaksi.  Neljä vuotta meni hyvin, mutta sitten oireet palasivat huomattavasti pahempina kuin ne silloin teininä olivat olleet. Minulla oli liikkumisen estäviä kipuja ja ruuansulatusvaivoja, ja tulehdusarvotkin olivat koholla. Tuolla perusteella sain lähetteen kystan poistoon ja tähystykseen. Sieltäpä sitten löydettiin todella pahasti vatsakalvolle ja emättimen ja peräsuolen ympäristöön levittyneitä pesäkkeitä. Tätä ei voi kauniisti valitettavasti sanoa, mutta noin puoleen vuoteen ennen tähystystä en voinut ulostaa normaalisti, mikä rajoitti valtavasti esim. ruokavaliotani, koska mitään vaikeammin sulavaa en voinut syödä. Onneksi endometrioosikudosta ei lyötynyt munasarjojen ympäristöstä, joten kun lapsien saaminen oli muutenkin ajankohtaista leikkauksen jälkeen, hidastin sitten endoa raskauksilla ja imetyksillä. Nyt olen jo sen ikäinen (vajaa nelikymppinen), että estrogeenituotantoni hidastuu, mikä taas on hyvä asia endopotilaalle. 

Eli kyllä, ilman pillereitäkin voi selvitä, mutta mielestäni tässä vaiheessa on hyvin tärkeä ymmärtää endometrioosin luonne. Se on siis etenevä sairaus, joka liittyy estrogeenin tuotantoon. Jos esim. olet nyt parikymppinen, etkä ole lähivuosina hankkimassa lapsia,  mutta kuitenkin perheestä haaveilet, sinun täytyy elää sen mahdollisuuden kanssa, että ilman lääkitystä, kuukautisten ollessa runsaat, endopesäkkeet saattavat tukkia munanjohtimet. Jos olet siinä elämäntilanteessa, että perheen perustaminen on ajankohtaista, harkitsisin tuota mahdollisimman pian. Jos taas olet lapset jo saanut, niin ehkä sitten voit ottaa sen riskin, että seuraava askel ilman hormonaalista ehkäisyä on (uusi) tähystysleikkaus tai jopa kohdunpoisto, kuten minä olen tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi