Onko täällä autottomia lapsiperheitä?
Montako lasta, minkä ikäisiä, missä päin asutte ja miten pärjäätte?
Olen hoitovapaalla ja mieheni työpaikka on keskustan tuntumassa. Olemme nyt laskeneet, että auton pitäminen kaikkine veroineen, vakuutuksineen, huoltoineen ja bensoineen vie ihan järkyttävän suuren osan pienentyneistä kuukausituloistamme. Olemme miettineet sellaista mahdollisuutta, että muuttaisimme keskustaan ja myisimme auton pois. Alueella, josta olemme katselleet asuntoja, olisi kaksi isompaa ruokakauppaa ihan vieressä, sekä ala- että yläaste muutaman sadan metrin päässä, miehen työpaikalla muutama kilometri, isomman lapsen harrastus kävelymatkan päässä. Toki asuminen on jonkin verran kalliimpaa, mutta ilman autoa meille jäisi rahaakin monta sataa kuussa enemmän.
Nyt mietin vain, että onko elämä sitten kamalan hankalaa ilman autoa, meillä on nimittäin neljä lasta. Hankimme auton, kun esikoinen oli 3-vuotias ja odotin toista lastamme. On jotenkin vaikeaa kuvitella elämää ilman sitä, mutta ärsyttää kyllä niin paljon tuo rahanmeno sen kanssa. Aina tulee joitain ylläreitä, nytkin juuri ennen joulua sitä joutui huoltamaan noin 400€:lla...
Entä jos pitää lähteä yöllä lääkäriin? Miten kun toinen mummola on toisessa kaupungissa, tuleeko siellä enää käytyä ollenkaan? Miten te pärjäätte? :-)
Kommentit (83)
Harvalla on kesämökillä kauppaa samanlaisen kävelymatkan päässä kuin kaupunkiasunnossa. Vielä kivempaa on ripustaa perheen usean päivän ostokset pyörän tankoihin ja lähteä sotkemaan mökille takaisin. Toki bussilla, jaloilla ja pyörällä varmasti pärjää, mutta koska auto on keksitty, minä ainakin helpotan elämääni sillä. Otathan huomioon, että busseja ei mene maaseudulla kuten kaupungissa, ja maaseudulla pysäkiltä voi olla vielä monen kilometrin kävelymatka.
En kyllä haluaisi kuvitella tilannetta, missä olisin mökillä bussin tai pyörän varassa, kun lähimpään asutuskeskuskseen on yli 10km matkaa. Monilla kesämökkeilijöillä matkaa on vielä paljon paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:09"]
Harvalla on kesämökillä kauppaa samanlaisen kävelymatkan päässä kuin kaupunkiasunnossa. Vielä kivempaa on ripustaa perheen usean päivän ostokset pyörän tankoihin ja lähteä sotkemaan mökille takaisin. Toki bussilla, jaloilla ja pyörällä varmasti pärjää, mutta koska auto on keksitty, minä ainakin helpotan elämääni sillä. Otathan huomioon, että busseja ei mene maaseudulla kuten kaupungissa, ja maaseudulla pysäkiltä voi olla vielä monen kilometrin kävelymatka.
En kyllä haluaisi kuvitella tilannetta, missä olisin mökillä bussin tai pyörän varassa, kun lähimpään asutuskeskuskseen on yli 10km matkaa. Monilla kesämökkeilijöillä matkaa on vielä paljon paljon enemmän.
[/quote]
Ju, tiedän. Juuri siksi on ihan älytöntä jankata täällä siitä, millaiset olosuhteet kenelläkin on, ja ihan turhaa v-tuilla muille näiden tilanteista ja valinnoista. Täällä kysyttiin autottomien lapsiperheiden kokemuksia. Ap:n tilanteessahan on selvää, että autottomuus on ihan potentiaalinen vaihtoehto.
Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä? Aina raahaatte kaikkia rojuja busseissa? Kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat bussimatkan päässä?
Meillä on perheessä kaksi autoa ja emme kertakaikkiaan pärjäisi ilman niitä. Lähin bussipysäkki on 12 kilometrin päässä. Töihin matkaa yli 20 kilsaa. Kauppaan parikymmentä. Mutta en koskaan vaihtaisi asuinpaikkaa. Asumme meren rannalla, jossa kaupunki ei häiritse elämää. Kun töistä pääsee ja ajelee sen puoli tuntia, pääsee maanpäälliseen paratiisiimme. Oma ranta, jossa kesäisin viettää aikaa eikä naapurin taloa räystäänmitan päässä. Talvisin taivaalla erottuu öisin linnunrata. Luonto tulee suurista verhottomista ikkunoista sisään.
Autoina -99 ja -03 malliset autot. Huolto/korjauskulut vuodessa 100-300 euroa itse tehden. Polttoainetta kuluu keskimäärin 8-10 euron edestä/100km. Eli kauppareissulla palaa dieseliä n. 4 euron edestä yhteensä. Ei taida taksi paljoa kulkea sillä rahalla?
Itsellä ollut ajokortti 27 vuotta enkä sinä aikana ole montaa kertaa bussiin noussut.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:40"]Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä? Aina raahaatte kaikkia rojuja busseissa? Kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat bussimatkan päässä?
Meillä on perheessä kaksi autoa ja emme kertakaikkiaan pärjäisi ilman niitä. Lähin bussipysäkki on 12 kilometrin päässä. Töihin matkaa yli 20 kilsaa. Kauppaan parikymmentä.
[/quote]
Käydään, mutta silloin mennään julkisilla tai vuokrataan auto. Itse olen matkannut esim. Helsingistä Kilpisjärvelle busseilla ja junalla, ja joskus on vuokrattu auto kun on lähdetty esim viikoksi reissuun. Suurin osa kavereista ja sukukaisista asuu pk-seudulla, kauppaan, kouluun yms on alle puoli kilometriä joten auto on meille tarpeeton. Teidän tilanne tietysti täysin eri, mutta kyllä autotonkin voi käydä vaikka missä eikä vaan lähimmän bussireitin varrella.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:40"]Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä? Aina raahaatte kaikkia rojuja busseissa? Kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat bussimatkan päässä?
Meillä on perheessä kaksi autoa ja emme kertakaikkiaan pärjäisi ilman niitä. Lähin bussipysäkki on 12 kilometrin päässä. Töihin matkaa yli 20 kilsaa. Kauppaan parikymmentä.
[/quote]
Käydään, mutta silloin mennään julkisilla tai vuokrataan auto. Itse olen matkannut esim. Helsingistä Kilpisjärvelle busseilla ja junalla, ja joskus on vuokrattu auto kun on lähdetty esim viikoksi reissuun. Suurin osa kavereista ja sukukaisista asuu pk-seudulla, kauppaan, kouluun yms on alle puoli kilometriä joten auto on meille tarpeeton. Teidän tilanne tietysti täysin eri, mutta kyllä autotonkin voi käydä vaikka missä eikä vaan lähimmän bussireitin varrella.
[/quote]
Me käydään lapissa monta kertas vuodessa ja olisi kyllä hankalaa liikkuminen jos pitäis julkisilla siellä yrittää liikkua.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:40"]Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä? Aina raahaatte kaikkia rojuja busseissa? Kaikki kaverit ja sukulaiset asuvat bussimatkan päässä?
[/quote]
[/quote]
Me käydään lapissa monta kertas vuodessa ja olisi kyllä hankalaa liikkuminen jos pitäis julkisilla siellä yrittää liikkua.
[/quote]
En väittänytkään että autottomuus sopisi kaikille, halusin vaan vastata tuohon "ettekö te autottomat ikinä käy missään". Ja kuten sanottu, mekin olemme välillä vuokranneet auton reissuja varten, mutta jokapäiväisessä elämässä emme tarvitse autoa.
Miksi autoilusa väitetään niin kalliiksi?
-toimivan, käyttökelpoisen auton saa 500-2000€. aivan saman "touhutonnin" voit joutua varaamaan 20k€ maksavaan käytettyyn autoon kuin tonnin autoonkin. Olennaista on ostaa kunnossa oleva auto, jonka historiasta tietää jotain. Ei pidä ostaa sikaa säkissä, vaan pitää tietää mitä on ostamassa.
-vero 100-200€ auton painosta/co2 päästöistä riippuen.
-liikennevakutus 400-700 autosta ja bonuksista riippuen. Itsellä täydet bonukset ja liikennevakuutus n. 200 vuodessa.
-katsastus 50€
-bensaa oman ajomäärän mukaan
-satunnaisia korjauskuluja x€. palataan kohtaan yksi, jossa korostuu auton kunto autoa ostettassa. Uudehko käytetty auto voi hajota siinä missä vanhakin. Vanhemmissa tekniikka on vielä yksinkertaisempaa muutenkin.
Asumme Hämeessä ja automme on jo vanha ja kohta sillä enää ei voi kulkea. Yritämme sen jälkeen elää ilman autoa. Bussi kulkee arkisin 30 min välein ja vkl 1h välein. Lapsen harrastus 2,5km päässä 3kertaa viikossa. Kouluun kävelymatka, pikkukauppaan samoin. Saas nähdä, meneekö elämä hankalaksi, mutta suosittelen apllekin kokeilua, miten autoton elämä toimii!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:40"]
Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä?
[/quote]
Asun Turussa ja käyn vähintään kerran kuussa Tampereella, Tukholmassa tai Helsingissä ihan muuten vain. Käyn säännöllisesti tapaamassa ystäviäni Berliinissä ja Tartossa. En omista ajokorttia enkä ole koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisin toivonut sellaisen omistavani. Olen säästänyt varmastikin tuhansia euroja siihen, etten omista autoa, ja olen aina päässyt kaikkialle, minne on pitänytkin.
Osaatteko te autottomat naiset edes ajaa autoa, onko ajokorttia. Suurin osa autottomista ei omista edes korttia. Minulla on ollut auto ja kortti 22 vuotta, enkä luopuisi.Sekin on valintakysymys, otin tieten tahtoen vakavaraisen miehen, enkä ole katunut. Inhoaisin elämää ilman autoa ja elämän laatua. Köyhäily katsos ei sovi kaikkien hipiälle. Täällä taas vihervasemmisto ituhipit äänessä. Nielkää pölyä...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:40"]
Ettekö te autottomat käy koskaan missään? Onko elämänpiirinne ja harrastuksenne bussipysäkkien välittömässä läheisyydessä?
[/quote]
Asun Turussa ja käyn vähintään kerran kuussa Tampereella, Tukholmassa tai Helsingissä ihan muuten vain. Käyn säännöllisesti tapaamassa ystäviäni Berliinissä ja Tartossa. En omista ajokorttia enkä ole koskaan joutunut tilanteeseen, jossa olisin toivonut sellaisen omistavani. Olen säästänyt varmastikin tuhansia euroja siihen, etten omista autoa, ja olen aina päässyt kaikkialle, minne on pitänytkin.
[/quote]
Mitä tekemistä ulkomaanreissuilla on suton tarpeen kanssa?
Mulla oli vähän aika niin ettei ollut autoa, asun kehäkolmosen ulkopuolella. Halusin kokeilla miten pärjään ilman. Onneks oli kuitenkin moottoripyörä ja traktori, että pääs töihin. Lapsia ei ole, sori että en ole se kenelle kysymys om suunnattu.
Onko muita?
Itsestänikin tuntuu, että auto on passivoinut minua ihan hirveästi. Kotikaupungissamme on erinomainen julkinen liikenne, eli tämän ei pitäisi olla ongelma ja kyllähän kaikkeen tottuu.. Jotenkin sitten kuitenkin vain hirvittää, että onko kaikki sitten kamalan vaikeaa. :/
Ap
Asenne vaikuttaa tuohon vaikeuteen...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:03"]Julkinen liikenne, taksit, vuokraus. Kukaan ei oikeasti tarvii omaa autoa. Asennekysymys.
[/quote]
Meidän kummankin työ vaatii auton, oli lapsia perheessä tai ei.
Tuo kuulostaa oikein hyvältä ja luultavasti olette sen verrran varakkaita, että tarpeen tullen voitte vuokrata auton.
Meillä on kaksi pientä lasta ja asumme Helsingin keskustassa. Autoa ei ole. Yleensä kuljetaan julkisilla, taksilla tarvittaessa. Auto on vuokrattu muutamana kesänä. Auto tulisi monta kertaa kalliimmaksi, joten ei olla edes harkittu.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:03"]
Julkinen liikenne, taksit, vuokraus. Kukaan ei oikeasti tarvii omaa autoa. Asennekysymys.
[/quote]
milläköhän mekin kulkisimme mökille, jos ei olisi autoa? Taksilla 110km per suunta lähes joka vkl kesällä. Just, ei riittäisi rahat millään.
Odotamme esikoistamme, emme omista emmekä aio hankkia autoa. Asumme 6km päässä suuren kaupungin keskustasta, kauppaan 2km, terveyskeskukseen 4km ja muut palvelut kilometrin säteellä. Bussilla ajattelimme tulevaa vauvaa kuskata rattaissaan ne matkat joita kävellen ei jaksa kulkea, esim keskustaan. Lähimmältä pysäkiltä pääsee noin 15min välein bussiin myös viikonloppuisin, joten julkisilla liikkuminen ei ole mitenkään hankalaa. Mahdolliset lääkärikäynnit kuljemme sitten taksilla. Lähimpään mummulaan olemme nyt muutenkin saaneet aina autokyydin, joten sekään ei liene ongelma. Matkaa heille on siis noin 30km ja toiseen mummulaan yli 200km, jonne mennessä saamme varmasti auton lainattua/vuokrattua. Mihinkä sitä omaa autoa oikeasti tarvitsisimme?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:47"]
Meillä on yksi auto vain ja sitä mies tarvitsee työssään. Itse kuljen aina bussilla ja olen tottunut kulkemaan kauppakassin ja lasten kanssa julkisilla. Kävelen myös paljon. Rahaa säästyy paljon, asennekysymys. Ap:lle suosittelen. Meidän asuinpaikka on Espoo ja lähiöt ja bussit kulkee vierestä. Lasten harrastukset myös kävelymatkan päästä valittu. Maaseudulle kaipaan joskus ja vr ja bussi yhdessä vie perille.
[/quote]
Kun ei sen nyt vaan ole asennekysymys kaikille. Älä ole noin mustavalkoinen.