G: Lapsuuden/Nuoruuden "Hitti tuotteita"
Tuli yksi ilta mieleen että minne ovat kadonneet kaikki vesisängyt!
Muistan 80-luvun lopulta että pari tuttaavaa hankki moisen uutuuden. Olivat silloin aika kallita ja luksus tuotteita.
Nyt niitä ei edes taideta myydä, ja tututkin ovat hankkineet normaali sängyt :)
Kommentit (74)
semmoset ihme örkit,kuminauhan tapaisesta jutusta tehdyt pörröiset pallot joilla oli pää ja kädet,niitä sitten heiteltiin..
Sit oli pixejä, mul oli sellanen ihana vaaleansininen :) Niin ja superpalloja oli monta. Etuhiukset tupeerattu pystyyn ja sivulle. Hiihtarit oli kova sana. Ja kivipestyt farkut, jotka kapeni alaspäin. Ja Bula-lakit! Ja mä olin ihan seitsemännessä taivaassa ku sain ekat maiharit. Discoon pistin päälle neonkeltasen napapaidan ja siihen kuuluvan hameen :D Sit kaikki sellaset bändi-aiheiset paksut kalenteri-kirjat. Ja pehmolelu-reput. Mulla oli semmonen panda-reppu :)
Ja oi että sitä tunnetta ku keväällä sai ekan kerran pistää farkkutakin päälle :D
NKOTB oli kova sana ja sittemmin tuli TAKE THAT! Ja Mark Owen oli maailman ihanin!
johon oli kiinnitetty joku eläimen karvatupsu. Minulla oli kaikkein hienoin, kun minulla oli hatussa kiinni piiitkä ketun häntä :D Hyvä, että hattu pysyi päässä kun häntä oli niin painava :)
lyijykynien päähän piti hankkia niitä ihme härpättimiä..jotain nalleja tms. sai viissin yhes vaiheessa pääsiäismunista..:)
turtles-buumin aikan oli tikkareita, joissa oli tarra siinä päällysmuovissa..
ja fazerin suklaapatukoissa oli lakritsi/salmiakki muruja..vähän samaa kuin nyk. fazerin lontoonrae-suklaassa..mutta ei oo sama..
tarrakirjat..R-kiskalta sai ostaa semmosen "kirjan", jossa oli numeroidut kohsat ja sit sai ostaa niitä tarrapaketteja..mulla tais olla alfred j. kwak tarrakirja..
ne liigapipot..huh..meillä sanottiin kortsupipoiksi..:D
odotella innolla koskahan tulevat IN ne kaikki hommat, jotka itella olla lapsuudessa ja nuoruudessa..ja jospa ei sitte eläis sitä aikaa uudestaan..;))
Lapsena niitä kulutettiin urakalla.
ne muovikellot, tutit, slämärit, trumpettihousut, leviksen 501:set, trollit ym. Se joka meni one wayhin taitaa olla aika nuori, ei meilläpäin ainakaan semmosta ollu... :(
Ikuinen trauma jäi kun mä en saanu trumpettihousuja,ne oli iskän mielestä niin hirveät:D lisäks oli nämä kokis,sprite ym. Jojot, jättimäiset lyijykynät etelänmatkoilta ja semmoset ihme örkit,kuminauhan tapaisesta jutusta tehdyt pörröiset pallot joilla oli pää ja kädet,niitä sitten heiteltiin..
aikaan käytettiin muovisandaaleja, sellaisia balleriina mallisia jotka oli tehty muoviverkosta.
ne muovikellot, tutit, slämärit, trumpettihousut, leviksen 501:set, trollit ym. Se joka meni one wayhin taitaa olla aika nuori, ei meilläpäin ainakaan semmosta ollu... :(
Oli Stockan nuorten vaateosasto (onkohan vieläkin sen niminen?). Ja on ollut kauan, kauan. Olen vm. 71 ja ostanut vaatteita One Waysta. Mutta siis toki niillä paikkakunnilla joilla ei Stockaa ole, eli ollut myöskään One Wayta :)
huulipunakynät, joilla raitoja sitten poskiin ja joka puolelle, Levikset, Mic Macit, Dingon huivit, Ghost Busters.
Ei tuote, mutta oliko jollain muullakin hiirenhäntä hiukset?
jossa "lepakkohihat" Siis kun käden laittoi sivuun suoraksi, hiha lähti helmasta kaventuen hihansuuksi ranteen ympärille.
Pitsipaidat
Varsilenkkarit
Hubba Bubba
Keinonahkaiset värilliset nilkkurit, jossa rusetti takana
Puukengät
Kunnon permis
Alaspäin reilusti kapenevat farkut
Levikset, jotka piti olla pari numeroo liian isot, sai kunnolla kurtattua vyötärölle
Hupparit
Yöhaalarit trikoosta
Vahvat muoviset paksusankaiset, tummat silmälasit, teki ihmisen ku ihmisen mörön näköiseksi...
jane hellen geeli, kirjat päällystettiin sanomalehdellä, mielellään kuolleet palstoilla.
Ja jossain vaiheessa ne järkyttävän isotupsuiset pipot, michelin ukko talvitakit ja varrelliset talvilenkkarit
"kesäsaappaat", eli kankaiset saappaat, jotka tarkoitettu ihan kesäkäyttöön. Varsi siis kangasta ja pohja oli jotain vaahtomuovin tapaista.
isopäiset Willburit, joita ripustettiin reppuihin. Niiden paidoissa luki aina jotain tyyliin Hug me!
Heman ukot oli kova sana.
Myöhemmin toki ne tutit, rannekellot seinällä, trollit, jenkkihuivit, marmorikuulat, purkkarit..
mää olinki sitte vaan maalta... Ei Oulussa ollut one wayta, täällä oli vaan Seppälä :D
ja ala- asteella oli joku karva roikkumassa hatusta tai repusta hakaneulalla (tekoturkis häntä tms).. huh huh :)
joka solmittiin solmulle toiselle sivulle :)
Jossain vaiheessa Marilyn-farkut, jossa vetoketju sivussa ja lahkeissa halkiot. Discolenkkarit ja ja sellaisia koristeita hiuksiin mitä oli Bo Derekillä. Ja letit kanssa samalla lailla. Myös heitto otsatukka ja muuten lyhyet hiukset oli in.
Hiihtarit kanssa ja mahdollisimman kirjava collegepaita. Ostin MicMacilta vaatteet yleensä. Juu ja sammarit oli kanssa suurta huutoa ja liivit ja paitapusero niiden kanssa. Ja nekin mieluiten lilana :)
Entäs ne kaulakynät,mulla oli valkoinen mutta tää oli ala-asteella jo. Ja ne vyöt jotka oli niin pitkiä, että toinen pää roikkui modernisti melkein polviin asti, heh.
Ja jossakin vaiheessa haalarit, jonka vyöätärö kiristettiin oikein kapeaksi patellavyöllä. jA keilapuserot ja piikkarit, joita haalittiin yleensä vanhojen vaatteiden kaupoista.
Ja lahkeet tupattiin sisään kapeisiin saappaisiin ja sitten tulikin bootsit suosioon, mitä vinompi ja korkeampi korko sitä coolimpi.
Hajukumit ja muut hajujutut koulutarvikkeissa oli kanssa niin makeeta. Ja se teinikakelenteri . Niitä oli erivärejä paljon.
Voi vaikka mitä tulee mieleeen kun muistelee... Hymy
Itse muistan:
-Trumpettihousut. Itse en noista koskaan saanut, koska ne eivät olisi sopineet mulle.
-Ne jättipitkät lyijärit. Muistan kuinka olin kade kaverilleni, jolla oli tuollainen.
-Jätti-isot seinärannekellot. Sain tuon joskus vuonna yks ja kaks kummeilta joululahjaksi ja tuo oli minusta toooosi makea. Eipä ole enää :D
-Permikset ja sillä raudalla tehdyt laineet. Mikä tuon härvelin nimi nyt olikaan?
-Hiuksiin laitettavat helmet ja ne "nauharastat" ja pikku letit.
-Farkut + paitapusero + liivi.
-Hiihtarit. YÖKS. Itse muistan pitäneeni noita erittäin ylpeänä ja mulla oli noita useammat eri värejä. Hyi hitto :D
-Purkkarit.
-Ne tarrakirjat, mitä sai esim. R-kioskilta ja josta sai noihin myös tarroja. Noita oli esim. My little pony, Leijona Kuningas, Aladdin ym. Muistan, kuinka mulla oli mm. tuo MLP kirja ja ostin viikkorahoilla ties kuinka monta pakettia noita tarroja ja lopulta mulla oli viisi tarraa triplasti tai jopa viitenä-kymmenenä kappaleen ja 5-10 tarraa puuttui kokonaan. Ja sama juttu muidenkin kirjojen kanssa. Kyllä ärsytti!
-Siirtotarra kuvat vai mitä nuo olivat. Siis sellaiset "tarrat", mitkä raaputettiin mukana tulleen "kynän" kanssa paperiin kiinni.
-Nuo örkkijutut, mitkä joku mainitsi, ovat myöskin tuttuja. Muistan kuinka ala-asteella oli sellainen buumi, että jokaisella oli tuollainen. Itselläni ei ollut, mutta kaverilla oli noita kaksi, joten sain lainata hänen toista örkkiä.
-Twist narut.
-Tutit. Jäiks, mulla oli peräti tutti-korvikset, vaikken edes omistanut korvisreikiä, kun sain nuo synttärilahjaksi kummeilta. Mulla oli myös n. 10 eri kokoista ja väristä tuttia.
-Trollit.
-Nes + Bobble Bubble ja Mariot.
-My little ponyt
-Fabuland Legot
-Lyhyet ja tiukat farkkutakit
-Neon värit. Mulla oli pari neonpinkkiä hametta ja noita sitten käytettiin juhlissa. Jäiks. Yöks.
-Hajukumit.
-Metallipenaalit.
-Puupenaalit.
-Tuoksukynät.
Ja mitähän muuta.
-Haalari malliset yökkärit. Mä rakastin näitä.
-Haalari malliset asut, esim. trikoota. Itse olin niiiiiin ylpeä, kun sain tuollaisen haalarishortsi asun, vaikkei se edes olisi sopinut mulle...
-Slämit ja FB:t
-Kansitakit. Mulla oli tuollainen ja huh, huh. Noihan on älyttömän rumia.
-Putkikassit.
-Ballerinat.
-Koristossut.
Mulle tuli iha ekaks mieleen tamagotschit (en tiedä, miten kuuluu kirjoittaa)!
Sellanen oli jokaisen saatava :)
mitähän muuta...yläasteella piti ainaki olla Dakine-reppu :)