Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini kuoli varattomana. Kuka maksaa hautaus yms kulut?

Vierailija
19.02.2009 |

Äitini lahjoitti ennen kuoleemaansa minulle lahjakirjalla omaisuutta. Hänellä on tullut sen verran eläkettä että on saanut palvelutalon vuokran, ruoan ja lääkkeet maksettua.

Onko minun maksettava hautaus-, terveyskeskus-, ja sairaalakulut jne. vai maksaako sossu ko. kuluja?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kustannukset valitettavasti menee omasta kukkarosta. Itselle kävi samoin n.6kk sitten. Me lapset maksettiin kaikki. Sossusta sai rahaa peräti 140€!! Vaikka ei kukaan ollu työelämässä. :/ Osanotot myös :/

Vierailija
42/51 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

J prkl..maksa ihan ite. Minua on jo riittävästi lypsetty!

Veronmaksajaraataja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OKSETTAA teidänkaltaiset ahneet paskat!

Vierailija
44/51 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Sosiaalitoimisto maksaa loppupeleissä, mutta prosessi on pitkä, ja jotkut tahot tarvii rahansa heti. Hautaaminen on kallista. Tärkeintä on, että perunkirjoitus hoidetaan oikein.

Vierailija
45/51 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin pitäisi kysyä, onko reilua, että kuoleminen maksaa niin hemmetin paljon. Kyllähän ihmisille pitää palkkaa maksaa, mutta kun kuolemaan on nimenomaan byrokratian avulla liitetty monia pakollisia ja kalliita toimintoja, joita ilmankin pitäisi pärjätä. Pitääkö muka elämisestä karsia, jotta voi hoitaa kuolleita? 

Kyllähän sitä voi vanhempiaan arvostaa ja kunnioittaa ilman, että antautuu kirkon ja yhteiskunnan luoman "pakollisen" ja kalliin hautajaisperinteen hyväksikäyttämäksi. Rahalla kunnioituksen osoittaminen on hyvinkin pinnallista.
Tästä kuitenkin muutama vinkki säästämiseen http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/28/hautaus-voi-olla-myos-edullista.

Tätä kannanottoa odottelin. Täällä kiljutaan kuorossa häpeää AP:n päälle peräänkuulutetaan häneltä moraalia. Monikaan ei kyseenalaista hautajaistoimistojen kiskurihintoja. Sitä ne nimittäin ovat. Kaikki rahastavat vainajan omaisia kilpaa. Valttikorttina juuri tämä "Kuinka joku kehtaa pihistellä hautajaiskuluissa, kyllä nyt vähintään tammipuinen arkku pitsikoristeluin pitää olla ja viisikerroksinen täytekakku ..." Saakelin lampaat, jatkakaa määkimistä.

Vierailija
46/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme porukkaa täällä! lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta eivätkä ole kiitollisuuden velassa heille. osa vanhemmista ovat persiistä, eivät hoida lapsiaan kunnolla, hakkaavat ja nipistävät ja dokaavat ja valehtelevat.

hyvä ap, kun et luule olevasi velkaa kenellekää.

Vierailija
47/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei nyt ihan pihiksi rupea (ilman mitään kahvituksia yms) niin kyllä niihin kaikkiin kuluihin menee kevyesti kolmekin tonnia. Ja juuri pari kuukautta sitten jouduimme hautajaiset järjestämään eikä vainajalla ollut kuin velkaa. Sossusta saa jotain pientä avustusta mutta tuota jonkun mainitsemaa 1000e ei saanut lähes varaton leskikään.

Kai se on jokaisen oma valinta kuinka paljon on valmis maksamaan mutta minä en velkaa ryhtyisi hautajaiskuluja varten ottamaan. Kokemuksesta viisastuneena ajattelinkin hieman vanhempana käydä etukäteen valitsemassa arkkuni ja maksamassa omat hautajaiseni.

Noi laskut joita ap:n äidiltä jäi ovat hänen äitinsä laskuja ja velkojille pitää heti ilmoittaa velallisen kuolemasta. Ja sitten yhteys oikeusaputoimistoon ja jos velat ylittävät varat niin kuolinpesä merkitään nollapesäksi. Tässä toki pitää olla tarkka että tekee kaiken oikein eikä vahingossa maksa kenellekään mitään ennen kuin kuolinpesä on selvitelty.

Vierailija
48/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tietenkään ole pakko ottaa perintöä vastaan, mutta silloin et saa ottaa pesästä yhtään mitään.

Kyllä normaalin koti-irtaimiston myymällä luulisi saavan hautauskulut kasaan, vaikkei pankkitilillä mitään olisikaan.

Vierailija
49/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on oikein hyvä vähän pysäyttää ap:ta tuossa ahneudessaan. IHmettelen, kuinka joku edes kehtaa...

Voi hyvänen aika, miten ap edes tuollaista kyselet? Pitääkö nykyisin jopa hautauskulut saada sossusta, kun ei itse viitsitä omia rahoja oman äidin hautaansaattamiseen laittaa? Tsiisus.

Vierailija
50/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tapa on ihan yksinkertaisesti järjestää siunaustilaisuus yhdessä sukulaistesi kanssa. Hautaaminen on kallista , sen tiedän. Kyllä voit kysyä sossulta hautausavustusta. Tuntematta yhtään tunnontuskia. Itse tosin ottaisin vaikka lainaa mutta jokainen on oikeutettu toimimaan itselleen parhaalla tavalla. Otan osaa suruusi.

Vierailija
51/51 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimisto tosiaan maksaa osan kuluista, jos vainaja todetaan varattomaksi. Laskuja ei myöskään tarvitse maksaa, sairaalalle/terveyskeskukselle voi laittaa perunkirjoituksista kopion, jonka perusteella voivat jopa palauttaa jo maksettuja laskuja takaisin. Näin ainakin kävi isäni kohdalla. Silti hautajaiset tulivat kaikenkaikkiaan kalliiksi, vaikka saimmekin kaikki mahdolliset avustukset ja laskujen hyvitykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi