Äitini kuoli varattomana. Kuka maksaa hautaus yms kulut?
Äitini lahjoitti ennen kuoleemaansa minulle lahjakirjalla omaisuutta. Hänellä on tullut sen verran eläkettä että on saanut palvelutalon vuokran, ruoan ja lääkkeet maksettua.
Onko minun maksettava hautaus-, terveyskeskus-, ja sairaalakulut jne. vai maksaako sossu ko. kuluja?
Kommentit (51)
Läheinen ystäväni kuoli vajaat 2v.sitten varattomana.Hänellä oli 2 aikuista lasta.Sossu maksoi vain arkun.Kaiken muun(muistotilaisuus,tuhkaaminen ym...menot)lapset joutuivat maksamaan itse.Lapsetkin olivat suht vähävaraisia ja joutuivat ottamaan lainaa että saivat kaikki maksettua.Mutta halusivat järjestää muistotilaisuuden ja kuolinilmon lehteen.
Tonnilla selviät mutta hautajaiskahvit jää kyllä sillä hinnalla juomatta ja haudalle tulee puinen risti numerolaatalla. Tottakai voi hakea hautausavustusta jos on rahasta tiukkaa ja toisaalta voit ajatella että omiaan sieltä hakee, äiti on kyllä veroja maksanut. Maksettavaa jää sen jälkeenkin jos haluaa jotain enemmän. Minä maksoin isäni hautajaiset. Hautaustoimistolle meni se tonni. Halvimman mukaan sai ihan kivan arkun, kuljetukset maksoivat eniten. Hautakivi maksoi tonnin (kannattaa muuten ostaa se suoraan kiviveistämöstä niin säästää jopa 50%) ja ruuat ja kahvit liki tonnin. Uurna netistä 70e, (hautaustoimistossa halvimmat n.200e) tuhkaus muistaakseni jotai 40e jos hakee uurnan itse (uurnan voi laittaa menemään krematorioon arkun mukana). Taas jos hautaustoimisto hakee uurnan niin maksaa saman verran kuin taksilla ajaisit edestakas ja minä uskon että isäkin olisi halunnut että minä haen uurnan. Hain sen viikkoa ennen uurnanlaskua kun halusin tuoda uurnan vielä kotiini hetkeksi.
Niin ja sitten vielä se tärkein. Otan osaa. Voimia.
kahvittelu tai järjestä se kotonasi. Tee itse kimppu ja kortti. Lehti-ilmoa ei tarvita, seurakunta julkaisee itse kuolleet/syntyneet ym.
Tuhkan voit jättää muistolehtoon, ei tarvita hautapaikkaa ja kiveä. Mieti, mistä viitsit maksaa ja järjestä tilaisuus budjettisi mukaan. Hoitolaskut ym. menevät perunkirjaan, samoin haitakulut. Jos vainaja täysin varaton niin ilmoita, ettet ota perintöosuuttasi vastaan, näin pääset veloistakin...
Toki voit jättää vainajan oman onnensa nojaan, sossu hautaa jonnekin.
Kyllä itteeni ainaki hirvittäis, jos äitini/isäni kuolis nyt, kun eletään miehen kanssa tiukilla tällä hetkellä. Mä en ainakaan mitään lainoja alkais pankista repiin johonki hautajaisiin. Toivottavasti sossusta tai muualta vastaavassa tilanteessa saisi apua.
Tunnen suurta sympatiaa ja toivon voimia tällaisen tilanteen edessä. Ei sitä ymmärrä ellei siinä tilanteessa ole ollut.
Älä välitä noista raakkuvista haaskalinnuista jotka ei tiedä asiasta mitään.
Ennemminkin pitäisi kysyä, onko reilua, että kuoleminen maksaa niin hemmetin paljon. Kyllähän ihmisille pitää palkkaa maksaa, mutta kun kuolemaan on nimenomaan byrokratian avulla liitetty monia pakollisia ja kalliita toimintoja, joita ilmankin pitäisi pärjätä. Pitääkö muka elämisestä karsia, jotta voi hoitaa kuolleita?
Kyllähän sitä voi vanhempiaan arvostaa ja kunnioittaa ilman, että antautuu kirkon ja yhteiskunnan luoman "pakollisen" ja kalliin hautajaisperinteen hyväksikäyttämäksi. Rahalla kunnioituksen osoittaminen on hyvinkin pinnallista.
Tästä kuitenkin muutama vinkki säästämiseen http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/01/28/hautaus-voi-olla-myos-edullista.
Sossu maksaa jos ei vainajalla rahas.
En usko etttä kukaan voi pakottaa
Joku vois perustaa viroon hautaustoimiston ja myydä alle puoleen hintaan sieltä hautajaiset mitä ne suomessa maksaa.
Ottakaa, hyvät ihmiset nyt vihdoin huomioon se, että Suomessa on varttunut sossu/työttömyysorientoitunut sukupolvi. Sossun nylkeminen ei ole enää häpeä, vaan itsestäänselvyys. Perintö halutaan jo ennakkoon ja pistetään tietysti heti sileäksi.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2009 klo 01:02"]
Äitini lahjoitti ennen kuoleemaansa minulle lahjakirjalla omaisuutta. Hänellä on tullut sen verran eläkettä että on saanut palvelutalon vuokran, ruoan ja lääkkeet maksettua.
Onko minun maksettava hautaus-, terveyskeskus-, ja sairaalakulut jne. vai maksaako sossu ko. kuluja?
[/quote]
Eihän ap ole mitään perinyt, vaan äiti lahjoittanut ennen kuolemaansa.
Kehtaat kysyä. Ensin olet saanu rahaa hältä eli perinnön. Ja nyt kysyt pitääkö sinun maksaa hänen hautajaiset. Häpeä. Ihan oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:45"]Ottakaa, hyvät ihmiset nyt vihdoin huomioon se, että Suomessa on varttunut sossu/työttömyysorientoitunut sukupolvi. Sossun nylkeminen ei ole enää häpeä, vaan itsestäänselvyys. Perintö halutaan jo ennakkoon ja pistetään tietysti heti sileäksi.
[/quote] Huutelee rikas sieltä norsunluutornistaan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:47"]
Kehtaat kysyä. Ensin olet saanu rahaa hältä eli perinnön. Ja nyt kysyt pitääkö sinun maksaa hänen hautajaiset. Häpeä. Ihan oikeasti.
[/quote]
Eiköhän tuo vainaja ole jo kuopattu, aloitus vuodelta 2009.
Helsingin kaupungin Pakilan työkeskus myy arkkuja tosi halvalla, kallein malli alle 300 euroa, tavallinen pari sataa, uurnat 50 euroa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:56"]Sossu
[/quote]
Ei sossu ole omainen.
Osannottoni ap.
Tässä vähän faktaa: Perikunnan varoista maksetaan ensin hautauskulut, sitten muiden velkojien laskut. Jos pesä on varaton (todetaan perunkirjoituksessa), voi hautauskuluihin hakea toimeentulotukea. Vain kohtuulliset kulut huomioidaan, ei esim. muistotilaisuutta. Halvin arkku jne. Usein viimeinen eläke maksetaan kuoleman jälkeen kuolinpesän (vainajan) tilille . Se tulee käyttää kokonaisuudessaan hautauskuluihin ja vainajan laskuihin ennen perinnönjakoa.
Ennen kuolemaa annetut lahjat voivat olla verottajan näkemyksen mukaan ennakkoperintöä, jolloin pesän varattomuus voi toimeentulotukea myönnettäessä olla vähän niin ja näin.
Ethän sinä meidän veroeuroja käyttäisi jonkun hautajaiskuluihin?
ihme porukkaa täällä! lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta eivätkä ole kiitollisuuden velassa heille. osa vanhemmista ovat persiistä, eivät hoida lapsiaan kunnolla, hakkaavat ja nipistävät ja dokaavat ja valehtelevat.
hyvä ap, kun et luule olevasi velkaa kenellekää.