kaksi herkkää ja levotonta lasta!
Miten helpottaa arkea ja elämistä, kun äitikin on herkkä reagoimaan.
Ongelmia on mm. jännittäminen, joka menee yöuniin, esiintyy räjähdysalttiutena lähtötilanteissa ja piilottaa tavaroita.
MEIDÄN AAMU: Isi herää (jos herää keloonsa soittoon ja lähtee töihin) pojat tulevat viereeni kiehnäämään, jolleivät siinä jo ole - pinempi saattaa tulla väliin nukkumaan jo keskiyöllä.
Tulee kinaa, läpsivät toisiaan (melkein 3 v ja 4,5 v), yritän asettautua väliin ja nukkua vielä - edes pineiä hetkiä. Kello soi kuudelta, lapset pomppivat riemusta kun vihdoinkin saa herätä.
Koetan juoda aamukahvin, lapset kerjäävät ruokaa - en anna, koska eivät syö aamupalaa muuten hoidossa (testattu on). Koetan pukutua, joudun erottelemaan poikia toisistaan. Jos sattuu hyvä aamu, isopi pukee ihan oma-aloitteisesti (ja pienempi hajottaa keskittymistä, käy esim. tökkimässä sormella pyllyyn - anatomia kiinnostaa, tai levittelee vaatteita). Oma pukeutumiseni on hidasta.
Puen pienemmän, tarkistelen isomman lahkeet, kaulukset ja sukat. Nostan isommalle ulkovaatteet valmiiksi ja hän pukee itse (osaa muuten tosi hienosti jo, syksyllä ei vielä "jaksanut". Kun ulkovaattet on isommalla kutakuinkin päällä, autan lahkeet ja hanskat, päästän isomman ulos (okt maalla, iso piha - jos jää sisälle, ovat toistensa kimpussa) Puen pienemmän loppuun ja päästän hänetkin ulos (jos jää sisälle, kiehnää jaloissa eikä anna minun pukea).
Ulkona isompi tulee kiltisti auton luo, autan turvavyöt paikalleen. käynnistän auton ja joudun hakemaan pienemmän autoon. leikkii vaan eikä tule vaikka kutsun. Asettuu kuitenkin istuimelleen melko nätisti ja yleensä vöiden kiinnilaitto on helppoa.
Päiväkodin pihassa isompi menee yleensä kiltisti sisälle, pienempi huutaa että ei halua. Vastustaa riisumista ja huutaa. Jätän huutavana ja lähden hommiini.
Näyttäisi siltä, että toivoa on, koska isompi on rauhoittunut jo melko hyvin. Hermostuu hänkin herkästi. Aamua auttaa se, että olen miettinyt kaiken valmiiksi. Joudun kuitenkin paimentamaan voimakkaasti, enkä oikein voi esim. asettaa vaatteita jo valmiiksi illalla, koska kumpikin poika levittää vaatteita ympäri taloa. Jos vaatepinot ovat valmiina esim sohvalla, ne leviävät yhdessä silmänräpäyksessä olohuoneeseen, aulaan, eteiseen ja keittiöön asti... Samoin on ulkovaateiden laita: ei niitä voi laittaa valmiiksi lattialle josta ne olisi helppo pukea.
Itse hermostun siinä vaiheessa, kun kello on liikaa. Sitten huudan (ja hävettää)...
Kommentit (12)
isompi ei yleensä nuku enää päiväunta, pienemmän annetaan kotona nukkua n.45 min, mutta päivähoidossa nukkuu paljon enemmän (antavat "pienten" nukkua pitkään). minusta isompi tarvitsisi enemmänkin unta. Nukumme kaikki samassa huoneessa, enkä usko oman huoneen rauhoittavan nukkumista mihinkään - pienempi tulee jo puoliyöllä usein väliin nukkumaan.
Ne on vaan niin herkkiä reagoimaan kaikkeen. Tänään heräämisen syynä taisi olla isomman uusi spiderman-paita, jonka sai laittaa hoitoon. pienempi on läheisyydentarpeessaan loputon, silti touhukas ja reipas poika.
Niin, voi kun saisi juoda edes aamukahvinsa rauhassa ja pukeutua. Mutta ei onnistu meillä. Yleensä se on tuo pienempi, joka sekoittaa kaiken. Pitääkö sanoa päivähoitoon kova sana, että ei saa nukkua kuin 45 min? (ja olla hankala vanhempi...)
ap
Teini tarvitsee vielä omansa.
Aiemmin pojat menivät nukkumaan klo 21, mutta päivähoidon alkaessa siirsimme nukkumaanmenoajan kahdeksaan. Ovat aina olleet tosi aamuvirkkuja, herkkiä heräämään aikaisin aamulla. Myöhäisempi nukkumaanmeno ei anakaan aiemmin ole pidentänyt unta aamusta, on vaan tehnyt päivästä levottoman ja äitiä uuvuttavan.
ap
ei hoidossa ole enää pakko toistamiseen syödä jos on jo kotona syönyt aamiaisen.
Varmaan lasta kiukuttaa kun on nälissään
Sori vaan , tollasta se on kaikilla muillakin.
ja opettaa lapsille oikeat ruokailuajat. Ei ne nälissään ole, eivätkä ne kiukkuisia ole aamulla - levottomia vain.
ap.
klo 6, niin kyllä hän tarvitsee varhaisaamiaisen, päiväkodissa syödään aikaisintaan klo 8 eli lapsesi joutuvat olemaan syömättä yli 12 tuntia mikäli iltapala on jo klo 19 kotona.
Nälkäänsä ne lapset aikaisin heräävät
Kaunako teillä kuluu aikaa heräämisestä päivähoitoon pääsemiseen? Jäikö sinulta jotkain kertomatta, jos aamusi tuntuvat hankalilta...
Minkälainen sen aamun sitten pitäis olla? Ei se pienten lasten kanssa kenelläkään ole yhtä sujuva ja rauhallinen kuin esim. lapsettoman pariskunnan aamu.
No ehkä jos tuosta pitää jotain ongelmaa hakea, niin jotenkin olis yritettävä saada lapset jatkamaan hetken pitempään unia, että äiti saa hoidettua itsensä suht lähtökondikseen. Mietittävä mikä ne lapset herättää niin aikaisin ja sitten eliminoitava se pois.
Mut tällastahan tää on tämä elämänvaihe=) Omat lapset suurinpiirtein samanikäisiä eli 5 ja 3. Meillä lapset menee myöhempään nukkumaan kuin teillä. Minä herään 5:30 ja lapset vasta 7:00, joten mulle jää hyvin aikaa herätä ensinnäkin ite ja sitten katsella vaatteet lapsille.
Kaunako teillä kuluu aikaa heräämisestä päivähoitoon pääsemiseen? Jäikö sinulta jotkain kertomatta, jos aamusi tuntuvat hankalilta...
Ja jäi toki kertomatta: Perheessä on kaksi lääkittävää aamulla, matkaa hoitopaikkaan 5 km ja joskus joutuu pihaakin kolaamaan että päästään siitä pois. Omaan hommapaikkaan matka kestää toisinaan kotoa tunnin.
Yritän itse päästä nukkumaan klo 22, mutta aina se ei onnistu koska opiskelen ja pitää lukea. Loppuviikolla saatan siis itsekin olla jo hyvin väsynyt.
Täytyy kokeilla tuota "pikkuaamupalaa" uudemman kerran. Katsotaan, vaikuttaako aamun rauhoittumiseen :)
ap
Omat lapset suurinpiirtein samanikäisiä eli 5 ja 3. Meillä lapset menee myöhempään nukkumaan kuin teillä. Minä herään 5:30 ja lapset vasta 7:00, joten mulle jää hyvin aikaa herätä ensinnäkin ite ja sitten katsella vaatteet lapsille.
Monelta laitatte nukkumaan? Moneen menevät hoitoon? Meillä tuo isompi tuntuu tarvitsevan nämä pitkät yöunet, häs usein herääkin vasta kuuden jälkeen (jos pienempi ei ehdi kiehnätä häntäkin hereille).
Oi ihanuus, sulla on 1,5 h aamuisin aikaa - tätä toivon minäkin!!!
Pienemmällä on astma, lääkitys voi aiheuttaa levottomuutta ja oireisena aikana (syyskaudet) ovat yötkin hyvin hyvin katkonaisia. Jos tässä nyt oltaisiin jo matkalla kohti helpompaa aikaa *haaveilee*.
...ainoa ero on se etta joudut tekemaan kaiken yksin, meilla on mies aamutoimissa myos paikalla ja se helpottaa asioita. Meilla lapset 5 ja 3. Itse kylla antaisin aamupalaa kotona vaikkeivat hoidossa sitten soisikaan (miksi siella on pakko syoda?), meidan lapsista ainakin nakee etta ovat paljon miellyttavampaa seuraa kun verensokerit ovat paikoillaan.
Monta tuntia ne nukkuu yössä ? Voisitko kokeilla alkaa laittamaan myöhemmin nukkumaan ? Vaikka tuntia paria myöhemmin. Jos nukkuisivat sitten aamulla pidempään.
Heräävätkö miehesi kellon soittoon vai mihin ? Voisiko lasten huoneen ovi olla kiinni ja mies tehdä aamutoimenpiteensä mahdollisimman hiljaa.
Olisi meinaan tärkeää että saisit tehdä aamutoimesi ensin rauhassa yksin kun lapset nukkuu ja sitten vaan puet pojat ja viet tarhaan.
Ne voi herättää vasta puoli tuntia ennen lähtöä tai jopa varttia ennen lähtöä, jos ovat nopeita.