Osaako teidän kaikkien -03 syntyneet jo lukea?
Kaveripiirissä tosi moni 5-6 vuotias osaa lukea.
Kommentit (43)
jo melkein vuoden päivät. Hän tuntee kaikki kirjaimet ja tietää miten ne äännetään, mutta vielä hän ei hahmota kirjaimia peräkkäin muodostaakseen niistä sanoja.
osaa kyllä suurimman osan kirjaimista, sekä suullisesti tavuttaa sanat ja sanoa niiden alkukirjaimen, mutta se lukemiseen vaadittava "ahaa-elämys" puuttuu vielä. Ei minusta tarvitsekaan osata, koulussa ehtii kyllä.
osaa kirjoittaa sanelusta ja ilman sanelua, osaa lukea hieman (yksittäisiä sanoja) mutta varsinaisesta lukutaidosta ei voida vielä puhua.
Koulu on sitä varten, että siellä oppii. Kukin menee kiinnostusten mukaan ja kaikkia ei lukeminen tai sen oppiminen kiinnosta. Tai se kiinnostus tulee myöhemmin.
Itse olen oppinut lukemaan 3-vuotiaana, eikä tuo minusta autuasta ole tehnyt :)
On lukenut melkein vuoden jo, eli siitä kun täytti 5. Esikoinen alkoi lukea neljävuotiaana kuten myös minä aikoinaan. Mutta ei päiväkodissa viskareista osaa kuin pari lukea vielä.
Itsekseen oppi ja nyt jo lukee tokaluokkalaisen isosiskonsa kirjoja. Olen ihan häkeltynyt oppimisen vauhdista, isosiskolla tapahtui kehitys huomattavasti hitaammassa tahdissa vaikka hänkin luki jollain lailla ennen esikouluun menoa. En olisi missään tapauksessa alkanut lukemista 5-vuotiaalle opettamaan mutta eipä tuosta taidosta haittaakaan ole. Ainakin jatkuva riehuminen on vähän vähentynyt kun lukeminen tullut osittain tilalle :)
Ja opettajakin kirjoittaa, että ei tarvitse osata. Miksei tarvitse? Jotta opella on helppoa kun kukaan ei osaa.
Minusta on aivan ok jos lapsi osaa 5-vuotiaana lukea. Jos sanat kiinnostavat ja lukemisen oppii, niin mikäs siinä. On myös ok, jos lapsi ei osaa lukea 5-vuotiaana, ehtii lukutaidon oppia myöhemminkin.
En ymmärrää, miksi lapsi ei "saisi" osata lukea varhain. Mielestäni kaikkien ei tarvitse sopeutua siihen, että koulu alkaa Suomessa 7-vuotiaana ja silloin kaikkien on oltava taidoissa samalla tasolla.
myöhemmin lukemaan. Kirjoittamaan ja lukemaan oppimista edelsi puolisen vuotta aikaisemmin kiinnostus kirjaimiin ja siihen mikä sana alkaa milläkin kirjaimella, jolloin oppi kaikki kirjaimet. Asia hautautui pariksi kuukaudeksi ja sitten häntä alkoi kiinnostaa kovasti ajatus siitä, että kirjoittamalla voi jättää viestin ja aloittikin samantien kirjoittelemaan kirjeitä muille perheenjäsenille. Aluksi hänen piti tulkata kirjeensä, mutta aika äkkiä teksti alkoikin olla ymmärrettävää. Lukee itse mielellään sarjiksia ja joitakin kirjoja. Luetaan silti hänelle edelleen ääneen kuten ennenkin. Kirjoittaa edelleen mielellään kirjeitä muille.
09/03 syntynyt tyttö (oppi syksyllä, eli aika tarkaan 5-v)
Lukee vieläpä ihan sujuvasti, varsinkin suuraakkosilla kirjoitettua.
Pienissä kirjaimissa menevät vielä joskus b, d, n ja m sekaisin.
Oppi lukemaan itsekseen, minä en olisi vielä oikeastaan edes
halunnut että oppisi (koska nyt lukee mm. lööppejä yms.)
Tyttö on ollut aina todella kiinnostunut lukemisesta, kirjoittamisesta ja kirjaimista.
Oppi mm. tunnistamaan kaikki kirjaimet 2,5 vuotiaana.
osaa lukea ja kirjoittaa helppoja lyhyitä sanoja. On tosi innostunut ja koko ajan yrittää tavailla sanoja kirjoista ja maitotölkistä ynm.
Osaa "lukea" tuttuja sanoja ja tuntee kaikki kirjaimet. osaa viita vaille lukea, se viimeinen "alynvalahdys" viela puuttuu. : )
Oppimista hidastaa meilla kaksikielisyys, mutta eikohan se kahden kielenkin lukeminen lausuntatapojen taydellisesta erilaisuudesta huolimatta onnistune... Onko muita kaksikielisia lukemisen harjoittelijoita taalla?
innostuksesta ja kiinnostuksesta. Kyllä meillä silti vanhemmatkin lukevat lapsille, ei se sitä poissulje! Poika selvästi nauttii uudesta taidostaan, on kovin tiedonjanoinen ja nythän on kiva tutkiskella ötökkäkirjoja ihan itsekseenkin!
Ei kai ole tavatonta, että 4-5-vuotiaat oppivat lukemaan. Minä ja sisareni opimme molemmat 4- vuotiaina eikä sitä mitenkään kummallisena pidetty.
tyttö on innostunut kirjoittamaan "kirjoja" - eli minä teippaan/nidon papereita kirjaksi, ja lapsi kirjoittaa ja piirtää satuja. Melko virheetöntä, tosin isot ja pikkukirjaimet saattavat joskus mennä sekaisin. Tyttöni lukee myös melko sujuvasti englantia sekä kirjoittaa englanniksi auttavasti. Puhuu tietenkin molempia kieliä :) 08/03 tyttö.
Oppi ihan itsekseen viime kesänä, ei mitenkään opetettu ja oltiin ihan ihmeissämme kun yhtäkkiä tajuttin, että tuo lapsihan osaa lukea!
Lapsen päiväkotiryhmässä monta samanikäistä lasta, joista 3-4 osaa lukea.
Se on tietysti vain sattumaa, eikä ollenkaan välttämätöntä.
Meidän poika ei osaa, alkaa hieman hahmottamaan sanoja ja kuvien avulla "lukee", eli nimeää kirjaimet oikeassa järjestyksessä ja hahmottaa sanan. Muutamia tuttuja sanoa osaa lukea, eli tunnistaa ne ulkoa.
Oppi viime kesänä. Nyt lukee jo kirjoja, telkkarin tekstityksetkin. Joskus vähän hankalaakin, kun täytyy huolehtia, ettei pääse lukemaan esim. telkkarista mitään tuon ikäiselle sopimatonta.