Osaako teidän kaikkien -03 syntyneet jo lukea?
Kaveripiirissä tosi moni 5-6 vuotias osaa lukea.
Kommentit (43)
ei olla opetettu mutta lukee itse yksittäisiä sanoja. Kirjaimet on tunnistanut jo pitkään. Ei tarttisi vielä osata lukea mutta ei häntä voi estääkään.
Ei olla pahemmin opetettu. On itse kyselltyt ja ollut asiasta kiinnostunut. Monellahan se lukemaanoppimisen herkkyyskausi on juuri viisi vuotiaana. Kannattaahan se hyödyntää. En koe tätä ongelmana.
Hän lukee mieluiten Viisikkoja, ja telkkarin tekstitykset on ehtinyt lukea jo 4-vuotiaasta. Meilläkin oli tytöllä tuo kirjantekokausi, eli kuvitti ja tekstitti omat "kirjansa".
Tiedän myös monia jotka jo osaavat, mutta mun mielestä vielä ei ole mikään kiire. Lööpeissä esimerkiksi lukee paljon sellaista mitä noin pienten ei tarvitse vielä lukea.
todellakaan lue meidän -03 syntynyt poika. Kirjaimistakin tunnistaa varmaan 4. Ei sil oo mitään kiinnostusta vielä.
mutta ei osaa meidän 02-syntynytkään. eikä ole vielä tarvistakaan, syksyllähän tuota alkavat opettaa koulussa vasta.
oman nimen kirjaimet tunnistaa mutta ei ole edes kiinnostunut kirjaimista ja numeroista
Enpä oo edes ajatellu, että ton ikänen osaisi lukea :D. No, ehkä vois alkaa pikkasen kirjaimia harjoittelee.
ainoastaan osaa meidän perheen jäsenten nimet lukea/kirjoittaa (muistaa kirjaimet ulkoa), mutta ei todella osaa vielä lukee tai saatikka tietää kakkia aakkosia esim. f &g yms.. vaikeemmat. Yhteenlaskuja osaa jos laskujen summa on alle 10.
Eikä varmaan kovin kauaa mene, että lukee jo lauseitakin kun eihän se sen kummempaa ole.
Kirjaimet osaa kaikki ja nyt on kellonajoista tosi kiinnostunut.
Mielestäni ei kyllä todellakaan tarvi vielä osata lukea, laskea tai tuntea kelloa
Lukutaitohan on hyvä taito, pienelläkin. Eikä 03 syntynyt ole enää edes pieni. Johan ne menee syksyllä esikouluun. Mun esikoululainen on lukenut nyt kaksi vuotta, ja muutkin lapset oppivat aikaisin lukemaan, yksi jopa 3-vuotiaana. Mutta eihän kaikkia kiinnosta. Mulla on 03 syntynyt hoitolapsi eikä sitä voisi vähempää lukemaan opetteleminen kiinnostaa.
Lukutaitohan on hyvä taito, pienelläkin. Eikä 03 syntynyt ole enää edes pieni. Johan ne menee syksyllä esikouluun. Mun esikoululainen on lukenut nyt kaksi vuotta, ja muutkin lapset oppivat aikaisin lukemaan, yksi jopa 3-vuotiaana. Mutta eihän kaikkia kiinnosta. Mulla on 03 syntynyt hoitolapsi eikä sitä voisi vähempää lukemaan opetteleminen kiinnostaa.
Sen ikäiselle kuuluu vielä lukea satuja ääneen vanhempien sylissä :-)
Sitäpaitsi olen joutunut muutaman kerran kiusallisiin tilanteisiin kun yksi perheemme lapsista oppi lukemaan 5-vuotiaana sillä seurauksella, että kyseli kirkkaalla ja kovalla lapsenäänellä keskellä kaupunkia R-kiskan lööppitelineen edessä, että äiti, mitä se "raiskaus" tarkoittaa?
Ei ihan tarttis vielä 5-vuotiaan kaikkea osata, kun ei kerran kaikkea ole hänelle vielä tarkoitettukaan ymmärrettäväksi. Se on lapsen suojelua sekin, ettei altista häntä liian aikaisin asioille, jotka eivät hänelle kuulu.
Kaikkea sitä ihmiset luuleekin. Mä en ole ikinä joutunut selittelemään lööppejä enkä usko että kovin moni muukaan lukutaitoisen pienen lapsen vanhempi on joutunut niitä selittelemään. Ei raiskaukset mun mielestä kuulu 7-vuotiaankaan maailmaan, joiden jo ihan virallisesti kuuluu osata lukea.
Sanahahmoja tankannut saman aikaa. Nyt viimeisen parin kuukauden mittaan on alkanut edistyä harppauksella. Eka oppi puoli vuotta sitten pienet kirjaimet ja numerot, ja nyt kellonajat, päivämäärät, ja tavaa sanoja itsekseenkin jostain kuvasanakirjoista ja kaikkialta katselee mainoksia ja mainoslauseita. Ja jälkikäteen kyselee, miks jossain luki sitä ja tätä, enää ei uskalla jättää vaikka omaa päiväkirjaa aukinaisena esille. ;)
Mutta en sanoisi että osais vielä lukea pitkää ja tiivistä tekstiä, vain jotain helppoa.
Kuuntelee kyllä jo sellaisia perinteisiä pitkiä satuja mielellään. Ei ehkä ymmärrä kaikkia kuulemiaan sanoja vielä, mutta pikkuhiljaa oppii ja sanavarasto kasvaa, ja sitten on paremmat edellytykset lukeakin enemmän.