Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako teidän kaikkien -03 syntyneet jo lukea?

Vierailija
17.02.2009 |

Kaveripiirissä tosi moni 5-6 vuotias osaa lukea.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanahahmoja tankannut saman aikaa. Nyt viimeisen parin kuukauden mittaan on alkanut edistyä harppauksella. Eka oppi puoli vuotta sitten pienet kirjaimet ja numerot, ja nyt kellonajat, päivämäärät, ja tavaa sanoja itsekseenkin jostain kuvasanakirjoista ja kaikkialta katselee mainoksia ja mainoslauseita. Ja jälkikäteen kyselee, miks jossain luki sitä ja tätä, enää ei uskalla jättää vaikka omaa päiväkirjaa aukinaisena esille. ;)

Mutta en sanoisi että osais vielä lukea pitkää ja tiivistä tekstiä, vain jotain helppoa.

Kuuntelee kyllä jo sellaisia perinteisiä pitkiä satuja mielellään. Ei ehkä ymmärrä kaikkia kuulemiaan sanoja vielä, mutta pikkuhiljaa oppii ja sanavarasto kasvaa, ja sitten on paremmat edellytykset lukeakin enemmän.

Vierailija
22/43 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla opetettu mutta lukee itse yksittäisiä sanoja. Kirjaimet on tunnistanut jo pitkään. Ei tarttisi vielä osata lukea mutta ei häntä voi estääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla pahemmin opetettu. On itse kyselltyt ja ollut asiasta kiinnostunut. Monellahan se lukemaanoppimisen herkkyyskausi on juuri viisi vuotiaana. Kannattaahan se hyödyntää. En koe tätä ongelmana.

Vierailija
24/43 |
19.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän lukee mieluiten Viisikkoja, ja telkkarin tekstitykset on ehtinyt lukea jo 4-vuotiaasta. Meilläkin oli tytöllä tuo kirjantekokausi, eli kuvitti ja tekstitti omat "kirjansa".

Vierailija
25/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa, kaikki kirjaimet kyllä tunnistaa

Vierailija
26/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän myös monia jotka jo osaavat, mutta mun mielestä vielä ei ole mikään kiire. Lööpeissä esimerkiksi lukee paljon sellaista mitä noin pienten ei tarvitse vielä lukea.

Vierailija
27/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän lukevat ole vähemmistönä...

Vierailija
28/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan lue meidän -03 syntynyt poika. Kirjaimistakin tunnistaa varmaan 4. Ei sil oo mitään kiinnostusta vielä.

Vierailija
29/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi ihan vastikään.

Vierailija
30/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei osaa meidän 02-syntynytkään. eikä ole vielä tarvistakaan, syksyllähän tuota alkavat opettaa koulussa vasta.

Vierailija
31/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman nimen kirjaimet tunnistaa mutta ei ole edes kiinnostunut kirjaimista ja numeroista

Vierailija
32/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on nyt alkanut lukea lyhyitä sanoja.

Vierailija
33/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo edes ajatellu, että ton ikänen osaisi lukea :D. No, ehkä vois alkaa pikkasen kirjaimia harjoittelee.

Vierailija
34/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan osaa meidän perheen jäsenten nimet lukea/kirjoittaa (muistaa kirjaimet ulkoa), mutta ei todella osaa vielä lukee tai saatikka tietää kakkia aakkosia esim. f &g yms.. vaikeemmat. Yhteenlaskuja osaa jos laskujen summa on alle 10.

Vierailija
35/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä varmaan kovin kauaa mene, että lukee jo lauseitakin kun eihän se sen kummempaa ole.

Vierailija
36/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syntynyt 1/2003.

Vierailija
37/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimet osaa kaikki ja nyt on kellonajoista tosi kiinnostunut.

Mielestäni ei kyllä todellakaan tarvi vielä osata lukea, laskea tai tuntea kelloa

Vierailija
38/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitohan on hyvä taito, pienelläkin. Eikä 03 syntynyt ole enää edes pieni. Johan ne menee syksyllä esikouluun. Mun esikoululainen on lukenut nyt kaksi vuotta, ja muutkin lapset oppivat aikaisin lukemaan, yksi jopa 3-vuotiaana. Mutta eihän kaikkia kiinnosta. Mulla on 03 syntynyt hoitolapsi eikä sitä voisi vähempää lukemaan opetteleminen kiinnostaa.

Vierailija
39/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitohan on hyvä taito, pienelläkin. Eikä 03 syntynyt ole enää edes pieni. Johan ne menee syksyllä esikouluun. Mun esikoululainen on lukenut nyt kaksi vuotta, ja muutkin lapset oppivat aikaisin lukemaan, yksi jopa 3-vuotiaana. Mutta eihän kaikkia kiinnosta. Mulla on 03 syntynyt hoitolapsi eikä sitä voisi vähempää lukemaan opetteleminen kiinnostaa.

Sen ikäiselle kuuluu vielä lukea satuja ääneen vanhempien sylissä :-)

Sitäpaitsi olen joutunut muutaman kerran kiusallisiin tilanteisiin kun yksi perheemme lapsista oppi lukemaan 5-vuotiaana sillä seurauksella, että kyseli kirkkaalla ja kovalla lapsenäänellä keskellä kaupunkia R-kiskan lööppitelineen edessä, että äiti, mitä se "raiskaus" tarkoittaa?

Ei ihan tarttis vielä 5-vuotiaan kaikkea osata, kun ei kerran kaikkea ole hänelle vielä tarkoitettukaan ymmärrettäväksi. Se on lapsen suojelua sekin, ettei altista häntä liian aikaisin asioille, jotka eivät hänelle kuulu.

Vierailija
40/43 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä ihmiset luuleekin. Mä en ole ikinä joutunut selittelemään lööppejä enkä usko että kovin moni muukaan lukutaitoisen pienen lapsen vanhempi on joutunut niitä selittelemään. Ei raiskaukset mun mielestä kuulu 7-vuotiaankaan maailmaan, joiden jo ihan virallisesti kuuluu osata lukea.