Heinähattujen viikko 50 !!
Hyvää jo alkatanutta viikkoa kaikille. Toivottavasti kaikki on pysytelleet mukana kyydissä. Osalla meistä alkaa kai pikkuhiljaa pahimmat viikot olemaan takana, ainakin itsellä alkaa vähän helpottamaan.
Pahin pahoinvointi alkaa taittumaan, samoin väsymys, uskomatonta kyllä ! Painoa on tullut puolisentoista kiloa, mutta toivottavasti nyt saan taas ruokavalion jyvästä kiinni. Nyt on tullut syötyä sitä mikä parhaiten maistuu..... ja nälkähän on huonosta olosta huolimatta.
Suurin ongelma on vatsan toimimattomuus ..... heh heh, kahviakin on tullut taas maisteltua, levolacia ja puuroa sekä litratolkulla vettä, mutta ei tunnu mikään auttavan. Ärsyttävää !äh
Niskapoimu ultra ens viikolla - jo ! Aika on onneksi alkanut nyt kulkemaan vähän nopeammin ja maltti palailemaan !
terkuin Mirella 10+3
ps. Maha alkaa kai oikeasti jo vähän kasvamaan ....... ajatelkaa jo neljännes takana :D
Kommentit (36)
Saanpahan minäkin pitkästä aikaa tänne kirjoiteltua, varmana jo reilun viikon nyt taustaillut. Pahoinvointi iski yllättäen vajaa pari viikkoa sitten, lähes päivittäin oksennan vähintään kerran. Esikoista odottaessa ei ollut pahoinvointia lainkaan... Väsymys on myös edelleen järkky, samoin turvotus! Taidanpa minäkin suunnistaa pian H&M:n mammaosastolle :) Mahaläskit on työntynyt oikein kunnolla esille ja näytän siltä kun raskaus olisi jo yli puolen välin. Esim. toppahousuissa, joihin mahduin ihan hyvin vielä kk sitten, ei mene enää vetoketju kuin puoleen väliin kiinni! Vaa'alla en ole edes uskaltanut käydä, mutta uskoisin tämän olevan jotain turvotusta, en ainakaan ole syönyt/herkutellut sen enempää kuin aiemminkaan.
Tänään piti olla eka neuvola, mutta terveydenhoitaja perui sen ja se siirtyi sitten ensi viikolle. No eipä se mitään, ehtii ne paperihommat sittenkin tekemään! Kovasti odotan joulua ja sen myötä tulevaa pientä lomaa, kun töissä on ihan hirveä kiire ja väkivaltaisia asiakkaita (sosiaaliala). Viime viikolla olikin tosi lähellä etten saanut turpaani ja se kyllä vähän pelästytti, varsinkin tässä tilassa!
Ja Murmelska: ihan smaan jutun sanoi mulle varhaisultran tehnyt lääkäri, että mikäli sikiön sydän sykkii vahvasti ja ultrassa ei muutenkaan mitään hämminkiä, niin tuskin menne kesken :) Luottakaamme siis siihen!
Nasqu rv 8+0 (vasta...)
Elikkä aloittelin tuolla kesäkuisten puolella, mutta np ultrassa l.a vasta 5.7, jotenka:
Elikkä meille tulossa kakkonen jasketulla ajalla 5.7. Nyt siis rv 10+3 (tai jotain siihen suuntaan, oon ihan sekaisin noista, kun en ole jaksanut laskeskella)
Pikkaisen historiaa:
-05 keskenmeno alkuraskaudessa
-06 syntyi tyttö täysillä viikoilla, mutta menehtyi 4 päivän iässä; synnynnäinen aivovaurio, maksavaurio ja verenmyrkytys, syy ei koskaan selvinnyt.
-4.12.2007 syntyi Pieni tyttömme Jessi, joka täytti siis vuoden. Syntyi viikoilla 31+2 painoi 1760g ja pituutta oli hurjat 45,5 cm. Nyt on jo reilu 8 kiloa ja yli 74 cm. Syytä keskoisuuteen ei tiedetä.
Nyt siis Jessille pikkusisko tai veli tulossa, raskauden takia etelänmatka toukokuun alussa peruuntui, en ajatellut synnyttää toista finnair-vauvaa:)
Olo: muutama viikko sitten olin jessille superhyvä äiti, kun en huonon olon takia pystynyt/jaksanut nousta sohvalta ylös. Nyt onneksi alkaa huono olo siirtyä taka-alalle ja ollaan pikkutytön kanssa päästy uloskin, ja nyt kun tuli lunta nautitaan pulkkailusta.
sukupuoli meinataan selvittää sitten kun se on ajankohtaista, koska se tuntuu niin helpolta, kun voi sitten jo valmistella vauvaa varten oikeilla väreillä :)
tässä nyt alkua, kysellä saapi, jos tahtoo.
t: Rocka+ kakkonen (10+3)
Meillä siis nyt tuo np-ultra uudelleen 29.12.
Ja ensimmäinen neuvolan lääkäri 23.12
Ja pikkaisen tuon jessin keskosuuden takia tulee lisäkäyntejä muutenkin naistenklinikan puolesta :)
Nimittäin jopa täällä eteläisessä suomessa on lunta maassa!! Jeah ja jipii!!
Oon pitäny hieman hiljaiseloa viime viikkoisen neuvolan jälkeen ja miettiny ja fiilistelly pääni puhki juupas, eipäs meininkillä....
Siis sitä, et ollaanko tässä kuitenkaan raskaana vai eikö tässä olla vai mitä häh.
Olitteki kirjoitelleet, et jos alkuraskauden ultrassa löytyy syke niin km riski on tooosiiii pieni, no niinhän se on pieni se prosentti mutta jonkun kohtaloks sekin napsahtaa.
Voi kuulostaa tylyltä, mut mut mulle kävi just noin -06 ja siitä jäi kyllä sellanen pelko persiiseen, et oksat pois.
Sen takia nyttenkin kärvistelen epätietoisuuden vallassa kun ei niitä ääniä saanu täti kuulumaan viiko sitte. No huomenna on uus totuuden paikka ja jos äänet uupuu vieläkin...... *piip, argh,piip,pirulauta sentään*
Se mun ällötys öllötys olotila kun hävinnyt melkein olemattomiin, niin en tosiaankaan tiedä mikä on nyt tilanne.
Esikoisen yökkäily fiiliksistä olin onnellinen siksi, että siitä tiesi satavarmasti olevansa raskaana!
Noh, jos kohdalle tulee uus km niin se tulee ja thats it. Ja onneksi asia huomataan sit reilusti ennen joulua niin kerkeän homman sisäistämään kaikessa rauhassa.
Just juttelin miehen kanssa, että oishan se taas sellanen pommi ettei haluais sitä taas kokea, mut ehkäpä siitä tällä kertaa selviäis paremmin kun on kumminkin tuo tyttö jo olemassa ja tuomassa lohtua ja toivoa.
Sinänsä huvittavaa, et np-ultra oli varattava jo alkuviikosta ja se on vasta 22.12 rv 11+6, eli mun mielestä liian naftiks vetää tuon ajan...
Ajattelin sitäkin kysyä huomenna, et eikö sitä millään sais viikkoa aikaisemmaks.
Nimittäin jos sitä shaissea napsahtaa oikein iso lapiollinen niskaan niin oispa hauska tietää miten sairaalassa meinaavat hoitaa homman joulunpyhinä...?
Varsinkin kun itse potilas matkaa keskelle suomea joulun viettoon...
Mutta näillä epämääräisillä mietteillä, jännittäen huomiseen! Joka toivottavasti selventää ajatukset kunnolla!!
en tiiä pitääkö johonki toiseen paikkaan eka laittaa itestä jotai tietoja.....onks niin???
Mut mie täs vähä kerron ja sit jos pitää johki muualle kirjottaa niin sit kirjotan..
Lapsia entuudestaan 3 kipaletta,tytöt -02,-03 syntyneet ja poika -06 syntyny.Tämä raskaus edenny 10+1 viikolle,eka neuvola oli viimeviikolla,17.12 on lääkärinla,ja 29.12 ultra.Alussa oli reilun kuukauden verran kunnon pahaa oloa....siis kaikki ällötti,ja ois voinu nukkua vaik kellonympäri ja sitteki väsytti.Nyt olo on tooosi hyvä=)
Juups.Kertokaapa jos pittää viel jottai muuta kertoilla ittestä..
tervetuloa ja laita heinähattujen esittelyyn tiedot nostan sen tähän etusivulle...
...Vaikka ne äänet jäi edelleen puuttumaan, mut tätin masiina sai napattua sykelukemat kumminkin taululle!
Joten sintti edelleen kondiksessa ja sit vaan odottelemaan sitä np-ultraa jossa näkee livenä pienen...Voi siihen on vielä piiiiitkä aika!
T, Huomattavasti rauhallisempi Helga =)
Tällä viikolla on ollut neuvolaa ja ultraa ja kaikki on suureksi helpotuksesksi hyvin :)
Tänään ultrassa kun kävin, niin oli aivan yli-ihana lääkäri. Oli lukenut mun paperit ja sitten kun kaikki oli hyvin, niin antoi katsoa pitkän aikaa ultra kuvaa ja pikkuisen liikehtimistä ja kertoi selkeästi mitä näkyi missäkin. Helpotus on kyllä suuri. Mieskin oli mukana ja kun lääkäri totesi, että pikkuisella on kaikki hyvin niin kyynelhän siinä häneltä vierähti poskelle.
Väsymystä on edelleen, mutta onneksi vähenemään päin. Rinnat on edelleen tosi kipeät ja nännit ovat tummuneet ja "suurentuneet" tosi paljon, en tunnista rintoja enää omakseni... ;)
Mutta nyt hakemaan lapsia päiväkodista. Mukavaa viikonloppua kaikille.
Jempula 8+4 tai 8+6
Mukavia ultrakuulumisia teillä! Helgallekki tuli hyviä uutisia :)
Ultra lähenee kovaa vauhtia, en malta odottaa!
Tänään minulla oli oikea hemmottelupäivä. Ensin hierojalle ja sen jälkeen kampaajalle laittamaan uutta päätä :) Hierojani sanoi heti kun sain takin pois, et siinähän se masu jo on! Olin vaan että eeeeiiii, kyllä tää läskiä on :) niin hän vaan sanoi että e-ei, ei ollu viime kerralla tuon näköistä, että nätisti alkaa jo pyöristyyn. Ja samaa kyseli mieskin eilen, että joko se masu alkaa näkyä, kun vähän näyttäis siltä..Olin vaan että älä nyt viitsi ku mä oon vaan lihonu :/ ...noo, ehkä se jo pikkusen pyöristyy sitten aikasemmin.. Mites muilla? Joko näkyy? Ja aikasemin raskaana olleet, koska on huomannut vatsan pyöristyneen? Itellähän tämä on eka, niin ei ole vertailukohdetta ;) Mutta ihanaa kumminkin!!!
Hyvää viikonloppua kaikille masukeille :D:D:D:D
-tanni- rv 11+0
kiirettä on riittänyt, välillä olen ehtinyt sentään muiden kuulumisia lukemaan.
Tänään olin np- ultrassa ja kaikki oli hyvin. Kaveri oli vaan aika paikallaan, tönittiin, mutta ei liikahtanut. Aika kamala tilanne, näin kuitenkin, että jokin, ehkä sydän, sykki. Tässä vaiheessa oli kaikki kuvat otettu ja mittaukset tehty. Sit vaan yhtäkkiä kaveri alko heiluttaan käsiään ja potkimaan, siinä vaiheessa pääsi kyynel. Kerrankin saatiin kunnon kuvat, kun aikaisemmista raskauksissa on vipinä ollut hurjaa. Veriseulan tuloksia ja np-mittauksia vertaamalla sain suhdeluvuksi 1:360, kun 1:120 on suurentunut riski saada down-lapsi, joka sekään ei tarkoita välttämättä sitä. Älkää kysykö enempää en tiedä tuosta suhdeluvusta sen paremmin. Kätilö oli myös sitä mieltä että joudun sokerirasitukseen piakkoin, koska aiemmat lapset on ollut suuria.
Ens viikolla onkin jo eka neuvolalääkäri, joten eiköhän sitten olla viisaampia.
Palle, 11+1 tai 11+3, mut la 1.7 B-)
Oon taustaillu ja mielenkiinnolla lueskellu teidän viestejä ja ajattelin nyt kantaa korteni kekoseen miekii. :) Laskettu aika täällä on 13.7.2009
Kateellinen oon teille, joilla pahoinvointi alkaa olla takana... miulla on nää 2 viimestä viikkoa ollu pahinta aikaa sillä saralla. Ja sitten kun se on aina iltapäivästä iltaan, pöh, ei siis kotona saa tehtyä oikeen mittään. Ja siihen kun lisätään vielä tämmönen "pystyyn voisin nukahtaa" väsymys, niin ei sen vertaa saa aikaseksi. Hohhoijaa, toivottavast nyt Joulun pyhiksi vähän helpottaisi.
Ensimmäinen neuvola oli viime viikon tiistaina, viikkoja sillon 8+1. Ja neuvolantäti ei saanut sydänääniä vielä kuulumaan, niin näytti sitten ultralla, että joku siellä köllii. :) Ja ensimmäinen varsinainen ultra oli jo toissapäivänä, eli viikkoja oli 9+2. Siellä pieni sydänsykki hirmutahtia, ja kyllä hän möngersi ees taas menemään siellä :) vaikkei vielä ole edes kunnon raajoja vauhtia antamaan.
Miulla näitä ultria tullee olemaan tavallista enemmän, kun ensimmäisen lapsen kanssa ei käynyt niin hyvin. Seuraava ultra, jossa jo sitten näkyykin enemmän, on 29.päivä.
Viikonloppuja kaikille :D Ihanaa kun ei huomenna tarvii herätä töihin( paitsi, että herään silti tod. näk. viimeistään seihtemältä)
meriimus 9+4
Tänään on ollut vähän ikävä päivä. Aamulla oksensin tosi rajusti. Seuraavaksi paperiin tuli reilusti kirkasta verta ja sitä tuli useamman kerran. Aamupäivällä vuoto lakkasi ja puoliltapäivin taas tuli paksua limaa jossa oli verta. No kipitin sitten päivystykseen, tietytsti olin varma, että keskenhän tämä sitten menee:-(
Siellä ei enää verta löydetty pisaraakaan! Ja ultralla kun katsottiin, vajaan 2 cm:n kokoinen vauveli kölli kohdussa. Sydän löi terhakkaasti! Eli ihan viikkoja vastaava oli. Kyllä helpotti kun näki, että kaikki hyvin. Kyllä vähän ihmetytti, että mistä se veri oikein tuli, lääkäri vähän epäili, että kohdunsuulta olisi tullut kun kerta tosi rajusti aikaisemmin oksensin.
Paljon on tällä viikolla ultrakuulumisia tänne tullut. Itse en ole oikein ehtinyt lukemaan, on ollut tosi kiireinen viikko. Nyt kuitenkin sitten saunaan rentoutumaan ja lasten kanssa vielä piparit ajattelin illalla leipoa:-)
P-M 8+5
Neuvola olisi sitten jouluviikolla ja np-ultra+veriseula siinä joulun välipäivinä. Että siitä se sitten lähtisi käyntiin. Eipä tuolla neuvolalla niin kiirettä olekaan, ultraa lähinnä odottelen taasen. Jotenkin tylsä täytellä noita neuvolan papereita, kun samat jorinat kuin mitä aikaisemminkin... Luulisi nyt olevan ne tiedot vielä siellä tiedossa ;-) ja kun elämäntilanne ei sinänsä ole muuttunut tästä mihinkään.
Tohkeissani tässä olen tiiraillut, millaisen kantoliinan haluaisin. Molempia isompia olen kantoliinassa kantanut (esikoista enemmän, kun kuopus ei niin innostunut asiasta ollut), mutta ehdin jo myymään kolme liinaani tässä välissä pois. Yksi kudottu on vielä jäljellä (hyvä niin) ja ehkäpä minä uuden Hug-a-Bubin haluan. Roosa-hassel-värisen ottaisin, jos tietäisin tämän masuasukin olevan tyttö :-)
Joku kyseli, että milloin on uudelleensynnyttäjä alkanut masun huomaamaan, niin mulla ollut jo n. kuukaudenpäivät sellainen "paskamaha". siis tuntuu, etttä vatsanahka ja kaikki on yhtäkkiä venähtänyt ja varsinkin syömisen jälkeen on niinkuin viikkoja olisi hurjasti enemmänkin :) Housut vaihtu kokoa isompiin 3 viikkoa sitten, kun ei vaan tahtonut enää nappi mennä omista kiinni.
Joku rinnoistakin täällä puheli, niin totean vaan, että raskauden paras puoli kyllä on tuo rintojen turvotus, kun kertalaakista tissit turpos kahdella koolla :) mies ainakin tykkää, eikä nuo munkaan mielestä pähältä näytä :p Kipiät ne kyllä tahtoo olemaan... :/
Jooh, alkaa olemaan iloisen odottavainen tuo olo, kun aluksi oli jonkinlaisia pelkotiloja koko raskauteen ja kahden lapsen äitiyteen liittyen, mutta jotenkin tässä on saanut ajatukset reilaan, että onhan sitä muutkin lapsia tehneet pienellä ikäerolla. Ainoa vaan, että anopilta tulee niin fiksuja kommentteja: ei hänkään kaksosten rattaita tarvinnut (miehellä ja siskollaa ikäero 1v1kk). No heillä olikin kauppa samassa pihassa. tai keittiön ikkunasta siihen näki, meillä vähän pidempi matka, ja en usko, että vielä 1.5 vuotias kävelee 3 kilsaa kauppaan tai jossain jos ollaan liikenteessä, niin mihin laitan päikkäämään, kun vauva on vaunussa?
No johan tuli paatosta... katsellaan taas
:) :) :)
Rocka +kakkonen 11+0
Hei vaan kaikkille pitkästä aikaa!!
En ole paljon ehtinyt kirjottelemaan ja nytkin on sellanen jännitystila meneillään että voi voi... masussa on kaikki ihan hyvin. Mutta meidän nuorimmalla pojalla on parvorokko.. eli sehän aiheuttaa keskenmenoa jos sen saan että kiva kiva.
Huomenna sittn täytyy ottaa neuvolaan yhteyttä ja pyytään verikokeisiin eli tutkivat että olenko sairastanut kyseisen rokon joskus.
heh..tuossa heinäkuun alasti kulkemisessa on vaan yksi heikko kohta..tuo trimmaus on aika työlästä puuhaa vikoilla viikoilla.. muistelisin. No.. sitä ollaan sitten mallia ÄITEE karvastoa myöten ;)
Täällä mä riemuitsen. Kävin ultrassa ja sydän sykki, pituutta jopa 1.1cm raskausviikot 7+3..eli ei juuri mitään mutta sydän sykki, elävä sikiö. Lääkäri sanoi jotta kun sikiö on todettu eläväksi ja sydän sykkii näillä viikoilla noin terhakkaana on keskenmenon riski enää hyvin pieni. JES!
Totesin vatsani paisuvan kauhiaa kyyttiä..lääkäri näytti ultrasta jotta tässä on neidin virtsarakko..joka ei tyhjene kunnolla..
No ni..kaikille jotka kyselevät olenko raskaana kun masu pömpöttää voin todeta..että en suinkaan..on vaan pissihätä.
Ja sisaret vaikka minun laskettuni menisi naftisti elokuulle..pysyttelen kanssanne. Minut otettiin käynnistykseen vk 38 sokerin takia ja tyttö syntyi tasan vk 39 ..mikään ei viittaa ikävä kyllä siihen, että saisin hautoa nytkään loppuun asti.