Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tein väärin? (kokkaamisesta)

Vierailija
16.02.2009 |

Ajattelin tehdä helpon kastikkeen jauhelihasta tomaattimurskasta ja ruokakermasta. Lisäksi laitoin sipulin, pari valkosipulinkynttä ja jauhelihamaustetta, provencale-maustetta ja paprikajauhetta.

Lopputulos oli mauton mutta pippurinen,vaikken edes käyttänyt pippuria...

Siitä jäi puuttumaan "se jokin"

Mä en vaan osaa kokata! :(

Mun äiti ja sisko on sellasia että ne vaan heittää kattilaan sitä mitä sattuu kaapista löytyyn, ja aina tulee taivaallisen hyvää.

Mulla pitää aina olla millintarkat ohjeet, muuten tulee vaan jotain mautonta muhjua. Ja aina ei onnistu edes ohjeen kanssa.

Harmittaa tosi paljon!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen huomannut, että em ohjeella tulee jotenkin "vajaa" kastike.

Sitten sain ohjeeksi raastaa oikein hienolla raastimella palan mukulaselleriä ja pari porkkanaa. Ne laitetaan öljyn kanssa pannulle ensin hautumaan ja pehmenemään. Sitten lisään sipulit ja paistetun jauhelihan ja sen jälkeen tomaattimurska ja loput mausteet sekä kerma. Annan kastikkeen hautua n. puoli tuntia.

Ja voin sanoa, että tuli paljon täyteläisempi ja maukkaampi kastike!

Vierailija
2/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä sekoittaisi jauhelihamaustetta, provencalea ja paprikajauhetta keskenään. Kokeile seuraavan kerran ilman näitä ja lisää lihafondia (lihaliemikuution pala tai nestemäistä), ihan vähän sokeria (kompensoi purkkitomaattien happoisuutta) ja sitten maista ja lisää suolaa tai soijaa sekä mustapippuria maun mukaan. Soija voisi ehkä pelastaa myös tämänpäiväisen pöperön. Kokeile myös ilman ruokakermaa. Tomaattipyree on myös hyvä, lisäksi on tärkeää hauduttaa mahd pitkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäilin noita mausteita ilman mitään suunnitelmaa kun yritin jollain saada makua siihen sotkuun. Laitoin vähän suolaakin.

-ap

Vierailija
4/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerkiä hauduttelemaan niin ei ole kyllä mikään makuelämys ;)

Ja sinä joku ketjun alkupäästä, ei ole kovin kohteliasta kutsua toisen tekemää ruokaa sotkuksi...vaikka ap nyt itsekin käytti tuota termiä.

Vierailija
5/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä teit valkosipulille?

Vierailija
6/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eri makuisia, kitkerimmät voi olla aika järkkyjä ja joo, siihen auttaa hauduttaminen

Vierailija
7/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie pois sitä kitkeryyttä ja tuo esiin tomaatin makua

Vierailija
8/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se tom.murska oli maustamatonta, sellasessa pahvipurkissa myytävää, en laittanut koko purkkia. En kyllä tajunnut haudutella sitä....

No täytyy ensi kerralla etsiä ensin joku ohje, ja alkaa vasta sitten tekemään noita keitoksia...

-ap

Vierailija
9/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistyessään saa makua. Minä ruskistan lihan sipulin kanssa, maustan mustapippurilla ja suolalla, lisään tomaattimurskan ja keittelen miedolla lämmöllä ainakin 20 minuuttia. Ennen tarjoilua tarkista maku, lisää suolaa tarvittaessa ja jos haluat niin kermaa/sokeria (kerman pitää antaa pulpahtaa) ja päälle yrttejä.

Vierailija
10/10 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murskaa valkosipulia vaan leikkaa veitsellä pieneksi.

Hauduta vähintään puoli tuntia.

Unohda kerma.

Laita koko purkki laadukasta tomaattimurskaa (esim. Mutti).

Laita jo alkuun 1 rkl punaviinietikkaa ja 1 tl sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän