Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

¤¤¤ HEINÄHATUT ja viikko 8 ¤¤¤

16.02.2009 |

Ja uutta pinoa pukkaa jälleen...

Minä se vissiin olen aina näin maanantaiaamuisin aktiivisimmillani :)

Ihanan aurinkoinen pakkaspäivä näyttäisi tulevan tänään tänne Pirkanmaalle. Auringolla on kyllä minuun niin suuri vaikutus, noin niin kuin energiatason kannalta. Nytkin olen jo ehtinyt heittää petivaatteita ulos tuulettumaan, pesukoneet laulavat ja kohta lähdetään pikkutyttöjen kanssa ulos.

Tarkemmat kommentoinnit jäävät siis myöhempään, mutta oikein hyvää viikon alkua kaikille heinähatuille ja mukavaa hiihtolomaa heille, joilla sitä jo tällä viikolla vietetään!

M ja kuutonen rv 21+1

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinaatteko siis että kun olen itse saanut tuon rakenneultran ja vielä 10 viikon päästä on toinen ultra (rv 20 nyt menossa) niin olisi jotain häikkää? Kuulostaa siinä mielessä todella erikoiselta koskakaiken pitäisi olla ok - aina sanovat että vauva voi hyvin ja kaikki normaalisti, mitat ja muut, joten mikäli lääkäreillä on jokin syy "ylimääräisille" ultrille niin sitten ovat tyylikkäästi kyllä jättäneet kertomatta. Tosiaan kun vasta ensimmäistä odotellaan niin ei ole mitään tietoa kuinka monta ultraa on normaali tai muuta, laittaa hieman huolestuttamaan :/

Vierailija
62/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultria on kyllä yleensä se niskapoimu-ultra (rv 11-14 ja rv:t vähemmän, jos samalla veriseula) ja rakenneultra. Muut ultrat eivät automaattisesti kuulu ns. ohjelmaan, eivätkä ole edes tarpeen. MUTTA, monissa paikoissahan esim. neuvolassa on ultra ja tämän vuoksi ultria voi olla useampia ja esim. ultrataan vaikka joka kerta tai sitten esim. tarkistellaan tilannetta jossain vaiheessa.

Lisäksi jos sinulla itselläsi on esim. verenpaineissa tai sokereissa jotain häikkää, niin silloin voidaan ultrata useammin, ehkä jopa ihan automaattisesti ja ilman, että vauvalla siis mitään hätää välttämättä. Esim. mulla esikoisen kohdalla oli useampia ultria, kun seurattiin hänen kasvuaan (verenpaine koholla mulla), vaikkei kertaakaan mitään ollut ja esikko oli yli 4 kiloinen syntyessään (verenpaine saattaa aiheuttaa pienikasvuisuutta, sokerit taas päinvastoin).

En siis huolestuisi nyt, vaan kysyisin neuvolassa, että miksi on tuommoinen käytäntö kohdallasi. Mutta siis pääsääntöisesti kaksi ultraa on maksimissaan (ja toisilla ei siis yhtään!), jos ei mitään muuta ole ja neuvolassa ei ole omaa ultraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinuna en kyllä olisi lainkaan huolissani. Nuo käytännöt tuntuvat, valitettavasti, vieläkin vaihtelevan suuresti, vaikka ultria pitäisi mielestäni olla nyt jo kaikille vähintään ne kaksi. Eli niskapoimu- ja rakenneultra.

Minä olen kuuden raskauteni aikana asunut neljällä eri paikkakunnalla ja ollut siitä onnellisessa asemassa, että kaikissa paikoissa on ultrattu vähintään kahdesti, joissain paikoissa jopa kolmesti. (Ja esikoisen odotuksesta on jo sentään 15v :) ) Mutta esim. edellisellä asuinpaikkakunnallani ensimmäinen ultra kyllä sijoittui np-ultran aikaan, mutta silti siinä ei mitattu niskaturvotusta lainkaan. Toisilla paikkakunnilla kaikki odottajat pääsevät myös ns. synnytystapa-arvioon loppuviikoilla, jossa myös ultrataan. Tämäkään ei kuulu läheskään kaikkien kuntien tarjontaan.

Joten jos sinun raskaudessasi olisi jotain sellaista, joka antaisi erityisen syyn ultrata useammin, uskon, että siitä olisi sinulle myös mainittu. Erityisesti, jos toiseen suuntaan on kuitenkin mainittu, eli että kaikki on ollut aiemmin hienosti. Toki kysyminen esim. nevolasta ei maksa mitään, jos asia nyt sinua alkoi huolettaa, enkä minä ole lääkärikään :) Tsemppiä vain odotukseen ja turha murhe pois :)

Mirannalle vielä tuosta yksityisenhinnasta, että sekin vaihtelee ihan hirmusti eri paikkojen välillä. Itse olen yksityisellä (Treella) käynyt ultrattavana n. 65€:n hintaan, mutta olen kuullut myös yli 100€:n taksoista. Kannattanee siis soitella etukäteen yksityiselle ja kysyä asiaa, ettei tule kassalla järkytystä :)

Mukavaa laskiaissunnuntaita kaikille!

M rv 22+0

Vierailija
64/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Ja pullataikinan kohoamista odotellessa....

Meilläkin rakenneultra takana ja kaikki siellä ok, vastaa viikkoja jne.

Sukupuoltaan ei halunnut näyttää sitten millään lailla vaan veteli sikeästi hirsiä jalat koukussa nilkat ristissä pepun päällä =mission imbossible!

Sykkeistä, esikoisesta neuvolatädin tuuraaja kertoi ne kerran muuten ei mitään havaintoa niistä. Nyt tällä syke 153...eli jos jotain on uskomista niin tyttö ois taas tulossa, kai.

Meillä kinataan nyt siitä 4D ultrasta et mennäänkö vai eikö mennä.

Sokereista, päädyttiin kompromissiin neuvolatädin kanssa. En mene raistukseen vaan otan ensi käynnillä mukaani kotimittarin ja teen jonkun aikaa kotiseurantaa, jos siinä kaikki ok unohdetaan koko homma. Painon nousukin on ihanteelliset 2kg tähän mennessä, joten sekää ei anna aihetta huoleen.

Tosin hieman hirvittää, kun nyt tuntuu että on tullu tää "voin syödä vaikka kuinka paljon" vaihe, että mitä ens kuussa vaaka vinkasee...

Listan tekijälle: Mun nikki on siellä jostain syystä kahteen kertaan, eli sen vajaan saa poistaa!! Samoin LA on nyt kaikissa papruissa 4.7 (vanha oli 3.7)

Mutta nyt tekemään laskiaspullaa, nam nam!

Vierailija
65/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miranna: yksityisellä perusultra maksoi Kelan korvauksen jälkeen 97 euroa ja rakenneultra maksannee 150-200 euron paikkeilla, huomenna sekin sit selviää.. Hinnoissa varmaan eroja ja ainakin siinä kuka ultraa. Jos naistentautien lääkäri, niin on kalliimpi, mut jos radiologi, niin edullisempi.

Ja vielä tarkennuksena ultrien määriin eli oltais mekin julkisella puolella päästy np- ultraan, mutta kun ei nimenomaan haluttu mitään seulontajuttuja, niin jäi sit tuokin ainokainen (?) ultra saamatta. Sinällään väärin minusta kun seulontajutut on täysin vapaaehtoisia. Nyt tuskin sit enää ultrataan ellei sit mitään hälyttävää ole tai muuta tarvetta. Ensi vuonna odottavilla ehkä sit jo parempi tilanne eli täälläkin rakenneultra kuuluu kaikille. Mut aina ei voi voittaa.. : )

t. Suzan 19+5

66/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oikeestaan ole mitenkää ihmeellisesti mitään asiaa....tämmöstä vaan haluisin udella muilta...

INHOAAKO kukaan muu omaa mahaansa nyt raskaana,siis sitä et se kasvaa eikä omat vaatteet meinaa mahtua päälle,ja sitä et supistelee ja on kipuja???

Mulla ei ole koskaan ennemmin ollu tämmöstä inhotusta raskausaikoina mahaa kohtaan,mut nyt jotenki inhoon tota kasvavaa vatsaa,ja jo 100gramman painonnousu tuntuu kauheelta.Pelkään vaan et oon kesällä semmonen valasmammutti et hyi vitu.

Painoa on tullu vasta 4 kg,eli ei ihan kauheesti,mut silti mä inhoon sitä et on jo noin paljo tullu lisää painoa.Pelkään vaan että musta tulee kauhee läski,ja sit synnytyksen jälkeen jää kauheesti laihdutettavaa.

Mulla ei ole ihan mitään pahaa sanottavaa siitä että saadaan vauva,mie oon siitä tosi onnellinen:),mutta toi vatsa.......en tiiä mikä hemmetti nyt on,mut inhoan sitä vaan yli kaiken.Nään itteni kauheena läskikasana,ja en ymmärrä miksi mies niin ihannoi tota läsömahaa....se on kuulemma niin kiva masu...YÄK!!

PLAAH!!!tulipa tässä hiukan purettua oloa.....

Jos joku muu uskaltautuu kertomaan onko tämmösiä inhokki tunteita....

Vierailija
67/68 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, alku säikähdys jo helpotti ja saan varmasti olla tyytyväinen että minulle on tarjottu useampi ultra, kaikilla kun ei siihen ole mahdollisuutta.

Näppis84, ymmärrän tuntemuksiasia aika hyvin, koska itselläni oli joku aika sitten saman tyyppisia tuntemuksia. Raskaus tuntui ällöttävältä (vaikka vauva on toivottu), tuntui että koko vartalo on muuttumassa inhottavaksi valaskalaksi eikä ole mitään tietoa miltä näytän kuukauden päästä - tulevasta kesästä puhumattakaan! Lisäksi kun vauvan liikkeitä alkoi tuntumaan tuli niistä "alien fiilis", ja juuri ällöttävässä mielessä. Tämä varmasti johtuu siitä että odotan ensimmäistä enkä ole tottunut siihen että joku liikkuisi vatsassani sillä tavalla - kaikki on todella uutta. Siinä kun ällötystäni päivittelin niin hetkittäin tuntui että minusta tulee huono äitikin, miten voin ajatella raskauden olevan ällöttävää. Muut sanoivat että tuollaiset tuntemukset ovat aika normaaleja, mielialavaihteluita pääosin ja nyt ne ovat menneetkin jo ohi. Raskauden aikana mielialavaihteluita itselläni on ollut todella vähän, ei itkukohtauksia eikä muutakaan herkistymistä. Joten tuo hetkellinen inho kyllä tuntui aika ilkeältä, mutta onneksi tuntui olevan hetkellistä!

Vierailija
68/68 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä terkkuja, Luojan kiitos! Lapsivesipunktion tulos on terveet kromosomit.

Tampereella ekan ultra-ajan antoi neuvolatäti raskausviikolle 13, rakenneultraa-ajan raskausviikolle 21 antoi kätilöterkka, joka teki nt-ultran. Lisäksi alle 18 v. j yli 40 vuotias tamperelainen odottaja ultrataan viikoilla 28 ja 35. Kätilö sanoi, että pääsen näihin ylimääräisiin ultriin myös, vaikkakin täytän 40 vasta syyskuussa.

Kirjoitin viestin jo viime viikolla, mutta se hävis verkkoon. Toivottavasti se ei nyt pongahda jostain, ettei tuu turhaa toistoa.

Miten joillakin ei vielä näy masu kasvaa ollenkaan? Mulla on ihan selvä vauvamaha jo, Harrastan uintia ja saan uimahallissa jo tietynlaisia katseita..?:| Ja hallissa jotkut äijät on kattonut vähän liian pitkään. Ei onnneks inhoten, mutta kuitenkin.

Se ehkä pitää paikkansa, että raskaana oleva nainen on jotenkin yhteistä omaisuutta.

Ihanaa talvista viikkoa meille kaikille!

e69

rv 21