Päiväkodissa isovanhempien päivä, kuinka moni pääsee osallistumaan?
Moni isovanhempi on vielä työelämässä. Ja nykyään monet asuu kaukana lapsenslapsistaan. Mietin, että miltä tuntuu niistä lapsista, joiden isovanhemmat ei pääse tai halua osallistua. Toivottavasti meidän mummi saa työvuoronsa vaihdettua, niin pääsisi osallistumaan.
Kommentit (39)
että jos sinun lapsellasi ei ole isovanhempia tai he eivät jouda/pääse paikalle, muiltakin lapsilta pitäisi moinen hauskuus kieltää. Itsekästä porukkaa.
Jokainen lapsi sai kutsua yhden ystävän, useimmilla se ystävä oli isovanhempi tai kummi.
Olin viemässä omaa lastani juuri kun vieraita alkoi tulla.
Lapset olivat rivissä eteisessä malttamattomina odottamassa juuri sen oman ystävän saapumista. Iloisia riemunkiljahduksia kun ovesta tuli se oma vieras.
Kävi sitten hirmuisesti sääliksi erästä poikaa, kun kuulin hoitajien puhelevan, ettei "Eetulle" ole tulossa ketään vierasta... Poika istui huoneen nurkassa jalkojaan tuijotellen.
Yrittäkää edes äidit tai isät järjestää vapaata tuollaista tilasuutta varten jos lähipiiristä kukaan muu ei pääse. Varmasti kurjaa lapselle, jos sattuu olemaan ryhmän ainoa, jonka vieraaksi ei kukaan tule.
molempien isovanhemmat ovat innoissaan tulossa. Eli pojalle tulee 4 vierasta...Ei missään ole sanottu, että 1 vieras/lapsi, toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa meidän eskarin kohdalla :(
Jokainen lapsi sai kutsua yhden ystävän, useimmilla se ystävä oli isovanhempi tai kummi.
Olin viemässä omaa lastani juuri kun vieraita alkoi tulla.
Lapset olivat rivissä eteisessä malttamattomina odottamassa juuri sen oman ystävän saapumista. Iloisia riemunkiljahduksia kun ovesta tuli se oma vieras.Kävi sitten hirmuisesti sääliksi erästä poikaa, kun kuulin hoitajien puhelevan, ettei "Eetulle" ole tulossa ketään vierasta... Poika istui huoneen nurkassa jalkojaan tuijotellen.
Yrittäkää edes äidit tai isät järjestää vapaata tuollaista tilasuutta varten jos lähipiiristä kukaan muu ei pääse. Varmasti kurjaa lapselle, jos sattuu olemaan ryhmän ainoa, jonka vieraaksi ei kukaan tule.
olisi varmaan pari muutakin lasta ilman "ystävää". Työn perässä kun muuttaa, niin ei sieltä suku/ystävät muuta mukana.
hienoahan se on jos enemmän saa kutsua. Me ei uskallettu toisille isovanhemmille edes kertoa, kun olisi tullut "tappelu" siitä ketkä pääsee. Kutsutaan heidät sitten ensi vuonna (meillä 2 lasta päiväkodissa)
molempien isovanhemmat ovat innoissaan tulossa. Eli pojalle tulee 4 vierasta...Ei missään ole sanottu, että 1 vieras/lapsi, toivottavasti tämä ei pidä paikkaansa meidän eskarin kohdalla :(
Minun isäni kuoli kun olin 2v. Ihan yllättäen sairaskohtaukseen...oli 30v silloin. Kun lastentarhassa väkerettiin isänpäiväkortteja minä tein kortin isotädilleni koska isoisääkään ei ollut (kuollut jo). Mummi sai äitienpäiväkortin (kuten myös äitinikin).
Ja mites ne lapset joilla ei ole syystä tai toisesta äitiä? Varmaan tuntuu äitienpäiväkahvit pahalta.
Jollain ei taas ole isovanhempia tai he eivät pääse paikalle.
Voi voi vaan. Kaikilla ei ole kaikkea. Ei sen takia tarvitse riistää muilta iloa.
lapsille jo monta kertaa tulee, ettei heillä ole ISOVANHEMPIA, on aivan eri asia onko meillä auto, traktori, pelto, kerrostalo ym. JOS ISOVANHEMMAT LEPÄÄ HAUDASSA, joita nuorimmat EIVÄT EDES kerenneet NÄKEMÄÄN HEITÄ,TOINEN ON TAVARAA TOINEN IHMISSUHTEITA LÄHIMMÄISIIN!
joo vanhemmat voivat "leikkiä" isovanhempia, mutta EIVÄT KORVATA HEITÄ, se on vain fakta. Muistan vieläkin kuinka tärkeitä isovanhempi oli itselleni. Minulla oli vain iso-äiti. Isän äiti kuoli, kun olin 6-vuotias, hän asui kaukana, joten minulla ei kerennyt tulemaan tunnesidettä häneen. Ukkeja/vaareja en koskaan saanut nähdä, kuolivat ennen syntymääni.
Historia on toistanut itseää, joten senkin takia tiedän miltä lapsesta tuntuu.
Tiedän myös, että jossakin kouluissa ei tehdä isänpäivä kortteja samasesta syystä, joltain lapselta puutuu ISÄ. Hyväksyn tämän, kun ajattelen sitä lasta. Mitä jos se olisi MINUN LAPSI, MILTÄ MINUSTA TAI LAPSESTANI TUNTUISI?
ps. minun lapsillani on isä, äiti ja isänäiti (erittäin huono kuntoinen)
Olivat viimekin vuonna. Omat vanhempani eivät halua mennä!
pidettäisiin "ystävänpäivä", koska isovanhemman puuttuminen on lapselle niin kipeä asia. Jos sitten vaikka kummi tai toinen vanhemmista menisi. Tietysti siltikin voi olla että kukaan ei pääse kun vanhemmat ja kummit joutuvat olemaan töissä myös sinä päivänä.
Meillä oli vanhassa päiväkodissa isovanhempien päivä. Meillä ei ole vaareja (toinen elää toisessa kaupungissa, mutta ei ole koskaan tavannut lapsiamme luultavimmin joidenkin uusien ihmissuhdekuvioiden takia) ja toinen vaari on kuollut. Mummot asuvat joko kaukana ja/tai ovat huonokuntoisia.
Huonokuntoinen äitini selviytyi kuitenkin sinne isovanhempien päivään, mutta ymmärrän hyvin niitä joilla ei ole todellakaan yhtään ketään. Siltä se meistäkin monesti tuntuu kun mummot ei lapsia pysty yhtään hoitamaan.
on ihana tilanne. Kaikki neljä isovanhempaa pääsi paikalle, vaikka ovatkin työelämässä. Minun vanhemmat yrittäjiä, joten pystyvät itse järjestämään vapaata tarvitessaan ja miehen isä otti pekkaspäivän ja miehen äiti järjesti vapaapäivän ihan tuota varten. Tarpeeksi ajoissa kun ilmoitimme, niin järjestyi kyllä. Me kaikki kylläkin asumme 20 km säteellä, joten siinä mielessäkin helpompaa..
koska lapseni eivät ole olleet päiväkodissa. Luin ketjun kuitenkin ja mieleeni tuli, että onko kyseessä siis joku juhla? Jossa lapset esiintyvät tms? Miksei se voisi olla tavallinen päivä? Ne joiden isovanhempi tulee, askartelisi/leikkisi kaikkien lasten kanssa, ei vain oman lapsenlapsensa kanssa. Lapset yhdessä opettaisivat uusia juttuja mummuille ja papoille ja nämä puolestaan voisivat yhdessä muistella jotain leikkejä omasta lapsuudestaan. Kaikki paikalle tulevat mummut ja papat olisivat siis "yhteisiä" kaille lapsille!
Minulta kuoli pienenä isä. Isänpäiväkortteja tehdessä kirjoitin korttiin papalle. Tuntuihan se pahalta mutta..
Ainakin näköjään jotain hyvää on sekin minulle antanut. Meillä isovanhemmat kaukana, mutta en todellakaan jaksa välittää jos muilla ne on lähellä ja pääsevät tuollaisiin juhliin. Elämä on rankkaa.
Minä menen sitten itse vierailemaan... Että edes joku näkee esitykset ja syö lapsen leipomaa pullaa. Isovanhemmat asuu kaukana ja on työelämässä.
Saako teidän lasten päiväkodissa askarrella kyseisiä päiviä varten?
Fakta on että jollekin lapselle tulee aina pahamieli. Mutta pitääkö sen estää muiden lasten isovanhempienpäivä?
Mulla oli itsellä alaluokalla luokkakaveri,joka ei voinut allergian takia uida uimahallissa, hänellä oli välillä asiasta niin pahamieli että itku tuli, mutta muu luokka kävi kumminkin uimassa.
Mihin se raja vedetään?
..onpa tosi ikävää jos isovanhemmat on elossa ja töissä ko. päivänä... Ja lapselle tulee sitten paha mieli jos eivät pääse tulemaan...
Juu meidän muksu näköjään kerrankin onnekas tämän asian suhteen. Hänellä kun on isovanhempia kokonaista yksi vaari, joka on kohta 75-v. elossa edelleen ja osallistuu kyllä isovanhempien päivään, mutta on niin huonossa kunnossa, että mua pelottaa, pitänee mennä munkin mukaan. Meidän päikkärissä teemana ureilu ja pappa ei meinaa pystyssä pysyä ilman tukea...
...Niin ja arvatkaapa vaan montako kertaa ollaan juteltu siitä miksi lapsella ei ole yhtään mummia sen jälkeen kun kaverit on viikonloppuna olleet isovanhempien luona kylässä tai kun jonkun mummi on hakenut hoidosta... Monta kertaa olen päiväkodon pihalla kuullut lapseni selittävän kavereille, että mummi katsoo häntä pilven reunalta,,,
kotona...
En ymmärrä, misi pitäisi mennä tarhaan esittämään hyviä suhteita isovanhempiinsa? Kaikkilla lapsilla EI OLE isovanhempia! Meilläkin he ovat kuolleet tai niin huonossa fyysisessä kunnossa, ettei heistä ole rullaatoreilla tarhaan lähtiöiksi. Onneksi meidän tarhassa ei ole ollut tälläisiä päiviä.
isovanhempien päivä jo useana vuonna, joten kokemusta on. Lapsi on saanut halutessaan kutsua isovanhemman sijaan jonkun toisen vieraan, jos isovanhempi ei pääse. Vieras on mietitty kotona (lapsi ja vanhemmat) ja päiväkodissa on askarreltu kutsukortti tuolle henkilölle. Olemme pyytäneet vanhempia etukäteen varmistamaan, että kyseinen henkilö pääsee tulemaan vieraaksi, ettei lapselle tule pettymystä.
Vieraina on ollut isovanhempien lisäksi kummeja, äitiä, isejä, teini-ikäinen isosisko, naapurin täti, eno, entinen hoitaja pienten ryhmästä... lähes aina on järjestynyt joku, joka on voinut tulla (eikä lapsi ole pettynyt, vaikka vieras olisi oma vanhempi). Joitain kertoja on käynyt niin, ettei lapselle ole järjestynyt/ haluttu järjestää ketään vierasta. Ihme kyllä lapset eivät ole olleet silloinkaan kovin pahoillaan, sillä tarhakavereiden mummeista, vaareista ym riittää kyllä syliä ja sadunlukijaa näillekin lapsille, ja lapset nauttivat tästä erilaisesta päivästä joka tapauksessa. Koskaan vielä kukaan ei ole itkenyt vieraattomaksi jäämistään (ja useamman vuoden tosiaan ollaan tätä jo järjestetty ja aina ei ole ollut vierasta joka lapsella).
Meillä vierailu on rajattu aamupäivään ja vieraiden määrä yhteen/ lapsi tilan puutteen vuoksi.
T.Lastentarhanopettaja, jolla pelkästään hyviä kokemuksia (vaikka päivä on henkilökunnalle paljon tavallista rankempi)
Tulipa isoäidille "hyvä" mieli tästä kirjoituksesta.
Olen työelämässä ja n.4 tunnin ajomatkan päässä lapsenlapsistani.
Ei todellakaan ole kyse arvomaailmasta.
Olette aika ymmärtämättömiä ihmisiä.
En todellakaan usko että lapsenlapseni saavat mitään vakavia ongelmia siitä että en pääse isovanhemien tapaamiseen.