Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodintätinä ärsyttää..

Vierailija
12.02.2009 |

- tutti isolla lapsella (yli 1v ei enää tarvitse tuttia pitkin päivää)

- vaipat isolla lapsella (on ällöttävää jos 3v-> lapsi on täysvaipoissa)

- liian pienet ja rikkinäiset vaatteet,erityisesti ulkovaatteet(Valitettavasti tätä on juurikin niiden perheiden lapsilla joiden vanhemmat itse pukeutuvat hyvin ja lapsi on ympäri vuorokauden päiväkodissa,koska vanhemmat töissä.Lomilla käydään ja kalliilla harrastuksilla kehutaan)

Erinäisiä tapauksia

- "Meidän lapsi (2v) ei syö kuin pilttiä" (Sitten vanhemmat tuovat purkkiruokaa vähän joka makua päiväkotiin)

- Tuodaan päiväkotiin lapsi jota vielä imetetään päivisin

- "Mistä sellaisia talvihaalareita/kuravaatteita/sisätossuja/talvikenkiä voi ostaa?"

- "Mitä tarkoittaa vanhempainilta?"

- Tuodaan lapsi yövaipassa päiväkotiin

Ja ylläolevat perheet ovat olleet ihan alkuperäissuomalaisia, parempaa tuloluokkaa olevaa porukkaa.

Hohhoijjaa..Mistä hyvää vanhemmuutta voisi ostaa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tekee tarpeensa pottaan kun on siihen tarpeeksi kypsä. Ei sitä kannata stressata. Toki lapselle neuvotaan potalla käyminen jne., mutta jos lapsi ei tunnista hätäänsä niin sitten ei tunnista. Ei siihen voi opettaa. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa. On aivan normaalia, että on vaipat vielä 3 vuotiaana. Ennen 4 vuotissynttäreitä ei tarvitse vielä ollenkaan huolestua.

t: 15

Vierailija
2/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 -jos teidän muksut on yökuivia, niin miksi he pissaa aamulla vaippaan? Miksi et vie heitä vessaan, ei käsitä?

Muutenkin lasten potalla käynti kannattaa aloittaa heti kun lapsi oppii istumaan. Sitten ei tarvitse katsella kolmivuotiaina vaippoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii tekemään tarpeensa potalle kun on siihen tarpeeksi kypsä, ts. tunnistaa hädän! Mä en ymmärrä miksi se ei mee ihmisten jakeluun

t: 15

Vierailija
4/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatinvalintakysymys. Jos noin ärsyttää, vaihda alaa. Tai, tuskin muualta saat noin hyvää suojatyöpaikkaa.

Olenkin ihmetellyt, miksi lapseni eivät tee mitään "ihmeellistä" hoidossa, mutta tosiaan, aika taitaakin mennä juoruilemiseen ja taivasteluun.

t.entinen lastenhoitaja, joka kyllästyi jatkuvaan perheiden "vikojen" etsimiseen

"Kun vain meidän mielipiteemme ovat ok"

Vierailija
5/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin siis sitä, että ihan vauvasta asti kumpikaan ei ole unessa pissannut, eikä siis aina ole ollut yöllä sellaisia havahtumisjaksoja, että olisi pissannut. Eli vaipat olivat enimmakseen aamulla kuivia jo kauan ennen pottailuikää. (yleensä silloin oli pissa, jos oli ollut myös yöitkua tms hässäkkää yöllä) Toinen oppi kuivaksi suht helposti ja normaalisti 2 v 4 kk iässä, toisen kanssa tein todella töitä, ennen kuin oppi kuivaksi 2 v 11 kk iässä. Mutta yövaipat molemmilta pystyi jättämään pois ennen päivävaipan poisjättämistä. He eivät siis todellakaan mitenkään oppineet yökuiviksi aikaisin, vaan olivat sitä luonnostaan. Päiväkuivuuden kanssa oli silti "normaalit treenit".

(en muista aiempaa numeroani)

Vierailija
6/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi voi oppia tunnistamaan hädän ja häntä voi auttaa siinä, ainakin näin olen ymmärtänyt. Tähän sopisikin käytännön vinkit konkareilta siitä, että kuinka he ovat lapsiaan auttaneet oppimaan?

Vierailija
7/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten nämä

* liian pienet ja rikkinäiset vaatteet,erityisesti ulkovaatteet(Valitettavasti tätä on juurikin niiden perheiden lapsilla joiden vanhemmat itse pukeutuvat hyvin ja lapsi on ympäri vuorokauden päiväkodissa,koska vanhemmat töissä.Lomilla käydään ja kalliilla harrastuksilla kehutaan)

* Tuodaan päiväkotiin lapsi jota vielä imetetään päivisin

* Tuodaan lapsi yövaipassa päiväkotiin

Vierailija
8/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä napotettiin potalla jo puoli vuotiaana eka kerran, eihän sinne välltämättä mitään tullu mut harjoitus teki ajan kanssa mestarin :) Otettiin säännöllistäkin säännöllisempään elämänrytmimme poitsun pottailu mukaan. Ekana aamulla, ulos lähtiessä, ruuan jälkeen ennen päivä unia jne. Eipä aikaakaan kun pikku hiljaa pissa alkoi ilmestyä pottaan. Ja voi sitä riemua kun onnistuttiin. Ei meilläkään huippu aikaseen kuivia oltu (2v.4kk), mut monet vaipat säästettiin pottaharjoittelulla. Välillä harjoittelu vaatii vanhemmilta pitkää pinnaa, mut se kyllä kannattaa.

Ja kyllähän 3-vuotias lapsi jo ymmärtää...vielä ei huolestuta, mut "hälytyskellojen" pitäisi hiljakseen alkaa kilkkattaa. Ei kai kovin yleistä oo, että 3-vuotiaalla on vaipat (erityislapset ymmärrän). Ite en sitä ymmärrä, jos sanotaan että ei se suostu potalle. Vaikeapa lasta on kuivaksi hoidossakaan opettaa, kyl se kotoa pitää lähteä.

Vierailija
9/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joku menneen ajan maatuska joka uupumatta hoitaa, hellii, laulaa, askartelee ja vahtii ja joka ei koskaan mistään ärsyynny (varsinkaan vanhemmille).

Ja jos pikkasen nyt jokin ihmetyttää niin vanhemmat jo huutavat eroamaan työstään ja vaihtamaan alaa.

Jos näin mistään muusta alasta ja ammatiikunnasta puhuttaisiin niin porukka naureskelisi parhaimmalle vitsille, mutta päiväkodin kohdalla mielikuva on kuin jostain vaaleanpunaisesta ruususen unesta.

Vierailija
10/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua oppia ja joo, ei ollut eka lapsi eli pottajutut tiesin kyllä. Mutta eka lapsi joka oli näin kauan vaipoissa. Lopetti sen touhun sitten joskus vähän päälle 3.5 vuotiaana, ihan tosta noin vaan totesi itte, että ei enää vaippaa. Mitään opetusta ei tarvinnut vaan alkoi käydä suoraan pöntöllä. Eli ei vaan halunnut luopua vaipoista jostain käsittämättömästä syystä enkä väkisin painostanut.

Ja mitä väliä, nyt on reipas ekaluokkalainen ja tolla asialla ei tosiaan oo näin jälkikäteen mitään väliä. Ei soinut meillä hälytyskellot, eikä ollut tarvettakaan :)

Vierailija
11/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä haittaa on imetetystä lapsesta? Itse en aio lopettaa imetystä kun lapsi aloittaa hoidon. Ajattelin imettää aina aamulla ja sitten hoitopäivän jälkeen. Mielestäni tämä on hyvä tapa antaa läheisyyttä lapselle enkä halua järkyttää hänen maailmaansa kerralla liikaa (tissittelyn lopetus+hoitoon meno).

Ja lapsi on 11 kk.

Vierailija
12/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ajatellut että joku menisi kesken päivän imettämään! Ymmärrettävää täysimetetyllä, mutta ainakin meillä on imetyskerrat olleet 3 krt/vrk 10kk -->

t. 28

Vierailija
13/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa oli kerran äiti, joka kulki omalla ruokatunnilla yli kilometrin matkan päivällä imettämään lasta ja pika pikaa takaisin töihin, oli loppujen lopuksi itse ihan näänyksissä kun jäi oma ruokailu väliin.

Kyllä tarhaikäiselle riittää aamu- ja iltaimetys.

Kertokaa mitä haittaa on imetetystä lapsesta? Itse en aio lopettaa imetystä kun lapsi aloittaa hoidon. Ajattelin imettää aina aamulla ja sitten hoitopäivän jälkeen. Mielestäni tämä on hyvä tapa antaa läheisyyttä lapselle enkä halua järkyttää hänen maailmaansa kerralla liikaa (tissittelyn lopetus+hoitoon meno).

Ja lapsi on 11 kk.

Vierailija
14/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin todeta, että siellä nimenomaan vanhempien selän takana päiviteltiin ja kauhisteltiin juuri lasten liian pieniä vaatteita ja vaippa, tutti- sekä ruoka-asioita. mutta päin naamaa oltiin sitten että hyvää päivää vaan..

olin vähän päälle parikymppinen kun olin hoitajana päiväkodissa, ja ryhmämme lähes viiskymppinen lto antoi minulle jatkuvasti hyvää palautetta siitä, kuinka USKALSIN sanoa ja sanoinkin vanhemmille asioita suoraan. minä olin yleensä se, joka muistutti vanhempia kuravaatteista ja muista säänmukaisista varustuksista. niin ja otinpa silloin puheeksi kahden perheen kanssa myös erittäin arkaluontoisia asioita, jotka johtivat sitten siihen, että lastensuojelu tuli mukaan kuvioihin.no, nykyään olenkin sosiaaliohjaajana lastenkodissa. ihmettelen vieläkin sitä, miksi päiväkodissa kaikkia asioita hyssytellään (ok, ei varmasti KAIKISSA päiväkodeissa) mutta esim. lastensuojeluilmoituksia päiväkodeista tulee yllättävän vähän, kun odotellaan että koulu sitten hoitaa..

Vierailija
15/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä ole ollut esimerkkiä näistä asioista. Olisiko päiväkodin hlökunnalla mahdollisuus antaa ohjeita ja vinkkejä vanhemmille? Esim. tuodessa tai hakiessa sanoa, millaisia vaatteita kantsis hankkia, ja vaippa-asioista ainakin sanoa suoraan esim. että aamulla pitää vaihtaa vaippa, jos se on märkä. Minä ainakin sain pienä ehdotuksia ja kehotuksia, esim. ettei mielellään liukuestesukkahousuja ulkoiluun, ei mielellään housuvaippoja, neuvoivat jo ennen talvea, millaiset käsineet on hyvät pakkasille ym. Mielellään otin kaikki asiantuntijan neuvot vastaa. Mikään kaikista pöhköin vanhempi en tosiaan esikoisen kohdallakaan ollut, mutta kun vaatteissakin on niin miljoona vaihtoehtoa nykyään, niin asiantuntijan suositus on todella tärkeä. Ja tutin ja vaippojen käytöstä kannattaa myös reippaasti sanoa, että nyt on aika lopettaa.

Vierailija
16/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsella on hyvä olla ehjät ulkoiluvaatteet. Tai vaippa on hyvä vaihtaa aamulla ennen hoitoon tuloa.

Vierailija
17/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa jossa lapseni käyvät ei ole ikinä ollut vanheimpainiltoja.

Eskarissa vasta on ollut ja tietenkin koulussa.

Mitä vanhempi menettää, jos hän ei mene vanheimpainiltaan ? Käsitelläänkö siellä asioita mitä ei muuten vanhemmille ilmoiteta ?

Vierailija
18/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en olekaan lastenhoitaja/lto.

Vierailija
19/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kerrottaisiin päiväkodin käytänteistä ja ohjattaisiin arjen juttuihin reippaasti. Toisin kuitenkin kävi. Liekö syy juuri tässä kun henkilökunan aika menee tällaisia taivastellessa. No tulihan tämäkin hiukan valoitettua. Olkaa iloisia, että saatte olla näille reppanoille ja toivottomien vanhempien lapsille esimerkkeinä ja syleinä:) Teiltä näyttää löytyvän tätä sydämellisyyttä ja lämpöä joka varmasti välittyy lapsille:) Heh heh ja lumps Onneksi pääsevät yövaipoissa olevat lapset teidän lämpimään hoitoonne ainakin päiväksi. Muutenhan pissassa lojuisivat päiväkaupalla.

Vierailija
20/30 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä ihmiset ylipäätään pysyvät hengissä tässä maailmassa. Luuli, ettei noin tumpelo pärjäisi mitenkään, missään asiassa.