Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela voi tehdä mitä vaan

Vierailija
12.02.2009 |

näin sanoo kelassa 30 v. työskennellyt äitini ja nyt olen saanut sen tuta

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin? Päätöksistähän voi valittaa jos kokee saaneensa väärän päätöksen.

Vierailija
2/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein Kelalle kirjallisen pyynnön opintotukeni lopettamisesta kun sellaista pyydettiin. Jätin paperin Kelan toimistoon kuten pyydettiin.

Myöhemmin sain Kelalta laskun, jossa minulta perittiin takaisin 259,01 euroa, koska opintotukea oltiin pyynnöstäni huomlimatta maksettu liikaa. Huomasin virheen itse ja soitin Kelaan.

Kelassa ilmoitettiin, että kirjallista pyyntöäni opintotuen lopettamiseksi ei löydy Kelasta, joten minun on maksettava summa. Jos lappu olisi löytynyt, olisivat voineet ottaa samman sisään tulevista opintotukikuukausista (olen tauolla opinnoistani).

Maksan siis Kelan virheestä 259 euroa. Se on ihan mukava summa kuukaudelle ihmiselle, joka elää kotihoidontuella.

Laitoin valituksen, jonka jälkeen kotiini tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että valitukseni ei ole muuttanut päätöstä ja annettiin uusi osoite, johon tehdä uusi valitus. Tein sen ja lopulta tuli päätös, että joudun maksajaksi Kelan virheestä. Eivät ota tukikuukautta sisään, vaikka se olisi mahdollista.

Vähän tässä jäi pieni ihminen silmiään pyörittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, että jos olit alunperin halunnut lopettaa opintotuen niin eikö budjettisi ollut sen mukaan suunniteltu? Miksi tuhlasin rahat vaikka tiesti ettet niitä ansaitse?

Itse tein Kelalle kirjallisen pyynnön opintotukeni lopettamisesta kun sellaista pyydettiin. Jätin paperin Kelan toimistoon kuten pyydettiin.

Myöhemmin sain Kelalta laskun, jossa minulta perittiin takaisin 259,01 euroa, koska opintotukea oltiin pyynnöstäni huomlimatta maksettu liikaa. Huomasin virheen itse ja soitin Kelaan.

Kelassa ilmoitettiin, että kirjallista pyyntöäni opintotuen lopettamiseksi ei löydy Kelasta, joten minun on maksettava summa. Jos lappu olisi löytynyt, olisivat voineet ottaa samman sisään tulevista opintotukikuukausista (olen tauolla opinnoistani).

Maksan siis Kelan virheestä 259 euroa. Se on ihan mukava summa kuukaudelle ihmiselle, joka elää kotihoidontuella.

Laitoin valituksen, jonka jälkeen kotiini tuli kirje, jossa ilmoitettiin, että valitukseni ei ole muuttanut päätöstä ja annettiin uusi osoite, johon tehdä uusi valitus. Tein sen ja lopulta tuli päätös, että joudun maksajaksi Kelan virheestä. Eivät ota tukikuukautta sisään, vaikka se olisi mahdollista.

Vierailija
4/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein ilmoituksen konttoriin, ettei eksy postissa tms.

Vierailija
5/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttyihän sinun älytä, että tuki oli väärin perustein maksettu ja siis peritään takaisin.

Vierailija
6/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein ilmoituksen konttoriin, ettei eksy postissa tms.

Sähän sait ton verran liikaa rahaa ja nyt kun Kela peri sitä takaisin, mariset että JOUDUT maksamaan virheestä.

Vierailija
7/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niissä päätöksissä se mahdollisuus aina mainittu, mutta en tiedä ketään, joka olisi saanut valituksensa läpi, oli kyse sitten mistä tahansa.

Minut oli joskus kelassa katsottu avoliitossa asuvaksi (vaikka asuin yksin enkä edes seurustellut silloin!) ja siitä vain soitin ja sanoin, että pankaas korjaten tuo asia pikimmiten. Sen korjasivat.

Vierailija
8/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi sinä tuhlasit ne rahat vaikka uskoit peruuttaneesi opintotuen kokonaan?

Siitä et voi syyttää kuin itseäsi.

Vierailija
9/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri synnyttämässä tuen tultua tililleni ja sen jälkeen olimme matkalla 3 viikkoa. Rahat olivat menneet. En ollut edes tsekannut pankkitiliäni kuukauteen pariin ennen kuin huomasin virheen.

Kelasta sanottiin, että tällaisessa tilanteessa tuki voidaan ottaa sisään ja jättää maksamatta myöhemmin. Valituksen tehtyäni asia kuitenkin muuttui niin, että jouduin summan maksamaan.

Tietenkään en ole niin tyhmä, etten ymmärtäisi opintotuen olleen ylimääräistä rahaa minulle. Silt en ymmärrä, miksi minun pitää se maksaa takaisin, kun olen edennyt sääntöjen mukaan ja he ovat virheensä tehneet. Jos aluksi ollaan nolosti paohillaan ja sanotaan, että sisään ottaminen onnistuu, on mielestäni kummallista, että tarina muuttuukin täysin käsittelyn edetessä.

Minulla on rikas mies, joten sain rahan maksettua. Siitä ei ole kyse, vaan periaatteesta.

Vierailija
10/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuen maksun aikaan synnyttämässä ja sen jälkeen matkalla 3 viikkoa. Huomasin ylimääräisen tukikuukauden vasta kuukauden kahden kuluttua maksusta.

Minä sain maksettua tuen, minulla on rikas mies. Siitä ei ole kyse. En vain ymmärrä tätä käytäntöä periaatteen tasolla. Jos siis on olemassa käytäntö, jonka mukaan tuki voitaisiin ottaa sisään tulevista kuukausista, miksi sitä käytäntöä ei nyt käytetty kun Kela oli itse tehnyt virheen ja valitinkin päätöksestä vielä.

Vierailija
11/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri synnyttämässä tuen tultua tililleni ja sen jälkeen olimme matkalla 3 viikkoa. Rahat olivat menneet. En ollut edes tsekannut pankkitiliäni kuukauteen pariin ennen kuin huomasin virheen.

Kelasta sanottiin, että tällaisessa tilanteessa tuki voidaan ottaa sisään ja jättää maksamatta myöhemmin. Valituksen tehtyäni asia kuitenkin muuttui niin, että jouduin summan maksamaan.

Tietenkään en ole niin tyhmä, etten ymmärtäisi opintotuen olleen ylimääräistä rahaa minulle. Silt en ymmärrä, miksi minun pitää se maksaa takaisin, kun olen edennyt sääntöjen mukaan ja he ovat virheensä tehneet. Jos aluksi ollaan nolosti paohillaan ja sanotaan, että sisään ottaminen onnistuu, on mielestäni kummallista, että tarina muuttuukin täysin käsittelyn edetessä.

Minulla on rikas mies, joten sain rahan maksettua. Siitä ei ole kyse, vaan periaatteesta.

lainasivat sulle rahaa. Jos sun tilille tulisi vahingossa vaikka miljoona euroa ja tietäisit ettei ne sulle kuulu, niin etkö mukamas palauttaisi ?

Vierailija
12/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tilille rahaa vaikkei pitänytkään? Ja jos ei ihan täysin elä kädestä suuhun, voi kyllä jäädä - varsinkin tuossa tilanteessa - huomaamatta, mistä väärästä paikasta rahaa on tullut ja kuinka paljon.

Olin tosi onnellinen, kun pääsin Kelasta eroon opiskelujen ja lasten vauvavaiheen jälkeen - jos kohta rahallisesta tuesta olinkin kiitollinen. Nyt sitten maksellaan veroja siitä hyvästä : )

Vierailija
13/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi rahaa halunnut, en sitä pyytänyt vaan pyysin nimenomaan kirjallisesti, että lakkauttavat opintotuen väliaikaisesti.

Minulla tilanne oli iha eri kuin monella muulla opiskelevalla äidillä. Paperilla olen kuitenkin samaa sakkia heidän kanssaan. Ihmetteen, ettei vähävaraisella voitu ottaa käytäntöön itse tehdyn virheen takia menettelyä, joka olisi ollut pienituloisen rahatilanteelle parempi ja kun kerran tällainen menettely on olemassa ja käytössäkin.

Sitä ihmettelin, mutta ilmeisesti ihan turhaan, koska todellisuudessa Kela oli vain ystävllinen kun piffasi minulle rahaa. Kiitos kun selvensit asian minulle!

Vierailija
14/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma, että keskeytin koulun ja siitä on paperit menneet kelalle, kuitenkin on opintoraha tullut tililleni. Kun hain yleistä asumis tukea tälle kuulle he eivät muka vieläkään tienneet asiasta.

No olen joutunut kuitenkin käyttämään opintorahojani nyt koska yleistä asumis tukea ei ole kuulunut. Kuitenkin ovat maksaneet minulle sen rahan vaikka ei olisi pitänyt...

Vierailija
15/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkii toimii kunhan vain selvittää asioita itsekin, eli ottaa selvää mitä etuuksia on oikeutettu saamaan ja pitää huolen että esim. opintotuen tulorajat eivät ylity.

Itse olen tehnyt valituksen äitiyspäivärahasta ja se meni läpi, vaikka Kelan ei olisi periaatteessa tarvinnut sitä hyväksyä. Sain siis paremmat päivärahat kuin aikaisemmassa päätöksessä oli myönnetty.

Lisäksi olen tehnyt valituksen opintotuen takaisinperinnästä ja sekin on mennyt läpi enkä joutunut maksamaan mitään.

Onhan niissä päätöksissä se mahdollisuus aina mainittu, mutta en tiedä ketään, joka olisi saanut valituksensa läpi, oli kyse sitten mistä tahansa.

Minut oli joskus kelassa katsottu avoliitossa asuvaksi (vaikka asuin yksin enkä edes seurustellut silloin!) ja siitä vain soitin ja sanoin, että pankaas korjaten tuo asia pikimmiten. Sen korjasivat.

Vierailija
16/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariin ja puhuu kuitenkin itsestään vähävaraisena?!

Itse tiedän oman tilini saldon aika tarkkaan aina, jopa siellä synnärillä ja taatusti huomaisin jos tilille tulisi useampi satanen ylimääräistä.

Kela tilille rahaa vaikkei pitänytkään? Ja jos ei ihan täysin elä kädestä suuhun, voi kyllä jäädä - varsinkin tuossa tilanteessa - huomaamatta, mistä väärästä paikasta rahaa on tullut ja kuinka paljon.

Olin tosi onnellinen, kun pääsin Kelasta eroon opiskelujen ja lasten vauvavaiheen jälkeen - jos kohta rahallisesta tuesta olinkin kiitollinen. Nyt sitten maksellaan veroja siitä hyvästä : )

Vierailija
17/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Kun viet jotakin papereita kelaan pyydä aina vastaanottajalta kuittaus, itsellesi johonkin paperiin jossa on lueteltu mitä papereita olet toimittanut kelaan* Mä teen nykyään niin koska kaikki mun lääkärikuitit on puh, kadonneet ilmaan vaikka hen.kohtaisesti vein ne itse kelaan.

*Mua ei enää kuseta kela*

Vierailija
18/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela siis voi tehdä mitä päätöksiä tahansa; olen ollut masennuksen takia eläkkeellä jo 5 v. ja psykiatrini kirjoitti seuraavaan hakemukseen "mahdotonta löytää mitään kuntoustusmuotoa" ja kela lätkäsi 9 kk:n lisäeläkkeen - siis potilaalle, joka vuodesta -91 ollut sairas, vuodesta 2004 kuntoutustuella ja nyt kela päätti, että 9 kk:ssa olen työkykyinen? Sairastan siis vaikea-asteista toistuvaa masennusta jo vuosia ja nyt kela siis päätti, että vuoden loppuun mennessä olen työkykyinen. Äitini mukaan ihan kelan käytäntöä: eläke laitetaan kerrasta poikki ja sillä siisti, vaikka asiakas makaisi sairaalan letkuissa neliraajahalvaantuneena. Kyllä ne kelassa tietää...

Vierailija
19/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko sikoja vai kelassa töissä, vai mummu unohti näyttää hameenalusensa?

Vierailija
20/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äitiyspäivärhaa ja siihen lasketaan miehen palkka. Paikkakunnalla jossa asuttiin hyväksyttiin miehen palkka todistus ja sain mukaan äitiyspäivärahalisää.

Muutettiin ja uudella paikkakunnalla ilmoittivat että palkkatodistus olisi pitänyt olla erinlainen, koska mies oli välillä ylitöissä ja sai enemmän palkkaa. No ei se kyllä monena iltana ollut ylitöissä.

Ei ollut meidän syy, että toisella paikkakunnalla oli hyväksytty palkkatodistus.

Jouduin silti maksamaan reilusti takaisin kelalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän