Kurkunpääntulehdus vauvana, toistuuko herkästi?
Meillä on nyt 6kk tyttö, jota jouduimme käyttämään yöllä lääkärissä haukkuvan yskän ja vaikean hengityksen takia. saatiin siellä sitten kortisonia ja hengiteltiin adrenaliinia. ohjeeksi satiin mennä vielä tänä iltana hengittelemään terveyskeskukseen, ettei yöllä sitten tarvitse lähteä..
Nyt sitten haluaisin kysyä, saako tästä toistuvan riesan, kun näin pienenä tuli. kokemuksia?
Kommentit (9)
useammin pojilla jää pitempiaikaiseksi vaivaksi kuin tytöillä. Meidän poika sai niitä 1-6v ikäisenä useamman kerran vuodessa niin pahoina että piti käyttää yöllä spriralla, sitten loppuivat. Tytöllä on ollut 1 pahempi ja muutama lievä tulehdus, mutta kertaakaan ei ole tarvinnut viedä päivystykseen, ikkunan ääressä istuminen on riittänyt hänelle.
Sen verran nielu laajenee, että hengenahdistus yleensä helpottaa viimeistään kouluiässä, mutta ääni voi kadota aika ajoin vielä aikuisenakin.
Kysytäänpä vielä tästä ketjusta, jossa varmaan monella kokemuksia, että miten olette selvinneet tämmöisen taipumuksen kanssa lapsen päiväkotihoidosta ja töissä käynnistä. Riittääkö se 3-4 päivää yleensä taudista toipumiseen?
Ekan kerran sai 1-vuotiaana ja tähän päivään mennessä kurkunpääntulehdus ollut varmaan n. 10-13 kertaa. Yleensä flunssan yhteydessä tulee jossain vaiheessa laryngiittikin.
vielä, että minkä ikäisinä teidän lapsilla on ekan kerran tullut kurkunpään tulehdus? voiko se olla perinnöllistä? itselläni ja osalla sisaruksistanikin on ollut lapsena sama vaiva.
ap
mutta toiset virukset aiheuttavat sen ärhäkämmin eli ei tarvitse pelätä että joka flunssan yhteydessä tulisi.
Kun hänelle tulee flunssa, muuttuu hengitys vaikeaksi. Riippuu aina viruksesta, kuinka rajuna oireilee.
Ilmeisesti on taipumusta uusia, mutta toisaalta itse haaveilen tässä, että tämäntalviset flunssat olisi vaan tavallista ärhäkämpiä moista aiheuttamaan kuten eräs lääkäri totesi. Meillä kun sekä minä että mies ollaan tänä talvena jouduttu itse ekaa kertaa eläissämme kortisonia syömään kurkunpääntulehdukseen, joten kamalia viruksia on ollut liikenteessä. Meillä vauvan kanssa jouduttiin kans pariin kertaan sairaalaan.
Meidän 4v alkaa kyllä toipua siinä mielessä, että nykyisin tulee vain tuo yskä, ei niinkään hengenahdistusta enää.