Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela voi tehdä mitä vaan

Vierailija
12.02.2009 |

näin sanoo kelassa 30 v. työskennellyt äitini ja nyt olen saanut sen tuta

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perustui siihen että kela oli maksanut minulle työmarkkinatukea, vaikka en ollut hakenut tammikuun yhteishaussa jäljelle jääneisiin jämäpaikkoihin.

Olin silloin alle 25-vuotias ja työkkäri edellytti yhteishaussa opiskelupaikan hakemista jotta saisin työmarkkinatukea.

Kysyin tätä asiaa työkkärissä (pitääkö mun hakea tammikuun yhteishaussa jämäpaikkoihin ja vastaus oli "en tiedä" .

Tämän kirjoitin sitten valituskirjelmään, että olivat sanoneet työkkäristä en tiedä.

Valitus meni läpi ensimmäisellä kerralla enkä joutunut maksamaan mitään takaisin. Työkkärin virkailijan virhe siis.

Vierailija
22/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä sossun rahoja en koskaan joutunut maksamaan takaisin.

Nykyään työkkärillä ja kelalla on yhteinen tietojärjestelmä, joten tänä päivänä tuo ei enää onnistuisi.

Saada siis toimeentulotukea opintorahapäätöstä odotellessa ja saada sitten opintotuki könttäsummana takautuvasti 3kk ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen tehnyt "sääntöjen" mukaan. Mulla on epäsäälliset tulot ja suurpiirteinen kuukausitulo laskettiin edellisen vuoden tuloista. Kuvitellaan että se on vaikka 1500€. Asumistukipäätöksessä luki että jos tulot menevät 300€ yli tuon rajan niin pitää ilmottaa. Sain lomarahat ja palkkaa tuli 2100€. Ilmotin asiasta kelalle ennen ku olin edes palkan saanut tilille niin eikös ne siellä todennneet että mulle on maksettu liikaa asumistuke yli 300€ vuoden aikana, vaikka yhtenäkään muuna kuuna ei tulot ylittäneet tuota rajaa vaan olivat 1400-1600€ koko vuoden.

En tähän päivään mennessä ole ymmärtäny että miksi mun piti maksaa tuo reilu 300€ takasi. Tein niin ku sanottii, mutta silti se oli väärin.

Vierailija
24/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mene sinne jos ei ole pakko..

mies oli viime vuonna armeijassa ja kyllä se oli semmosta runklaamista niitten lippujen ja lappujen ja päätösten ja peruutusten ja takaisinmaksujen ja valitusten kans että ei kiitos en halua sieltä rahaa jos ei oo ihan pakko

meillekki sanottiin että jos mies on armeijassa niin vaunut, kaukalot, sängyt jne pakolliset saa ostaa kelan piikkiin. kaikki kerto kuin ne on saanu kaikkia ekstraa vielä lisäks kaiken maailman turhukkeet niin meille eivät korvanneet kuin juuri ja juuri vaunujen hinnan yhteensä. vaikka olivat sen "sallitun rajan"´hintaset. olivat miehelle antaneet armeijasta osviittaa hinnoista mitä on aiempina vuosina korvattu.

niin kävipä meille sitte niin että vanhemmilta lainattiin 1000 e vähä päälle ja ostettiin uudet sängyt sun muut niin n 500e saatiin niitä korvauksia. aluksi sanovat että ei saada mitään, valituksen jälkeen tuo 500. mutta eipä jaksanu sitte enään taistella sen asian kans ku vonkuivat samalla vielä asumistukia takas ku vauva synty ja tehtiin perheen koko muutos...ja sotilasavustuspäätöksissäki oli jotaki vikaa....

kyllä ne sitte selevitettiin mutta häviölle jäätiin niissä kalusteissa ja olikohan asumistuessa.

Vierailija
25/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sellaiseen etuuteen, mikä riippuu tuloista, tarvitaan myös ylitöistä todistus.

Kyse ei ole paikkakunnasta kiinni (nämä on ihan lakisääteisiä juttuja), vaan ehkä et ole ylitöistä heille tukea hakiessasi maininnut. Jos et itse ymmärrä mainita kaikkia perheen tuloja on aivan turha itkeä takaisinperintää.

Toisekseen on ihan sama minkä todistuksen Kela on teiltä hyväksynyt.

Heillä on oikeus tarkastaa tuloja (ja toki sitä tekevätkin) ja periä takaisin liikaa maksettuja. Jokaisen OMA VELVOLLISUUS on seurata, että tulot eivät ylity ja jos ylittyvät, ilmoittaa siitä Kelaan.

ps. Tulot saavat vaihdella 10% päätöksessä mainituista joten ihan pienistä summista teilläkään ei lienee ollut...?

Sain äitiyspäivärhaa ja siihen lasketaan miehen palkka. Paikkakunnalla jossa asuttiin hyväksyttiin miehen palkka todistus ja sain mukaan äitiyspäivärahalisää.

Muutettiin ja uudella paikkakunnalla ilmoittivat että palkkatodistus olisi pitänyt olla erinlainen, koska mies oli välillä ylitöissä ja sai enemmän palkkaa. No ei se kyllä monena iltana ollut ylitöissä.

Ei ollut meidän syy, että toisella paikkakunnalla oli hyväksytty palkkatodistus.

Jouduin silti maksamaan reilusti takaisin kelalle.

Vierailija
26/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täisi tehdä lakien mukaan ja niihin ei pitäisi vaikuttaa se, miltä joku tuntuu. Kaikkeen on aina syynsä, myös siihen, jos ihminen ei ole "huomannut" tarkistaa tiliotettaan pariin kuukauteen. Kelalle selvitin tämän asian, sen syyn, joka oli todellinen. Mistään aurinkolomasta ei ollut kyse. Täällä en ala asiaa enempää avamaan, koska asia on henkilökohtainen. Sanotaan, että olin poissa kotoa 3 viikkoa synnytyksen jälkeen, en ulkomailla.

Joka tapauksessa minulla oli perusteltu syy siihen, etten ollut asiaa huomannut ja kelan virkailija alkuun sanoikin, ettei tietenkään sellaisessa tilanteessa pidä pankkitilinsä saldoa ykkösjuttuna.

Sinulle, joka sanoit, että olet synnyttämässäkin tiennyt pankkitilisi saldon, hienoa! Et kuitenkaan tiedä mikä tilanteeni oli silloin, joten ihan turha jeesustella oman kokemuksen perusteella.

Niin ja kiitos sinulle vinkistä, joka pyysit jatkossa ottamaan kuittauksen kopioon aina jättäessä kelalle papereita. Sen todella teen jatkossa!

Vierailija
27/27 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoutustukihakemukselle siis. esim. 4.4 palautin 2.4 ja OIKEA olisi ollut 1.4.

Kela ei ottanut vastuuta vaikka myönsikin, että virkailja on "saattanut" mennä sekaisin erään toisen hakemukseni jättöpäivän kanssa joka oli tuo 4.4...

Olen kohta vuoden ollut TÄYSIN tuloton tuon mokan takia. Asiani on sos. lautakunnan päätettävissä ja päätöstä ei ole vielä kuulunut. Olen sairas ja väsynyt ja näköjään myös lainsuojaton.. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän