Varoitus Elixia kuntokeskuksesta.
Liityin jäseneksi tammikuussa 2008 vuoden sopimuksella, joka päättyi joulukuun lopussa 2008. Marraskuun puolivälissä maksoin joulukuun jäsenmaksun 69€ suoraveloituksella ja lopetin suoraveloitussupimuksen. Joulukuussa yllätyin kun sain karhukirjeen tammikuun maksusta ja uhkauksen laskun siirtämisestä perintätoimiston perittäväksi, jos en sitä maksaisi.
Tammikuussa soitin Elixiaan ja ihmettelin miksi laskuja karhutaan (siis alkuperäistä laskua ei tullut ollenkaan, vaan suoraan "karhu" ja sakkomaksu, kun ei oltu eräpäivään mennessä maksettu). Siellä virkailija sanoi että lukaiseppa se sopimus uudelleen ja huomaa, että se täytyy kirjallisesti tulla perumaan. No lukaisin sopimuksen ja niinhän siellä sanotaan. Olin kyllä pettynyt, kun olen kaikki maksuni säännöllisesti maksanut, niin suoraan tulee karhulasku eikä esim. kyselyä, että miksi olen lopettanut suoraveloituksen.
Luin kyllä netistä vastaavia tapauksia kyseisestä liikuntakeskuksesta ja ajattelin ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, mutta sitten vain maksoin laskun ja ajattelin, että pääsen vähemmällä.
Noin viikko laskunmaksun jälkeen tuli kirje perintätoimistolta (päivätty kaksi päivää sen jälkeen kun olin laskuni nettipankissa maksanut). Otin kirjeet ja laskut mukaan ja menin kirjallisesti perumaan Elixian sopimuksen. Virkailija tarkasti laskut ja sanoi, että perintätoimiston kirjeen voi repiä ja että sopimus on peruttu.
Tänään sain jälleen kirjeen perintätoimistolta. Sen mukaan minulla on 0,72€ korkoja maksamatta Elixialle ja perintäkulut 30€. Nyt en kyllä tätä maksa ennen kun olen kuluttaja-asiamieen kanssa keskustellut. Olen siis maksanut juuri ne summat mitä laskuissa on ollut ja virkailija vielä tarkasti, että kaikki on kunnossa.
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Kommentit (51)
Joten saa sitä hyvän kuntokeskuksen ilman pakkositouttamistakin.
että sitoutuminen helpottaa talouden suunnittelua, jolloin investointeja ym. on helpompi tehdä, ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, kun sali pystyy satsaamaan viihtyvyyteen, laitteisiin ja muuhun tarjontaan paremmin. Se haluaminen on siis välillistä.
Toisaalta moni ei osaa tai voi säästää etukäteen vuosikortin tai kausikortin hintaa, vaan ihan oikeasti lähtee mieluummin suoraveloitussopimusviidakkoon.
9
Ja sitten kehtaavat vielä väittää, että suurin osa ihmisistä HALUAA tällaista jäsenyyssysteemiä!
Siis sopimukset ovat kestoltaan vähintään vuoden mutta eivät ne automaattisesti katkea tuon vuoden jälkeen. Vähän kuin lehtitilaus, ihan itsehän se pitää päättää jos ei enää halua kestotilaustaaan jatkaa. Olen erään kuntoklubin jäsen ja tiedän kyllä mihin olen nimeni pannut. Kyllä ne ehdot kannattaa lukea kunnolla läpi.
Mieheni kuoltua katkaisin tietenkin hänen sopimuksensa. Puoli v jatkuivat suoraveloitukset, jotka sain takaisin vasta kolmen reklamaation ja appiukkoni raivokkaan puhelun jälkeen.
Itse olin niin paskana muutenkin etten olisi todellakaan jaksanut moista soppaa :-/
Ei kunnista.
Soitapa ap kunnan kuluttajaneuvojalle. Kuulet häneltä tästä asiasta vielä vähän enemmän :-)
Kuluttajansuojan näkökulmasta kyseinen irtisanomisaikaa koskeva ehto (että sopimus on irtisanottavissa vain jonkun tietyn kuukauden aikana) voi olla yllättävä ja ankara sopimusehto, josta tulee mainita kuluttajalle erikseen sopimusta tehtäessä. Muuten ehtoa ei saa soveltaa. Liikkeenharjoittajalla on aika laaja tiedonantovelvollisuus näistä sopimusehdoitaan, joten hän ei voi vain viitata antamaansa kirjalliseen pumaskaan, mihin on piilotettu milloin mitäkin detaljeja. Sopimuksen syntymistä ja sopimuksen irtisanomista koskevat ehdot ovat näitä olennaisimpia sopimusehtoja, joita erityisesti tiedonantovelvollisuus koskee.
Soitapa ap kunnan kuluttajaneuvojalle. Kuulet häneltä tästä asiasta vielä vähän enemmän :-)
eikä hoida tällaisia yksittäisten kuluttajien juttuja! Oikea taho on kuluttajaneuvoja. Löytyy nykyään maistraatista... www.maistraatti.fi.
Toinen juttu on se, että ne SOPIMUSEHDOT KANNATTAA LUKEA!! Et voi omin päin ajatella, että lopetanpa suoraveloituksen, enkä ole enää jäsen. Elixia ei saa mistään tietää, että olet perunut suoraveloituksen ja jäsenyyden peruminen tapahtuu sopimusehtojen mukaisesti kirjallisena. Et voi omin päin päättää asiaa...
Kuluttajaneuvoja tulee sanomaan sinulle, että Elixia ei ole tehnyt väärin ja myös perintätoimisto on toiminut oikein. Kannattaa miettiä, mitä allekirjoittaa. Elixiassa selitetään sopimusehdot perusteellisesti. Näin ainakin omalla kohdallani ja kaikkien tuntemieni Elixian jäsenten kohdalla.
Nimim. muuton vuoksi Elixian entinen jäsen
Nyt Koronaviruksen aikaan Elixian salit on kiinni, mutta silti lähettävät laskuja normaalisti. Törkeää!
Sopimuksen irtisanominen mahdollista vain nettisivujen kautta tehtävällä lomakkeella. Riittääköhän näytöksi oikeudessa? Sopimus rikkomus on se että SALI ON KIINNI: se oikeuttaa irtisanomiseen välittömästi.
Koijarifirma ELIXIA.
Vuosia on kulunut. Nyt on sovellukset, apit ja nettiosoitteet jotka muuttuvat koko ajan niinkuin puhelinnumerotkin. Heinäkuussa ei vastata asiakaspalvelupuhelimeen ollenkaan ja jo kesäkuussa tiskillä saattaa olla ihminen joka antaa väärää tietoa. Lisäksi paraskaan asiakaspalvelija ei pysty hoitamaan asiaa enää loppuun. Vaikeaa oli irtisanoutuminen 15 vuoden jäsenyyden jälkeen!
No huonoa on verotuksessakin. Puhelimeen eivät sielläkään enää vastaa ammattitaitoiset, vaan sieltäkin tuli väärää varmistusta ja joudun 1. eläkevuoden jälkeen maksamaan mätkyjä 950e! Itse pitää netissä kaikki laskea, puhelimitse ei saa enää neuvontaa.
niin ei kannat liittyä. ongelmaahan ei ole, kun käyt säännöllisesti liikkumassa ja haluat siis jäsenyyden jatkuvan.
itse käyn vuodesta toiseen joka viikko jumpassa. tosin kymppikortilla koska en aina ehdi kuin kerran viikossa.