Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus Elixia kuntokeskuksesta.

Vierailija
11.02.2009 |

Liityin jäseneksi tammikuussa 2008 vuoden sopimuksella, joka päättyi joulukuun lopussa 2008. Marraskuun puolivälissä maksoin joulukuun jäsenmaksun 69€ suoraveloituksella ja lopetin suoraveloitussupimuksen. Joulukuussa yllätyin kun sain karhukirjeen tammikuun maksusta ja uhkauksen laskun siirtämisestä perintätoimiston perittäväksi, jos en sitä maksaisi.

Tammikuussa soitin Elixiaan ja ihmettelin miksi laskuja karhutaan (siis alkuperäistä laskua ei tullut ollenkaan, vaan suoraan "karhu" ja sakkomaksu, kun ei oltu eräpäivään mennessä maksettu). Siellä virkailija sanoi että lukaiseppa se sopimus uudelleen ja huomaa, että se täytyy kirjallisesti tulla perumaan. No lukaisin sopimuksen ja niinhän siellä sanotaan. Olin kyllä pettynyt, kun olen kaikki maksuni säännöllisesti maksanut, niin suoraan tulee karhulasku eikä esim. kyselyä, että miksi olen lopettanut suoraveloituksen.

Luin kyllä netistä vastaavia tapauksia kyseisestä liikuntakeskuksesta ja ajattelin ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, mutta sitten vain maksoin laskun ja ajattelin, että pääsen vähemmällä.

Noin viikko laskunmaksun jälkeen tuli kirje perintätoimistolta (päivätty kaksi päivää sen jälkeen kun olin laskuni nettipankissa maksanut). Otin kirjeet ja laskut mukaan ja menin kirjallisesti perumaan Elixian sopimuksen. Virkailija tarkasti laskut ja sanoi, että perintätoimiston kirjeen voi repiä ja että sopimus on peruttu.

Tänään sain jälleen kirjeen perintätoimistolta. Sen mukaan minulla on 0,72€ korkoja maksamatta Elixialle ja perintäkulut 30€. Nyt en kyllä tätä maksa ennen kun olen kuluttaja-asiamieen kanssa keskustellut. Olen siis maksanut juuri ne summat mitä laskuissa on ollut ja virkailija vielä tarkasti, että kaikki on kunnossa.

Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Kun lasku maksaa myöhässä, niin myöhästyneeltä ajalta pitää maksaa Suomen korkolain mukaan viivästyskorkoa koko myöhästymisajalta, maksupäivään asti

B) Älkää laittako nimeänne paperiin ellette ymmärrä, mitä paperissa lukee.

C) Kuten kuluttajavirasto on usein sanonut, niin pitää ymmärtää, että tehdessään 12 kuukauden sopimuksen myös sitoutuu 12 kuukaudeksi.

D) Miettikääpä mikä rumba siitä syntyisi kun jokainen asiakas kerran vuodessa käy tekemässä paperit uudestaan. On helpompaa myös asiakkaalle, että sopimus jatkuu toistaiseksi kunnes se irtisanotaan.

E) Eikö ole itsestään selvää, että kirjallinen sopimus pitää kirjallisesti irtisanoa?

Vierailija
22/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) en tiedä että viivästyneeltä ajalta pitää maksaa korkoa, koska siitä ei missään kohdassa laskussa ole mainintaa. On ainoastaan huomautuskulut 5€, ja ne maksoin, vaikka en ollut saanut kotiini edes alkuperäistäkään laskua, joka käsittääkseni pitäisi tulla ennen muistutusta. Olin siis irtisanonut suoraveloitussopimuksen marraskuussa ja Elixiaan on siitä lähtenyt silloin ilmoitus. Kerrotko kuinka paljon se Suomen korkolain mukainen viivästyskorko on? ja jos karhulaskussa on eräpäivä HETI, niin mistä alkaen se korko täytyy maksaa?

B)Laitoin nimeni paperiin, koska luulin ymmärtäneeni sopimuksen tekijää.

C) Ymmärsin, että tein 12 kuukauden sopimuksen ja maksoinkin sitä 12 kuukautta

D)Ajattelin, että irtisanoudun, kun perun suoraveloitussopimuksen.

E) No, periaatteessa on. Ja kun luin sopimuksen takapuolelta kaikki pikkutekstitkin, tulinkin siihen tulokseen, että maksan nuo pari ylimääräistä kuukautta ja olen hiljaa pettynyt. MUTTA pointtini olikin että kun olin irtisanonut sopimuksen kirjallisesti ja virkailija oli tarkastanut, että laskut on kunnossa ja maksettu tuli tuo perintätoimiston kirje ilman mitään laskua Elixialta. Voidaanko tosiaankin vain olettaa, että itse laskisin huomautuslaskun loppusummaan korot päälle?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä asia mennyt perintään asti vaan suostuivat perumaan jatkosopimuksen.

Noista kannattais tehdä isompaakin juttua johonkin Lööppi-Lehteen, että ihmiset osais varoa.

Vierailija
24/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveitä summia että saa itteään rääkätä siellä.

Lisäksi niistä on tosi vaikeeta päästä eroon.

Vierailija
25/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule ap kertomaan sitten kun asia selviää miten kävi noiden 72 sentin korkojen kanssa. Kuulostaa törkeältä. Tällaiset kokemukset ovat yksi syy miksi en ole liittynyt jäseneksi mihinkään kuntokeskukseen vaan suosin niitä, joissa saa vanhoja kunnon 10 kerran kortteja edelleen!

Vierailija
26/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä ei tosiaan päässyt eroon vaikka muutin toiselle paikkakunnalle, koska myös tällä uudella paikkakunnalla on Elixia - olisi pitänyt edelleen kyetä käymään. Sopimus oli jäädytettynä raskauden ja synnytyksen vuoksi, mikä luonnollisesti jatkoi sopimusta yli alkuperäisen päättymisajan jäädytettyjen kuukausien verran. Sain sopimuksen onneksi myytyä eteenpäin, mutta pirullisia nuo sopparit ovat. En kyllä enää mielelläni liity jäseneksi, vaikka muuten palvelu ja tunnit ovat hyviä. Keskusten pitäisi olla mielestäni joustavampia.

Vierailija
27/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksavat sulle palkkionki jos julkasevat jutun! ja just tollanen varmaan kiinnostaa niitä.

oikeesti tälle asialle pitäs tehdä jotain! toi kuntokeskusten toiminta on ihan urpoo, mikään muu plaveluntuottaja ei saa toimia tolleen (tai ei oo pokkaa toimia)!! ihan oikein noille keskuksille että saavat huonoa mainosta, jospa alkais pikkuhiljaa muutosta tulla toimintatapoihin.

Vierailija
28/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta sopparia tehtäessä ehdot tehdään selväksi, ainakin minulle.

t. elixian tyytyväinen jäsen

Vierailija
29/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että ensimmäisen kerran elämässäni on tullut mieleen ottaa yhteyttä "lööppilehtiin", että muut osaisivat varoa ja lukea sopimuspaperin myös takapuolelta ennen kun allekirjoittavat.

Kun sopimuksen tekemisestä on yli vuosi aikaa, niin en tarkkaan muista mitä sopimusta tarjonnut nuori nainen siitä kertoi, mutta käsitykseni oli, että vuoden jälkeen se loppuu, jos ei halua jatkaa. Kyllä varmaan muistaisin, jos minulle olisi sanottu että jos et kirjallisesti tule perumaan, niin lähetämme laskut perintätoimistolle ilman varoituksia.

Jotenkin tuntuu tosi alentavalta, että 0,27€:n lasku laitetaan perintään ilman, että edes tiedän sellaisen olemassaolosta. Tämä on siis ensimmäinen yritys, joka on laittanut laskujani perintään. Täytyy kyllä myöntää, että huolimattomuuteni vuoksi "karhuja" on joskus muilta yrityksiltä tullut, mutta näin tylyyn käytökseen asiakasta kohtaan en ole koskaan törmännyt.

ap

Vierailija
30/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käytössä sellainen vuosijäsenyyssysteemi, että harjoittelusopimus pitää irtisanoa irtisanomisajalla, sillä se jatkuu muuten toistaiseksi voimassa olevana vuoden kerrallaan. Tämä lukee myös niissä sopimuspapereissa, jotka ap on aikoinaan allekirjoittanut ja saanut ehdoista myös kopion itselleen. Tällaiset systeemit ovat yleistyneet sen vuoksi, että sitouttaminen helpottaa yrityksen talouden suunnittelua - ja eittämättä myös tuo ylimääräistä rahaa, kun ihmiset eivät muista irtisanoutua ajoissa. Irtisanomistapa, -aika ja muut detaljit kerrotaan sopimuspaperissa.

Ongelmallista tässä on se, että yrityksen olisi pitänyt laskuttaa asiakasta eikä lähetellä karhuja suoraan eikä ainakaan laskuttaa perintäkuluja. Kannattaa olla ensin yhteydessä vielä yritykseen, koska on suullisesti sovittu, että perintätoimiston kirjeestä ei tarvitse välittää. Yrityksen velvoillisuutena on tällaisessa tapauksessa selvittää asia perintätoimiston kanssa, kun olette kerran jo asian sopineet.

Olkaa tarkkoina sopimusehtojen kanssa! Itse harjoittelen nykyään sopimuksella, jossa olen etukäteen maksanut vuoden harjoittelut, ja uutta ei automaattisesti laskuteta, vaan kortti vain lakkaa olemasta voimassa. Ennen olin ap:n mainitsemalla sopimustyypillä toisella salilla, ja kaikki sujui silloinkin hyvin, irtisanouduin irtisanomisajan puitteissa.

Vierailija
31/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella tarkkaan sopimuksen ehdoista.

Kun vuoden jälkeen halusin lopettaa,onnistui sekin helposti.

Eli hyvä paikka ainakin on Leppävaarassa :)

Vierailija
32/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukuun aikana, kun sopimus alkoi tammikuussa. Muina kuukausina irtisanomista muka ei voinut tehdä. Eli en voinut irtisanoa heti sopimuksen tehtyäni, jotta olisi irtisanoutunut vuoden vaihteessa.

Laskivat kai sen varaan, että unohdan irtisanoa joulukuussa.

t. 2

Vierailija
33/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoin sopimuksen sopimusehtojen mukaisesti ja siinä se. Mutta Satsista en meinannut päästä eroon millään, vaikka useaan kertaan yritin irtisanoa sopimusta. Lopulta laitoin jollein ihan pomolle sähköpostilla, että on se nyt juma kun ei muka sopimuksen purku onnistu, vaikka silloinkin ihan sopimuksesta olin lukenut ehdot. Sinne ei siis ikinä, Elixiaa harkitsen muksujen teon jälkeen uudelleen. Mutta siinä oon sama mieltä, että noilla kuntokeskuksilla on kyllä niin hämärää meininkiä, että niihin pitäisi puuttua. Vuodeksi tehty sopimus pitäisi automaattisesti katketa jos ei sitä jatka, muutenhan se on vain sopimus joka on voimassa toistaiseksi...

Vierailija
34/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttu. Sopimus tehdään yleensä toistaiseksi voimassa olevaksi ja vähintään vuodeksi eli se jatkuu tavalliseen tapaan ellet erikseen mene irtisanoutumaan sitä. Ja irtisanoutumista et pysty tekemään kuin aikaisintaan vuoden päästä aloituksesta.

Ihan hanurista noi systeemit.

Vierailija
35/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle euron laskusta perintätoimistosta kirje. Siellä se äimänkäkenä luki kirjettään ja en tiedä miten asia ratkesi.

Vierailija
36/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vielä löytyy saleja joilla ei tarvitse ottaa kuivana kakkoseen. Käyn vain niillä, näillä vedätys ketjusaleilla käyn vain ilmaisilla "tutustumiskäynneillä"

Vierailija
37/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kehtaavat vielä väittää, että suurin osa ihmisistä HALUAA tällaista jäsenyyssysteemiä!

Onneksi vielä löytyy saleja joilla ei tarvitse ottaa kuivana kakkoseen. Käyn vain niillä, näillä vedätys ketjusaleilla käyn vain ilmaisilla "tutustumiskäynneillä"

Vierailija
38/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyvänsä nykyisin ketjusalilla, jossa vuosisopimus katkeaa automaattisesti, kun vuoden maksaa kerralla. Reilu peli mielestäni. Sinnekin saa toki suoraveloitussopimuksen, mutta sillä harjoittelu tulee kalliimmaksi ja irtisanomisessa on vastaavat ehdot kuin kilpailijoilla.

Vierailija
39/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vaan tyytyä haukkumaan.

Asian tietty olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin mutta eka virheen teki ap kun ei irtisanonut sopimusta niinkuin se piti tehdä.

Vierailija
40/51 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitoutuminen helpottaa talouden suunnittelua, jolloin investointeja ym. on helpompi tehdä, ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, kun sali pystyy satsaamaan viihtyvyyteen, laitteisiin ja muuhun tarjontaan paremmin. Se haluaminen on siis välillistä.

Toisaalta moni ei osaa tai voi säästää etukäteen vuosikortin tai kausikortin hintaa, vaan ihan oikeasti lähtee mieluummin suoraveloitussopimusviidakkoon.

9

Ja sitten kehtaavat vielä väittää, että suurin osa ihmisistä HALUAA tällaista jäsenyyssysteemiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi