Lasten hammaspesusta puheen ollen, minkä ikäisen annat pestä itse hampaat?
Tai minkä ikäisen olettaisit osaavan jo pestä hampaansa?
T. 7-vuotiaan äiti, joka kävi kuuntelemassa hammaslääkärin mielipiteen, jonka mielestä yleisesti tehdään se virhe että liian nuoren annetaan huolehtia hampaista itse..
Kommentit (21)
Ei joka päivä, mutta silloin tällöin teki kunnon pesun. Suositteli sitä muillekin, että teininkin hamput kannattaa aikuisen silloin tällöin pestä.
Sähköhammasharjalla pesee (minusta helpompaa kuin tavallisella).
Iltaharjausta ei saa koskaan tehdä itse.
Lapset nyt 7, 5 ja 3 ja aikuinen pesee, aina. Ei reikiä. Eihän lapset pitkään aikaan oikeasti osaa pestä hampaitaan joka puolelta.
Joku toinen osaa pestä hampaat hyvin itse 5-vuotiaana, toinen ei vielä 12-vuotiaanakaan. Lisäksi hampaiden rakenne vaikuttaa myös tulokseen esim. ahtaat hampaanvälit (kuitenkin sen verran tilavat että niihin menee ruokaa yms) on vaikeampi puhdistaa kuin isommat.
Tutkimuksen ? Eikö hänellä ole mitään omaa käsitystä asiasta ?
Tutkimuksia tehdään jos jonkinlaisia.
ja äiti sitten tarkistaa eli pesee tai toisin päin.....
Hammashoitaja katsoi kun 5 v tyttöni pesi ja sanoi että osaa jo oikein hyvin pestä...rippuu tapauksesta mutta sanoi että voi aamu esun suorittaa ihan hyvin itse tyttö siis.
Pesen vielä 7-vuotiaamme hampaat. Hammashoitaja sanoi että sitten kun osaa kaunokirjoitusta niin käden koordinaatio on riittävä omatoimiseen hampaidenpesuun. Ehkä sitten tokaluokalla katsotaan...
Hammaslääkäri piti mittarina sitä että kun kaunokirjoituksen osaa, on valmis harjaamaan hampaat huolellisesti.
Meidän tyttö oli pessyt ennen hammaslääkäriä itse hampaat ja totesikin että "onpas hyvin pesty, jatkossakin voi pestä huoletta aamulla ja illalla sitten aikuinen"
Meilläkin on sähköhammasharja lapsella ja uskon että myös sillä on vaikutusta.
Tiedän yhden 3-vuotiaan joka pesee täysin itse hampaansa, musta todella edesvastuutonta aikuisilta..
Toki on yksilölistäkin, kuten jokainen asia, mutta ei kyllä ihan 5-vuotias takuulla osaa KUNNOLLA ja OIKEIN pestä hampaitaan. Totta kai lapsen pitää antaa harjoitella hampaiden pesua ihan pienestä pitäen, mutta aikuisen tehtävä kyllä on pesu "viimeistellä". Vähintään tuonne 7-8-vuotiaaksi.
Joku toinen osaa pestä hampaat hyvin itse 5-vuotiaana, toinen ei vielä 12-vuotiaanakaan. Lisäksi hampaiden rakenne vaikuttaa myös tulokseen esim. ahtaat hampaanvälit (kuitenkin sen verran tilavat että niihin menee ruokaa yms) on vaikeampi puhdistaa kuin isommat.
Aika hyvin osaa sähköhammasharjalla surisutella pitkin suuta. Varmaan ei aina muista jokaista kulmaa, mutta aika hyvältä näyttää noin sivullisesta ainakin. Iltapesu on jaettu kahtia: lapsi pesee itse ensin aikansa ja sitten minä tai mies käy kaikki pinnat sillä sähköharjalla läpi vielä kerran.
Aamuisin kiireessä pesee isä tai äiti, mutta iltaisin saa halutessaan ensin pestä itse ja äiti tai isä sitten "tarkastaa", pesutuloksen (käytännössä siis pesee kunnolla.) Kouluunmennessä aamupesut varmaankin siirtyvät itse pestäviksi, todennäköisesti iltaisin pesee aikuinen sen jälkeenkin vielä pari vuotta.
14-vuotias pesee itse ;-)
iltaisin pesee aikuinen ja aamuisin lapsi itse. Ekaluokkalaisesta kyse ja tuo "kaunokirjoitussääntö" on meillekin tuttu.
Meillä muutama ystäväperhe, joissa lapset ovat pesseet omat hampaansa jo 4-vuotiaasta lähtien. Ja se on niiiin hienoa, kun lapset ovat niiiin omatoimisia! Ja kun yökyläilyjen yhteydessä olen nähnyt näiden lasten hampaiden pesutyylin, niin huh, huh. Ihme kyllä, ei ole vielä reikiä.
siinä vaiheessa lapsen voi antaa itse pestä hampaansa (siis ilman, että vanhempi tarkkoo hänen jälkeensä vielä harjausjäljen), kun lapsi osaa kaunokirjoittaa sujuvasti. Siinä vaiheessa kuulemma käden hienomotoriikka on kunnossa, joten harjauksenkin voi jättää lapselle itselleen.
siinä vaiheessa lapsen voi antaa itse pestä hampaansa (siis ilman, että vanhempi tarkkoo hänen jälkeensä vielä harjausjäljen), kun lapsi osaa kaunokirjoittaa sujuvasti. Siinä vaiheessa kuulemma käden hienomotoriikka on kunnossa, joten harjauksenkin voi jättää lapselle itselleen.
me vanhemmat aamuisin.
Ei hammashoitajalla ei ainakaan ollut mitään käytäntöämme vastaan
hammashoitaja sanoi, että aamulla voi pestä itse ja pitää antaa harjoitella, mutta illalla aikuinen pesee. Tai tietenkin toisinkin päin, aamulla aikuinen ja illalla lapsi itse.. Tarkistan ja harjaan takaa kyllä silloinkin, kun lapsi pesee itse.
Minulle yllättävää, että 10v asti pitäisi aikuisen pestä. Ehkä, mutta kuinka moni 10v enää antaa äidin pestä, eikö tunnu tosi lapselliselta jo sen ikäisestä. En tiedä, kun ei ole sen ikäisistä kokemusta, mutta luulisin. Mitä itseäni muistelen, niin olisi tuntunut naurettavalta, jos äiti olisi pessyt hampaani vielä 10-vuotiaana.
Oliko se eilen kun täällä oli ketju, jossa jotkut olivat sitä mieltä, että ekaluokkalaisen pitää itse osata huolehtia aamu- ja välipalansa ja kouluun lähtönsä. Toki pesee sitten hampaansakin itse.