Mieheni jäi työttömäksi :( Lapset 3,5v ja 5,5v. Irtisanonko päivähoitopaikat?
Vai kannattaako ne pitää ja isi vaan hakee aiempaa aikaisemmin ja entistä useammin on vapaapäiviä?
Pienempi on edelleen silloin tällöin jäänyt itkien hoitoon ja koskaan ei kysyttäessä kerro tahtovansa sinne. Silti iloisesti kertoo mitä siellä on tehty ja hoitajien mukaan viihtyy siellä hyvin kunhan aina aamukankeus ensin kaikkoaa. Isompi viihtyy vielä paremmin vaikka joskus onkin ikävöinyt kotiaikoja.
Menin töihin ja lapset hoitoon kun kuopus oli 1v10kk ikäinen.... Siitä saakka ovat tuolla hoidossa olleet (päiväkodissa).
Miehellä on toiveissa tietysti uusi työ mutta hänen alallaan vähennyksiä näytetään tehtävän nyt tiheään joten varmaan ei kovin helposti tärppää (it/kännykkäala).
Kommentit (34)
koska jos miehesi saakin ens viikolla työtä minne laitatte lapset.
minä sain viime viikolla potkut, olen yh. lapset käyvät päiväkodissa sillä minun on hoidettava jo sovitut asiat ja työkkärissä ei voi lapsia pitää mukana.
en aio irtisanoa päiväkotia koska kahdelle lapselle ei pikaseen saada hoitopaikkoja.
miehesi voi hoitopäivinä etsiä aktiivisesti töitä
sitten vaan useemmin vapaata ja lyhyempiä päiviä. Ja toivottavasti miehellä on nopsaan uusi työpaikka. Työkkäri saattaa joka tapauksessa työntää nopeastikin jollekin kurssille.
Voihan olla että isä saakin kohta työpaikan ja tuolloin koko rumba on aloitettava alusta. Ehkä vielä uudessa paikassa.
Aloittakaa aamut vähän myöhemmin (ehkä tuo aamukankeus silloin on vähäisempää) ja lopettakaa päivät vähän aiemmin. Siihen vielä 1-2 vapaapäivää viikossa, niin hyvä tulee. Kyllä tuon ikäiset jo tarvitsevat muiden lasten seuraa.
T: lto
ps. itse pitäisin paikat ja äitiyslomalle jäädessäni myös pidän osa-aikaisen paikan 4-vuotiaallemme
ei ole oikeestaan mitään syytä miksei lapset voisi olla kotihoidossa miehesi kanssa, se voisi olla ihan hauskaakin isälle. luulen kuitenkin kun lapset on tuon verran isoja ja miehesi varmaan yrittää saada töihin ja kun hoitoon jääminen kerran nuoremmalle on vielä vaikeaa, niin itse pitäisi lapset puolipäiväisinä.
näin säilyisi tarhapaikka, miehesi ehtisi etsiä töitä ja silti olla lasten kanssa.. ja se, kun hän saa töitä niin jos pienempi on päässyt kotiutumaan niin tarhaan lähtö uudestaan vaan vaikenee.
Jos mies vaikka joutuu yllättäen työkkärin kurssille niin olette liemessä. Isompi menee eskariin ilmeisesti syksyllä niin on hyvä säilyttää joku kontakti hoitoon ja kavereihin. Meidän lapset on saman ikäiset ja näin mä tekisin.
Me saatiin viime syksynä pitkään jonotetut paikat ja jouduttiin saman tien molemmat yt-neuvotteluihin...
Emme halua mullistaa lasten arkea, joten pidämme paikat edelleen. Paljon vapaata ja lyhyet päivät.
Tuonikäiset kaipaavat jo kaveriseuraa...
sitten vaan useemmin vapaata ja lyhyempiä päiviä. Ja toivottavasti miehellä on nopsaan uusi työpaikka. Työkkäri saattaa joka tapauksessa työntää nopeastikin jollekin kurssille.
Täällä Espoossa hoitopaikat on ainakin olleet aika kortilla ja lapset on tottuneet tuohon hoitopaikkaan joten toki olisi ikävää jos irtisanottaisiin paikat ja sitten mies jo saisikin uuden työn. Oli ihan vakituinen ja nyt irtisanottiin hänet ja satoja muita kun kyseinen firma lopetetaan. Mutta eiköhän se siitä. Onneksi on työttömyyskorvaus jne ja minulla edelleen työni!
ap
vaikka parina päivänä viikossa, isompi varmaan tykkää kavereista ja haluaa olla vaikka joka päivä hoidossa.
jäisi lasten kanssa kotiin,tosin se tykkääkin puuhailla niiden kanssa--samaten koko pihan mukulat saa leikittäjän :)
Ei kannata irtisanoa hoitopaikat.Muistan hyvin kun menin äitiysloman jälkeen ilmoittautua ansiosidonnaiselle, että ensin pitää olla lapsella hoitopaikka ennen kun voi ilmoittautua työttömäksi.
Ilmoitin heti, että lapsellani on hoitopaikka valmiina.
Lapset saa leikkiä samanikästen kanssa ja ruoka ja päiväunet tulee otettua säänöllisesti.
meidän päiväkodissa ei ainakaan tunneta muita hoitomuotoja kuin kokopäivähoito ja puolipäivähoito. Puolipäiväryhmäpaikat on erillisessä ryhmässä ja ei niitä saa muutettua kokopäiväpaikoiksi.
Ja tuo edellyttää periaatteessa sitä että jos esim. osoitetaan työ tai kurssi, lastenhoidon on oltava järjestyksessä. Kyllähän kaupungilla/ kunnalla toki on velvollisuus jostain ne hoitopaikat osoittaa työllistymistapauksessa, mutta ne paikat voivat sitten olla ihan missä tahansa, siinä ei paljon lasten etua ja jatkuvuutta ajatella.
Olen itse ja mieheni myös samalla alalla kuin miehesi, eikä se työtilanne nyt ihan mahdoton kuitenkaan ole. Tilapäistä työtä varmasti löytyy ainakin, kun ei nirsoile. Kannattaa ottaa yhteyttä it-alan vuokratyöfirmoihin, määräaikaisia vuokrapestejä on ihan hyvin tarjolla tälläkin hetkellä. Tiedän siitä, että itse meille tällaista henkilökuntaa olen jatkuvasti rekrytoimassa.
Yleensä nykyään kaikki eri päiväversiot on railakkaasti sekaisin ja niitä päiviä voi itse kukin muutella helposti.
mutta muuttaisin hoitoaikaa niin että ovat esim.2-3pv/vko hoidossa.
Meillä tällä hetkellä lapsella niin että on kirjattu 8 säännöllistä vapaapäivää/ kk. Eli kokopäivähoito (vaikkei käytännössä olekaan kuin harvoin "koko päivää"), ja nuo säännölliset poissaolot. Ja lyhyemmät päivät sitten yleensä, meillä n.6-7h. Tarvittaessa (meillä kuopus joutuu välillä lääkäriin/osastolle) voi ilman ongelmia olla sen 8-9 tuntiakin, kunhan etukäteen ilmoitamme.
Näin isä pääsee tarvittaessa esim työkkäriin tai haastatteluihin, mutta viikkoon jää paljon enemmän kotiaikaa lapsille myös. Plus että tarhamaksut pienenevät.
Ja sekin tuli mieleen, että alkaako isommalla lapsellanne eskari ensi syksystä? Senkään takia ehkä paikkaa kannattaisi antaa pois, tutut tarhakaverit eskarissakin sitten.
Eli vapaapäivistä saa pääsääntöisesti suhteessa alennuksen esim. 12 hoitopäivää kuussa tiputtaa maksimimaksun 133 euroon kuussa. Tekisin siis näin ilman muuta. Yleensä edellytetään maksualennukselle säännönmukaisuutta siis vähintään 3 kkn jaksoa, mutta työttömyys lienee peruste..
Silloin miehesi ehtii myös hakea uutta työpaikkaa.
Mä voisin irtisanoakin...
Juttuhan on niin, että hoito täytyy järjestyä lain mukaan 2 viikon sisällä, jos huoltaja äkillisesti työllistyy. Tietty se mahdollisuus, ettei pääse toivomaansa hoitopaikkaan, vaan paikka voi olla mikä tahansa - varsinkin kesken lukuvuotta.
En vaan voi uskoa, että lapsen maailma mullistuisi, jos jää kotihoitoon! Varsinkin siis, jos kyseessä alle 3v...Olin lto:n hommissa about 20 v; kokemuksesta sanon, että varsinkin pienelle lapselle tuollainen n. 10 krt/kk on hankala, koska siinä tulee pitempiä pausseja hoitopäivissä.Kamala itku joka hoitoonviemisellä, eikä rutiinia pääse hoitoonmenosta tulemaan. Mieluummin pitäisin puolipäivähoidossa 4 h/päivä, jos haluaa viedä. Saahan niitä vapaapäiviä silti pitää!
kannattaa aina miettiä, mikä vaihtoehto on omassa perheessä toimivin...itse en välttämättä jaksaisi raahata lapsia aamusta tarhaan, jos kerran itse olisin kotona... Mutta kukin elää omaa elämäänsä ja oikeus paikaanhan on: )
Mies sanoo että ihan sama. Miten lapset ja minä toivotaan. Että onhan hänellä nyt aikaa... mutta jos lapset viihtyy päiväkodissa niin miksei sitten vaikka anneta käydäkin siellä edelleen.
ap