Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni jäi työttömäksi :( Lapset 3,5v ja 5,5v. Irtisanonko päivähoitopaikat?

Vierailija
10.02.2009 |

Vai kannattaako ne pitää ja isi vaan hakee aiempaa aikaisemmin ja entistä useammin on vapaapäiviä?

Pienempi on edelleen silloin tällöin jäänyt itkien hoitoon ja koskaan ei kysyttäessä kerro tahtovansa sinne. Silti iloisesti kertoo mitä siellä on tehty ja hoitajien mukaan viihtyy siellä hyvin kunhan aina aamukankeus ensin kaikkoaa. Isompi viihtyy vielä paremmin vaikka joskus onkin ikävöinyt kotiaikoja.

Menin töihin ja lapset hoitoon kun kuopus oli 1v10kk ikäinen.... Siitä saakka ovat tuolla hoidossa olleet (päiväkodissa).

Miehellä on toiveissa tietysti uusi työ mutta hänen alallaan vähennyksiä näytetään tehtävän nyt tiheään joten varmaan ei kovin helposti tärppää (it/kännykkäala).

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskisin hoitopäivät tai päivittäisen hoitoajan minimiin, jolloin lapsille jää reilusti aikaa olla kotona isän kanssa, ja samalla maksut vähenee. Kuitenkin työnhaku onnistuu isältä. Hänen pitää kuitenkin tarvittaessa päästä haastatteluihin, ja jos aktiivisesti hakee töitä, niin voi olla, että pitää vähän väliä ravata testeissä tms.

Ei voi tosissaan hakea töitä ilman, että lapsilla on hoitopaikka, ellet sitten itse voi tarvittaessa pitää vapaata, että miehesi pääsee haastatteluun, tai ellei ole isovanhempia tms. käytettävissä.

Vierailija
22/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa lukea nyt kaikkia vastauksia, mutta tässä mun mielipide:

Itse jään kolmen viikon päästä työttömäksi, lapset ovat melkein saman ikäiset kuin teillä ja päiväkodissa. En missään nimessä irtisano paikkoja, hulluahan se olisi. Mihin laitamme lapset jos saan sitten kuitenkin töitä?

Meillä lapset saadaan 15 pvä/kk hoitoon jatkossa ja lupauksella, että normaali kokopäiväisyys jatkuu heti jos saan töitä. Tämä lupaus kannattaa kysyä, koska muuten ei kannata vaihtaa vähemmille hoitopäiville (mihin lapset jos saa töitä?). Lapset tuskin tulevat olemaan hoidossa tuota 15 päivääkään eivätkä ainakaan koko päiviä, muta kyllä he tykkäävät siellä hoidossakin olla, kaipaavat kaveriseuraa, ja tarviihan munkin tosiaan hoitaa työkkäri/työnhakujuttuja.

Eli isi pitää lapset välillä kotona kokonaisia päiviä, välillä vie puoleksi päiväksi jne. mutta pidätte totta kai paikat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei todellakaan uusia paikkoja kahdessa viikossa saa.

Ja lapsista nuorinkin on jo 3,5 eikä mikään pikkuinen.

Valtaosa lapsista on muuten nykyään erilaisilla lyhyillä päivillä ja järjestelyillä. Ei ole mikään ongelma.

Ja kaikkia lapsia ei tarvitse _raahata_... Osa osaa käyttäytyä, vaikkeivät omasi osaisikaan.

Vierailija
24/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aluksi selvittää minkälaiset vaihtoehdot ylipäätään ovat mahdollisia.

Meidän pk:ssa onnistuu helposti kokopäivähoidon vaihto osapäiväiseksi tai vastaavasti kokoaikahoidon vaihto esim. 10 päiväksi/kk ja toisinpäin. Kaikkialla ei kuitenkaan olla yhtä joustavia.

Vierailija
25/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen työttömäksi jäänyt. ei mulla ole edes varaa maksaa paikkoja mut kyllä hoidossakin on pidetty itsestään selvänä että lapsi jää kotiin jos toinen vanhemmista on kotona. vauva kun synty niin sanoivat että vanhempi lapsi 5 v jää ehdottomasti kotiin kun vauva tulee. näin meidän kunnassa. toisaalta kyllä aina on paikka heti järjestynyt kun on tarvittu. usein ollut irtisanottuna paikka vain 2 viikkoa tai viikon. en kyllä ymmärrä miksi lapsi ois hoidossa jo vanhempi kotona ellei lapsi ole pahasti sairas mieleltään tms. eikö oma vanhempi ole parempi kuin joku vieras?

Vierailija
26/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaita ei juuri kotihoidossa ole, niinpä samanikäisen seuran löytäminen leikkipuistosta tms. on varsin vaikeaa. Kerhoissakin tuon ikäisiä on vain satunnaisia.

Itse olin tuollainen pelkästään äidin helmoissa kasvanut esikouluun mennessäni ja vaikeaa oli. En osannut ottaa kontaktia muihin lapsiin ja olin varsin yksinäinen. Samaa kohtaloa en todellakaan halua omille lapsilleni.

kun olen työttömäksi jäänyt. ei mulla ole edes varaa maksaa paikkoja mut kyllä hoidossakin on pidetty itsestään selvänä että lapsi jää kotiin jos toinen vanhemmista on kotona. vauva kun synty niin sanoivat että vanhempi lapsi 5 v jää ehdottomasti kotiin kun vauva tulee. näin meidän kunnassa. toisaalta kyllä aina on paikka heti järjestynyt kun on tarvittu. usein ollut irtisanottuna paikka vain 2 viikkoa tai viikon. en kyllä ymmärrä miksi lapsi ois hoidossa jo vanhempi kotona ellei lapsi ole pahasti sairas mieleltään tms. eikö oma vanhempi ole parempi kuin joku vieras?

Vierailija
27/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapauksessa en kyllä ottaisi nyt pois, koska eskari alkaa kuitenkin jo elokuussa.

Vierailija
28/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..irtisanoisi.

Ensinnäkin asutte pk-seudulla ja oli ala mikä hyvänsä, niin miehesi mahdollisuudet saada töitä tulevien kuukausien aikana ovat varsin hyvät. Joo, ei välttämättä löydä täydellistä ihannepaikkaa, mutta töitä todellakin on tarjolla, jos ei liian nirso ole. Ja sitä paitsi, miehesi tulee olemaan joka tapauksessa pitkään ansiosidonnaisella, jolloin hän voi esim. kouluttautua ja teillä kuitenkin riittää raha hoitomaksuihin.

Ja tosiaan, jos paikkanne ovat edes suht hyvät, niin Espoon surkean tilanteen tuntien, niin senkään vuoksi paikkoja ei kannata irtisanoa.

Aivan kuten moni on ehdottanut, teette vain jonkinlaisia teille sopivimpia järjestelyjä vapaapäivistä& lyhyemmistä päivistä.

Ja lopuksi oma mielipide;

hieman kalskahtaa korvaan, kun sanot miehesi mielipiteen asiaan olevan, että "ihan sama"...jotenkin luulisi, että miehelläsikin olisi ihan ihka oma mielipide omien lastensa hoitoon.

Vierailija
29/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku (jos sen kunnolla tekee) on vähintäänkin puolipäivätyötä. Selvittelyä mahdollisista avoimista paikoista, spesifien hakemusten tekoa (jokaiselle paikalle omanlaisensa), miettimistä minne voi laittaa avoimen hakemuksen, yhteydenottoja näihin yrityksiin ja itsensä etukäteismyymistä, avointen hakemusten tekemistä (jokaiseen yritykseen omanlaisensa hieman tuunattu), hakemusten perään soittamista, haastatteluja ja niihin valmistautumista, luultavasti myös jonkin verran psykologisia testejä jos/kun niin pitkälle pääsee.... Jne jne... Sitten perusjutut. Työkkärissä käynnit, mahdollisten lisäkoulutusmahdollisuuksien selvittelyt ja niihin hakeminen (näihinkin tarvitaan hyvät perustelut vaikka työkkärin kurssille menisikin) sun muut.

Missä välissä miehesi hoitaa nämä jos hän hoitaa samalla lapsia kotona kaiket päivät? Jos miehesi oikeasti haluaa löytää uuden paikan ja tehdä sen eteen töitä se ei onnistu jos hänen pääroolinsa on lastenhoitaja.

Minä pitäisin teinä lapsilla hoitopaikat mutta niin että he olisivat hoidossa vain 3-4 pvää viikossa ja hoitoaika olisi vain 5-7 tuntia päivässä. Lapset hoitoon klo 8 ja isä hakee päiväunien (ja välipalan jos siltä tuntuu) jälkeen klo 14 aikaan. Kannattaa myös järjestää niin että jos hoitopäiviä on vain 3 niin ei tule viikolle kahta peräkkäistä päivää kotonaoloa ihan ajatellen mahdollisia työhaastatteluja. On parempi jos miehesi voi sanoa potentiaaliselle työnantajalle että "tiistaina en pääse mutta keskiviikko kävisi" kuin että "pääsen sitten loppuviikosta".

t. rekrytoija (ja äiti)

Vierailija
30/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin heittäisi hanskat tiskiin työssäkäynnille. mitä jos miehellesi tarjotaan työpaikkaa, varoitusaika voi olla lyhytkin, paikka voi mennä sivu suun, kun hoitopaikkaa joutuu odottamaan sen 2 viikkoa, että kunnan on se pakko järjestää, ja sittenn hoitopaikka ei välttämättä ole se sama, mikä on ollut tähän asti, ette välttämättä saa paikkoja edes samaan pk.n kummallekin lapselle. Päivähoitomaksunne luultavasti alenee nyt jos mies työttömänä, ja voitte pitää lyhyempää päivää, mutta ÄLKÄÄ luopuko paikoista!

Vierailija
31/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

parina päivänä viikossa. En ymmärrä tuollaista päiväkotipaikkojen hamstrausta, kun töihin pääsy kovin nopealta...

Vierailija
32/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaan ihan järjenkäyttöä! Kai nyt tavoitteena pitää olla se, että mies on uudessta työssä 1-6 kuukauden kuluttua, eli hyvin pian. Ja sittenkö lähdetään taas hakemaan uusia paikkoja uudesta päiväkodista ja sekoitetaan lastenarkea aivan suotta??? Et ilmeisesti itse ole tutustunut pk-seudun päivähoitopaikkojen hakemisen ihanuuteen etkä muutenkaan tiedä asioista kovin paljoa.

parina päivänä viikossa. En ymmärrä tuollaista päiväkotipaikkojen hamstrausta, kun töihin pääsy kovin nopealta...

Vierailija
33/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin työttömäksi syksyllä ja olen siitä lähtien hakenut töitä. Jos sen työpaikan sattuisi saamaan niin takuulla ei saa hoitopaikkaa 2 viikossa, hyvä jos 2 kuukaudessa. Sen lisäksi työnhaku on vähintään puolipäiväistä työtä jos sitä oikeasti hakee eikä se onnistu lastenhoidon lomassa. Lisäksi työkkäri voi velvoittaa osallilstumaan kaikenmaailman työnhakuinfoihin ja höpinöihin lyhyelläkin varoitusajalla (kokemusta on) eikä niitä kiinnosta onko lapsilla hoitajaa vai ei. Jos kieltäydyt infoista sun muista iskee heti karenssi. Ja ihan rehellisesesti voin sanoa, että henkisesti tämä on aikamoista vuoristorataa. Mielialat vaihtelee päivästä toiseen ja pitää jaksaa huolehtia myös omasta henkisestä hyvinvoinnista. Tsemppiä muille työttömäksi jääneille ja heidän perheille.

Vierailija
34/34 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten päädyttiin siihen että laitetaan lapset 10pv/kk hoitoon ja laitoin kaikkiin työhakemuksiin myös maininnan että lasten hoito on järjestetty. Ei menny kuin 1kk kun sain töitä.

Että ehdottomasti pidätte sen hoitopaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän