(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VKO 50
Kommentit (55)
Siellä oli uuden sijaisen sijainen...no joo,tähän on totuttu.
Hemppa laskenut,pitää alottaa rauta.Pissassa heikko + (sokeria).Sf mitta 33cm.hyvin kasvaa.Liikkuu melkein liikaakin,sydänääniä ei taas meinattu saada laskettua keskiarvona oli 135,poju potki ja mylläs hulluna,sykkeet vaihteli hirveesti,hää ei ilmeisesti yhtään tykkää kun häiritään!Verenpaineet matalat niinkun aina.Suppailee sillointälöin,harvoin sillai "oikeesti",mutta joskus jo kuitenkin.Mahaa kovettavia supistuksia ja laimeita suppreita tulee kyllä ihan kokoajan.
Ensviikolla tiistaina seuraava kokoarvio äippäpolilla.
Sokeriarvot ihan sekaisin...voi perkule sentän,nyt kun saa nukuttua kun ei ole pitkävaikutteista insuliinia nii sitten arvot pielessä.Huomenna soiteltava taas hoitajalle,jos ei ala arvot pysymään,toivottavasti tää ei nyt sitten kasvata vauvaa kovin paljon.
Kummit löytyi onneksi tälle viitosellekin,Olen saanut tosi ihanan ystävän tässä kuouksen syntymän jälkeen ja nyt on tunettu jo 5v ja oli ihanaa kun hän suostui kummiksi,ja hänen miehensä myös sitten kans.Lisäksi miehellä on vielä "vapaa kummiksi" serkku.Olen yleensä tosi hyvissäajoin kummit pyytänyt.
Nimet keksittiin sairaalapapereihin ja tytöstä olisi tullut Olivia,pojan nimi on hankalampi kun se oikeasti tulee käyttöön,haluan nähdä hänet ensin,muutama nimi on joista sitten valitaan,tai sitten tuleekin jotakin ihan muuta=)
Nyt on oikastava soffalle,kun supistelee siihen malliin.
Mukavaa viikonloppua kaikille.
kimmi ja poju rv 37+2 (max 19 pv enää, ihanan jänskää)
Eka aamu tällä viikolla että sain jäädä yksin kotiin :) Tosin miehellä on tosi lyhyt työpäivä tänään, mutta silti edes vähän aikaa... Olen laittanut ompelukuntoon kaitaliinoja yms. mitä olen hankkinut tehtaanmyymälästä ja pitäisi nyt niitä ommella valmiiksi kun ei ole ketään häiritsemässä. Siinä oivia joululahjoja ja pois kaappeja täyttämästä!
Minuunkin iski flunssa, lapset toivat tarhasta. Olen käyttänyt surutta nenäsumutteita kun neuvolasta sanottiin että ovat nykyään sallittuja. Nenäkannukin on ja sitä käytän väh. 2kert/vrk, on kyllä tosi hyvä! Olen sillä säästynyt monilta poskiontelotulehduksilta. Näköjään senkin hintaan on tullut "pikku" indeksikorotus, kun itse olen siitä maksanut viimeisinä markkavuosina 100mk ja pidin silloinkin kalliina pikku purkista =/ No, hintansa väärti on kyllä ollut.
Meillä ei edelleenkään ole vauvan kamppeita valmiina, odotan että saamme uuden parisängyn viikon päästä ja sitten varmaan kootaan pinnasänky. Justiin eilen iltamyöhiin juteltiin miehen kanssa, että on ihana odotella uutta pienokaista koko perheen ihasteltavaksi ja ihmeteltäväksi :) Nyt vaan ollaan jo siinä viisastuttu, että jos arki alussa on ihan hirveää, niin uskalletaan jo vaatia apua. Minulla on esikoisen ajalta todella musta aukko hirveän synnytyksen + vielä järkyttävämmän vauva-ajan kohdalla, kun apua ei ollut tarjolla eikä sitä saanut neuvolastakaan ym. Ajattelin tästä aiheesta kirjoitella piakkoin lehtiin, koska parhaillaan olen todella suivaantunut ystäväperheen puolesta, joilla on 3 alle 2-vuotiasta lasta eikä kunta meinaa millään järjestää minkäänlaista apua kotiin!!!!
No, mutta jospa jatkaisi oikeasti hommiin tästä...
eikkuli 34+0
ps. Miten usein niitä neuvoloita siis on? Mulle annettiin seuraava aika 3 viikon päähän... tietty siinä on se jouluviikko välissä ja neuvolan viikot kulkee 5 pv jäljessä.
Jotkut tossa puhu siitä naksumisesta... Ihmettelin sitä aluks ihan hirveesti (ensimmäinen kun on vielä tulossa). Ihan ku ilmakupla puhkeais tai jotain. Kuuluu useita kertoja päivässä... Jostain netistä sitten löysin, et voi olla joko vauvan nivelet tai sitten kalvot jotka naksuu. Musta kyllä kuulostaa enemmän kalvoilta, siis et ilmaa jää väliin ja sit möyrimällä muksu onnistuu sen ilmakuplan naksauttamaan. Hassua!
Parin päivän ajan mahassa o möyritty ihan urakalla. Olin eileny jo ihan varma, et kohta tulee ulos, ku niin villisti koko päivän pyöri mahassa. Aika sisuskaluja murskaavaa touhua meinaan... Tänään taas neuvola. Mulla on niitä viikon välein nyt. Tosin LA on jo reilun kahden viikon päästä, mutta aikaisemminkin on ollu 2 viikon välein.
Mä oon ihan ihmetelly, ku noita raskausarpia ei oo tullu mahaan. Ku mulla on niitä reisissä ja rinnoissa, vaikka en aikaisemmin raskaana olekaan ollu. Ne on tullu jo aikoja sitten, joskus teininä, ku rupes reidet ja rinnat keräämään massaa :D Olin ihan varma, et niitä tulee nyt tsiljoonia, ku on sellanen iho, mihin näköjään helposti tulee. No, ,ei pidä vielä liikaa juhlia, oon kuullu, et vauva saattaa laskeutua niin rytinällä, et sit repee koko maha... Auts.
Hyvät viikonloput kaikille!
tjw ja mönkiäinen 27+4
tjw: sulla viikot vähentynyt :)) hehe vikkelät sormet tainnut olla..
Ihanaa tänään pojat menee vihdoin ja viimein hoitoon mun siskolle, vaikka niillä kyllä poika aika kovassa yskässä mutta nyt ollaan kyllä jo suunniteltu niin paljon menoa näin pe illaksi ja huomiseksi sitten ostoksille että saavat mennä..meiltä se tauti on alkuperäisin sinne joutunut. nyt vaan sormet ja varpaat ristiin ettei saa sitä uudelleen.
Mulla edelleen yskä vaivana ja olen siihen käyttänyt resilar yskänlääkettä, on muuten ainut jota saa ostaa ja käyttää raskaana ollessa ilman reseptiä.
Sen avulla olen saanut nukuttua...Paitsi että nyt oon viikon ajan herännyt joka aamu n. 4.45-5.00 ja sen jälkeen ei sit uni tuu :( ihme kyllä niin en ole väsynyt ja olen saanut aikaseksi ihan tosi paljon asiota jotka on jäänyt tekemättä..
Nimi asioista ja kummeista ollut puhetta. Meillä on tytölle nimi valmiina mutta ei pojalle, siis ei hajuakaan.Eli masussa on parempi nyt sit olla tytsy :) Kummeja ei olla edes mietitty...apua kamalan vaikeeta.Yksi pariskunta olisi mut en sit tiedä suostuuko ne kun niillä on kuulema niin monta kummilasta jo!!!
(.) on valtava...mutta eipä tuo nyt niin kauheesti ole edessä, ainut mitä huomasin eilen oli että lattialle kun menin istumaan niin en meinannut päästä ylös, sattu ihan sairaasti tuolta alakerrasta...vauva on siis vissiin kiinnittynyt ja tosi alas :) oikeesti siis synnytykseen 5 viikkoa tuntuu ihan hassulta, vastahan sitä täällä jännättiin alku viikkoja ja nyt jo kaikki viimesillään. Mahdollistahan on että vauvoja syntyy jo ennen joulua :)) tai vuodenvaihdetta!!
Noniin taas tuli romaani kirjoitettua
Hauskaa viikonloppua ja pikkujouluja masuille
T:Lootuskukkanen ja Aada 34+4
Ihanaa, taas yksi viikko lopuillaan! Malttamattomana odotan, että vuosi vaihtuisi, ja sitten juoksenkin vaikka maratoonin, että saisin äkkiä synnytyksen hoidettua pois alta, ja vauvelin seuraamme!! ;)
Minäkin huomasin, että tjw:ltä on 10viikkoa kadonnut, mutta annamme anteeksi. =D
Nimiasia on meillä (minun mielestäni ainakin) mallillaan. Laitoin ne nimet jo esitietolomakkeeseenkin hätäkastetta varten, ja tuskin niitä enää muutamme. Jos on tyttö, niin toka ja kolmaskin nimi on tiedossa (mummultani, joka kuoli pari kuukautta sitten), jos taas poika, niin pitää vielä miettiä tokaa ja kolmatta nimeä (ehkä miehen pappalta, joka kuoli noin kuukausi sitten). Meillä siis ihan luonnollista, että tokat ja kolmannet nimet tulee suvusta, ja hienoja ne vanhat nimet onkin. =)
Kummiasia meillä on edelleen ihan auki. Joskus jo valittelinkin, että meillä ei ole enää ketään, ketä voisimme pyytää (samoja kun emme haluaisi uudelleen käyttää). Hokasin kyllä tässä taannoin, että jos ei muita keksitä, niin pitää varmaan turvautua minun kaksospikkuveljiini! Ovat kyllä vielä aika "holtittomia", mutta ainakin viime vuonna ripille pääsivät, joten "vaatimukset" kummiuteen siltä osin on täytetty. Esikoinen kastettiin kirkossa, toka ja kolmas kotona, ja tää nelonen varmaan kans kotona. Vähän ahdasta kyllä tulee, mutta ollaan sitä ennenkin mahduttu.. Ja nyt on taas yks mummu ja pappa vähemmänkin..
Nyt perunat kattilaan, että saa kerholaisetkin sapuskaa kotiuduttuaan. Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! =)
Minnikki ♥ tutteri 35+3
Sehän tästä vielä puuttuis, et pitäisi vielä reilut kolme kuukautta "lusia" tän jättimahan kanssa :D Pelkkä ajatuskin nostaa hien pintaan...
Onneks siis viikkoja tänään jo 37+4
Tulin toivottelemaan kaikille mukavaa viikonloppua!!
Palailen maanantaina neuvolakuulumisilla ja sitten pitäisikin lähteä miehen kanssa laivalle viettämään laatuaikaa :)
Voikaa hyvin!!
Emmuli rv 33+2
Hauskaa tosiaan alkaa odottamaan, milloin syntyy ensimmäinen tammivauva, tuleeko jo ennen joulua?
Meillä olisi nimet valmiina sekä tytölle että pojalle. JOtenkin sitä vaan on jo niin poikatunnelmissa (rakenneultrassa nähty todiste) että tytön nimi on jäänyt vaan nyt vähemmälle mietinnälle. Kummeiksi on hyvät ehdokkaat, toivottavasti he suostuvat tehtävään :), meinataan kysyä vasta sitten kun vauva on syntynyt.
Firman pikkujoulutkin jätän väliin - ei ole oikein fiilistä kun ei edes mahdu mihinkään juhlatamineisiin... ensi vuonna sitten taas eri tunnelmat.
Hyvää 3. adventtia - päivät kuluu kohti joulua ja tammikuuta...
Dazka 34+4
Oltiin sit tosiaan tänää tekees viä jouluostoksii ja mä ajattelin et se autos istuminen (tunnin matka) ois ollu pahin urakka... Mut kyllä nyt jalkoja kolottaa ja liitokset paukkuu nii et vesi lentää silmistä :( Vaikka varustauduin tukisukillaki. Tosin en ottanu lainkaa vesipulloo mukaa, se ois voinu auttaa ku ois hörppiny päivän mittaa. Mut tulipaha ostettua lahjat ja nyt ne alkaaki olla viimesii vaille kasassa :)
Meillä odotetaan kans tosi lujasti jo vauvaa taloon, jahka ny ens vuoden puolelle jaksais. Vaikka isännälle sanoinki et kun nyt on supistellu urakalla jo vaikka ja kuinka kauan, ni varmaa menee yliajalle reilusti. Niinhän siinä usein käy :)
Taidan lähtee leffaa kattoon,
Mukavia viikonloppuja kaikille mameille ja masuille,
pysykäähän virkeinä :)
Marlene kera möyrivän massun, rv 33 tasan kutakuinkin.
Kuulinpa tänään ihan uuden jutun, jos raskaus menee yli lasketun ajan, saa pojan ja jos taas alle, niin tytön. :) Mitenkähän hyvin mahtaa pitää paikkansa? :D
Kaverini sai to-pe välisenä yönä tytön (rv37), 51cm ja 3560g. Aika iso oli jo noihin viikkoihin nähden ja jos olisi ollut vielä sen kolme viikkoa kavwrini mahassa, olisi mennyt yli neljän kilon. Pelottaa nyt, kun kaverini söi todella paljon kaikkea sokeri-ja rasvapitoista, sen takia siis tuon kokoinen lapsi, että minkähän kokoinen mahtaa mulle tulla..Toivon todellakin, että tämä syntyisi etuajassa, koska itse olen kanssa vedellyt joka päivä kaikenlaista hyvää..Enkä ikuna haluais yli nelikilosta esikkoa punkea maailmaan!
Toivon kovasti, että tää syntyis heti alkuvuodesta, siinä ensimmäinen tai toinen päivä. Vaikka laskettuun aikaan onkin siitä vielä vähän vajaat kolme viikkoa..
Supistuksista kun on ollut aika paljon puhetta, itsellä kanssa alkanut olemaan enemmän ja vähemmän. Välillä saattaa kesken kauppareissun alkaa suppailemaan aika voimakkaastikin ja välillä supistuksia tulee, vaikka istun paikallaan sohvalla. Alkavat olemaan sellaisia epämukavan tuntuisia, eivät kuitenkaan juurikaan tee kipeää.
Yöunista sen verta, että nyt on ollut sellaisia todella omituisia öitä, olen nukahtanut melkeen heti, kun olen sänkyyn mennyt, mutta hetken päästä kuitenkin herännyt omaan kuorsaukseeni. :D Ja välillä taas juuri kun olen nukahtamassa, tulee kuorsaus ja havahdun siihen. Outoa.
Ja paikallaan en pysy unissani lainkaan, menen kylelleen nukkumaan, niin herään hetken päästä kun olen kääntynyt selälleen.
Mun maha on ollut nyt parina päivänä ihan outo. Toissapäivänä tuntui sellaisia vihlovia kipuja tuolla ihan alhaalla, ehkäpä kohdunsuussa ja välillä inhottavaa painetta. Nyt sitten tänään huomasin, että ylävatsa on ihan tyhjä ja alhaalta kivikova. Ja painetta tuntuu kohdun alapuolella aina kun nousen seisomaan ja lähden kävelemään. Tarkoittaako siis sitä, että kohtu olisi laskeutunut? Tai vauva kenties kiinnittynyt? Maha ei kuitenkaan mielestäni näytä erilaiselta, kuin aikaisemminkaan.
Neuvola on tiistaina ja sieltä sitten kyselen tarkemmin. :)
Nyt nukkumaan. Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille tasapuolisesti. :)
Jadmiras ja vauveli 34+4
Jadmiras: Minä olen kuullut (ja myös itse kokenut) että tytöt eivät pidä mitään kiirettä eli useammin menisivät yli ajan... Meillä poika syntyi 38+1 ja tyttö 41+6 :)
Meillä vietetään kertakaikkisen laiskaa sunnuntaipäivää, pitäisi siivota alakerta mutta isäntä ja tytär nukkuvat päiväunia joten ei taida paljon edistyä :/ Viikon päästä on sitten melkein joulu jo! Ääk, mitään joululeivonnaisia en vielä ole tehnyt eli ensi viikko vierähtänee niiden parissa...
No, näin pikaisesti kun ei oikeastaan ole mitään erityistä asiaakaan...
eikkuli 34+2
Eilen sain lanttulaatikot pakkaseen ja nyt on porkkanalaatikoista toka-vikat uunissa. Tekis mieli viä ryhtyy sinapin tekoon, mut jossai välis pitäs huilaa oikeestikki. Ja joulutorttui me on syöty jo vaikka miten joten niitäki pitäs tehä lisää... samaa syssyy ku uuni on kerta päällä.
Huame ois tarkotus lähtee mun isän kanssa Turkuun. Mummini sitten nukkui pois eilen ja niitä asioita tarvis lähtee TYKSiin ym järjestämään. Väsyttää jo valmiiks ku pitää istuu paljo autos ja taapertaa sinne ja tänne.
Sain äsken pestyy vauvanhuoneen ikkunan ja laitin siihen verhot, isäntä ripusti viä jouluvalotki :) On ollu muutosta lähtien sellane ryjän säilytys paikka (on vähä vieläki) ni saatii ees verhot :) Pinniksen laahasin torstaina meiän huoneesee kisun ja esikon ihmeteltäväks.
Joku muukin oli jo sitä mieltä että saa tulla heti vauva kun on vuoden ensimmäiset päivät käsillä, me sitä samaa odotellaan :) Esikkokin saapui 3 viikkoa ennen, ehkä tämäkin! Synttäreitä ei hänelle tosin toivottaisi enää näin loppu vuoteen...
Nyt mä hilpasen viemästä tilaa ku ei kerta oo asiaakaa,
jakselkaa hyvin mamit ja murut,
on kolmas adventti jo!
Marlene ja massu 33+2 (aamukammassa jäljellä 47 päivää :) )
Vielä olisi jäljellä 37 päivää ja 4½ tuntia laskettuun aikaan. :) Muistan sen ajan, kun oli vielä yli 100 päivää..:) Kyllä se aika vaan menee nopeesti.
Tosi tylsää on ollu tää koko päivä. Luin tossa äsken pari tuntia vaan sitä "Meille tulee vauva" vihkosta, oli kyllä ihan mielenkiintosta juttua siinä.
Telkustakaan ei oikein mitään mielenkiintoista tule, eikä ole enään mitään siivottavaakaan. Tuntuu niin turhauttavalta, kun ei ole mitään tekemistä.
Menenpä tästä sohvalle makoilemaan, kun alkoi supistella niin mahottomasti...
Jadmiras ja vauveli 34+4
Meillekin paljastui tuossa reilu viikko sitten että poika olisi tulossa.. Käytiin kokoarvioultrassa, kun sf-mitta oli aivan yläkäyrillä, mutta lopulta paljastui että keskimääräistä pienempi vauva on tulossa. Tosin kyllä niissäkin heittoja on, sillä tuttavani kävi kokoarviossa tiistaina, jolloin arvio oli 3800g ja synnytti heti perjantaina 4500g esikoisen. Kiva ylläri.
Nimiä meilläkin on mietitty kovasti, mutta pojan nimeä on vaikeampi keksiä. Tytölle nimi olisikin valmiina jo.
Kummeissa on vielä osa hakusassa, koska miehen ystävä, jota ajateltiin kummiksi ja itse asiassa alustavasti oli jo pyydettykin on australiassa koko ensi vuoden. En tiedä onko kiva ottaa kummiksi ihmistä, joka ei näe lapsen ensimmäistä vuotta lainkaan :(
Toisaalta oltiin mietitty miehen siskoa, mutta hän on aika hulvattoman oloinen vielä, joten mies ei siksi haluaisi häntä kummiksi. Toisaalta tädit on vauvan elämässä muutenkin niin paljon että kummeiksi olisi kiva pyytää kavereita tai kaukaisempia sukulaisia.
oma vointi on ollut hyvä ja painoa on raskauden aikana tullut noin 11 kiloa, joista 5 tässä viimeisen 6 viikon aikana turvotuksen takia. Nyt nousu oli tasaantunut, kun turvotustakaan ei ollut tullut lisää. hemoglobiini oli itsestään noussut 121 joten en ole rautaakaan tarvinnut koko odotusaikana.
meillä on laskettuaika 3.1. joten ollaan ihan ensimmäisten joukossa täällä.. tuntuu hassulta, mutta hyvä näin. Tuskin lapsi ennen uutta vuotta maailmaan haluaa, mutta kassi on pakattu vauvalle jo valmiiksi ja sängyt yms on laitettu.
noffetus ja masuasukki 37+1
Yritinkin kirjoitella jo kertaalleen iltapäivällä, mutta teksti hävisi jonnekkin bittiavaruuteen (argh).
Lunta on tullut tännekkin. Ihanaa kun on valoisampaa ja lasten kanssa tehtiin muutama lumilyhtykin aamusella pihalle. Tulisipa vielä kunnollisia pakkasia ennen joulua niin että saataisiin tehtyä muutama jäälyhtykin tuohon pihatien varteen kuten aikaisempinakin jouluina.
Oma napa voi hyvin. Neuvolassa kaikki oli ok. Paineet matalat, pissa puhdas, hemppa keikkui samoissa lukemissa kuin ennen raskaaksi tuloani ja painokin laskenut kahdessa viikossa puolisen kiloa,, mutta tämä korjautunee jouluisilla herkuilla jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Kamu edelleen raivotarjonnassa (jippii), ei kiinnittinyt vaikkakin sf-mittaa tullut kahteen viikkoon vain sentti ollen nyt 28cm.
Kummeja ollaan kyllä mietitty alustavasti, mutta varsinainen kysyminen hoidetaan vasta kamun syntymän jälkeen.
Rasvoja löytyy jo ennestään kun ollaan tälläista kuivaa porukkaa kaikkinemme. Pesuaineena käytän jotain hajustamatonta, toi LV on ainakin ihan hyvää. Suonikohjulta olen välttynyt käyttämällä ahkerasti tukisukkia. Turvotus pysynyt ainakin toistaiseksi hallinnassa ja huomenna menenkin taas hoidattamaan sitä lymfaan.
Täytyy vissiin lopetella ja lähteä vähitellen suihkuun ja sitten iltapalan jälkeen pehkuihin sillä aamulla on aikainen herätys kun lupasin mennä kasiksi työpaikan pikkujouluihin ja illalla olisi vielä jaksettava toiset, jumppapaikan pikkujoulut noin niin kuin työn puolesta.
Leppoisaa loppuviikkoa kaikille!
t: KainoElvi ja kamu 32+6