**** HELMET viikko 7 ****
Viime viikon keskustelut:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (64)
Minulla on jäänyt varmaan jotain väliin... kun tulin palstallekin vähän jälkijunassa mutta minkä vuoksi sinun synnytys käynnistettiin?
Menin rv.38+1 liikehälytyksen vuoksi synnytysvastaanotolle, ja olin yön yli tarkkailtavana osastolla. Silloin vettä oli ihan normaalin alarajoilla, ja sain kontrolliajan nyt perjantaiksi äitipolille (siis rv.39+5). Vesi oli vähentyny entisestään, tai oikeastaan sitä ei ollu juuri ollenkaan... Kohdunsuukin oli auki jo 3cm, niin kalvojen puhkaisulla hyvin käynnistyi!
Minulla neljäs raskaus ja jäin miettimään, että mistä ihmeestä sen tietää jos lapsivettä on liian vähän?
Mulla on viikon aikana lirahtanut jotain pikkuhousunsuojaan, eikä se ole kyllä pissaakaan. Kyllähän sen hajusta tunnistaa... enkä hölmö ole edes tajunnut, että se voisi olla lapsivettä? Vauva liikkuu ihan hyvin, eikä sen puoleen ole mitään huolta, kai? Apua, minua alkoi huolestuttamaan. Synnärille on sen verran matkaa etten jaksaisi millään lähteä käymään ellei ole ihan pakko. Kurjaa palata sitten häntä koipien välissä takaisin...
Z 38+4
Perjantaina siis menin äitipolilta osastolle odottelemaan käynnistystä. Synnytyssaleissa oli ruuhkaa, niin pääsin vasta iltapäivällä saliin. Tarkoitus oli puhkaista kalvot ja käynnistellä siitä sitten oksitosiinilla. (Kohdunsuu oli 3cm valmiiksi jo auki) Sisätutkimuksen jälkeen koko odotusajan supisteli jo aika lupaavasti! Salissa vielä jouduin odottelemaan lääkäriä, niin kätilön kans kerettiin jutella aiemmista synnytyksistä, mun toiveista ja kipulääkityksestä jne. Siinä sitten kyselin kätilöltä, että miten kauan pitää valmistautua odottamaan, että synnytys käynnistyy... Hän vastasi, että kyllä se tänään syntyy, kun kalvot puhkaistaan. No, minä soitin sitten miehelle, että ei mikään kiire, mutta voisit kyllä lähteä töistä ajoissa, että meille tulee tänään vauva! :)
Lopulta lääkäri tuli, ja puhkaistessa ei tullu ku liraus vettä, eli ihan aiheellinen käynnistys oli. Siinä makoilin sängyllä ctg:ssä, ja puolen tunnin päästä alkoi supistaa 5min. välein aika napakasti. Pyysin päästä vessaan, jossa supparit entisestään napakoitui. Kätilö ehdotti lämmintä suihkua, johon menin ihan mielelläni... Suihkussa olin reilu puoli tuntia, ja se tuntui aluksi ihan hyvältä, mutta sitten alkoi tuntua, että tarvin jotain muuta kipuun. Synnytyshuoneessa käveleskelin, nojasin sänkyyn, yritin löytää hyvää asentoa ja kätilö hieroi selkää. Sitten pyysin saada ilokaasua; mikä taivas! Ihana pieni hiprakka... Jossain tässä vaiheessa mieskin tuli sitten paikalle. Koko ajan supistukset oli vajaa 5min. välein, mutta voimistui voimistumistaan. Lopulta vetelin ilokaasua niin paljo ku vaan kerkesin! Kätilö ehdotti, että nyt vois olla puudutteen paikka, mihin suostuin ilomielin... Anestesialääkäri tuli paikalle, ja sain epiduraalin (synnytyksen alusta oli menny n.2½ tuntia siinä vaiheessa).
Epiduraalin ruvettua vaikuttamaan alkoi supistukset tihentyä ja kohdunsuulla enemmän tapahtua. Koko ajan hengittelin myös ilokaasua. Mies oli koko ajan ihanasti mukana tukemassa. Supistusten välissä ehdittiin jotain jutellakin. Yhtäkkiä supistukset tiheni niin, että kun ilokaasunaamarin otin naamalta ja eka kirkkaampi ajatus tuli, niin jo tuntui että seuraava supistus tulee... Sellaista oli vajaa puoli tuntia, ja kätilö lähti juuri jossain käymään, kun tuntui että nyt on pakko ponnistaa! Kätilö juoksi heti paikalle ja antoi luvan ponnistaa. Ponnistusvaihe oli aika kivulias, mutta kesti vain 9min. (Koko synnytyksen kesto oli 5h9min.) Meille syntyi tummatukkainen *pieni poika, 3650g, 51cm, pipo 35cm* (rv.39+5)! Ei ollu perjantai 13.pv meidän epäonnen päivä...
Poika alkoi heti imeä rintaa. Oikein perustyytyväisen oloinen mies on... Öisin ollaan tissuteltu oikein urakalla, ja maitoa tuleekin jo aika hyvin. Halusin nopean kotiutumisen, ja koska kaikki kriteerit täyttyivät eikä lastenlääkärin tarkastuksessa ollut mitään erityistä, pääsin tänään aamupäivällä kotiin, kun synnytyksestä tuli kuluneeksi 36tuntia. Itsekin voin oikein hyvin, mitä nyt vähän jälkisupistukset välillä vaivaa. Oikein pirteä olen ja varmaan niin hormoonieuforiassa, että ei edes väsytä!
Jaksamista kaikille vielä odottaville. Se palkinto on odottamisen arvoista!!!
Ja onnea vauvoista ainakin tsanni, helena_84, McFlurry ja muutkin jos en huomannut...
Mimmi ja pikku-ukko 2vrk, rv.0 (tänään olisi ollut la...)