~~~ SYYSKUUN SYDÄNTEN vko 7 ~~~
Ja taas mennään seuraavaan viikkoon. Täällä ei mitään muuta, ko 24/7 oksetusta ja ällöoloa...Näin viime yönä unta, että masukki jo monotteli kovasti <3
Nyt lapset heräsi, mentävä...
Kommentit (73)
Ihania juttu harakkahuttu ja syysnuppu!
Helene tsemmpiä!
Mulla oli eilen eka neuvola ja pettymys oli suuri kun ajattelin että kuuneltas pikkusta mutta eipä kuneltukaan, ei kuulemma "vaikuta" ennen 10 rv. Ärsytti, kun oli kovasti ootanut että kuulis jotain ja tämä tulis todelliseksi, vieläkin on olotila sellainen että olenko mä juuri raskaana, kun tärppäs heti ekasta kierosta.Mutta toisaalta mä kyllä ymmärrän kun turhaahan sitä huolestuttaa tulevaa äitiä jos ei mitään kuulukkaan niin sitä sit alkais miettiä kaikenlaista etukäteen, ja toinenhan on niin pieni vielä ja toiseks mulla on taaksepäin kallellaan oleva kohtu että tuskin olisi kuullut oikeest vielä mitään.. Tulipa sekavaa tekstiä...
Onneksi on lääkäri ensviikolla silloin kuunelaan ultralla.
Olo on ihan ok! Närästää vaan aikalailla jo nyt ja turvotaa. Ja kun syö yleensä lämpimän ruuan niin tulee paha olo että tekis mieli oksentaa. Onko kelään vastaavaa? Olen koittanut syödä säänölisesti lyhyillä aika väleillä. Ettei tulis huonoa oloa.
Amalia.Joel: Onko kola saanut heilua? Täällä on ihan riitämiin että vois välillä helpottaa lumen tulo, puoli metriä on tullu parin päivän aikana!!
lippo LA23.9
Oli kiva tulla taas lueskelemaan teidän kuulumisia, kun en viime viikolla kerennyt. Oli ikävä kuulla huonoista uutisista ja otan osaa. Ihmettelin tuossa noita teidän ensimmäisiä neuvoloita ja nt-ultria. Mie sain neuvola-ajan rv 11+2, mikä on mun mielestä jokseenkin myöhään. Ja eikö se nt ruukkaa olla jossain rv 11-13 vai onko mulla väärät muistikuvat aiemmasta raskaudesta?
Olo on muuten minulla parantunut, etominen on vähentynyt. Minua kuitenkin väsyttää ja ylävatsaa totisesti turvottaa, tissit on tosi arat, vaikka välissä ei ollut yhtään. Kaikki on jotenkin kummallista ja erilaista ku ekalta.
Kerrottiin muuten tytölle, että on syysvauva tulossa. Kyllä sillä silmät loisti. Kuulosti siskoa veikkaavan, mutta me isin kans veikataan velipoikaa. Saas nähdä sitte kuinka käy.
Mukavaa viikon jatkoa!
Täällä pahoinvointi helpottanut, väsymys vaivaa yhä. Huomenna np-ultra ja suoraan sanoen pelottaa ihan vietävästi, että sykettä ei enää näykään tai että niskaturvotusta on liikaa.. Miten yleinen keskenmeno on sen jälkeen, kun ultralla on syke ja sikiö nähty? Mitään vuotoa ei ole ollut, alavatsan kipuilua vain. Sanoisin, että paljon johtuu kiinnikkeistä ja kohdun kasvukivuista, mutta silti nyt on huoli :|
Kuulumisia...
Minullakin masussa repäiseviä kipuja, esim. kun yöllä nousen vessaan. Tätä kipua olen valittanut aikaisemmissakin raskauksissa ja joskus gyne ultran yhteydessä sanoi, että kipu johtuu valtavasta keltarauhasesta.
Minulla tulee järkyttävän pahaolo jos en syö vähän väliä jotakin. Paras pahaanoloon on kaurapuuro ja näkkäri=) Mutta mitään makeaa en saa syötyä ollenkaan, enkä limpparia juotua. Hyvähän se vaan on, kun edellisissä raskauksissa painoa tuli hurjan paljon=)
Kuumassa tulee myös armottoman huono-olo. Autossakin kun alkaa olemaan liian lämmin, ni tekisi mieli tunkea pää ikkunasta ulos. Saunassa olen kuitenkin pystynyt käymään.
Minua hiukan harmittaa neuvola. Sillä ensimmäinen neuvolakäynti on vasta rv11, ja edellisessä raskaudessa ainakin olin riskiodottaja ja noihin aikoihin olin jä äitipolillakin käynyt. Ultra oli viime viikolla, kohdunulkoisen epäilyn vuoksi. Mitään sen kummempia ultria ei meidän kunta tarjoa, ellei sitten ole jotakin ongelmia ja joudu käymään polilla.
-Hassuliini 9+1
(mikäs foorumi meillä nyt on aktiivikäytössä?)
Mie oon jo käyny aamulla labrassa verikokeissa sitä seulantaa varten ja sitten otettiin myös 2 putkea verta muita tutkimuksia varten - toisessa katottiin niitä hiv ja muita juttuja ja toinen putkin oli jotain toista varten, en enää muista. Hieman meinaa ny väsyttää, ko heräsin aamuyöstä 4 maissa ja sen jälkeen vaan torkuin varti yli 6, jolloin nousin ylös.
*Lippo* Eilen on kola heilunut ja pitää hieman jatkaa tänään, ko jäi hieman kesken. Sitä lunta on tosiaan tullut aivan mahottomasti tässä viimisen 3 päivän aikana. Onneksi eilen oli aurinkoinen ilma.
Aika jännä, kuinka myöhään teillä joillakin on toi eka nlakäynti! Jotkut suosittelee yhteydenottamista nlaan ennen vko 10 ja yleensä eka käynti on viikoilla 8-12, mutta tääkin taitaa olla niin kunta/kaupunkikohtaista?! Ite kävin 8+ viikoilla muistaakseni :)
Ja tänään sitten yökin oikein kunnolla, ko vaihoin nuorimmaiselta kakkavaippaa, piti ihan pyytää mies kaveriksi, ko ei ollu kerenny onneksi vielä töihin lähteä. Apua, nyt mentävä, neiti 1,7 vee heiluu veljensä sählymailan kans ;)
yksi papu lisää.. Siltä se ainakin ihan näytti pieneltä pavulta missä kovasti sydän sykkii <3 Olen lukenut teitä ihan alusta asti, en vaan uskaltanut tulla mukaan kun oli aivan epävarmaa missä kohdassa mennään ja nyt tiedän eilen oli ultra ja viikkoja lähti heti alkuviikosta tasan 7+ eli nyt on 7+2 ihanaa ku nyt tietää meillä kävi hassusti kun jäi kahdet kuukautiset pois mutta negatiivista näytti kunnes tammikuussa plussasin ekat tais jäädä pois kun todettiin minulle keliakia ja olinkin aika kipeenä. Nyt tietää että asukki siellä on, kolmas kylläkin minulle mutta jännitin tätä enenmmän kuin koskaan elämäntilanteitten vuoksi :) Teitä on ollut niiin ihana lukea ja ajatella vointeja kaikille! Meillä siis la n.28.9
Eilen illalla rauhallisen päivän jälkeen tuli jo punaista vuotoa ja aamusta lähdettiin tarkastukselle. Tuloksena tyylipuhdas tuulimuna. Tämä oli muuten jäänyt mun mielestäni kokonaan vaihtoehtona, en edes millin vertaa ajatellutkaan että olisi tuulimuna. Nyt olo on vain ja ainoastaan HUIJATTU. Lääkkeellinen tyhjennys tehdään perjantaina osastoseurannassa, olisin halunnut kaavinnan koska ensimmäisessä keskenmenossa tehtiin tuo lääkkeellinen tyhjennys ja oli karmea kokemus, vuosin suoraa vuotoa nimittäin reilun 5 viikkoa ja hb laski 80 tuolloin. Mutta lääkäri ei ottanut kuuleviin korviinsa mun vaatimusta vaan varasi lääketyhjennysajan samantien osastolle :( Tällä hetkellä tuntuu että meidän vauvahaaveet saavat jäädä sivuun, aivan liian raskasta kerta kerran jälkeen jäädä ilman nyyttiä (km:t 11/07 ja 10/08). Lääkäri vaan sanoi että äärettömän huonoa tuuria, mutta syitä turha etsiä kun on 3 elävääkin lasta saanut. Aika tympeä kommentti ammatti-ihmiseltä.
Lisäksi munasarjassa löytyi reilun 5cm kysta jota tarkkaillaan, ensimmäisen kerran sitten tämän painajaisen jälkitarkastuksessa. Eipä voi mitään, itku ja raivo ei saa vauvaa vatsaani kasvamaan.
Toivon teille kaikille parempaa onnea, minä luovun nyt määrittelemättömäksi ajaksi koko haaveistani.
*murtunut Helene ja tyhjä yksiö*
Koskaan ei voi etukäteen varautua kamaliin asioihin. Voimia tyhjennykseen, se on varmasti kamalaa. Teillä on paljon pahaa tapahtunut, mutta myös hyvää.
Elämä on epäreilua! Muista puhua asioita halki, ettei tapahtuneet jää taakaksi!!!!
Voimia teidän perheen arkeen.
Ps. meidän vastasyntynyt täyttää tänään 5kk taivaassa. Ruusun ja kynttilän taidan viedä haudalle!
Täällä hyviä ja kurjia uutisia...
Voimia Helene! Ja muillekin joita km on kohdannut.
Meillä on lapsilla ollut influenssa ja nyt loppu viikko menee kotona. Pelottaa jos se iskee itselle :( on kauhea tauti.
Muistankon oikein että täällä jollakin oli oma kotidopler. Haluisin kuulla käyttökokemuksia. Tilasin tänään itselle sellaisin kun inhottaa tämä epätietoisuus.
Aurinkoista päivää kaikille.
Moikka kaikille.
Onpa tapahtunut paljon siitä kun, viimeksi kävin katselemassa viestejä. Onnea ja jaksamista kaikille.
Kävimme tänään ultrassa.Viikkoja kuukautisien mukaan on 7+5 mutta, niin kuin jo raskaustestin tuloksen viivästyminenkin näytti, päiviä on reilusti vähemmän. Kohdusta löytyi siisti raskauspussi joka, vastaa aikaa niukka 6H. Mitä sitten tarkoittaakin. Myöhemmin saa selville enemmän. Munasolu oli irronnut oikealta ja raskauspussi hyvän näköinen. Ei merkkejä tuulimunasta (kertymää tai raskauspussin epämääräistä muotoa) mutta, en sitäkään vaihtoehtoa vielä mielestäni laske. Kohdunulkopuolisen voi sulkea kokonaan pois. Kahden viikon päästä ( häitä edeltävänä päivänä) uuteen ultraan kunnalliseen. Toivottavasti sitten nähdään jonkinlaista elämää.
Olenko muuten kaikista nuorin iältäni 21v. ?
Ensin kuitenkin pahoitteluni Helenelle - niinkö siinä kuitenkin kävi :( Näköjään ne alkuraskauden ultrat osoittautuu hyviksi, kun kovin monelle sattuu näitä tuulimunia. Mullehan lääkäri sanoi tm-epäilystä, että tuulimuna on maailman yleisin raskaus. Mutta eihän se silti poista pettymystä.
Omanapainen kertomukseni liittyy np-ultraan, joka oli siis tänään. Hieman epäuskoisena marssin ultraan, kun viimeksi tänään tuli vähän verta. Mutta ultrassa olikin sitten päivälleen viikkoja vastaava sikiö (pää-perämitta 43mm), joka ensin lepäili ja sitten alkoi heilutella raajojaan ja kääntyillä :) Niskaturvotusta oli alle 1mm, eli tosi vähän. Verikoe otettiin, ja viikon päästä pitäis tulla puhelu, jos siinä on jotain hälyttävää.
Nyt siis hyvillä mielin eteenpäin! Onnea matkaan muillekin, monilla oli näitä ultria edessä lähiaikoina.
Kerttukasperi rv11+1
*Helene* Suuret pahoitteluni *halaus*
*Jkl87:lla* ja *Kerttukasperilla* mukavia ultrakuulumisia :) Olikos vielä muitakin...?
En sitten kerkeä tän enempää, pitis olla kohta jo ruoka valmista, mutta on vielä ihan alkutekijöissään, joten menen...
Täällä ilmoittautuu uusi syyskuinen. La on 5.9.
Tämä on toinen raskauteni, esikoinen reilut neljä vuotta. Olemme tällainen uusioperhe.;-) Miehelleni tuleva nyytti on ensimmäinen.
Pikkuhiljaa alan toivoa, että tämä raskaus etenee. Lapsettomuushoitoja takana ja koko ajan ollut tosi epävarma olo. Muutaman viikon kun vielä pääsisi eteenpäin, niin alan oikeasti uskoa, että kyllä tämä hyvin menee.
Kertokaapas muut syyskuiset, joko teillä on vauvamasu alkanut kasvaa?
Moi kaikille ja terveisiä jälleen työmatkalta!
Viime viikolla taisin valittaa oireiden puutetta. No tällä viikolla on ollut jo huonompi olo. Maanantaina lentokoneessa piti käydä minilaatalla, kun sai aamiaisen eteen. Toisaalta siihen oloon liittyi myös ihan kamala ylävatsakipu, joten saattoi olla joku mahataudin poikanenkin, tai olin syönyt jotain epämääräistä. Niin tai sitten se oli närästystä, mutta en oikein tiedä, miltä närästyksen pitäisi tuntua.
Muuten olo on aika hyvä, kun vaan muistaa syödä riittävän usein. Mitään makeaa ei kyllä tee yhtään mieli, vaikka normaalisti puputan jatkuvasti karkkia yms. Ja iltaisin väsyttää, mutta saatan valvoa jonkin verran yöllä.
Eka neuvola olisi perjantaina ja np-ultra maaliskuun ekalla viikolla. Niitä tässä jo kovasti odotellaankin.
Ja Toukoaarre ja joku muukin kaipaili heppaihmisiä. Itsekin kyselin muistaakseni viime viikolla, mutta silloin ei kukaan ilmoittautunut vielä. Minä siis olen melko aktiivinen hevostelija. Olen ajatellut jatkaa tunneilla vielä pari viikkoa, sitten ehkä käyn satunnaisemmin, jos olo antaa periksi. Totta kai riskinsä on olemassa, mutta kun vähän katsoo, missä olosuhteissa ja millä hevosella menee, niin itselleni on ainakin pään kannalta vaan hyvä, jos voin käydä ratsastamassa. Mutta täytyy kyllä sanoa, että esim. viime kerralla ei oikein harjoitusravi tuntunut kivalta, joten sitä piti rajoittaa.
Ja maha on koko ajan niin turvoksissa, ettei mulle kohta mahdu enää ratsastuskamppeetkaan niskaan, enkä ainakaan uskalla mennä millään muilla kuin kunnollisilla ratsastushousuilla (jollain liukkailla housuilla putoan varmasti ;-))
Mutta mukavaa viikkoa vaan kaikille ja erityisesti voimia kaikille niille, joilla on ollut huolia.
Pola 7+4
En jättänyt teitä heti alkuunsa. On vain ollut kohta viikon päivät niin huono olo, että tietokoneelle illalla tuleminen on tuntunut ihan ylivoimaiselta suoritukselta.
Voi, kuinka surullisia uutisia Helenellä. Samoin muillakin menetyksen kokeneilla. :( On tämä niin heiveröistä, yhtenä päivänä kaikki voikin vaan olla ohi, eikä oikein mistään voi etukäteen tietää. Tuo aiempi kokemuksesi kuulostaa tosi rankalta, kunpa nyt selviäisit fyysisesti helpommalla. Voimia ja jaksamista!
Hienoa, että joillakin huoli on sentään saanut vaihtua helpotukseen. Sitkeitäkin kavereita onneksi näköjään on.
Mukava huomata, että muitakin myöhäisheränneitä on vielä löytänyt tänne :) Ei ole ihan ainut, joka ei vielä tunne kaikkia.
Tosiaan olo ollut aika heikonlainen, väsyttää ja tekee pahaa kaikki illat. Eilen sain joinkun raahattua itseni vähän ulos kävelemään. Koko ajan kuvotti, mutta tuli silti hyvä mieli. Mitään yleensä harrastamaani liikuntaa (bodypumpia ja juoksua) en ole pystynyt edes ajatella töiden jälkeen. Toivottavasti vielä jossain vaiheessa, ettei ihan kunto rapise sohvan pohjaan. Ainut apu on syödä tasaiseen tahtiin. Hyvä yhdistelmä liikkumattomuuden kanssa...
Päivät on onneksi vähän parempia, ja töissä jotenkin vielä pärjää. Mutta olen ajatellut, että ehkä just se, kun koko päivän sinnittelee, vie sitten iltaa kohti voimat. Tai sitten olen vaan iltapahoinvoija :) Myös menkkakipujen tapaiset kipuilut osuvat pääasiassa iltaan. Tai ehkä olenkin niin ylitunnollinen työntekijä, että raskausoireetkin poden töiden jälkeen - kuten yleensä olen kipeäkin aina lomalla, heh.
Yritin tänään varata aikaa alkuraskauden ultraan, mutta en niin vaan saanutkaan aikaa tutulle lääkäriasemalle! Yleensä sinne pääsee erikoislääkäreillekin lähes samalla viikolla, mutta nyt eka gyneaika oli kahden viikon päästä. Otin sen, mutta pitää miettiä. Silloin on enää kaksi viikkoa np-ultraan, joka mulla on rv 11+1. Neuvolan täti varasi sen samalla, kun varasin sinne aikaa. Neuvola onkin jo ensi viikolla rv 8+3. Eli en sitten tiedä tuosta yksityisestä... ehkä yritän vielä muualta. Jotenkin ei kestäisi kuukautta odottaa tarkempaa varmistusta. Kun neuvolassa tuskin mitään kuuntelevat tai katselevat, ainakaan ystävillä ei ole täällä kuulosteltu. Muutenkin suoraan sanoen tekisi näin ensikertalaisena mieli joistan asioista jo jonkun kanssa vähän puhua ja varmistella...
Sen verran taustaa itsestä, että olen 30-vuotias, mies 33 ja tämä olisi siis meidän eka lapsi. Oletteko muuten pitempään mukana olleet koonneet itsestänne esittelyitä joskus aiemmin? Olisi kiva yrittää oppia taustat :)
Hyviä vointeja kaikille. Paljon voimaa sitä tarvitseville.
Elvi 7+2
Pahoittelut sulle myös täältä suunnalta! Ja voimia kovasti nyt ensin tyhjennykseen ja sen jälkeiseen jatkoon! muuta ei taas osaa sanoa.
myym
Mua pelottaa nyt aivan kamalasti. Oon kuunnellu kotidoppler laitteella, eikä sieltä kuulu kuin omat jumputukset. Soitin neuvolaan ja pääsen puoli kymmenen.
Vaikka sieltäkin sanottiin, ettei näillä viikoilla vielä välttämättä kuule sydänääniä.
PHUUH. MIKÄ EPÄVARMUUS!
Oon muutenkin ihan esikoisen menetyksessä kiinni, että keskenmeno tähän päälle olis hiukan liikaa. 5kk ja 1 päivä on siitä vasta aikaa, kun olen kuolleen vauvan synnyttäny hoitovirheen takia, joten mieli on pikkasen maassa.
Kyllä tää on tyhmää.. ihan kaikki...
Toivo Toukka oletko 10+4????
*Elville* tiedoksi, että on olemassa meillä esittelypino, joka on varmaan hautautunut johonkin kauas, käväsen nostamassa sen etusivulle heti, kun olen tämän viestin naputellu :)
Ja nyt katkesi totaalisesti ajatus, kun piti tuota vanhempaa tyärtä vähän "neuvoa" - kävi hakemassa isänsä papereita ja tietysti alkoi silppuri toimimaan ;)
Aa, masusta. Omasta mielestä tuntuu, että aivanko ois pientä kasvua havaittavissa :) Tai eilen saunassa ainakin olin niin huomaavina, vaan saattaahan se olla vielä turvotusta, joka iltaisin on pahimmillaan.
*Angelmom* Voi ei! Toivottavasti pelkosi on nyt aivan turha *halaukset* Ite en oo sen takia hommannu tota kotidopleria, ettei tarttis turhaan ressata, ko mie varmasti kans oisin jatkuvasti kuuntelemassa niitä ja jos ei sattuis kuulumaan, nii paniikkihan siinä iskisi. MIten muuten, sullahan tais olla varhaisultra takana? Pystykö siinä yhtään vielä määrittelemään viikkoja, että jos raskaus ei olisikaan ihan niin pitkällä vielä?
Ja kaikille uusille tervetuloa :)
Nyt käyn mettästämässä sen esittelypinon, kuinkahan kaukana sekin on...
Onnea harakkahuttu ja syysnuppu! Ihania uutisia!
Jaksamista kaikille! Kohta se pahoinvointikin hellittää! :)
T. Mie ja Toivo 10+2