Miten Wallinin ehdotus toimii jos äidillä ei ole työpaikkaa? Ja miehellä hyvä vakityö?
Siis jos äidillä ei kertakaikkiaan ole työpaikkaa mihin mennä! Ja milloin tuokin ehdotus sitten astuu voimaan jos menee läpi?
Kommentit (51)
myös tuohon isävapaa-ajan alkuun tulisi jonkinlainen isompi prosenttiosuus tuloista
ensimmäisestä kuukaudesta saa 80% palkasta. On eri asia olla 6kk onnettomilla tuloilla.
"Mietippä miten nyky-systeemillä toimivat ne perheet, joissa äiti on se enemmän tienaava ja mies vaikka työtön. Äitiysloma on äidin, pakko on siis olla poissa töistä."
"Wallin sanoo STTK-lehden haastattelussa, että Suomeen sopisi malli, jossa äiti ja isä saisivat kumpikin kuuden kuukauden vapaan. Niiden lisäksi olisi vielä puolen vuoden vapaa, joka pitämisestä vanhemmat sopisivat keskenään."
Iltalehdessä luki noin, eli eikö tuossa tarkoiteta että tuo olisi ajanjakso jolta saataisiin vanhempainpäivärahaa ja sen päälle olisi vielä mahdollisuus kotihoidontukeen kunnes lapsi täyttää sen 3v? Sellaisenaanhan tuo olisi aivan mainio idea!!
Siis nykyiseen 9kk verrattuna vanhemmat saisivat olla kotona lapsena kanssa korkeammilla tuilla 1-1,5v, riippuen siitä onko miehellä mahdollisuus pitää tuo oma osuutensa. Yh:t tietty saisivat pitää itse koko vanhempainloman. Sehän olisi heikoimmassakin osassa oleville (niille kenen miehet ei pysty/halua jäädä kotiin) parempi kuin nykyinen systeemi.
Eri juttu sitten jos tuota nykyistä 9kk vanhempainlomaa ruvettaisiin pilkkomaan ja pahimmillaan jouduttaisiin laittamaan 6kk ikäinen päivähoitoon. Mutta tuonmukaanhan kaikki voisivat olla vähintään sen vuoden kotona eikä vauvoja enää päätyisi päiväkoteihin. Lisäksi vielä ihan mukavasti tukea niille perheille joissa mies on halukas kokielemaan koti-isyyttä.
Mitä ihmeen valittamista tuossa voisi olla?
Mitenkäs se nytkään toimii pidemmän päälle?
Me muutimme esikoisen synnyttyä miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle ja hänellä on nyt vakipaikka. Meille on ollut itsestään selvää, että minä jään lasten kanssa kotiin ihan omasta vapaasta tahdostani, kunnes nuorin täyttää kolme ja siirtyy hoitoon ja minä sitten etsin sen työpaikan jostakin. Minun mielestäni alle kolmevuotiaan paikka on kotona. Wallinin malli ei siis ainakaan meille käytännössä sopisi, koska miehelläni ei olisi varaa jäädä töistä kotiin, kun jollain meidän on kuitenkin elettävä... Perheitä on erilaisia, samoin elämäntilanteita... Minusta olisi tärkeintä säilyttää valinnan vapaus, että jokainen perhe voisi itse valita tilanteeseensa sopivan ratkaisun. Pakottaminen on kotoisin jostain menneisyydestä...
Nelonen: Siinä elättinä olemisessa on niin kamalaa. Eikö nainen saa olla elätti jos haluaa? Miksi se vaivaa sinua? Sinua ei kukaan ole pakottamassa elätiksi vaikka naapurin nainen haluaisi olla.
Itselläni on koulutus ja työ, mutta olen kiinnostunut kuulemaan vastauksen miksi erilainen elämäntyyli pitäisi olla bännissä.
Mitä tehdään yrittäjäperheissä? Kyllä, naisyrittäjätkin joutuu koville BIOLOGISISTa syistä, mutta miksi sama pitää tehdä kuin kostoksi myös miesyrittäjille. Esimerkiksi meillä minä olen koulutettu, vakityössä ja hyväpalkkainen ja on itsestäänselvää, että minä olen kotona. Miehellä on firma, joka pitäisi lopettaa, jos mies joutuisi sieltä puoleksi vuodeksi pois.
Ja toinen mielenkiintoinen juttu: Mites yh:t? Vievät lapsensa hoitoon 5kk:n iässä? Vai saako yh koko vuoden perhevapaan? Mikäli saa, niin monessa avoliitossa ei kannata tunnustaa lasta ennen kuin vapaat on käytetty...
Nelonen: Siinä elättinä olemisessa on niin kamalaa. Eikö nainen saa olla elätti jos haluaa? Miksi se vaivaa sinua? Sinua ei kukaan ole pakottamassa elätiksi vaikka naapurin nainen haluaisi olla.
Itselläni on koulutus ja työ, mutta olen kiinnostunut kuulemaan vastauksen miksi erilainen elämäntyyli pitäisi olla bännissä.
lestadiolaisperheissä tämä Wallinin toimintamalli tulisi toimimaan?
Meillä tämä ei kyllä toimisi, ei sitten alkuunkaan.
mies saisi rusinat ja mulle jäisi muu pulla. Vauvan synnyttyä nainen on usein väsynyt, vauva rytmitön jne. Ensimmäiset kuukaudet menee monilla sen rytmin ja elämäntavan omaksumiseen uuden lapsen kanssa. Tuntuisi epäoikeudenmukaiselta, että nainen olisi pakotettu lähtemään töihin, kun lapsi on just sen ikäinen, että koliikit alkaa olemaan ohi, yöheräilyt vähentyneet ja elimistökin palautunut synnytyksestä. Miehellä jäisi vain se "helpompi" osuus eli olla kotona jo isomman vauvan kanssa ja nauttia...
Ei
Perheille kuuluu oikeus päättää järjestelyistään. Suomi ei ole oikeusvaltio jos muuhun lähdetään.
ensimmäisestä kuukaudesta saa 80% palkasta. On eri asia olla 6kk onnettomilla tuloilla.
"Mietippä miten nyky-systeemillä toimivat ne perheet, joissa äiti on se enemmän tienaava ja mies vaikka työtön. Äitiysloma on äidin, pakko on siis olla poissa töistä."