Miten käy imetyksen, jos Wallinin ehdotus menee läpi?
Ehkä ne tiukasti ajattelevat, että puoli vuotta imetystä on tarpeeksi ja sillä hyvä.
Kommentit (96)
Mikäs estää miestäsi sitten jäämästä vuodeksi putkeen ja sinua pysymästä siellä kovalla alalla kunnollisessa työssä?
Tämä jos mikä tulee edistämään sitä, ettei naisia enää sorreta työelämässä raskauden takia. Ja vain ja ainoastaan jos vapaasta tehdään pakollinen myös miehille.
Siis miten tämä edistää tasa-arvoa, että työnantaja on pelko persiissä, että nyt sen nainen jää vuodeksi pois, minkä jälkeen tulee 6 kk:si takaisin jäädäkseen taas pois?
Kohta ei saa päättää itse mistään.
Ja sen jälkeen ei olisi välttämättä ollenkaan. O-pet-te-le lu-ke-maan!
Niin kauan kuin meillä on laiskimus-naisia jotka ajattelevat kuin te, ja haluavat istua kotona lasten kanssa ja kutoa villasukkia, kun mies tuo leivän pöytään - niin kauan meillä taitaa sitten olla se ongelma että nainen ei koskaan tule työelämässä tienaamaan yhtä paljon kuin mies.
Taidatte haluta pitää yksin äitiysvapaanne vain sen takia, että saatte köllötellä kotona vauva sylissä ja katsoa telkkaa? Eikö miehelläkin ole oikeus nauttia ajasta lasten kanssa kotona? Onko joku miehen velvollisuus olla parempi palkkaisessa työssä ja elättää teitä kun istutte kotona?
että nainen on poissa kolme vuotta, sitten taas ehkä piipahtaa, on taas poissa kolme vuotta jne.
Miten tämä ehdotus olisi kehnompi kuin nykytila??
Yhtä paljon kuin mies nykyisessä Suomessa jos vain haluaa. Tosin on naisia, jotka arvostavat perhettään enemmän. Kyllä minulle ainakin minun lapseni ja aika heidän kanssaan on tärkeämpää. Mieheni on urasuuntautuneempi.
Kaikkien ihmisten pakottaminen samaan asemaan ja samoihin valintoihin ei ole mitään vapautta ja tasa-arvoa.
jos olisi mahdollista, että äiti pitää ensin 6 kk ja sen jälkeen olisi valinnainen 6 kk ja sen jälkeen isän 6 kk. Mikäli isä ei haluaisi pitää omaa puolta vuottaan, alkaisi hoitovapaa tyyppinen järjestely, jolloin siis maksettava tuki olisi olematon. Hoitovapaan mahdollisuus voisi loppua, kun lapsi täyttää kaksi.
Käytännössä olisi aika hankalaa, jos vapaat pitäisi pitää vuorotellen. Ei niitä sijaisia kaikille aloille niin helposti saa; varsinkin jos luvataa vain 6 kk kerralla.
Ei opetusalan palkat valitettavasti siitä nouse, jos naiset päättävät olla enemmän töissä lasten ollessa pieniä ja miehet sitten nauttivat ajasta kotona ja kutovat villasukkia telkun edessä lapsen kanssa...
Ne nousee sillä, että opetusala itse kasvaa aikuiseksi ja alkaa ajaa etujaan. Eikä nysvää siellä kotona kaiken maailman tekosyillä.
Normaalisti vain äidin ura vaikeutuu lastensaannin yhteydessä, mutta sama tulee olemaan miestenkin kohtalo Wallinin ehdotuksen läpimenon myötä. Koko perheen tulotaso tippuu ja seniorit menevät edelle.
Valinnanvapaus ei pelota suomalaisia, vaan joitakin suomalaisia naisia pelottaa se, että joutuvat töihin.
Töissä kyllä kerkeää olemaan vaikka sinne ei rynnisi 6kk päästä synnytyksestä. Elämän tarkoitus ei ole työnteko.
alat alkaisi "kasvaa aikuisiksi" ja ajaa etujaan siihen malliin kuin yritysmaailmassa on mahdollista?
Eipä se opetusalan tilanne yhtään parane vaikka naiset ajettaisiin takaisin töihin.
ja esimeriksi jatkuva sijaiskierre loppuisi, kun naiset oikeasti hoitaisivat niitä töitään.
Kyllä ne työtäpelkäävät on ihan muita ihmisiä kuin tavallisiä äitiysloma- ja hoitovapaalaisia.
Miksi muuten miesten sitten pitäisi jäädä kotiin, jos se kerran on vain "nysväämistä" ja "telkun katsomista"?
Nythän ongelma on juuri se, että naiset itse ei ota työtään vakavasti. Se on vain suojapeite, jossa virallisesti roikuskellaan, mutta oikeasti notkutaankin kotona.
Palkalla ja työnteon tasolla ei ole mitään väliä ja kaikkeen suhtaudutaan kuin vastuuttomat teinit, mies elättää.
Minulla on humanistinen koulutus, miehellä tekninen, tienaan yhtä paljon, lomat pidimme puoliksi, eikä kumpikaan tipahtanut työelämästä. Lapset kotona siihen kun nuorin oli neljä.
Tämä on ihan mahdollista. Jos vaan molemmat vanhemmat on aikuisia.
Jää vapaat pitämättä.