RV 35,kuinka paljon sydänäänet voi "heilahdella"? HUOLESTUTTAA!!
Ja kyllä,odotan esikoista,älkää siitä pilkatko.
Neuvolan terveydenhoitajan mukaan sydänäänet siinä parin minuutin kuuntelussa sillä kojeella vaihteli 120-140,mutta onkohan tuo nyt ihan normaalia,kun minusta se ei siltä kuulosta...
Ja älkää myöskään sanoko,että kyllä se terkka tietää,tää "täti" on noin 60v ja ihan pa*ka,ei ottanut aiemmin todesta mun supistelujakaan ja niinhän se oli et kohdunsuu oli jo sormelle auki...
Kommentit (12)
asiasta kuin kyselin, niin sanoi että syke voi vaihdella sen takia jos vauva on masussa liikkeellä, niinkuin tämä meidän pikkuherra.. Syke levossa ja "rauhassa" voi vaihdella tuolla välillä.
oman raskauteni kohdalla oltiin huolissaan nimen omaan liian tasaisesta sykkeestä.
makasin viikkokausia sairaalassa, jossa sydänkäyriä otettiin useita kertoja päivässä. Olen siis kuunnellut sitä jumputusta useita tunteja ja nopeus tosiaan vaihteli tosi paljon. Nuo luvut kuulostavat ihan normaaleilta.
välillä kopotteli aluksi 134 ja kun pientä tuuppasi oli kohta jo lukemat 185 :D
juuri noin kuin joku tuossa aiemmin kommentoikin, että levossa ja liikkeessä sikiön sydänäänet vaihtelevat. Sydänäänten kuuntelussa halutaankin juuri kuulla tuota vaihtelua, niin tiedetään, että kaikki on kunnossa.
minulla oli esikoista odotellessa jo 3cm auki ja meni 40+5 viikoille asti ennenkuin lähti syntymään..
eli ei mitään huolta tuosta aukeamisesta.
ensisynnyttäjälle normaalia ja hyväkin jos aukeaa aiemmin niin ei tarvitse käynnistellä :)
ja 34 viikon jälkeen ei enää estelläkkään vaikka lähtisi syntymään, koska vauva on jo täysin kehittynyt, ainut vain jos on alle 2500g niin joutuu keskolaan..
ainakin meillä päin..
itse sain 2550g esikoisen.. oli tosin pienikokoinen noihin viikkoihin nähden ja sain viereen, koska oli niin terhakka ja söi hyvin ja et usko miten ihana oli aivan pieni vauva :D
Ja älkää myöskään sanoko,että kyllä se terkka tietää,tää "täti" on noin 60v ja ihan pa*ka,ei ottanut aiemmin todesta mun supistelujakaan ja niinhän se oli et kohdunsuu oli jo sormelle auki...
Kohdunsuu voi helposti olla sormelle auki loppuvaiheessa jo viikkoja, eikä sillä ole mitään merkitystä.
Millä tavalla ei ottanut todesta supisteluja? Mitä sen "tädin" olisi pitänyt tehdä?
Ei pahemmin kiinnosta sun sydänäänes. Toivotan erittäin kivuliasta synnytystä kun sen aika on.
Pulssi nousee sikiön liikkuessa. Sykkeen vaihtelua nimenomaan haetaan! Se kuvastaa sikiön vointia liikkeisiin nähden.
Kohdunsuu voi myös hyvinkin olla jo tuon verran auki, siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Supisteluja tulee varmaan kaikille tai ainakin suurimmalle osalle jo tuossa vaiheessa raskautta.
Onko mielestäsi 60 v terveydenhoitaja jotenkin huono asia? Monella vanhemmalla th:lla on paljon paremmat tiedot raskaudesta kuin näillä vastavalmistuneilla 22 v hoitajilla, joilla ei edes itsellä ole lapsia.
Itse samalla viikolla, paikat ovat auenneet ja kohdunkaula lyhentynyt. Supistuksia on ollut jo monia viikkoja. Eikä tässä ole mitään hätää!
Mä arvostan suunnattomasti 60-vuotiasta terveydenhoitajaa. Näkemystä ja kokemusta on varmasti vaikka kuinka paljon. Olipas erikoinen aloitus. Ois kiva tietää perustelut sille, miksi th oli ap:n mielestä paska.
Muistelisin että itsellä heitteli myös joskus. Vauvan sydänääniin vaikuttaa myös oma sydän äänesi esim. jos olet kiihtynyt/ jännität sydän lyö tiheämmin. Ei paniikkia!
Jos kauheasti jännität, voithan vielä soittaa synnärille ja kysyä sieltä mielipidettä.