soitin sairaalle lapselle ambulanssin ja jouduin vaatimalla vaatia sitä,
Kommentit (50)
Varaisin ehkä seuraavana päivänä ajan lääkärille. En päivystykseen vaan tavallisen ajan sitten kun niitä aikoja on ehkä 2 viikon kuluttua.
Ei meinaan olisi mikään ihme, kun suvussa on epilepsiaa ja olen näitä kohtauksia nähnyt lähes viikottain lapsuudenkodissani.
Mutta jos oma lapsesi saa yhtäkkiä voimakkaan kohtauksen ja kaksi muuta lasta huutaa vieressä hysteerisinä, niin kuinka kliinisesti ja objektiivisesti kuntataloutta ajatellen pystyt äitinä arvioimaan tilanteen siinä sekunnissa? Kyllä aika moni tarttuu puhelimeen saadakseen apua ja tukea.
Ei ap, mutta eräs joka hyvin ymmärtää ap:ta
Ensimmäisen epilepsiakohtauksen jälkeen on lapsi arvioitettava neurologilla samana päivänä tai mahdollisimman pian. Ei siis ambulanssikeikka, mutta päivystysluontoisesti.
Varaisin ehkä seuraavana päivänä ajan lääkärille. En päivystykseen vaan tavallisen ajan sitten kun niitä aikoja on ehkä 2 viikon kuluttua.
Ei meinaan olisi mikään ihme, kun suvussa on epilepsiaa ja olen näitä kohtauksia nähnyt lähes viikottain lapsuudenkodissani.
Silloin vein hänet ensin itse terveyskeskukseen. Kun ambulanssi vei sieltä sairaalaan sanoivat matkalla, että olis he kyllä sieltä kotoakin hakeneet. Jos sitten seuraavalla kerralla soittaisin kyydin heti. Lapsella alkoi olla siinä vaiheessa shokin oireita ja tippaan laittoivat matkalla.
Kyllä ne siellä hälytyskeskuksessa osaavat sinua paremmin arvioida tarviiko joku muu kiirellisemmin ambulanssia kuin sinä! Miksi että menneet taksilla tai omalla autolla? Ne on kuitenkin usein nopeampia kuin kiireetön ambulanssi....
Miksi et antanut eplepsiakohtauksen purkulääkettä vaiko oliko se vaan sinun luulo nopeasta kouristuskohtauksesta? Eli ambulanssille ei edes ollut mitään tarvetta vaan kuumen olisi voinut laskea antamalla kuumelääkettä?
luulin,että lapsi sai epilepsiakohtauksen,mutta saikin vakavan horkan kuumeen noususta (nousu 37. sta 41.5. muutamassa minuutissa). Kyseessä 14v poika
ap
jonka löysi kyläpaikan lattialta. Kakoi ja haukkoi henkeä ja mies hakkasi selkään. Minä tottakai soittamaan 112 (mielestäni ei ole turha soitto, turhia ovat mm. ne jotka luulevat soittavansa numeropalveluun, jotka haluavat vaan rupatella, jotka kysyvät jotain oikeasti kiireetöntä poliisiasiaa kuten kadonnutta tavaraa....). Juuri silloin vauva sai henkeä ja alkoi itkeä. Todella tympeästi 112:sta sanottiin, että kun vauva itkee, ei ole tukehtunut, ei tarvitse ambulanssia. Minä siinä väänsin itkua, että hyvä jos ei tarvitse, mutta säikähdin pahasti ja tuntui, että jostain täytyy kysyä neuvoa... Sen jälkeen kyllä neuvoi vielä soittamaan terveyskeskuksen päivystykseen, että haittaako se kivi siellä mahassa - ei haittaa, tulee ulos : )
saahan sinne hätäkeskuskeen soittaa ja kannattaakin soittaa jos on paniikissa. kyllä viimeistään ne ambulanssamiehet osaa päättää tarviiko sitä kyytiä vai ei..
mut voi kyllä soittaa myös päivystykseen, siellä ne osaa sanoa esim tuon ettei epilepsiakohtaukseen tarvita ambulanssia jos se menee ohi.
ei se ambulanssikyyti oo mikään palvelu, minkä saa jos tarpeeksi vaatii tai tarpeeksi maksaa. sitä saa vain silloin kun sitä todella tarvitsee ja he päättävät ketkä osaavat, kuka sitä todella tarvitsee! kas näin, opit kai taas jotain uutta!
tämä siis vain kertoo siitä,että sinne soitellaan paljon mitättömistä ja turhista asioista
ap
Itse soittanut lapselle ambulanssin ja niitä tuli samantien kaksin kappalein, kun oli lapsesta kyse. Tiedän tapauksen, jossa vanhemmat olivat just näitä "kyllä lapsi paranee" ja koti riittää..ei mitään sairaaloita..Lopun voi arvata...
Toisessa tapauksessa vanhemmat ajattelivat, että ei mitään hätää..lapsi kyllä selviää ilman lääkäreitäkin. Onneksi veivät sairaalaan, jossa sanottiin suoraan, että puoli tuntia vielä kotona, niin lapsi olisi kuollut.
Ilman muuta oli ambulanssin paikka. En minäkään pystyisi kantamaan omaa 14v tyttöäni taksin kyytiin. On muuten aika eri asia, onko kuumekouristus pienellä lapselle, joille niitä tulee herkästi vai isolla. Ja varsinkin, kun ei ollut edes tiedossa mistä on kyse. Isojen lasten aivot eivät toivu enää yhtä helposti kuin pienten.
Sitäpaitsi, kun soitin päivystykseen 1½v lapseni 41 asteen kuumeesta käskettiin tulla heti sairaalaan ja lisäsi vielä, että jos tulee kuumekouristus, soita heti ambulanssi.
Ap:n lapsi on isokokoinen, hänen kuljettamisensa kramppaavana omin voimin autoon kahden muun pelästyneen lapsen seuratessa ei olisi onnistunut. Ambulanssimiehet veivät lapsen hoitoon, ei siis ollut turha soitto.
Huh, luoja että joskus v'tuttaa kaikkitietävät ihmiset!
ei ap
eihän sun pojalla vaan ole myyräkuumetta.
Voi olla ihan tavis kuumehorkka, mutta tutkituttaisin myyräkuumeenkin.
Mun isäni (70 v/100 kg) sai just tollasia kohtauksia. Asuu yksin ja yöllä kun oli saanu kohtauksen, soitti aamulla, lähenkö seuraks lääkäriin. Varattiin eka aika terkkaan, mutta mentiin sit kuitenkin Mariaan sinne juoppojen kanssa 4 tunniksi odottelemaan.
Sun tilanteessa oisin hätääntynyt ja ehkä soittanut myös hätäkeskukseen. Mutta jos ne olisi antanu neuvoksi odottaa pari minuuttia, että kohtaus loppuu ja sitten hoitaa itsensä päivystykseen, olisin toiminut niin. Mä luotan ammattilaisiin.
Kun en koskaan tiedä, onko joku vielä pahemmassa pulassa.
kuumettahan oli aika reippaasti,tosin pelkkä kuume ei olisi vaatinut mitään ambulanssia,toki mä sen itsekin ymmärrän.
Olen myös jättänyt soittamatta ambulanssin kun isäni sai anafylaktisen shokin,itse kuskasin sairalaan kun ei oltais keritty muuten jos oltaisiin odotettu kyytiä syrjäkylälle--oletteko nyt tyytyväisiä.
ap
Kun ihminen on äkillisesti sairastunut tai loukkaantunut, ei soitto hätänumeroon ole turha. Turhia puheluja ovat ne, joissa kysellään auton katsastusta tai pyydetään ambulanssia kun viina on loppu ja pitäis saada kyyti keskustaan.
Jos olette epävarmoja tarvitseeko sairastunut nopeaa apua SOITTAKAA hätänumeroon, kertokaa kysytyt tiedot ja antakaa heidän tehdä arvio. Älkää pelätkö soittaa siksi että potilas ei mahdollisesti tarvitsekaan ambulanssia, ei se ole häpeä eikä turha soitto.
Älkääkä ainakaan odottako ensimmäisen epilepsiakohtauksen saaneen lapsen kanssa viikkoja lääkäriaikaa.
saman ikäisen kanssa k'vi ihan samallainen juttu. olihan pelottavaa :(
sanottiin että soitto ei ole koskaan turha jos kyse on lapsesta. meillä yksi vuotiaalla jäi ruokaa kurkkuun ja meinas tukehtua,tilanne oli jo ohi ennen kuin ambulanssi tuli mut kävivät varmistamassa vielä että kaikki oli kunnossa.
välitä ap arvostelijoista. kyllä jos oman lapsen henki näyttää olevan vaarassa sitä äiti toimii ja vaatii apua. helppohan se on puhua jos yhtään pelottavaa kokemusta ei koskaan itsellä ole ollut. eikä kuumekouristuksia ole enää tuon ikäisillä joten en teinillä minäkään olisi sitä osannut epäillä, toki tiedän kuinka kuumekouristelevan taaperon kanssa toimitaan.
onhan poika kunnossa?
toisella tekevät arviointia sairauden laadusta,yhtään hätääntymättä--siinä menee epilepsiat ja muut jotka ei vaadi kiireellistä hoitoa (lapsesta kyse,ei koskaan ennen ole kouristuksia ollut) hyvä hyvä.
Mutta kuitenkin täällä kysellään jatkuvasti ohjetta ripuliin,kuumeeseen,kurkkukipuun,saako syödä sitä taikka tätä.
ap