Yökköjen kuulumisia
Kommentit (79)
Täällä menee vaihtelevasti yöt vielä. Patjalla edelleen nukutaan lattialla kun en saa aikaseksi opettaa tuohon omaan sänkyyn, pitäs ottaa nyt taas niskasta itteä kii, mutta kun pelottaa miten käyn. Ootan varmaan siihen asti että saan ilmankostuttajan kun herää poika välillä ja olen nyt parina yönä antanu taas vettä yöllä jos ei oo rauhottunu pelkkään tuttiin ja tissiä aamulla n klo 6 kun sillon ei oo enää muuten rauhottunu niin unet jatkuu vielä siitä pari tuntia. On itelläki kurkkua joka kerta herätessä niin kurkku kuiva että lähdettävä juomaan kun tuntuu ettei voi nielaista.
Mutta siis olen yllättynyt että näinki kauan suurin piirtein samanlailla jatkunut. Olin ihan varma että viimestään viikon päästä taas alkaa kamalat huudot mutta ei ainakaan toistaseksi ole ollut lähelläkään entistä. Niin ja senkin takia en varmaan oo saanu siirrettyä omaan sänkyyn ku on se nukahtaminen sinne vaikeampaa. Nyt siis olen ollu ite vieressä ja siihen sit tyytyväisenä nukahtanu, mutta kun ei oikeen ite sovi tuonne pinnasänkyyn :) se oiski helpompaa sillon :D
Keskimäärin vissiin 2-4 kertaa heränny nyt parin viikon ajan, joskus vain kerran. Että huima muutos tämä on ja kun menee ite sit tuonne viereen ja tuttia niin sillä jo monesti jatkuu unet. Kun enne piti ottaa joka kerta syliin monta kertaa tunnissa ja monta tuntia yöstä...
En kans aio sanoa vielä hyvästejä tälle ketjulle kun välillä on niitä huonompiaki öitä ja pian palaakin takasi entiseen, toivon mukaan ei. Jaksamisia kaikille, ihana kuulla että muillakin helpottanut!!
catha ja poju 10,5kk
Viime yö meni taas ihan pipariksi, kauniisti sanottuna. Poitsu nukahti hienosti illalla, mutta heräsi taas - tällä kertaa kello 12 - ja itkeskeli kaksi tuntia ennen kuin nukahti. Mies tassutteli, ja mäkin yritin rauhoittaa. Yritin myös nukuttaa viereen "perhepetiin" mutta poika ei nukahtanut. Lopulta mies tassutti poitsun pinnikseen. Poika nukkui klo 5 asti, jolloin otin viereeni tissittelemään ja uni jatkui seiskaan.
Olen siis taas sortunut (sorry Sinisiipeilijä) tissittämään ennen klo 6, ja tekemään tämän meidän sängyssä. Olen vaan niin väsynyt, etten ole jaksanut istuvilteen imettää. Nyt itkettää ja väsyttää, ja koko perhe kiukuttelee.
Enpä tiedä mitä tehdä. Suppoja ollaan kokeiltu, muttei ne vaikuta uniin. En usko myöskään masukipuihin, koska ilmavaivojakaan ei ole. Ilmeisesti pitää alkaa huudattamaan kellon kanssa, koska hellemmät keinot ei auta. Parina viime yönä olen tissittänyt myös jo kello kolmen aikaan, jos pojalla vaikka olisi ollut nälkä/jano.
Ilmeisesti nämä kokeilut ja testailut vaan pahentavat asiaa, kun poika ei tiedä mitä on tapahtumassa. Nyt siis pitäisi varmaankin ottaa tiukka linja.
Tuntuu, että ollaan taas alkupisteessä - no, ei nyt ihan sillä ei sentään heräillä tunnin välein tissille ja ei tarvitse illalla nukuttaa.
Mä en tajua, että olen kolmen viikon 1-2 tunnin yönukuttamisista näin puhki. Tai siis onhan tässä ollut neljä hyvää yötäkin, muttei varmaan yhtään 10 päivään.
Oliko jollain se Pantleyn kirja: paljonko siinä oli keskimääräinen unentarve 8 kk ikäiselle? Mulla kirja oli kirjastosta vain lainassa. Mietin, että jos poika nukkuu päivällä liikaa: välillä kun vetelee hirsiä 5 tuntia (varsinkin jos yö on ollut huono). Tosin eilen nukkui yhteensä päiviksiä vain 1,5 tuntia muttei sekään vaikuttanut yöhön.
Sorry sekavaa tekstiä.
Toivottavasti laskiaimenot piristävät.
t. Marge kera 8 kk + 4 v.
Heippa kaikille,
Meillä siis aika selvästi poika aloittaa tunnin välein heräämisen silloin kun hampaita on puhkeamassa. Pojalla puhjennut nyt kolmas hammas ja kaikkien hampaiden puhkeamis aikoihin on öisin palattu heräämään tunnin välein. Viime yönä sitten taas nukkui heräämättä 21 - 05 ja sen jälkeen tutiteltiin tunnin välein kahdeksaan saakka.
Meillä taisi myös torstai-iltana alkaa eroahdistuskausi koska ennen niin itsenäinen tutkimusmatkailija roikkuu nyt koko ajan lahkeessa itkeskelemässä ja kitisemässä. Sylissä pitää olla, ei edes lattialla vieressä istuminen riitä. Samaa siis kuin muutamalla muullakin =) Tosin luulen, että tuo hammaskipu pahensi asiaa, koska tänään on taas viihtynyt hiukan paremmin itsekseenkin lattialla. Eroahdistushan saattaa aiheuttaa myös yöheräämisiä, kun vauva herää tarkistamaan, ettei ole yksin. Sellaistakin meillä on nyt tainnut olla, koska välillä yökitinään on vaikuttanut pelkkä sängyn narauttaminen tai yskäisy - poika siis nukkuu omassa huoneessaan ja aika kaukana meistä, silti nuo keinot on välillä riittäneet.
Marge: mulla ei ole ollut Pantleyn kirjaa vaan jonkun Sheridan-nimisen kirja nukkumisesta. Siinä 8 kk:n ikäisen keskimääräinen unentarve kokonaisuudessaan on 14 tuntia, joista 11 yöllä ja päivään siis jää kolmisen tuntia. Meillä poika on öisin nukkunut 11 1/2 tuntia, aamupäivällä 1 1/2 tuntia ja iltapäivällä tunnin.
t: Vilmis + poika viikon päästä 9 kk
...se on niin tuskaa! Olipas tuskainen aamu!!! Meillä on rytmi muovautunut siihen että 06.00 loppuu se yö, oli mies pirteä tai ei. Herää kiukkuisena tai pirteänä niin 6.00 jälkeen en saa enää nukkumaan. Tänään ollut kauhea aamu kun heräsi taas 6.00 ja oli selvästi väsynyt. Meni jo 8.30 ekoille päikyille ja annoin jatkaa niitä tunnin vaikka normaalisti nukutaan aamupäivällä n. 30 min jotta toiset päikyt olis pitkät...
Voi Marge! Mä kuvittelin jo että teillä menee tosi hyvin, kun et oo paljo kirjotellu enää. Pantleyn mukaan 9kk (edellinen 6kk) vauva tarvitsee unta n. 14h, joista yöunia 11-12 ja päivällä 2,5-4h. Mulle neuvolan Perhetyöntekijä sanoi että jos yö on ollut huono niin anna vaan lapsen päivällä nukkua, mut tietty jos koko rytmi kääntyy päälaelleen ni sit se ei toimi.
eillä viimeyö oli taas huonompi selkeesti. 22.00-23.00 oli koko ajan huutoa ja tassuttelua, sitten huus varmaan 02.00 ja 03.00 maissa seisaallaan tarviten makuullepanon ja 05.00 huuteli ja tarvitsi hyssyttelyä ja 06.00 heräsi jutustamaan ja kohta jo kiukutteli. Eli 4 herätystä kun muutamina öinä on ollut vaan pari tai sit sellasia ettei oo tarvinnu ees tassuttelua...kohta pitää taas alkaa retkeillä ja jättää poika yksin makkariin, jos unet sit paranee jälleen. Tai sitten tää herääminen liittyy tohon eroahdistukseen, kun heti kun meen sängyn luo niin alkaa jo itse käydä nukkumaan...
Meillä on taas päikkärit huonontuneet. Vähän aikaa nukkui pitkiä päikkyjä 2,5-3h ja nyt taas vaan 1,5h ja herää huutamaan kurkku suorana??? Ei voi tietää! Meillä nukutaan nyt siis päivällä se 2,5h ja yöllä 10h heräämisineen! Ottasin mielelläni sne 2h lisää vaikka tohon aamuun;)
No voimia kaikille takapakkia tehneille nimim. "kauhulla odotan hampaita"
Möyri08 + poika 8kk
Vaikkei tilanne nyt ole niin paha kuin silloin 6 kk iässä. Toivoin ja uskoin, että noi meidän pitkät heräilyt helpottaisi flunssan taltuttua, mutta ei. Sitten luulin hampaitakin, mutta ei niitä näytä tulevan. Ja sitten se possun syönti oli yksi, minkä luulin aiheuttavan itkut. Mutta possu on ollut nyt hyllyllä ja silti heräilyt jatkuu.
Olen ihan neuvoton. Ne edelliset heräilyt ja tissi-tuttina-perhepeteily oli tavallaan helpompi hoitaa, siis unikoululla ja sillä että lopetettiin tissille nukuttaminen. Nyt poika nukahtaa illalla itsekseen ja yöllä tassutellaan, ja silti heräilee. Ja mikä pahinta, yöllä nukahtamiseen menee usein vähintään tunti. Mitä tässä nyt sitten voi tehdä? Olen kyllä (taas) ajatellut sitäkin, että ehkä tämä nyt vaan kuuluu tähän vauva-aikaan.
Olen miettinyt, pitäisikö kokeilla toisenlaista päivärytmiä (päiväunille vasta lounaan jälkeen). Epäilen kuitenkin, ettei poju jaksa niin kauaa olla hereillä... Missä iässä teillä on jaksettu valvoa lounaan yli?
Toinen vaihtoehto on huudattaa pidempään yöllä - ja arvaatte varmaan, ettei se vaihtoehto houkuta. Kolmanneksi voisi kokeilla ts. palata takaisin totaaliseen yösyöntikieltoon. Neljäs vaihtoehto on paluu perhepetiin, mitä heikkoina yön hetkinä on tullut jo harkittua.
Älkää te muut nyt vaan masentuko tästä meidän takapakista! Meillä ehti olla siis noin kaksi tosi hyvin nukuttua viikkoa. Heräilyt alkoivat meidän lomamatkan jälkeen - ehkä se oli liikaa poitsulle. Ja voipi olla, että sen jälkeen ollaan liian herkästi menty tassuttamaan, tai liian epäsystemaattisesti eli välillä heti ja välillä on itkeskellyt enempi. Ja sitten olen sitä tissiäkin taas yöllä tarjoillut. Kannattaa mitä ilmeisemmin pitää kiinni jo sovituista "yösäännöistä" eikä alkaa lepsuilemaan kuten me.
Tällaista pohdintaa. Nyt sitten ne iltatisut tarjoilemaan.
Hyviä öitä kaikille Yököille!
t. Marge ja poju 8 kk
Tervehdys taas kaikki. Ollaan pojan kanssa pidetty hiljaseloa, ensin äiti influenssassa, sitten poika ja sitten viikon reissussa Lapissa. Unikoulu meni taas ihan pipariksi kun oltiin kipeitä. Itse tarvitsin kuumeisena kaiken mahdollisen unen ja kun poika alkoi kuumeilemaan niin en uskaltanut antaa nukkua yksin. (Olen tainnut lukea kuumekouristuksista liikaa, heh). Ja nyt on 3. hammas tulossa. Rasittavaa!
Miten te muut olette edenneet kun lapsi on kipeänä/ kuumeessa? Tassutellaanko, nukutaanko omassa sängyssä vai miten?
Nyt tänä yönä poika nukkuu siis omassa sängyssään ja saa nähdä mikä hulina on käynnissä. Margekin taisi kirjoittaa jossain vaiheessa miten heillä oli mennyt hulinaksi matkan jälkeen. Ja totta se on että ei pitäisi lepsuilla, vaikka lomalla ollaankin . (Tosin tuo sairastelu taisi meillä olla kaiken pahan alku ja juuri, mutta minkäs sille voi). Positiivisena voi tietysti nähdä sen että yötissi ei ole tehnyt comebackia! Mutta Margelle tsempitystä, taitaa takapakit kuulua tähän yökköjen hommaan ;-)
Kirjoittelen huomenna kuulumisia, lupaavasti ei ole tämä yö alkanut kun poika herännyt jo 3 kertaa 1,5 h aikana.
Möyri kirjoitteli päikkäreistä. Jotenkin itsestäni aikakin tuntuu että jos on ollut rankka yö niin ne pitkät (yli 2 h) päikkärit on äidin pelastus. Voi sitten ottaa itse torkut, lukee rauhassa Hesarin yms. Meillä oltaisiin valmiita siirtymään yksiin päikkäreihin jos aamulla on nukuttu yli 7:30. Jos aikaisemmin herätään tai on tosi rikkonainen yö niin sit vaatii 2 päikkärit.
Paras kai mennä itsekkin nukkumaan (niin että ehtii juuri nukahtaa kun toinen herää, murphyn laki)
- Aivilo & Jimi 9,5 kk -
Välillä pyörii hyvään suuntaan ja välillä huonoon! Viimeyö oli taas hyvä, vain yksi herätys ja tassuttelu 01.00 aikaan. 5.50 herättiin vääntämään paskaa ja sitten piti tietty nousta jo aamuun, mutta yön sai nukkua.
Marge, meille neuvolan perhetyöntekijä sanoi kylmästi vain että kaikki yö palvelut pois, ei maitoa, tissiä, vettä, ja vaipanvaihto vain äärimmäisessä hädässä. Jos lapsi seisoo, palautetaan makuulle ja hyvin määrätietoisesti sanotaan että "NYT ON YÖ" Itkua myös kuunnellaan että huutaako laskevasti, nousevasti, hätää vai kiukkua, mutta mun on vaikea sanoa mikä meillä auttoi...isovanhemmat unikoulutti viikonlopun ja siitä viikko, me retkeiltiin olkkarissa, josta oli helpompi kuunnella vauvan itkua ja sitä että hiipuuko vai kasvaako. Kun on itse makuulla siinä vieressä ni mä ainakin puutuin ehkä liian herkästi...tiedä sitten, vai paraniko kaikki vain itsestään "kasvun myötä".
Meillä mennään lounaan jälkeen päikkäreille, mut meilläotetaankin aamulla 30-40 min. tirsat ja illalla samanmoiset eli:
6.00 herää
n.8.30-9.00 30min. sisällä
12.00-12.30 pidemmät ulkona (1,5-2h nykyään)
16.30-17.00 välillä vielä 30 min
ja vaikka meillä nukkuisi 17.00-17.30 noi vikat päikkikset niin 20.00 on ihan valmista kauraa petiin. Meillä selkeytti päivää kyllä tollanen päiväunirytmi, kun ennenhän meillä nukuttiin aamupäivällä ja iltapäivällä suht yhtäpaljon(1-1,5h), mut se ei tuntunut meille sopivan.
Nyt hommiin!
Möyri + poju8kk
Moi kaikki,
Täälläkin ollaan taas menossa mukana! En tiedä mikä jakso tämä nyt sitten on, mutta taas on takana pari levotonta yötä, mutta väliin mahtuu myös yksi SUPER yö, joten en niinkään pidä tätä tilannetta ihan mahdottomana...
Ensin jotain positiivista. Viime yönä kamalasta räkätaudista huolimatta (tai sitten siitä johtuen) nukahti klo 20, heräsi kerran kun tutti oli pudonnut n 23, mutta jatkoi siitä hiirenhiljaa (jos kuorsausta ei lasketa...kun neneä on tukossa...) aamu 7 asti. Aamulla heräsin (olin siis jopa itsekin nukkunut koko tuon ajan!), ja mietin voiko olla totta!
Pari edellistä yötä olikin sitten aika farsseja. Kamalaa kitinää ja valitusta ihan tunnin välein, epäilin jo hampaita, mutta mitään ei näy...Tais vaan ennakoida tätä räkätautia.Kun olin kuunnellut toissayönä itkua n tunnin, päätin antaa lääkettä. Ja neuvolan ohjeiden mukaan annoin jotain Panadolin paksua mikstuuraa ennemmin kuin suppoja. Jep jep, tyttö oksensi kaikki lääkeen ympäri makkaria ja sitten mä luuttusin seuraavan tunnin ja vaihtelin petivaatteita. Tästä suivaan tuneena palasin suppoihin, ja laitoin ne neidille, ja saikin sitten aamuyöstä nukuttua tovin.
Imetys meillä loppui viime viikolla. Ja ihan itsekseen. Neiti vaan nauroi tai yökki rinnalla, ei kelpuuttanut. Mä sisukkaasti yritin viikon päivät, mutta aina perään pullo kelpasi. Joten meillä saatiin just kohta 6kk rintamaitoo ja nyt korviketta kiinteiden lisäksi.
Älkääkä kaverit masentuko takapakeista, ne taitaa olla meidän yökköjen arkipäivää!
Tsemppiä kaikille,
P.P
Unikoulu sujui viimeyönä yllättävän hyvin, kun ottaa huomioon tauon, sairastumiset ja lomareissun.
Sunnuntai-maanantai välisen yön poika nukkui omassa sängyssä meidän sängyn vieressä ja eihän siitä mitään tullut. Itse en uskaltanut yskiä tai kääntää kylkeä kun joka kerta poika heräsi, suunnileen 30 min välein. Viime yön sitten siirsin pojan sängyn taas lastenhuoneeseen ja paremminhan se nukkui. Tosin aina havahtui jos äiti kävi huoneen ovella kurkkaamassa että kaikki hyvin. Taitaa olla pojalla 6. aisti, kun aistii maitobaarin 4 metrin päästä!
Tosin viimeyönä huudettiin suoraa huutoa 1h 10 min, eikä mikään auttanut (ei edes syli). Kun viimein nukahti niin nukkuikin sitten ennätyspitkään eli 3 h 45 min!!! Tosin äidin piti kaivaa yö-huuto-suklaat esiin kun meinasi mennä hermo. Mulla siis karkkivarasto johon saa kajota vain öisin jos menee hermo.
PeppiPitkätossulla ja monella muulla taitaa olla sama vaiva kuin meillä eli ne HAMPAAT! Meillä kolmas alahammas 1/3 tullut. Joinain öinä olen antanut nestemäistä Panadolia, varsinkin silloin jos jo päivällä on ollut kitinä. Meillä se toimii, tosin suppoja ei olla vielä edes kokeiltu.
Mutta tsempit kaikille ja kertokaahan kuulumisia!
- Aivilo & Jimi 9,5 kk-
... eli poikamme tehtailee hampaita nyt jatkuvalla syötöllä ja ilmeisesti oikeasti juuri siksi poika on palannut yöheräämisiin. Kun edellisenä yönä sai tuon ekan kulmahampaan tehtyä, viime yönä sitten nukkuikin taas yhtä heräämistä vaille koko yön. Tuo yksikin herääminen ja huuto johtui siitä, että oli poikittain pinnasängyssään, taisi olla hieman ahdasta =)
Meillä siis menee edelleen suht hyvin.
Möyri : olen aika vahvasti sitä mieltä, että teillä ainakin osa huutamisesta johtuu ikenien kovasta kivusta. Meilläkin on päivisin herätty hampaiden tekoaikaan huutamaan kurkku suorana.
Tsemppiä kaikille!
t: Vilmis + Viltsu-poika pian 9 kk
kuten Marge tuolla kirjoittelikin. Ehkä pitäis lopettaa tämä älytön analysointi siitä, mistä heräilyt milloinkin johtuu ja vain ajatella, että ne kuuluu asiaan :)
Me ollaan vauvan kanssa nyt mun vanhempien luona, ja isäni oli säästänyt mulle lehtijutun lasten nukkumisongelmista. Siinä sanotaan nimenomaan, että vauvojen heräilyt kuuluu asiaan ja että parivuotiaistakin vielä puolet herää ainakin kerran yössä. Kyse on osin keskushermoston kypsymättömyydestä ja osin siitä, ettei lapsi osaa tuudittautua itse uneen.
Tässä vähän referointia siitä lehtijutusta:
- Paijaamisesta, maidon antamisesta yms. yörutiineista pääsee eroon 4-5 vuorokaudessa.
- Väsyneille perheille on tyypillistä lyhytjännitteisyys. Kokeillaan yksi ilta jotain, mutta jos se ei toimi heti, palataan vanhaan,
- Vuorokausirytmin säännöllisyys on avain yöheräilyjen vähentämiseen.
- Väsyneen vanhemman kannattaa nukkua itse muutama vuorokausi hyvin ennen kuin lähtee korjaamaan lapsen rytmiä.
- Positiivisten rutiinien menetelmä auttaa yöheräilyyn. Se kattaa 4-5 vaiheesta koostuvan puolen tunnin unirituaalin, johon kuuluu myönteinen vuorovaikutus vanhemman ja lapsen välillä.
- Lapsen pitää olla väsynyt, kun rituaali alkaa. Jos lapsi yleensä nukahtaa 22.30, rituaali aloitetaan klo 22.
- Jos lapsi ei asetu petiin 10 minuutissa, hänen annetaan nousta puoleksi tunniksi-tunniksi ylös.
Mä en usko, että kellään meistä on tota ongelmaa, ettei lapsi osaisi itsekseen nukahtaa yöllä: kaikillahan meillä on ollut tosi hyviä öitä, joiden aikana vauvat ovat varmasti käyneet hereillä mutta nukahtaneet itse uudelleen. Meillä esimerkiksi toissayönä poika nukkui putkeen ennätyksellisesti 21-6.30, jolloin otin tissille ja nukuttiin vielä vajaa tunti. Sitten viime yönä taas heräili melkein tunnin välein. Rytmit on ihan samat, tosin päikkyjen kesto vaihtelee välillä 2-3 tuntia, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta suuntaan tai toiseen. Yläetuhampaat puskivat läpi (niitä huudettiin muutama yö ja päiväkin), mutta lisää hampeja saattaa tietty olla tulossa.
Heräilyt tai hyvät nukkumiset on siis mulle täys mysteeri. Oonkin nyt päättänyt, että pitää vaan yrittää ottaa tää vauva-aikaan automaattisesti kuuluvana asiana ja iloita siitä, että yöt ovat parantuneet selkeästi siitä, kun vielä nukuttiin perhepedissä:
- poika on oppinut nukkumaan omassa sängyssä
- hän nukahtaa joskus itsekseen
- yöheräämiset eivät aina vaadi edes toimenpiteitä, vaan hän saattaa kitistä vähän ja nukahtaa itse
- jos toimenpiteitä vaaditaan, lyhyt tassutus ja mahdollinen tutin anto ja peiton asettelu yleensä riittävät
- viimeistään muutaman minuutin tassuttelu auttaa eikä syliinottoa tarvita
- heräämisiä on keskimäärin 2 yössä, mikä on ihan luksusta lähtötilanteeseen
Tämmösiä mietteitä tällä kertaa. Yökköketjua en ole kuitenkaan jättämässä :)
Emel + poju 9 kk
Viime yö oli hyvä, ilman 05.00-06.00 kestänyttä "Nyt nukutaan eikä istuta ja huudeta" -sessiota, lähes täydellinen. Poika heräsi 03.00 ekan kerran ja tyynty sillä että kippasin sen makuulleen ja annoin tutin. Herättiin sit 07.00 maissa touhuilee;)
Just kun tossa jossain aiemmassa viestissä kirjottelin päiväunirytmistä, ettänukkuu pitkiä vaan 1,5h niin eilen huitas sitte 3h40min!!! 12.00 -15.40, sain aika helpolla pidettyä hereillä niin että meni sit nukkumaan 19.45 ja hyvin nukkui;) Tällai nää sit muuttuu, ota näistä nyt selvää!
Vilmis, se on varmaan sitä hammastehtailua meiläkin se yhtäkkinen huuto, yhtään ei vaan oo viel tullu mut kaikkea kalutaan js kuolaa valuu;)
Emel, mä oon sun kanssa samaa mieltä että tää on sitä vauvaelämää, siis nyt tällasilla herätyksillä, mut sillon kun herättiin 15 kertaa yössä ja 30min välein ja sitä kesti 4kk, ni se ei ole. Tai onhan sekin, mutta ei siedettävää eikä musta normaaliakaan. Sille pitääkin voida kokeilla tehdä jotain, mutta muuten oon henkisesti valmistautunu siihen että herätyksiä tulee vielä pitkään, kunhan välillä saa nukkua paremmin, niin jaksaa.
Ja siinäkin, että on vaikea sanoa, mikä vaikutti tilanteen parantumiseen ja mikä ei, mutta iloinen olen tilanteesta jossa jaksan itsekkin olla päivällä hereillä, vaikka poika nukkuu.
Käytiin neuvolassa (9kk) kontrollissa ton yörumban kanssa ja pojalla siis oli ikää tasan 8kk 2vko ja painoa 9200 ja pituus 73. Neuvola täti hetken katteli menoa kun konttasin pojan perässä ympäri huonetta, pöytien alla ym, yritin estää sitä telomasta itseään kun toi kävely on alulla niin että lähtee vaan kävelemään vaikkei sitä oikein hallitsekkaan ja metrin-parin päästä vetää turvat, ja totes sitten ettei ole vähään aikaan nähnyt yhtä aktiivista tenavaa!! Sanoi, kun mainitsin aamuyön uniongelmista että, varmasti tolla energiamäärällä varustettu tapaus kun alkaa olla kevyen unen vaiheessa ja aamun lähestyessä herää, niin ei malta enää nukkua vaikka nukuttaiskin, aivot ei anna lupaa;) Ja kun kysyin siitä kun poika jaksaa olla hereillä max.3h, joskus tsägällä vajaa neljä jos on pitkät unet alla, ni sanoi ettei ihmettele yhtään, että meno on kuulemma niin hurjaa että varmasti väsähtää 3h jälkeen. No se helpotti mua, ettei tartte venyttää valveillaolo aikaa jos toinen on väsynyt:)
Mutta tulipas pitkä sepustus...nyt nauttimaan päiväunien suomasta rauhasta!
Möyri08 + Durasel-poju 8kk
Meillä on tapahtunut edistystä!! Viimeisinä 4 yönä poika on nukahtanut melkein joka kerta tassutteluun alle 5 minuutissa. Yleensä kun herää, käyn vaan työntämässä tutin suuhun ja paijaan hetken, ja poika nukkuu. Joskus on oikein kiukkuinen jos yritän jotain muuta "hei, älä häslää vaan anna mun nukahtaa rauhassa!" meiningillä.
Nukkumaan mennään 21.15 maissa iltapuuron jälkeen. Ensimmäinen herääminen on yleensä puolen yön maissa, toinen 01.00 ja seuraava 04-05 aamuyön imetys. Herätään aika säännöllisesti remonttimiesten kolkutteluun 07.15.
Kuten Marge ja Emel kommentoikin tuosta pienten lasten nukkumisesta niin olen samaa mieltä. Itse olen hyvin tyytyväinen tähän rytmiin ja pidän sitä ihan normaalina, pari-kolme kertaa voidaan ihan hyvin herätä yössä tarkistamassa että kaikki on hyvin. Eri asia on sitten se, mikä varmaan meillä kaikilla oli unikoulun lähtöasema, eli herätään 30 min-90 min välein koko yö, haahuillaan ympäri sänkyä öisin, huudetaan 03-04 välillä, käytetään tissiä tuttina koko yö yms.
Emelin listassa oli kanssa yhtenä vinkkinä taas tuo niin tuttu "Vuorokausirytmin säännöllisyys on avain yöheräilyjen vähentämiseen." Ja tätä minun pitäisi varmaan harjoitella. Meidän päivärutiinin yleensä rikkoo lääkärissä/neuvolassa käynti väärään aikaan, matkat, autoilemaan lähteminen liian myöhään illalla yms. Mutta en ole vaan pystynyt elämään 100% vauvan rytmissä.
Hauskalta kanssa kuulosti tuo Möyrin oman Duracell-pupun toiminta. Joskus tuntuu että meilläkin on samanlaista, mutta ei ihan noin Duracell voittoista ;-) Ja kiva että aika monella alkaa positiivisia tuloksia näkymään!
- Aivilo & Jimi 9,5 kk -
Meillä on taas rikkonaiset yöt, ja tällä kertaa syypäänä on flunssa. Heräillään tosi usein (en jaksa edes katsoa kelloa mutta varmaan puolenkin tunnin välein), kun yskittää ja kurkussa on vissiin aika lailla limaa. Viime yönä pisin unipätkä oli 24-03, muuten hyppäsin tassuttamassa vähän väliä. Onneksi täällä vanhempieni luona sain nukkua aamulla pitkään.
Muakin kiinnostas se, mistä Aivilo kysyi aiemmin, että nukutatteko sairastakin lasta omassa sängyssään vai otatteko viereen. Mä oon pitänyt vauvaa enimmäkseen pinniksessä, kun kuumetta ei ole ainakaan paljoa, mutta aamuyöstä olen ottanut suosiolla kainaloon.
Noista rytmeistä sen verran, että mun mielestä on mahdotonta pitää aina täsmälleen sama päivärytmi just ihan pakollisista menoistakin johtuen. Täytyy siinä olla jouston varaa jonkin verran, ja me vietetään ainakin niin sosiaalista elämää (tuun hulluksi ellei mulla oo melkein joka päivä jotakin sovittuna), ettei päivät vaan kerta kaikkiaan voi olla samanlaisia.
Naurattamaan rupes muakin tuo Möyrin Duracell! Meillä ollaan kans aika aktiivisia, mutta ihan noin paljoa virtaa ei kuitenkaan riitä :)
Emel ja flunssainen pikkumies 9 kk
Eli voimia kaikille taisteluun rikkonaisia öitä vastaan! Meillä viimeyö oli loistava, mutta sitä edellisenä oli taas 5.00-6.00 kiukkua ja itkua, muuten pärjättiin parilla heräämisellä.
Voi Emel, o ihan Per....tä joutua taas heräämään useammin kun hetken meni jo paremmin! Musta ainakin tuntuu tuplasti raskaammalta nyt jos menee hulinaksi, kun on saanut "maistaa" jo parempia öitä!!
Kyselit sairastamisesta ja nukkumisesta, kuten Aivilokin aiemmin, meillä oli äsken kova flunssa jossa hurja nuha, mutta poika nukkui omassa sängyssään. Kun ei oikein koskaan ole ollut kainalolapsi, niin nukkui paremmin omassa tilassaan. Tämän nuhan seurauksena vierotti itsensä tutista niin että nyt se ei hallitse meidän öitä, vaikka käytössä onkin! Fiksu poika:) Mutta jos poika olisi tarinnut kainaloa, niin olisin sairaalle sen tarjonnut. Kaipaan itsekkin kipeänä extra määrän hellyyttä, niin kai sen voi antaa myös vauvalle...tietty unikoulu häiriintyy, mut pääseehän siihen sit takasin heti kun on vähän parempi.
Joo, niistä rytmeistä...mä oon tainnu muuttua vähän taikauskoseksi niiden kanssa kun muuttamalla niitä muuttui myös yöt, mutta ehkä vois nyt alkaa kokeilee höllentämistä...Kyllä me eilenkin mentiin kaverin kanssa kahville ja siitä nukutin pojan sit päikkäreille kävellessä takas kotiin. Heräshän se jo 1,15min päästä kun normaalisti nukkuu se 2h, mut yö meni hyvin, joten ehkä se ei enää ole niin herkkä...
Kiitos Duracel kommenteista;) Muakin pääsääntöisesti naurattaa, mutta olen aika poikki illalla kun poika sammuu!! Kävely paranee koko ajan ja uutena temppuna on alettu myön kiipeilemään...jes, päiväunet on tarpeellisia pojalle ja ÄIDILLE;)
T.Möyri08 ja poika 8,5kk
Niinhän se on, että kun on saanut jonkin aikaa nukkua katkeamattomia öitä niin heräämiset tuntuu kahta kauheammilta. Vieläkin mietin niitä aikoja kun ennen joulua nukuttiin öitä heräämättä kertaakaan. Muutama herääminen on nykyään joka yö, joihinkin huuteluihin riittää tosiaan meidän parisängyn naraus tai se, että kävelee kantapäitä kolkutellen pojan huoneen ovelle. Mutta välillä poika huutaa niin, että pitää käydä oikaisemassa peittoa tai hääräämässä jotain muuta pinnasängyssä : tutti kun pojalla useimmiten on suussa. Haluaa selvästi tarkistaa, ettei ole yksin.
Viime yönä herättiin taas tunnin välein, mutta vain kahdesti piti käydä kurkkaamassa pojan huoneessa saakka. Aamuun heräsi tyytyväisenä jokellellen puoli kahdeksan maissa : meillä yöunen määrä on tippunut tunnilla, mutta päiväuniin ei silti ole tullut lisää pituutta. Luulenpa, että poikamme tulee jatkossakin olemaan vähäuninen.
Meillä on alusta saakka vannottu suht tarkan päivärytmin nimeen, eli päikkärit on useimmiten samoihin aikoihin. Eniten se helpottaa yöunille menemistä, että siis on silloin väsynyt muttei kuitenkaan liian väsynyt. Muutoin päivisin kyllä puuhaillaan monenmoista ja automatkat useimmiten tietty sotkee unirytmin, mutta yritämme pitää niin, että jälkimmäisten päikkäreiden aikaan 16 - 17 ollaan kotona niin saadaan kiinni loppupäivän rytmistä.
Meillä ei onneksi vielä nousta pystyyn tai kiipeilemään, kauhulla odotan niitä öitä jolloin poikaa saa käydä kippaamassa takaisin makuulleen. Hui, toivottavasti meillä ei sellaista vaihetta tule!
t: Vilmis + poika 9 kk
Flunssaa pukkaa täälläkin - just kun vatsataudista päästiin eroon. No, tää on tätä aina välillä. Flunssan otan kuitenkin ennemmin kuin oksennustaudin. Rassaa vaan, kun lapset ovat aina yhtä aikaa kipeinä, ja mies paljon poissa töiden vuoksi. Oma vapaa-aika olisi tervetullutta, mutta se on kyllä ihan minimissään.
Meillä poika täytti vuoden ja yöt ovat vaihtelevia. Paljon on jo ollut niitä hyviä öitä, että nukkuu heräämättä klo 20-06 tai mahdollisesti herää kerran, mutta rauhoittuu heti tassutteluun. Mutta paljon on ollut myös levottomia ja rikkonaisia öitä, etenkin nyt kipeänä. Silti olen onnellinen siitä, että yösyönnit saatiin pois ja imetys lopetettua. Vesipullosta poika saa joskus yöllä huikat, jos ei tahdo tassutteluun rauhoittua.
Nuo aikaiset aamut meillä ovat edelleen ongelmana. Klo 5.45 herää varmaan useimmiten. Mutta sama juttu se oli esikoisen kanssa: oli aamuvirkku, vaikka nukkui yönsä oikeastaan läpi jo puolivuotiaasta. Aikanaan helpottaa. Kun nyt edes puoli seiskaan oppisi tuo poju nukkumaan, niin se olisi ihan ok aika herätä vaikka joka aamu.
Meillä poika nukkuu omassa sängyssään aina, oli sitten terve tai sairas. Tarvii oman tilansa ja nukkuu rauhallisimmin juuri omassa pinniksessään. Hyvin harvoin tulee edes yritettyä viereen nukuttamista. Joskus aamuisin kun kello on vielä tosi vähän...mutta siinä tulee isosiskoonsa tuo poitsu, että villiintyy vain, kun pääsee vanhempien sänkyyn, ei puhettakaan että rauhoittuisi. Joten oma sänky on paras. Sinne nukahtaakin aina illalla mielellään.
Esikoinen jo kovasti kyselee, koska pikkuveli muuttaa yhteiseen huoneeseen ja saavat kerrossängyn. Mutta eipä se taida olla ajankohtaista ennen kuin poju nukkuu yönsä pahemmin heräilemättä, osaa puhua ja osaa tulla itse sängystä alas, ettei putoile. Meille sopii ihan hyvin tuo pinnasänky omassa makuuhuoneessamme. Esikoinen nukkui yli 2-vuotiaaksi meidän huoneessa (ja liki 3-vuotiaaksi pinniksessä, heh).
Päivärytmit meillä ovat ne samat kuin aina ennenkin:
Ylös klo 6
Aamiainen viim. klo 7
Unet n. klo 9-10.30
Lounas klo 11
Välipala n. klo 13 (tai sitten vain maitoa pullosta ennen päikkäreitä)
Unet n. klo 13.30-15
Pieni välipala, jos on saanut vain maitoa lounaan jälkeen.
Iltaruoka n. klo 17
Iltapuuro n. klo 19.30
Unille klo 20
Yöllä herää 0-3 kertaa keskimäärin, välillä on rikkonaisempaa.
Tsemppiä kaikille! Yhdyn täällä esitettyihin ajatuksiin siitä, että vauvojen levottomat yöt ovat ihan normaaleja, mutta normaalia on myös se, että jos yöt ovat yhtä rumbaa ja sambaa, niin heräilyille ja valvomisille alkaa etsiä syitä ja niiden loppumiseksi yrittää keksiä mitä tahansa keinoja. Niin se vaan menee. Onneksi lähes poikkeuksetta meininki helpottaa yhden vuoden paikkeilla pikkuhiljaa. Voimia toivottelen jokaiselle - ja sitä johdonmukaisuutta, joka on väsyneenä niiiiin vaikeaa!
LL + poju 1 v.
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Laitan kuulumisiamme lähiaikoina.
Kirjottelin tuossa joku aika sitten kun unemme alkoivat olla jo hyvällä tolalla ja heräämisiä ei enää pahemmin ollut. No sitä ei pitkään jatkunut kun ainahan sitä uusia syitä tulee heräämisille.
Meilläkin iski hampaiden tulo ja yöt meni taasen repaleisiksi. Eli heräämisiä oli itkemään useitakin yön aikana. Pari hammasta tuli tehtyä. Onneksi oli saanut kuitenkin nukuttua muutaman yön paremmin niin jaksoi rauhoitella ja kannella ilman että sortui työntämään tissin suuhun. 3-4 yötä meni heräillessä useammin mutta pääosin tassuttelut auttoivat uudelleen uneen. Ja suppo paransi alkuyön unia.
Mutta moni kirjottelinkin että aamuyön herätykset ovat vaikeammin rauhoiteltavissa niin meilläkin. Itse olen tulkinnut että lapsi alkaisi olla jo niin virkeä että ei tiedä oikein pitäskö vileä nukkua vai ei. Meilläkin saa silloin neljän viiden välissä jos heräilee tassutella useamman minuutin kun aiemmin jos sattuu heräämisiä ne menevät vain pitkälleen laitolla ja peiton laitolla. Millähän taikakeinolla saisi unet jatkumaan sen aamuyön ajan vaikka puol seiskaan asti. Sitä olen itse pitänyt rajana että sitä ennen ei nousta ylös leikkimään.
Nyt olen lähdössä pojan kanssa reissuun Tallinnaan olemme yön laivassa ja toisen hotellissa ja kotiin palaamme puolen yön aikaan eli saas nähdä miten unet menevät sekaisin matkan aikana, mutta yösyöttöihin en palaa.
Tsemppejä kaikille rippikouluiässä tuskailemme kun nuori ei mene nukumaan ja nukkuu puolille päivin eli aina meillä tulee olemaan lapsien kanssa uniongelmia.
Vipe ja poitsu 10,5kk