Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yökköjen kuulumisia

05.02.2009 |

Kokeilen taasonnistuuko tämä liittäminen...

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku-ilta oli sitten härdelliä, mutta muuten yö oli parempi!!! Poika heräili kyllä tunnin välein, mutta sai itse unenpäästä kiinni pienellä huutelulla ja kitinällä. Tarvitsi silittelyä vain 23.00 ja 4.30. Mutta meillä herättiin jo 6.00 tänään ja itse nukuin huonosti kun pelkäsin pahinta.

Aivilo, kiitos flunssa sympatiasta! Tää on ollutkin vuosisadan flunssa, mutta tuntuu että nyt on jo paranemaan päin;) Poika on vielä kovin nuhainen ja se vaikeuttaa öitä myös!

Tänään laitan vielä illan vikoille päikkiksille ja koitan venyttää nukkumaan menoa myöhemmäksi 20.30-21.00, katsotaan miten onnistuu;) Huomattavasti parempi olo kun on kaks yötä huilannut, vaikkei viime yönä oikein nukkunutkaan.

Eemel, joko äidin apu on saapunut ja oletko saanut nukuttua? Voimia kaikille, tänään on tulossa kaunis päivä, nauttikaamme siitä!

Möyri08 + poika huomenna 8kk!

Vierailija
22/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen aktiivisesti taustaillut tämän ketjun kuulumisia ja ajattelin kertoa meidän vieläkin uskomattomalta tuntuvasta tapahtumien muutoksesta.

Olen 6kk Ellen tytön äiti. Vielä viikko sitten vauva heräsi 5 x yössä eli käytännössä siis 1,5-2 h välein. 4 x tutilla jatkettiin unia ja kerran n. klo 4 annoin tissiä. Aktiivista heräilyä jatkunut muistaakseni ainakin viimeiset 2 kk eli ERITTÄIN väsynyttä äitiä olitiin täälläkin kodissa ja hyvin valmis unikoulun pitoon.

KUNNES viime viikolla sairastuin rajuun norovirukseen ja olin täysin poissa yörumbasta 3 yötä, yhtä imetyskertaa lukuunottamatta. Nukuin toisessa huoneessa ja mies vauvan kanssa makuuhuoneessa, vauva omassa sängyssään. Eka yö meni vanhan kaavan mukaan, mutta sen jälkeen yöt ovat menneet yhdellä tutinlaitolla ja yhdellä tissityksellä!!

Esim. viime yö hyvä esimerkki tämän hetken loistavasta tilanteesta:

klo 20:15 nukahtaa itse tissin jälkeen pinnikseen

klo 01:30 tuttia

klo 6:15 tissiä, jonka jälkeen ei käytännössä enää nukahda

Nukkumisjärjestelyt ovat siis edelleen samat eli minä nukun eri huoneessa kuin mies ja lapsi ja mies hoitaa tutituksen.

Eli nyt vaikuttaisi vahvasti siltä, että minä vauvan kanssa samassa huoneessa ja tuttivastaavana olen ollut suurin häiriötekijä öissämme.

Toivon todella, että tilanne jatkuisi edelleen näin hyvänä!!! Ei tätä meinaa tosiaan edelleenkään oikein todeksi uskoa! Ensimmäisen kerran puoleen vuoteen tuntuu, että omassa päässä liikkuu selkeitä ajatuksia :).

Toivon sydämestäni voimia ja jaksamista kaikille tämän ketjun äideille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista päivää,

Mä olen aivan innoissani ja ihmeissäni viime viikolla tapahtuneista käänteistä.

Paljon positiivista, mutta myös negatiivisena tämä järjetön flunssa vauvalla ja mulla, jota tuntuu vissiin olevan liikkeellä...

Mutta siitäkin huolimatta meillä mennään parempaan päin, ainakin tällä hetkellä.

Viime yö meni jotakuinkin näin:

19.30 iltapuuro ja pesut

20 n 150 ml korviketta pullosta

20.15 nukahtaa itse pinnikseen

23 herää yksimään, annan tutin, nukahtaa itse

05 pulinaa ja touhua, annan tutin, nukahtaa n 5.20 itse

6.30 herätys

Se mitä muutoksia tein viime viikolla, vaihdoin tuon illan viimeisen syötön pulloon. Mulla vaan oli sellainen fiilis etteä ei saa tissistä tarpeeksi ja ajattelin kokeilla. En tiedä johtuuko nämä muutamat hyvät yöt siitä, mutta näin aion kuitenkin jatkaa. Päivän aikana annan rintaa n 4-5 kertaa.

Kovasti olen miettinyt meilläkin tuota rytmiä. Mutta nyt jos yöt paranevat taidan mennä totuttuun malliin. Meillä Vipen kanssa samanalainen rytmitys, eli päikkärit n 9.30-12 ja 14.30-16.30, yöunille 20. Tuota nukkumaanmenoaikaa en olis valmis kauheesti myöhäistämään, kun esikoinenkin menee samaan aikaan ja tulee pieni rauhallinen hetki iltaan - sitä ns omaa aikaa.....Milloin fiksut äidit menis nukkumaan....

LumiLeopardi: Meilläkin kukutaan aamuyöstä, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta tunninkin voin hyvin kuunnella tuota hyväntuulista touhuilua ja pulinaa. Hereillä olo ajoittuu tuonne 04-06 väliin. Voi olla että syötöllä sais lisäaikaa, mutta meillä niistä ollaan jo luovuttu. Nukahtaa kyllä yleensä vielä hetkeksi aikansa touhuttuaan. Aamu meillä alkaa 6.30-07 välissä, oli pyhä taikka arki....

Milloin olette siirtyneet yksiin päiväuniin?

Ilolla luen muidenkin "tämän hetken onnistujien tarinoita", ja samalla muistutan itseäni että kaikki voi muuttua yhdessä yössä, jolloin taas tukea tarvitaan.

Jaksamista kovasti nyt niille joilla yöt tällä hetkellä katkeilevat liikaa, mutta ajatelkaa positiivisesti, meilläkin on tapahtunut "ihme" ihan yhtäkkiä ilman ennakkovaroituksia....

Reipasta päivää,

Peppi ja tyttäret 5kk ja 6-vee

Vierailija
24/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjottelin tuossa tammikuun aikana jossain vaiheessa että yöt rauhottu kun siirrettiin omaan huoneeseen. Jooh rauhottu ne noin kahdeksi viikoksi. Nyt taas samaa rumbaa.

Nyt kyllä tosin on hampaita tulossa joten viimesen 5 yötä ollu aivan hirveitä. Tunnin välein juossu vähintään tissiä ja syliä antamassa ja parina yönä piti aivan herättää kokonaan ku hermostuin jo itekkin ku ei kahden tunnin yrityksen jälkeenkään rauhottunu. Valot päälle ja pari tuntia leikkimässä, toisen yönä piti syödäkin kun tuli itellekin nälkä.

Siis mä tiedän että mun pitäs imetys lopettaa niin varmasti auttais noihin yöheräämisiin. Pojalla on muutenkin nyt niiin kauhea eroahistus että päivätki meinaa olla tuskaa jos pitää äitin lähteä johonkin. Mutta kun en tiiä miten mä saan lopetettua imetyksen. Nukkumaan meno tulee olemaan yhtä tuskaa. Ku tissille yleensä, joskus syliin. Sänkyyn ei saa mitenkään nukahtamaan. Sinne ku laittaa ilman että on jo unessa niin riehaantuu aivan täsyillä ja alkaa potkimaan jne. Tai sitte itkemään.

Jos jollain on vinkkejä miten vois alkaa sänkyyn nukuttamaan niin otetaan kyllä vastaan ja myös tuosta että miten tuota imetystä kannattaa alkaa lopettaan. Siis ainaki tuo iltaimetyts niin Vipe oli tehny. Ehkä mun pitäs nyt itteeni tsempata tuohon lopetukseen, antaa vaikka pullosta tai nokkamukista se maito illalla ja pitää vaan ne tissit piilossa. Ja sitte kun jaksais vielä yöllä sen tissittömyyden. Siis ihan selvästi se on niin tapa tällä meidän pojalla. Toissa yönä sain jostain muka niin hyvät hermot ja yritin olla antamatta. Mutta tunnin jälkeen ku vieläki aina heräs kun nostin sänkyyn takasi niin sitte annoin sitä eikä enää herännyt. Nukahti siis ilman tissiä yöllä syliin mutta heräs aina sänkyyn laittaessa.

Juuh mä oon lueskellu näitä teidän tarinoita välillä aina, mutta en oo taas kerenny kaikkia lukemaan niin yritän nyt lukea jos löytyis jotai vinkkeleitä meillekin taas.

Tää on kyllä ihana ketju ku tietää ettei oo yksin tän valvomisen kanssa! Jaksamisia kaikille!!

catha ja poju 10kk

Vierailija
25/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luin tuosta ylempää ... että meillä alkaa yöllä itkemään yleensä täyttä huutoa. ja ei auta mikään muu ku syliin ottaminen. ja siitä ei sitte saa takasi sänkyyn millään. eli tassuttaminen ei auta, josku tosi tosi harvoin jos ei huuda ihan täysillä niin tutin antaminen riitää mutta jos koskeekaan niin isompi huuto tulee vaan. tuntuu välillä niinku näkis jotain kauheita painajaisia...... ja olen kans yrittäny kuunnella sitä itkua että minkälaista. ihan pari kertaa on nukahtanut itsekseen kun on pientä itkua iteknyt enkä ole heti mennyt.... mutta siis suurimmaks osaks on parempi jos menee heti.....

olipa taas hyvin selitetty... :D

Vierailija
26/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Catha, meillä imetyksen lopettelu oli aika pitkä prosessi, mutta on sujunut suht helposti. Jo loppusyksystä, kun poju oli n. 9 kk vanha, aloin pikkuhiljaa vähennellä imetyskertoja ja korvata selkeästi imetyksiä aterioilla (vaikka poikamme söi tuolloin minimaalisen vähän). Joulukuussa pidettiin tassuttelu-unikoulu, jossa mies nukkui ekat kolme yötä pojan kanssa. Siihen loppuivat yöimetykset (joita oli ennen tätä pal-jon). Pullosta poitsu sai tämän jälkeen vielä aamuöisin maitoa. Sitten karsin pois kaikki muut imetykset, paitsi ennen päiväunia (2 per päivä) ja yöunille menoa. Tässä vaiheessa pojalla oli tapana aina iltaruuan ja iltapalan välissä roikkua kitisevänä mun rinnuksissa kiinni, mutta se meni ohi. Nyt viimeiset pari viikkoa vähensin imetyksiä edelleen. Ja viime viikon lopulta saakka imetin enää iltapuuron jälkeen kerran. Eilen illalla oli viimeinen imetys.

Meillä tosiaan on sujunut tuo homma ihan hyvin. Toki pari yöimetystä on korvattu pullolla (josta aletaankin nyt pyrkiä eroon), mutta onhan tämä ihan erilaista, kun saan itse nukkua suunnilleen joka toisen yön hyvin miehen hoitaessa junioria. Luulisin, että ajoitus on kaiken a ja o. Meidän pojalle tuo 10 kk oli selvästi sopiva ikä lopetella suurin osa tissittelyistä - ja nyt lähellä vuoden ikää ei ylipäänsä ole tuntunut enää tissiä juuri kaipaavan. Rationaalisesti päätin siis "iskeä" tähän saumaan. Oon melko varma, että jos olisin nyt jatkanut imetystä, niin jollekin 1,5-vuotiaalle tissi olisi taas ihan eri tavalla tärkeä ja imetyksen lopettaminen olisi huomattavasti hankalampaa silloin.

Tsemppiä imetyksen lopettamista miettiville! Muistakaa pitää huoli siitä, ettette saa lopetuksen jälkeen rintatulehdusta, jos tissit pakkaantuu vielä kovasti!

Päiväunista: Meillä poika nukkuu edelleen kahdet unet, eikä toiveitakaan, että pärjäisi yksillä. 3 kk sitten nukkui vielä säännöllisesti kolmet päikkärit. Nyt koisii päivällä n. klo 9.30-11 ja 14-15.30. Illalla klo 20 menee nukkumaan ja noin klo 6.30 yleensä herää. Yöllä heräilee keskimäärin 1-4 kertaa. Veikkaanpa, että yksiin uniin päästään sitten kun nuo yöheräilyt loppuvat. Siinä vaiheessa ehkä poju jaksaa jo valvoa aamupäivän, jolloin parin kolmen tunnin unet välillä 12-15 riittäisivät. Mutta ei vielä.

Ensi yönä alkaa meillä unikoulu nro 2. Mies hoitaa pari eka yötä taas. Tarkoituksena on siis lopettaa pojalta yösyönnit kokonaan ja sitä kautta yrittää saada nuo yöunet pikkuhiljaa ehjemmiksi. Saa nähdä, miten käy...

Voimia kaikille!

LL + poitsu ihan kohta 1 v.

Vierailija
27/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sit kanssa tuossa joulun aikaan aloin tehdä niin, etten antanut pojan enää ikinä nukahtaa rinnalle. Siirsin illan viimeisen imetyksen meidän sängyltä alakertaan olohuoneeseen. Siinä kun imetyksen jälkeen kanniskelin pojan portaita pitkin ylös, niin jos oli ehtinytkin simahtaa, havahtui aina sen verran, ettei ollut umpiunessa, kun laskin sänkyyn. Kyllähän noihin nukahtamisiin siinä vaiheessa liittyi itkua (ja liittyy välillä vieläkin), mutta ei kuitenkaan mitenkään älyttömän paljon. Meillä on tassuttelu tepsinyt aika hyvin, mutta tiedän kyllä, etteivät kaikki vauvat (esim. esikoisemme aikoinaan) "suostu" siihen.

Olen kyllä huomannut, että sen jälkeen kun en antanut pojan enää nukahtaa rinnalle - ja kun emme enää tassutelleetkaan uneen asti -- poika on oppinut useammin yölläkin herätessään nukahtamaan itsekseen uudelleen. Ei toki aina, mutta monesti.

Vierailija
28/79 |
09.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaita kaikille täältäkin, ja tervetuloa uusille ketjuilijoille. Valitettavasti joukkomme on alati kasvavaa sorttia...

Hienoa lukea taas edistymisistä. Eipä taida kenelläkään meistä olla unikoulu ollut oikotie onneen, vaan pikkuhiljaa ja kärsivällisyydellä on menty pienin askelin eteenpäin.

Rytmeistä ja päikkäreistä: Uskon, että aika pitkälle vauvan ehdoilla on hyvä mennä. Jos lapsi siis ei mitenkään jaksais olla hyväntuulisena valveilla esim. viittä tuntia putkeen, niin sitten on nukuttava kahdet-kolmet päikkärit. Meillä ei ainakaan vielä yksillä päikyillä pärjättäis millään. Yksilöllistä siis tämäkin, eikä kukaan toinen voi sanoa, kuinka paljon päiväunia jonkun lapsi tarvitsee. Mäkin huomasin aiemmin, että huonot päiväunet toivat huonot yöunet, mutta nyt melkeinpä toisinpäin. Tai sitten meillä on vaan viime aikoina nukuttu liikaa päivisin.

Meillä on nyt 2 tosi hyvää yötä takana ja mojova edistys siinä mielessä, ettei syliä ole tarvittu! Näin kaksi viikkoa sitten aloitettuun unikouluun mahtui yhteensä 4 yötä, jolloin poika nukkui yli 7 tuntia putkeen.

Historian paras yö oli lauantain ja sunnuntain välissä, jolloin vauva veteli sikeitä 20-05 (!), heräsi sitten itkukarjaisulla, tyyntyi nopeasti tassuttelulla ja heräsi aamuun 6.30. Olis varmaan nukkunut pidempäänkin, mutta vaippa oli taas falskannut.

Viime yönä nukkui 20.30-3.15 ja tyyntyi taas nopeasti peiton ojennukseen. Sitten heräsi tosin 4.30 ja 5.30 mutta tyyntyi samalla tavalla nopeasti kuin aiemminkin. 6.45 nappasin tissille ja nukuttiin vielä kahdeksaan.

Tosi ihanaa, kun on saanut vähän nukutuksi velkoja pois! Äitini tuli vielä eilen illalla, joten saan nyt viikon ajan nukkua aamuisinkin.

Olis ollut kommentoitavaa vielä monelle, mutta palaan paremmalla ajalla.

Tsemppiä kaikille!

T: Emel & poika 8,5 kk

Vierailija
29/79 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukuun ottamatta huutojaksoa 2.20-4.15!! Ja suoraa huutoa ja vaan syli auttoi:) Eihän elämä nyt liian helppoa saa olla! Poika nukahti 20.00 ja pari kertaa ennen 22.00 piti tassuttaa kun yskä herätteli mutta sitten nukkui sinne 2.20, jolloin alotti suoraan unesta ton huudon, joka ei sitten meinannut loppua, rauhottui joko tassuttamalla, taputtamalla tai sitten piti päästä syliin. Annoin lopulta nukahtaa kainaloon ja nostin 4.15 omaan sänkyyn jossa nukkui aamuun 7.00!!! Mistä huuto, kysyy epätietoinen... Muuten olisi tosiaan ollut täydellinen yö:)

Hienoa Emel että teillä on noinkin hienosti asiat!! Ota äidistä "kaikki irti" ja kerää voimia tulevaan!

Muillekkin paljon terveisiä, nyt pitää taas rientää kun "tutkimusmatkailija Tötterström" bongailee kaikkia kaappeja ja tuhoaa kämppää!

Möyri08 + poika 8kk

Vierailija
30/79 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoituksena siis lopettaa pojalta kaikki yösyöpöttelyt. 1-3 kertaa yössä on pulloon viimeisten kuukausien aikana jouduttu turvautumaan. Imetyksen lopetin kokonaan viime sunnuntaina.

1. yö

Klo 20 mies vie pojan nukkumaan ja antaa vielä pullosta maitoa ennen sänkyyn menoa. (Tässä kohtaa siis ennen aina imetin.) Poju huutaa tunnin, mies tassuttelee kunnes rauhoittuu.

Klo 1 alkaa heräily, jota jatkuu tunnin parin välein. Aamuyöllä poika itkee lohduttomasti, eikä tassuttelu tepsi, joten mies ottaa syliin ja antaa pullosta vesihuikat.

Klo 5.30 poikaa ei saa enää nukahtamaan, joten nousevat ylös.

2. yö

Klo 20 minä vien pojan nukkumaan ja annan vielä pullosta maitoa. Sammuu kuin saunalyhty.

Puolenyön kieppeillä poitsu heräilee pari kertaa. Mies tassuttelee.

Aamuyöstä herää vielä kerran, mutta rauhoittuu itkusta huolimatta miehen tassutteluun.

Klo 7 nousevat ylös.

Saa nähdä, miten homma etenee, kun meikäläinen astuu puikkoihin. Oon ollut väsyneenä välillä todellinen luovuttaja tuon tassuttelun suhteen ja turvautunut helposti pulloon. Mies on jaksanut tassuhommaa selvästi paremmin. Mutta nyt on imetys lopetettu, eikä pullomaitoakaan enää ole tarjolla, joten nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin kärsivällisesti vain tassutella, vaikka poju huutaisi miten.

Lumileopardi ja Leo kohta 1 v.

Vierailija
31/79 |
12.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja eka yö, jolloin minä vastasin hommasta.

Klo 19.45 poju rauhassa nukkumaan. Sai sitä ennen pullosta maitoa.

Klo 3.30 herää itkemään. Itkee välillä rauhoittuen ja taas yltyen 1,5 tuntia. Tassuttelin, menin aina itse makuulle, kun tuntui rauhoittuvan, kuulostelin, itku alkoi uudestaan, nousin ylös ja tassuttelin jne... Kerran otin syliin, kun itki sen verran kovasti ja kaksi kertaa annoin vettä. Jota joikin sitten hyvin ahnaasti. (Jano?)

Klo 5 nukahti lopulta.

Klo 7 noustiin ylös.

Ihan odotetun kaltainen oli tuo yö. Onneksi olin ollut fiksu ja mennyt tosi ajoissa itsekin nukkumaan, niin en ollut tuon valvomisjakson aikana ihan poikki. Suurin osa pojan itkusta oli sellaista aika väsynyttä ja unista itkua, joka välillä vaimeni yninäksi ja jokelteluksi - ja välillä sitten taas yltyi kunnon huudoksi.

Oli kyllä jotenkin itselle helpompaa ja selkeämpää vaan jatkaa tuota tassuttelua ja itkun kuulostelua, kun ei ollut sitä maitopullo- (eikä imetys-) optiota. Ei tarvinnut sitä ainaista arpomista, että antaisko jo maitoa, niin rauhoittuisi. Eikä tullut sitten sitä huonoa omatuntoakaan, kun "antoi periksi" yöpullolle.

Näin on hyvä! Toivottavasti näitä huutoöitä ei jatku kamalan pitkään, mutta noin muuten olen ihan hyvällä fiiliksellä. Meidän poju on jo niin iso, että yöt on todellakin aika saada vähän parempaan kuntoon, ja olen kyllä varsin motivoitunut unikouluttaja tällä hetkellä.:-)

Huh, loppuviikoksi meille tulee yövieraita ja pitäisi siis siirtää taas myös esikoinen nukkumaan yläkertaan omaan huoneeseensa. Saa nähdä, mitä ensi yöstä tulee, jos poika järjestää taas viimeöisen kaltaisen huutosession...

Nyt kahvia koneeseen!

LL + Leo

Vierailija
32/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on nyt harrastettu kolme yötä. Eli lapsi yksin makkarissa ja vanhemmat patjoilla olkkarissa, näin yritetään saada rauhottumaan yöt ja sitten palataan pikkuhiljaa takasin omaan sänkyyn.Ensimmäinen yö meni kohtuullisesti, en muista nyt tarkasti, mutta toinen eli toissa yö oli kamala. 20.00 nukkumaan ja levottomuus alko jo 21.00. 22.00-01.00 kokoajan rauhottelua, max. 20 min oli hiljaa välissä ja sitten tunnin välein hereillä ja 7.00 ylös. No mä menin jo 01. tuolloin takas makkariin kun en jaksanu kulkea. kokeilin kaikkia kikkja jota on ollu käytössä, jopa maitoa, mutta yhtä tyhjän kanssa.

Viimeyö oli hyvä ain 04.00 asti. 20.30 nukkumaan ja noin kahden tunnin välein havahtui, mutta nukahti hieman huudeltuaan itse. Kuuntelin aina olkkarissa että pitääkö mennä, mutta rauhottui. No sitten 04.00 maissa ei rauhottunu ja menin niin oli jo ylikierroksilla. Tuntui että lisäsi vaan vauhtia kun menin tassuttamaan. Aina kun jätin yksin alkoi rauhottua, mut sit jostain syystä käänsi kelkkansa ja alkoi huutaa hysteerisesti. Minä sitten taas rauhottelemaan, ilman mainittavia tuloksia. Tätä tehtiin sitten 5.45 asti ja 6.45 herättiin aamuun! Eli mä en oo 04.00 jälkeen nukkunu ollenkaan.

Olin jo niin hereillä sillon varttia vaille kuus, etten saanut unta. Paleli ja oli nälkä ja yritin huilia jonkin sortin horroksessa. Positiivista on että en tarjonnut maitoa, enkä nostanut sängystä. Olin hyvin rauhallinen ja päättäväinen. Muuten ei neuvolan ohjeesta "sanoa jämäkästi NYT NUKUTAAN!" ollut oikein mitään hyötyä. No jäin kyllä viereen ja pidin kättä selän päällä ja välillä vähän voimalla paikallaan kun heittelehti raivoissan ympäri sänkyä, kun neuvolan ohje oli vaan "pikanen "NYT NUKUTAAN" ja pois. Olisikohan tossa ollut virhe...? Tiedä nyt sitten, kokeillaan ens yönä! Kertokaa kumpi on teillä toiminut?

Väsynyt Möyri08 ja poika 8kk

Vierailija
33/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas kaikille! Meillä vauvan yöt ovat nykyään aika hyviä lähtötilanteeseen verrattuna. Herää (tai ainakin huutaa unissaan) kylläkin n. 3 kertaa yössä, joskus useamminkin, mutta rauhoittuu pikaisesti tassutteluun. Sen sijaan itselläni on vaikeuksia nukahtaa iltaisin ja vauvan heräämisten jälkeen. Eilenkin poika nukkui inahtamatta 19.45-02.15, mutta ite sain unta vasta vähän ennen ekaa heräämistä. Argh!

Catha: Meillä on vähän sama juttu sänkyyn nukahtamisen kanssa. Jos vauva ei ole kunnolla väsynyt, omaan sänkyyn sammuminen on melko haasteellista. Yleensä imetänkin aina ennen päivä- ja yöunia (4 x/vuorokausi)ja lasken pinnikseen, kun poika on aivan nukahtamispisteessä. Toinen vaihtoehto on just tuo sylissä rauhoittaminen melkein uneen asti.

Nyt, kun äitini on meillä käymässä, olen vähentänyt imetyskerrat kolmeen/vrk. Se on onnistunut melko kivuttomasti niin, että mummi on laittanut pojan toisille päikkäreille nukuttamalla peiton mutkaan. Reilun viikon päästä menen vuorostani vanhemmilleni kylään, jolloin lopetetaan aamupäiväunia edeltävä tissi. Siten vuorokauteen jäävät enää aamu-ja iltaimetys, jotka yritän pitää kuvioissa sittenkin, kun lähden töihin maaliskuun puolivälissä.

Meillä yötissin lopettaminen meni askel askeleelta, aina yks imetys pois kerrallaan. Jossakin vaiheessa päätin, että aikaisintaan aamuneljältä saa tissiä. Nyt olen siirtänyt sen aamukuuteen, ja vaikka sanotaan, ettei vauva voi tietää mikä kellonaika on kyseessä, on tuo systeemi meillä toiminut hyvin. Silloin poika saa myös jäädä koisimaan meidän viereen loppu"yöksi". Näin meillä on itseasiassa tehty aina lukuun ottamatta n. 2 kuukauden jaksoa, jolloin vauva nukkui läpi yön vanhempien sängyssä...

LL: Hienoa kuulla, että teillä on yösyöttöjen lopetus noin hyvällä mallilla. Tuo kirjoituksesi 1,5 tunnin yörumbasta on NIIN tuttua, jälleen kerran. Meillä tuo rauhoittui muistaakseni reilun viikon unikoulutuksen jälkeen, kun lapsi vissiin oppi rauhoittumaan pelkkään tassutteluun. Nuo keskellä yötä valvomiset on kyllä ihan killereitä! Miten teillä nyt menee? Saivatko vieraat nukuttua? :)

Möyri: Iso voimahali sinne! Kumma juttu, ettei teidän yöt millään rauhoitu. Kuinka kauan nyt oottekaan tota systemaattista unikoulua vetäneet? Onko päiväunirytmillä ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen?

Meillä nukuttiin päiväunia eilen vain yhteensä 2 tuntia ja olin varma, että yöstä tulee kamala etenkin, kun poika oli illalla aivan yliväsynyt. Toisin kävi, ja yö oli tosi rauhallinen. Vauvat osaa kyllä aina yllättää :D

Mikäs muuten Aivilolla tilanne?

Nyt lisää kahvia...

Emel + poika pian 9 kk

Vierailija
34/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tultiin tiistaina mummolaan. Eka yö oli aivan kauhea, huusi taas niinku kotonaki viikonloppuna. Puoli 6 pistettiin valot päälle ja luovutettiin ja mummon kans leikkiin hymy huulilla. Niin meni nukkumaankin vasta joskus 22-23 välillä niin eipä siinä monta tuntia tullu yöunia. Päikkäreitäki nukku huonosti,,,

Mutta sitte keskiviikkona ajattelin että kokeilempa vaihtaa puuroa ku näyttää niinku sillä kävis kipeää ku vääntelehtii ja koukistelee välillä aina lisäksi vielä yöllä siis. Päivällä ei mitään. Eli vaihoin siis keskiviikkona kaurapuuron riisipuuroon ja seuraavana yönä tais nukku 9-02 asti tuolla matkasängyssä ja sit nostin viereeni ku tehtiin peti lattialle että jaksaa vaari ja muut töihin. Mutta siis heräili varmaan 3-4 kertaa, pari kertaa annoin tissiä.

Ja nyt viime yö, huikeeta!! Nukku alusta asti äitin vieressä, nukahti vasta vähä ennen 12 illalla, yöllä. Mutta ite heräsin aamulla 7.20 että mitä ihmettä, nyt on kyllä jo aamu eikä olla herätty kertaakaan. Poika sitte varmaan aavisti että äiti on hereiillä ja heräs kans. Annoin tissiä ja jatko puoli 9 asti unia!

Varmaan taas oli onnessaan kun sai äitin vieressä nukkua, ja musta tuntuu että on tuolla puurollaki vaikutusta jos sitte saa siitä jotain väänteitä mahaan, kun ei nyt kahtena yönä oo kurkkusuorana herännyt huutamaan. Tänäki aamuna vaan semmosta pikkusta tapailevaa itkua aluksi ku normaalsti heti alusta asti kurkkusuorana.

Saa nähän miten sitte ku kotiin mennään. Huomenna mennään yöksi vielä toiseen mummolaan ja sitten kotiin... toivon niin että se syy ois tuo puuro niin ei tarvi kotonakaan alkaa pojan vieressä nukkumaan. Mutta kaikkiahan sitä saa toivoa!

Niin ja kiitos teille nuista imetyksenlopetus vinkeistä! Mun pitäs nyt ihan tosissaan alkaa se lopettaan pikkuhiljaa niin pääsis siitäki nyt, ja varmasti tosiaan vaikuttais noihin uniin sekin.

Juu ja hermoja tosiaan kerätä siihenki että jaksaisin alkaa sitä nukutus juttua omaan sänkyyn ku se on niiiiiiin hankalaa ku yks vauhkoontuu ihan täysillä aina. Ei oo kyllä nyt taas vähään aikaan kokeiltu että sitäki vois taas kokeilla. Meillä vaan menee aina niin että sit ku poika vauhkoontuu niin äitiki vauhkoontuu aika pian. Varsinki öisin ku huutaa hysteeristä itkua niin minäki meen ihan hysteeriseksi. Mutta aina on kyllä niin voittaja olo ku jaksaa pysyä mahollisimman rauhallisena eeikä kertaakaan menetä hermoja. Niitäöitä ei kyllä kovin monta oo vielä ollu. Mutta ku jaksais aina muistaa että ei se lapsi meillä ainakaan sillä rauhotu että minäki hermostun vielä,...

Voimia ja jaksamisia taas kaikille! Ja kiitos hyvistä vinkeistä. Vieläkö sais ne toteutettua....

catha ja poika 10kk

Vierailija
35/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pitää kommentoida tota Cathan viestiä sen verran, että mäkin oon jossain vaiheessa epäillyt, että poika heräilisi vatsanväänteiden vuoksi. Olen ollut yhdistävinäni mahavaivat ja piereskelyn viljoihin, sillä itsellenikin ne aiheuttavat mahavaivoja.

Puurossa on myös se puoli, ettei se pidä järin hyvin nälkää. Ainakaan mulla ei oo ikinä kaurapuuro pitänyt nälkää tuntia pidempään. Mä tuuppaankin vauvan täyteen iltaisin liha-vihannessosetta kunnon rasvalisällä.

Hampaistakin piti kirjoittaa ja kysyä, oletko Möyri ihan varma, ettei teidän heräämiset vois johtua niistä? Mähän kirjotin aikasemmin, että poika on ruvennut taas kuolaamaan ja tunkemaan kaikkea suuhunsa. Nyt sitten huomasin, että yläetuhampaat tekevät tuloaan. Ne on kuulemma ne kivuliaimmat kaikista.

Emel

Vierailija
36/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikouluyö nro 4 (taas mies puikoissa)

Klo 20.00 poju nukkumaan. Saa sitä ennen pullosta maitoa.

Klo 5.50 poju herää. Mies yrittää vielä nukutella, mutta tuloksetta. Klo 6.15 esikoinenkin on hereillä, joten lähden lasten kanssa aamutoimille.

Hienosti nukuttu!

Nuo aikaiset aamut ovat kyllä ongelma, mutta toisaalta klo 6 herääminen on musta ihan ok (en olis vielä viisi vuotta sitten uskonut, että joskus ajattelen näin!). Silloin kun lähdetään töihin ja hoitoon, niin herääminen klo 6-6.30 (kuten meillä yleensä herätään) on ihan jees. Silloin on klo 8 mennessä kaikessa rauhassa tehty aamutoimet, syöty aamupala, saatu vaatteet päälle, eikä tuu sitä ahdistavaa kiirettä ja kamalaa hoputtamista (joka varsinkin useamman lapsen kanssa tuppaa vaivaamaan). Meillä siis miehen kanssa sellaiset työt, ettei esikoista ole tarvinnut juuri koskaan viedä hoitoon ennen klo 8.45. Ja sama homma tulee olemaan sitten tämän kakkosenkin kanssa. Hoitopaikatkin heillä tulevaisuudessa ovat tuossa tosi lähellä ja meidän työmatkojen varrella.

Tämä siis vain kommenttina siihen, pitäisikö vauvan nukkumaanmenoaikaa myöhäistää siinä toivossa, että nukkuisi pidempään. Mutta ei se meillä oikein toimi. On kätevää, kun lapset menevät samaan aikaan nukkumaan. Erityisesti, kun olen usein yksin heitä nukuttamassa. Samoin kaipaan itse iltaisin pari tuntia omaa aikaa (ja onhan se kiva tuon miehenkin kanssa joskus kuulumisia vaihtaa), mutta enpä juuri klo 22 pidempään jaksa valvoa.

No, lasten aikaisessa nukkumaanmenossa on sitten tosiaan se kääntöpuoli, että heräävät suht ajoissa, mutta meidän perheessä ajatellaan, että se on pienempi paha. Esikoinen heräili kanssa pikkuisena tosi tosi aikaisin, mutta alkoi sitten parivuotiaana nukkua yleensä johonkin seitsemään. Mikä onkin normaaliarjessa viimeisin mahdollinen heräämisaika niin, että aamutoimet ja -lähdöt säilyvät vielä rauhallisina...

Eiköhän nuo pojunkin aamut tuosta n. tunnilla pitene, kunhan siirtyy yksiin päiväuniin ja yöt muutenkin rauhoittuvat. Sellainen sääntö meillä on, että ennen klo 6 ei aamu ala. Eli tälläkin hetkellä se, joka vastaa pojan öistä, vastaa niistä vähintään kuuteen saakka - sen jälkeen voi levännyt vanhempi astua remmiin.

No niin, nyt täytyy rientää. Kamalasti tsemppiä kaikille yököille!

LL+ tenavat

Vierailija
37/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään edelliseen, että olen siis sillä tavalla rytmien ystävä, että meillä pyritään pitämään lapsilla sama rytmi, oli sitten arki tai loma. Vanhemmat nukkuvat aamuisin vuorotellen vähän pidempään esim. viikonloppuisin. Ja samoin siis alusta asti ollaan opetettu tätä pienempää siihen meidän normaaliin arkirytmiin, vaikka nyt äitiyslomalla vielä olenkin. Esikoinen elää kuitenkin siinä perusrytmissä, joten sen mukaan on helpointa muidenkin elellä.

Oon ajatellut, että sitten kun lapsille tulee ikää lisää, niin rytmeissä voidaan tehdä poikkeuksiakin. Ja nyt jo esikoinen (4 v.) saa poikkeustapauksissa esim. valvoa vähän pidempään (kovin pitkään ei kyllä jaksa), koska osaa sitten helposti taas palata normaaliin rytmiin. Mutta tosiaan muutoin meillä tuntuu elämä sujuvan kaikkein parhaiten, kun lapset menevät nukkumaan molemmat klo 8 ja heräävät viimeistään klo 7.

Vierailija
38/79 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...monilla uni tilanne!

Lumi_leopardi meilläkin toimii toi 20.00 nukkumaan ja 6.30-7.00 herätys. Kun päivällä on koko ajan vauhtia tekee oma aika illalla mulle tosi hyvää!

Emel, kyselit hampaista...voihan ne olla niitäkin, mutta kun huutoa on jatkunut niin pitkään ja mitään ei leuoissa tunnu...kaikki kyllä menee suuhun ja hirveellä voimalla puree sormeanikin, että ehkä ne tulee pikkuhiljaa sitten? Ihanaa että äitisi on ollut apunasi!

Meillä loppui imetys. Ja se loppui ilman mitään ongelmia, poika ei oo enää vähään aikaan "hamunnut tissiä" pullosta saa maitoa aina ennen päikkäreitä ja iltaunia ja tuntuu maistuvan. Olin yllättyny että 8kk pitäis neuvolan ohjeiden mukaan saada vielä 6-8dl maitoa! Meillä ei kyllä niin paljon juo, jos en vähennä ruoka-annoksia ja maidolla korvaa niiden määrää...mut yritän nyt tarjota enemmän.

Patjat on levitetty ja retkiyö nro.4 alkaa kohta, katsotaan miten käy. Meillä ei varsinaisesti "unikoulua" ole ollut kun parin viikon ajan. Ensin lopetin lapsen seisomaan noustessa hänen makuulle takaisin panon ja otin unilauseet. Ja viimeviikolla altin tarjota tassuttelua kun tuttia ei voinut imeä nuhan takia. Viime viikonloppuna mummot koulutti, eli kuunteli itkua jne. ja tällä viikolla ollaan majailtu olkkarissa ja kuunnellaan itkua että pitääkö mennä tassuilemaan vai ei. Eli varsinaista koulutusta on ollu vasta tämä viikko ja alustavasti viime viikonloppu...katsotaan nyt!

Öitä! Möyri08 + poika8kk

Vierailija
39/79 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulun viides yö, minä nukuin tällä kertaa pojun kanssa.

Klo 20.00 poju nukkumaan. Sitä ennen pullosta maitoa.

Klo 5.45 herää. Ei nukahda enää uudestaan, vaikka yritän, ja vartin kuluttua on esikoinenkin herännyt. Aamutoimille siis.

Hämmentävää. Voivatko nuo kokonaan nukutut yöt todella jatkua? En jotenkin usko siihen - tai selvähän se on, että välillä tulee myös huonoja öitä ja heräilyjä. Poju on nyt nukkunut muutaman yön putkeen, mutta jännittää kovasti, mitä tapahtuu seuraavan kerran, kun yöllä herätäänkin kesken unien. Rauhoittuuko tassuttelulla nopeasti, vai meneekö huudoksi...

En nyt kuitenkaan näillä näytöillä ole vielä Yökköjen ketjua jättämässä. Katsotaan, mitä tapahtuu.

Möyri: Tsemppiä teille unikouluun ja jaksamista yöevakkoon! Meillä on nyt vihdoin saatu kaikki perheenjäsenet yläkertaan nukkumaan, mutta miehen kanssa ei olla vielä päästy samaan sänkyyn. Ehkä jo ensi viikolla nukumme viimein kaikki omissa sängyissämme.;-)

Voimia kaikille!

Lumileopardi + pikku-Leo 1 v.

Vierailija
40/79 |
14.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että monilla unikoulu alkaa tepsimään!

Meillä oli viime yö huonoin kuukauteen, eikä se nyt niin kamalan huono ollut mutta ajattelin silti kirjoitella. Eli:

* Poika nukahti kuin unelma, ilman itkua lauleskellen omaan pinnikseen lastenhuoneeseen noin klo 20.15.

* Mutta sitten heräsi "inisemään" jo klo 21.30 mutta nukahti itsekseen.

* Klo 23 heräsi ja piti käydä tassuttelemassa. Nukahti noin 10 minuutissa.

* Klo 2-3 hereillä, itkeskelee, ei saa nukahdettua itse. Annan Panadolia ja mies käy tassuttelemassa ja lopulta nukahtaa.

* Klo 5.30 herää ja annan tissiä.

* Klo 7 herää aamuun, aamutissi.

Mikäköhän meidän poikaa nyt öisin herättelee? Flunssaa on yhä. Ehkä meillekin hampaita tulossa, sillä erityisesti iltaisin posket punottaa kovasti ja purulelut on taas pop. Mietin myös, että tassutteleekohan mies poikaa yöllä liian kauan ts. uneen saakka. Tästä on jo tullut suukopuakin: Olen sanonut, ettei saa tassuttaa liian kauan. Mutta toisaalta jos tassuttelee liian vähän aikaa, alkaa itku uudestaan. Ja jos poikaa kerran sattuu, niin tuntuu kurjalta antaa itkeä esim. tietyn minuuttimäärän ennen kuin menee uudestaan rauhoittelemaan. Olen myös mittinyt, että onkohan sittenkin nälkä jo noin klo 2-3, jolloin aika usein herää.

Välillä harmittaa koko etelänlomalle lähtö, sillä sitä ennen poika nukkui jo tosi hyvin. Loman jälkeen eli viimeisen 12 yön aikana on nukkunut vain kolme yötä kokonaan (noin klo 20-6) ja muina öinä herännyt kerran mutta itkeskellyt 1-2,5 tuntia. Viime yö olikin sitten pahin, kun piti kaksi kertaa tassuttaa.

Tiedän kyllä, että monille Yököille nämä olisivat olleet jo loistoöitä. Mutta nyt kun on saanut nukkua muutamankin normaalin yön niin parikin pidempää tassutusta tuntuu kurjalta. Esikoisellekaan ei enää toimi se keksipalkinto, jos nukkuu koko yön omassa sängyssä: sanoo vaan, ettei halua keksiä. Plääh. Ehkäpä sitten vaan vauvalle suppoja taas iltaisin, jos ne tepsisivät. Kuinkakohan monena iltana niitä saa antaa peräkkäin? Jos siis auttaisivat.

Mutta hyvää ystäväpäivää kaikille! Ei anneta väsymyksen pilata sitä.

t. Marge ja poitsu 7,5 kk