Te joiden lapset tosi harvoin sairaina!
Kommentit (43)
Emme syö vitamiinilisiä, vaan puhdasta, omatekoista kotiruokaa. Me vanhemmatkaan emme juurikaan sairasta, yhden ärhäkän vatsatautiviruksen muistan 10 vuoden ajalta.
Käytämme paljon kasviksia ja liikumme. Vältän ruokavaliossa sokeria ja keinotekoisia aineita mahdollisimman paljon.
Eivätkä syö purkista kuin D-vitamiinia (puristetabletteja, appelsiinin makuisia, kelpaavat hyvin :-)). Itse olen vitaamiinien suhteen kannattanut mieluiten huomion kiinnittämistä normaaliin ruokaan -> hedelmiä, marjoja, rautapitoista ruokaa jne. Olemme kasvissyöjiä. Ja lapset ovat olleet jokainen päiväkodissa 2-vuotiaasta lähtien eli "altistumista" sairauksille on varmasti ollut ihan riittävästi.
Yksi, mihin kyllä itse uskon, on myös sellainen tekijä, että käytän kodin siivouksessa mahdollisimman vähän kemikaaleja tai bakteereja tappavia myrkkyä. Paikat (kylppäri, keittiö. lattiat) pestään miedolla, ekologisella käsitiskiaineella, jos pelkkä vesi ei riitä. Siivoojaat käyttävät usein tosi vahvoja kemikaaleja! Uskon siis tietynlaiseen "karaistumiseen" sairasteluherkkyyden suhteen. Kotieläimiä meillä ei kyllä ole.
No joo, vähän tuli vuodatusta aiheen vierestä, mutta en siis usko, että pelkillä vitamiineilla (purkkisellaisilla) saa sairastelukierrettä ehkäistyä / poikki.
Muutoin syödään kasvispainotteisesti kotona, käytetään erityisen paljon sipulia, valkosipulia ja tomaattia. Lapsi syö mielellään hedelmiä, yleensä vähintään 2 annosta päivässä, usein enemmänkin, eniten omenoita. Syömme tosi harvoin mitään karkkia, vanukkaita, sipsejä yms. Tarha pieni (max 35 lasta).