Te joiden lapset tosi harvoin sairaina!
Kommentit (43)
Ei niitäkään säännöllisesti. Muuten tavallista, terveellistä ja monipuolista kotiruokaa tuoreista aineista itse tehtynä. Ulkoillaan paljon, liikutaan myös ihmisten ilmoilla, koti ei huippusiisti.
Molemmat vanhemmat ollaan myös perusterveitä ja sairastellaan todella harvoin, muutaman vuoden välein. Pientä nuhaa on joskus niin lapsilla kuin vanhemmillakin, kuumetta ei kuitenkaan kuin tosi harvoin. Lapset on 0-5 v.
minunkin myöntää, että siivouksessa olen tosi laiska. Eli varmasti ovat saaneet bakteerialtistusta pienestä pitäen. Itse sairastelin lapsena tosi usein ja mun äiti olikin sellainen, että kulki desinfiointiainepullon kanssa pitkin kämppää (kunnes terkkari kielsi sen :)).
-kakkonen-
mies ei ole juuri koskaan kipeänä, eikä myöskään toinen lapsistamme. Ihan samaa ruokaa kaikki syö, ei mitään lisäravinteita, paitsi nyt alettu gefilus-tuotteita syömään.
ei ole koko ikänään juuri sairastanut, näin äkkiseltään laskien on ollut kuumeessa 3 kertaa ja välillä nuhassa, muttei mitään sen vakavampaa.
Ruoka on kotiruokaa sekä meillä että päivähoidossa (kotona tosin jonkin verran myös puolivalmisteita, lähinnä äidin huonon kokkaustaidon vuoksi), joskus monipuolisempaa ja joskus vähemmän monipuolista. Riippuu paljon lapsesta itsestäänkin, koska meillä ei pakoteta syömään - jos on nälkä, syö sitä mitä on tarjolla, jos ei huvita syödä, niin itsepä sen tietää. Mitään korvaavia herkkuja tms. "parempaa" on kuitenkin turha pyydellä, ei tipu.
Hyvin satunnaisesti on tytölle annettu monivitamiinia, lähinnä silloin kun hän on nähnyt äidin niitä syövän. Mulla itselläni on imeytymishäiriö, jonka vuoksi kaikki ruuasta saatavat vitamiinit, hivenaineet ja kivennäisaineet eivät mun elimistöön imeydy, ja sitä pyritään sitten tasaamaan, eli turvaamaan niiden riittävä saanti, sillä että syön jaksoina monivitamiineja. Kalaöljykapseleitakin tyttö on samalla tavalla saanut, koska kalaa meillä ei syödä riittävästi, ja tätä sit olen halunnut korvata noillä kalaöljykapseleilla.
Tosin mä itse olen sitä mieltä, että yksi tekijä tässä sairastelemattomuudessa on sekin, että me on jo varhain opeteltu perushygienia tytön kanssa, siis nenänniisto ja käsienpesu. Tosin myös uskon sen vaikuttaneen, että tyttöä on hoidettu tarvittaessa homeopaattisilla lääkkeillä ja muilla luonnon menetelmillä - tukkoiseen nenään ei ole tungettu nasolinia, vaan on varattu vierailu suolahuonehoitolaan. Tutkitusti suolahuonehoidot helpottavat hengitystieongelmia, sekä iho-ongelmia. Omakin atooppinen ihoni on voinut paljon paremmin pitkään näiden suolahuonehoitojen jälkeen :)
Terveitä ovat molemmat ollut koko ikänsä. Käsihygieenia on meilläkin aika tiukka sekä ulkoilevat todella paljon. Usein koulun jälkeen tekevät läksyt, syövät välipalan ja lähtevät ulos (n.14), illalla siinä 19 aikaa huutelen heidät sitten sisälle jollon syödään ja nukkumaan menevät kello 20.
Ruokakin meillä on laidasta laitaan, joskus eineksiä ja jopa hamppareita.
Pojat ovat nyt 7 vuotiaat.
Meillä kolme lasta ja tyttö (7v) on ollut ehdottomasti tervein koko sakista. Erittäin harvoin hän on huonona tai jos saa jotain niin sairastaa sen nopeasti pois. Ei ole edes koskaan ollut mahataudissakaan. Veljet sitten sairastelevat enemmän...
Meillä 6 ja 9 vuotiaat lapset ovat aina olleet todella terveitä, ei edes nuhakuumetta joka vuosi. Monta vuotta voi mennä peräkkäin etteivät ole kertaakaan poissa hoidosta/koulusta sairastamisen takia.
Ihan kotiruokaa, paljon ulkoilua, ei mitään purkkipillereitä (vitamiineja).
Itse uskon eniten että ovat sattuneet saamaan hyvät geenit. Ja geenit ovat mahdolisimman kaukaa toisistaan, isä ulkomaalainen. Olen nimittäin ihan omana havaintona huomannut että moku-perheiden lapset ovat usein varsin terveitä. Voi tietysti olla sattumaankin.
ja iso poika 11v syö paljon hedelmiä kuorineen ja monesti myös pesemättä. Eli taitaa olla säilöntäaineilla kyllästetty
Molemmat ovat olleet päiväkodissa 1-vuotiaasta, mutta eivät silti ole koskaan juuri sairastelleet. En myöskään imettänyt erityisen pitkään (4 kk täys ja 8-9 kk asti osittain). Olen itse useammin kipeänä kuin lapset.
En usko, että vitamiineilla voi oleellisesti vähentää sairastelua. Alle kolmivuotiaat sairastelevat aina eniten, sen jälkeen monilla vähenee.
Syödään normaalia kotiruokaa, tosin puolivalmisteita ehkä pari kertaa viikossa.
Vitamiineja ei yleensä purkista.
Oiskohan sitten niistä geeneistä kiinni, en tiedä.
Mutta uskon itse myös siihen, että liiaksi ei ole siivottu, käsiä on pesty jne.
Toivottavasti tämä jatkuukin näin.. =)
Ovet todella harvoin kipeenä :) 2v ei ole ikinä sairastanut yrötautia tai ripulia ja pojallakin oli viimeksi 1 vuotiaana kun oli tarhassa. lapset syövät mitä milloinkin ja mitään lisävitamiinejä ei syödä.. meillä ollaan aika laiskoja siivoomaan joten imuroin ehkä kerran 2 viikossa ja lattiat pestään vielä harvemmin , sit ku ne todella näyttää likaselta. poika käy päiväkerhossa 2x viikossa ja tyttö on kotihoidossa. mies enkä minäkään ole juuri sairasteleet, joten oisko meillä jokin luontainen vastustuskyky. Niin ja meillä pestään käsiäkin tooosi harvoin...
Ikää nyt 4v., korvatulehduksia takana 1, vaikka aloitti 11kk-ikäisenä pk:ssa. Sairaana on ehkä kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin menee puolessa päivässä ohi. Kuumetta ei ole koskaan ollut kahta päivää.
Ruoka on mitä sattuu jääkaapista löytymään eli normaalia ruokaa, muttei mitään erityisen terveysfanaattista. Äidinmaitoa sai vain 4kk ja kiinteät aloitti samoihin aikoihin.
Me ollaan pukemisesta tarkkoja ja ei tosiaan kiidä esimerkiksi ilman hanskoja edes autolle talvella. Ehkä plussakelillä just, mutta ei pääsääntöisesti. Sanoo mitä sanoo asiantuntijat, niin kyllä ne sairaudet iskee, jos palelee.
Meillä on opetettu pesemään kädet erittäin hyvin aina kotiin tullessa. Yhtä tärkeää on ollut se, ettei nenää kaiveta, sormia imetä tai suuta, nenää tai silmiä hipelöidä käsillä.
Eikä meillä ole kiertäviä tauteja juurikaan ollut. Uskon, että syy löytyy juuri käsihygeniasta ja muista edellä mainituista meille tärkeistä seikoista. Harva tajuaa, että taudit tarttuvat naamaa härppimällä.
Vuodessa ollut yksi mahatauti, pienimmillä lapsilla.
Kädet pestään pöytään tullessa. Tavallista kotiruokaa/ kouluruokaa syödään. Paljon kasviksia (itse olen kasvissyöjä) joten todella monipuolisesti kotimaisia luomuvihanneksia. Karkkia kerran viikossa eikä mitään limukoita. Eikä kotoa löydy mitään lisäravinteita. Ainoastaan kun lähdemme ulkomaille niin syömme maitohappobakteereja kuuri luontoisesti.
Meillä on myös 3 karvalemmikkiä.
Kaikkia lapsia olen imettänyt vuoden, 6 kk täysimetyksellä.
Ulkoillaan päivittäin ja kaikilla lapsilla urheiluharrastus.
kumpikin todella nirsoja syömään mitään kunnon ruokaa mutta hedelmiä ja marjoja söisivät vaikka kuinka paljon. Pidempiä sairastamisia ei ole ollu koko kuuteen vuoteen (isompi 6) , n. kerta vuoteen joku päivän parin kuume tai mahatauti.
Kummallakaan ei ole koskaan ollut yhtään korvatulehdusta, nuoremmalla yksi lievä ja vanhemmalla 2-3 vatsatautia, flunssia ei pientä nuhaa lukuunottamatta juuri koskaan. Aloittivat päiväkodissa 6 kk sitten ja yksi päivä oltu sen jälkeen sairastelun takia pois.
Miksi sitten näin, en tiedä. Molempia imetin parivuotiaaksi, joista 6 kk yksinomaan äidinmaitoa. Nykyään syödään "mitä sattuu" eli aika vähän eineksiä mutta välillä niitäkin, hedelmiä ja vihanneksia vaihtelevasti, mitään vitamiineja tms. ei Jekovitia (siis D-vitamiini) lukuunottamatta, siivoushullukin olen eikä lemmikkejä eli en tiedä mistä ovat vastustuskykynsä saaneet; liekö tuo pitkä imetys jotenkin vaikuttanut? Tutteja tai tuttipulloja ei meillä ole myöskään koskaan käytetty.
ei ole mitään lisävitamiineja ym. Mutta poika joi p***kavettä pyttyharjakupin pohjalta reilu vuoden ikäisenä, eikä ole sen jälkeen ollut kipeänä. nyt 2,5v.
Ruokapuoli on ihan tavallista kotiruokaa, välillä on eineksiäkin jos ei olla ehditty ruokaa tekemään. Nuorempi sairastelee silloin tällöin nuhaa, mutta eipä juuri kummempaa. Ruokavalio ihan tavallinen 1v. ruoka. Tai nyt on siirrytty samaan ruokaan, mitä muukin perhe syö.
Meillä syödään vaihtelevasti monipuolista ruokaa, myös jonkin verran eineksiä, mutta pääosin itsetehtyä, kasvispitoista sekaruokaa. Liikumme _ulkona_ paljon yksin ja yhdessä monella tapaa, minkä uskon paljon auttavan vastustuskyvyssä. EMme käytä mitään lisäravinteita.
Ulkomailla myös asutaan. Kun lapsi meni hoitoon alle vuoden ikäisenä, sairasteli tietysti aluksi aina silloin tällöin, kun pöpöt kiersivät. Mutta isompana ei todella ole ollut juuri koskaan sairaana.
Syyksi veikkaisin hyviä geenejä, me vanhemmat olemme perusterveitä molemmat emmekä myöskään juuri sairastele. Monivitamiinitabletin lapsi syö lähes päivittäin (kun muistan antaa) ja joskus kalaöjlykapseleita.
Tosin kotiruokaa ihan syödään ja puolivalmisteitakin käytetään.
Kasviksia ja hedelmiä syödään tosi vähän, samoin kalaa (äidin rajoittuneisuutta :(
Lapset nyt 3v ja 8v. Aika harvoin sairaina.
Mutta kädet meillä pestään saippualla AINA kun tullaan kotiin (tosin iskä vähän laistaa tästä...). Olenkin ajatellut, että tuo saattaisi olla apuna.
Siivotaan kun ei enää jaksa poimia villakoiria lattialta, joten ei turhan usein.