raskausajan diabeetikot!
milloin aloitte noudattamaan diabeetikon ruokavaliota, siis millä raskausviikolla suunnilleen? milloin se vauva alkaa "kasvaa kunnolla" ja kerätä painoa, eli milloin täytyis todella kiinnittää huomiota superterveelliseen ruokavalioon? minulla esikoinen oli iso syntyessään, ja sokerirasitukseen olen menossa jo rv 16. ekassa raskaudessa ei siis sokerirasitusta tehty, mutta saa nähdä todetaanko nyt.
Kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista alkuraskaudessa, ja neuvolassa sanottiin että nyt pitää syödä sitä mikä vaan sisällä pysyy. Mutta siis milloin sitä painoa alkaa kunnolla tulla vauvalle?
Kommentit (5)
rasituksessa paastoarvo koholla. Periaatteessa ennen rasituskoetta ei saisi dieettiä noudattaa, koska se vääristää tulosta ja se diabetes voi jäädä löytymättä.
Itse olen kolmannessa ja nyt meneillään olevassa neljännessä raskaudessa noudattanut dieettiä alusta asti, koska tiedän että se diabetes on mussa kuitenkin. Mulla ei ole kukaan lapsista ollut kovin suuri (tai siis omaan kokooni nähden, isokokoinen ja pitkä kun olen), kaikki on painaneet noin 4 kg, makrosomisia (yli 4500g) eivät ole olleet kukaan. Dieettiä olen pitänyt lähinnä oman hyvinvoinnin takia ja painonnousun hillitsemiseksi.
Mutta kysymykseesi vastaan, että raskauden diabetogeeninen eli verensokeria nostava vaikutus alkaa rv 25-26 alkaen. Näistä samoista viikoista alkaen vauvakin alkaa kerätä painoa.
Itse aloitin rv 12, kun sokerirasituksessa narahdin.
Viikot 28-32 ovat yleensä pahimmat, sokerit heittelee eniten. Johtuu hormoneista. Sen jälkeen pitäisi olla sokerit tasaisemmat, mutta itsellä ei mennyt noin. Noiden viikkojen jälkeen sokerit vasta heittelivätkin.
Isokaan lapsi ei välttämättä tarkoita rd:tä. Ystävällä oli reilu 5 kiloinen lapsi, muttei rd:tä. Ystävä kyllä herkutteli urakalla ja lihoi paljon.
Jospa nyt söisit "tuomiopäivään" asti edes suht terveellisesti. Vähennät hiilareita ja rasvaa. Ja vaikka ei rd:tä todettaisikaan jatkat loppuraskauden samoilla linjoilla.
Ittellä esikoisesta napsahti paastoarvo rajalle ja sairaala tulkitsi mut diabeetikoksi, eikä siinä mitään.
Mitä ihmeen väliä on syödä terveellisemmin? Keitä kaurapuuroa (minuuttipuuro muuttuu sokeriksi) ja syö ruista ja rehuja. Toi on suomeksi järkevästi syömistä, jota kannattaa noudattaa muutenkin.
Musta sun kannattaa nyt jo syödä terveellisemmin. Toisin kuin mitä kolmonen selitti niin kyllä ne sokerit RASITUKSESSA näyttää kestääkö rasituksen vai ei!
Voi sitä syödä testiä edeltävänä päivänä ihan normaalisti tai vallattomasti. Sokerit palautuu siinä ennen testiä ihan hyvin.
Se testi on RASITUS eikä siinä voi huijata "syömällä terveellisemmin".
Siis esim. sokeritauti ei ole sitä että ruokavalio olisi perseestä, keho ei vaan toimi kuten pitää. TAJUAAKO nyt ihmiset?
Ruokavaliolla parhaassa tapauksessa onnistuu hillitsemään arvoja, mutta joskus joutuu piikin alle VAIKKA kuinka söisi pelkkää ruista. Eli ei se ole yksyhteen paskasta ravinnosta lähtösin.
*nauraa niille "laihoille" jokka kärähtää sokerirasituksessa*
joten terveellinen ruokavalio on aiheellinen KOKO ajan, joa sulla on raskausdiabetes. Diabetes tuo vauvalle muitakin riskejä, pianonnousu vaan yleisin.