Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD

Vierailija
24.04.2008 |

Hei, tahtoisin kysyä adhd lasten vanhemmilta että koska lapsen adhd selvisi? kuinka pieneltä sen voi huomata? Meillä on tyttö 2 vuotias ja en oikeasti kohta enää jaksa. Vauvasta saakka on ollut ongelmia... lähti kävelemään ennen kuin täytti 10kk. ei usko yhtään mitään, ei rauhotu muuta kuin nukkuessa. Neuvolassa olen kysellyt mutta siellä ollaan sanottu vaan että eikai se ole vaan kuin vilkas. en voi itse tyttöä vilkkaaksi sanoa tai jos sanon niin hän on sitte hybervilkas.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan kautta vaan ap neurologia tilaamaan

Vierailija
2/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo nyt näistkin vastauksista. Uskallan siis oikeasti lähteä hakemaan " apua" ... Jotenki tuntuu että kaikki vaan vähättelee mitä minä lapsesta kerron. Meillä on kuitenki jo kolme lasta ja tämä tyttö mikä minua huolettaa on nuorin heistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioon yms. kannattaa panostaa urakalla tässä vaiheessa ja muutenkin oppia elämään " taudin" kanssa. Varsinaista diagnoosia ei välttämättä vielä saa, mutta apua kyllä.

Vierailija
4/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
5/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yksi adhd: tärkeimmistä kriteereistä on uniongelmat. Meillä nyt 3.5v tyttö ja tutkimukset käynissä. Käydään psykologilla.

Päästiin sinne ihan neuvolan kautta kun sitkeästi jaksoin kertoa ongelmistamme.

Nyt ollaan siinä pisteessä että on todettu että lapsi täyttää kaikki adhd:n kriteerit. Eli on ylivilkkautta, keskittymisongelmia ja uniongelmia.

Ja myös psykologi on todennut nämä.

Nyt sitten tutkitaan ja harkitaan pikkuhiljaa asiaa. Diaknoosi saa joskus, jos saa.

Mutta jos teillä ei ole uniongelmia niin tuskin on kyse adhd:sta. Ylivilkkaudesta voi kylläkin olla kyse.

Puhu asiasta sitkeästi neuvolassa ja vaadi päästä psykologin juttusille. Saapahan sitten ainakin ammatti ihmiset kautta mielipiteen että onko kaikki normaalia vai voiko jotain olla vialla.

Vierailija
6/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyppä vaikka adhd centerin sivuilla lukemassa perusasiat

Vierailija
7/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luentoa ja muuta sellaista,aivan ihania ihmisiä siellä töissä :)

Vierailija
8/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 8 (koulupsykologi, joka tietää kyllä asiansa :))

Vierailija
9/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. äiti jolla kolme adhd poikaa,joten ihan käytännön kokemusta löytyy :) ehkä enemmän kuin koulupsykologilta,jolla me emme ole tehneet yhtään mitään

Vierailija
10/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lto ja ryhmässäni on kaksi adhd poikaa. Usein ole ihan puhki työpäiväni jälkeen. Minä tosin vietän noiden lasten kanssa enemmän aikaa kuin vanhempansa ja todella yritän panostaa ja auttaa heitä. Välillä kyllä tuntuu, etteivät paukut riitä...

Vierailija
11/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimmäisellä on vaikea adhd ja työllistää enemmän kuin nuo 2 yhteensä

Vierailija
12/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitä pidetään hyvinkin tärkeänä kriteerinä. Tutun lapsella oli ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä mutta tutkimuksiin ei päässyt koska ei ollut uniongelmia.

ja samoin sanottiin meille kun tyttöämme alettiin tarkkailla että nuo uniongelmat ovat yksi tärkeimmistä asioista.

Mutta voihan olla että teillä päin on erilailla.....

t: 10 tai joku, se jolla oli 3.5v tyttö tutkumuksissa

Vierailija
13/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskushan esim. vääränlainen ruokavalio ja liian vähäinen unimäärä saavat aikaan adhd-tyyppisiä oireita. Eli lisäaineet pois, kalaöljyä kannattaa kokeilla ja muutenkin terveellistä ruokaa.

Onko allergiat suljettu pois laskuista?

Vierailija
14/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs meidän tyttö oli jo sairaalassa erittäin kiukkuinen ja nukkui todella pienissä pätkissä. Päästiin kotiin ja siitä se riemu sitten alkoikin. Pahimillaan heräsi tunnin välein :( ja toisinaan saatoi herätä kolmelta ja natista kuuteen. Nyt onneksi herää öisin vain harvoin mutta nukahtaminen on aina ollut vaikeaa. Syö onneksi ihan hyvin ja ei ole ainakaan mitään allergiaan viittaavaa huomattu.

viime kesänä ajattelin että kyllä se ensi kesään rauhottuu ja " kasvaa" ... tuntuu että meno on ihan älytöntä... olen jo todella väsynyt tähän tilanteeseen. tyttö ei ole koskaan ollut hoidossa hetkekään... en jotenki uskalla pyytää ketään kun eivät ymmärrä että selän kun kääntää niin likka voi olla jo kirjahyllyssä. tai jossain muualla ihan älyttömässä paikassa.

Vierailija
15/17 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ko. vaiva, ja löytyy myös yhdellä lapsistani (toisellakin epäilys).

Tartun tuohon add-termiin, joka on hieman vanhentunut. Yli/alivilkkaus on vain yksi piirre, tähän liittyy paljon muutakin. Me olemme kaikki ad/hd-ihmisiä,

Mielestäni noin aikaisessa vaiheessa tuskin kannattaa lähteä pohtimaan, onko lapsella ad/hd vai ei. Kyse voi olla esim. ihan " vain" persoonallisuudesta tai jostakin muusta.

Oma lapseni oli huono nukkumaan ihan vauvana, mutta isompana on tarvinnut aina paljon unta.

Vierailija
16/17 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täällä meilläpäin eli espoossa ollaan kyllä suomen huippugurun potilaita,oltu jo 6v,että kyllä mä tiedän mistä puhun--meidän lapsella ei ole koskaan ollut uniongelmia-edelleen ne on liitännäisoireita

Vierailija
17/17 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai luontoon ja yksinkertaisesti touhuatte/kävelette/leikitte pitkään, jotta hän saisi tarpeeksi aktiiviteettiä, joka sitten ns. väsyttäisi häntä fyysisesti ja unikin tulisi helpommin? Ad/hd poikani saatiin nukkumaan näin, tosin on yksilöllistä, mikä tehoaa kenellekin. Tässä vinkki kuitenkin, ehkä olette jo toimineetkin näin.

Olen siis ad/hd pojan äiti, meillä mentiin pojan ollessa alle 3v aina nukkumaan klo 1 yöllä, aikaisemmin en edes viitsinyt yrittää, koska olisi ollut pään seinään paukuttamista. Tuohon aikaan sitten lapsi nukahti ja nukkui yönsä hyvin. Niin, tiedän noin myöhään nukkumaan meneminen ei kaikilta onnistu.

Meillä pojan diagnosointi aloitettiin 5 vuotiaana, mikä taitaa olla yleisin tapa. Hän jäi tutkimuksissa kiinni joka kohtaan, eli ylivilkas, keskittymis, hahmotus ym. häiriöt paikkaan rasti vaan. Psykologiset testit osoittivat lievän ad/hd, joka myöhemmin vahvistui keskivaikeaksi.

Nyt hän on jo 10 vuotias, hänellä on lääkitys ja on sen avulla, kuin kuka tahansa, se oli viimeinen keino ja siihen tullessa (lääkitys alkoi kun hän täytti 7v) olimme kulkeneet pitkän kivisen tien. Eskikoulu vuosi oli rankka, poika kiusasi muita, hälisi ja häiritsi päivää kaikin tavoin.

Ilman lääkettä, poika raivoaa, rikkoaa tavaroita, kiipeää katolle, haukkuu muita lapsia, puhuu tauotta ja muutenkin käyttäytyy ei sopivasti. Hän sotkee joka paikan, pudottelee tavaroita ja hävittää vaatteensa. Hän saattaa mennnä sukkasillaan tai kalsarit jalassa ulos pyöräilemään ym. ym. Esimerkiksi ilman lääkitystä emme voi mennä kauppaan, koska näyttäisi aika koomiselta kun 10 vuotias alkaa huutamaan/raivoamaan kovaan ääneen, kun ei saa lelupakettia tai karkkia.

Kaikkien näiden vuosien aikana, olemme saaneet kuulla olevamme huonoja kasvattajia jne. Myös täällä av. lla on ollut hyvin asiantuntevia vanhempia kertomassa miksi asiat on kohdallamme näin eli huono vanhemmuus. Rankkaa on ollut ja ilman tiedon etsimistä olisimme olleet hukassa. Pääsimme sopeutumisvalmennusleirille, mutta siinä vaiheessa apu tuli jo liian myöhään, olin selvittänyt jo itse kaiken ad/hd . sta.

Meidän perhe on aivan tavallinen, työssäkäyvät vanhemmat, ei alkoholismia tms. Ja raskausaikana en ole polttanut, enkä juonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä