Paljonko saa sairaslomaa viisaudenhampaan poiston jälkeen?
Kommentit (20)
Voit hyvin ajoittaa poiston myös perjantaihin (yksityisellä) niin ei tarttee olla pois töistä.
Paljonko saa sairaslomaa viisaudenhampaan poiston jälkeen? Kipulääkkeitä en voi syödä, koska olen raskaana
ja lapsen vien hoitoon koska leuka on muka niin kipeä että hermo ei kestä olla lapsen kanssa
hammaslääkäri antoi tuon 3pv minulle ja 1pv miehelle vapaata töistä: alle kaksi vuotias lapsi oli kotihoidossa, ja lekurin mukaan en saanut nostella mitään maitopurkkia painavampaa, muuten olisi veri alkanut valumaan suussa.
(kun oli niin kätevää kuulemma kerralla)
Sain saman päivän (pe) saikkua, kun aamulla leikattiin, ja hyvä olikin. Oli vissiin tulehtunut jo tm. kun sain jo etukäteen (to) aloitettavan antibioottikuuriin ja panacodia. Nukuin koko päivän.
Seuraavan kerran sama homma. Olin onneksi jo vapaalla (opiskelin), mutta ei ainakaan puhetyöhön olisi voinut mennä puudutuksen takia.
Multa vedettiin osissa viisaudenhammas pois. Panadolia 1g otin heti kotiinpalattua. Yllätyksekseni leuka ei ollut lainkaan kipeä. Töihin menin normaalisti seuraaavana päivänä.
Viisaudenhammasleikkaus on leikkaus mistä voi tulla komplikaatioita. Ystäväni on tällä hetkellä osastolla keskiviikkona leikattujen viisaudenhammasten jälkimainingeissa!
Lueskelin tämän viestin juuri ennen viime viikkoista omaa viisaudenhampaan poistoleikkausta. Itselläni lähtökohdat oli samat, eli alapuolen viisaudenhammas, joka oli ikenen sisässä. Tulehtunut kaksi kertaa puolen vuoden sisällä ja nyt poistettiin.
Poistoleikkaukseen mennessä ei ohjeistettu mitään suun erityisestä puhdistamisesta, tämän viestin luettuani purskuttelin kyllä atiseptisellä...
Pulssi löi varmaan tuhatta kun hammaslääkärin tuoliin istuin. Onneksi hammaslääkäri laittoi REILUSTI puudutusainetta. Kaksi kertaa sattui/tuntui oudolta (vaikea kuvailla) leukaluun kohdilla (tai jossain siellä) kun irrotteli hampaanpaloja. Juuret olivat melko syvällä. Mutta kokonaisuudessaan ei sattunut ja kaikki meni hyvin.
Haava tikattiin umpeen, antibioottia en tarvinnut ja kipulääkkeitä sain kahta eri merkkiä. Illalla tuli hieman huono olo ja vatsaan sattui. Kuumetta en mitannut mutta en ihmettele jos olisi ollut pientä lämpöä.
Sairaslomaa sain loppupäivän ja seuraavan päivän.
Nyt elämä taas voittaa (5 päivää poistosta) ja mikä parasta, kaikki viisurit on nyt poissa, ei enää tuskailua niiden takia :)
kun ne poistettiin (leikattiin, 2 rrevittiin) ei tuntunut missään.
Riippuu tietysti jos pitää tehdä fyysisesti raskasta työtä, nostella tms.
Poistot olleet aina iltapäivällä. Joskus on tarvinnut ottaa illalla 1 särkylääke, aina ei sitäkään. Ei oo ollut kipee.
Multa leikattiin alhaalta viisauden hammas pois (kirurginen poisto) ja ylhäältä vaan vetäistiin pois.
Leikkaus oli torstaina puolen päivän aikaan ja sain sit torstai-iltapäivän vapaaks ja perjantain kokonaan.
Ja hyvä, puhuun en kunnolla ois pystynyt ja kipee oli koko viikonlopun.
Ei tule saikkua eikä se enää seuraavana päivänä juurikaan haittaa (vaikka saattaa jomottaakin).
ja lapsen vien hoitoon koska leuka on muka niin kipeä että hermo ei kestä olla lapsen kanssa
Periaatteessa ei kai yhtään, käytännössä voi tarvita vaikka sen 3 vrk, minkä saa olla omalla luvallakin ainakin meillä pois töistä. Riippuu paljon siitä, että onko revitty pois vai leikattu, jälkimmäinen aika paljon suurempi toimenpide. Itse en nukkunut leikkauksen jälkeen silmäystäkään kahteen yöhön, joten olisi ollut kyllä ihan vaaraksi töissäni ja liikenteessä ihan vaan siitä univelastakin.
Ja Panadolia saat taatusti ottaa, luultavasti myös Panacodia, kysy hammaslääkäriltä, joka hampaan poistaa.
Perjantaina oli poisto ja vielä maanantain olin saikulla. Luulen, että hammaslääkäri laittoi vähän ekstra-aikaa saikkuun raskauden takia. Edellisellä kerralla sain saikkua muistaakseni vain seuraavan päivän.
Kaikki meni ihan hyvin. Puudutuksen sain normaalisti ja sitten kipulääkkeeksi jotain panadol-tyyppistä, mutta koska en ollut kovin kipeä, en syönyt niitä ollenkaan.
kuvitellakaan meneväni seuraavana päivänä töihin.Sen säryn lisäksi syöminen hankalaa useamman päivän. Molemmat poistot tehtin, kun olin vielä kotona lasten kanssa, mutta molemmilla kerroilla lekuri kysyi tarvitsenko sairaslomaa. En sitten tiedä kuinka paljon olisi kirjoittanut...
Ylhäältä molemmat hampaat vain vedettin pois ja niistä selvisi hieman runsaammalla verenvuodolla.
Leikattiin torstaina alaviisuri. Sellainen vain puoliksi ikenen alta näkyvä tapaus, jonka takia ensin piti avata ientä ja sitten vasta päästiin kaivamaan. Oli melko vaikea tapaus. Lääkäri repi sitä puolisen tuntia jotta rutina vain kuului. Puudutus ei vaikuttanut posken puolella, joten se tosiaan tuntui. Kieli ja osa nielusta puutuivat sen sijaan niin tehokkaasti, etten pystynyt nielaisemaan kunnolla seuraaviin 2 tuntiin. Siinähän sitten melkein kuolasin.
Kipu ei lähtenyt yllättäen vähentymään parin päivän kuluessa ja vähitellen kävi niin, ettei Burana 600 tepsinyt ollenkaan. Tikkikin kiristi niin että nieleminen oli edelleen hyvin kivuliasta ja jos puhuin vähänkin (varovasti tietysti sen kiristyksen takia), alkoi maistua veri suussa. Muuten rupesi maistumaan vähän tulehtuneen paskalta jo leikkausta seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana päivänä oli jo kuumetta ja lisääntyvää turvotusta. Missään vaiheessa en ollut saanut hampaita yhteen, koska siellä välissä tuntui olevan jotain. Jatkuva leuan pitäminen luonnottoman alhaalla auttoi myös helvetillisen päänsäryn syntymisessä, joka tuntui kyllä osaksi kuumeesta johtuvalta. Flunssapäänsärky tuntuu minulla samalta. Ei se Burana auttanut siihenkään.
Piti mennä leikkauksesta 2 päivän kuluttua eli tänään lauantaina päivystykseen, missa hammaslääkäri katsoi, että tikki oli laitettu huonosti. Osa ientä oli päätynyt vieressä olevan hampaan päälle. Siksi en pystynyt puremaan hampaita lähellekään yhteen. Leikkausalue oli myös kunnolla tulehtunut, kuten arvelinkin.
Lääkäri totesi, että täytyy valitettavasti nyt puuduttaa, ottaa tikki pois sekä avata haava uudestaan ja puhdistaa se. Siihen ei ollut muodostunut edes kunnollista verihyytymää, kuten olisi pitänyt. Hän rapsutteli kuopan puhtaaksi ja kas kuinka kivaa, taas oltiin tuppo suussa samassa tilanteessa, josta 2 päivää sitten lähdettiin. Sain samalla antibioottikuurit (kahta eri antibioottia päällekkäin) ja vahvemman kipulääkkeen (Panacod). Panacod ei poista posken puolella tuntuvaa kipua (siinä missä se huonosti laitettu tikki oli ollut), mutta on kuitenkin tehokkaampi kuin Burana 600.
Oli kuulemma sen verran pahasti tulehtunut, että komplikaatio saattaa huonolla onnella vielä pahentua. Antibiootit alkavat vaikuttaa kuulemma täydellä teholla vasta 2 päivän jälkeen kuurin aloittamisesta. Jos kuume vain lisääntyy seuraavana päivänä, tulee hengitys- ja nielemisvaikeuksia ja yleensäkin yleisvointi heikkenee, pitää mennä yleislääkärille sairaalaan, missä voidaan laittaa antibioottia tiputuksena, mikä on tehokkain tapa hoitaa tulehdusta antibiootilla.
Se poistettu viisuri tulehtui jo kuukausi ennen tätä poistoa ja söin siihen silloin V-Pen-Mega-kuurin. Poiston suorittanut hammaslääkäri oli sitä mieltä, että ennen leikkausta ei ollut enää tulehduksen merkkejä. Omasta mielestäni se hammas oli kuitenkin oireillut vähän edelleen ja se oli koskettamalla hyvin arka. Mahdollisesti siinä oli sitten tulehdusta jo valmiina odottamassa. Leikkauksen jälkeinen tulehdus nimittäin poksahti päälle alle vuorokaudessa.
Poistoleikkauksen jälkeen (torstai-iltapäivä) ei kirjoitettu sairauslomaa. Olin vain omalla ilmoituksella perjantain pois. Kun tämään revittiin haava auki ja puhdistettiin, tulikin sen päätteeksi yllättäen 3 päivää saikkua (la, su ma). Ei ehkä ihme kuitenkaan ottaen huomioon, että olin kuumeinen, en ollut pystynyt syömään mitään 2 päivään ja kipu oli kova. Kipu tietysti jatkuu yhä, mutta kyllä se varmaan siitä vähitellen vähenee.
Ensimmäinen alaviisuri poistettiin 6 vuotta sitten ja sen teki suukirurgi. Sairauslomaa tuli päivä. Operaatio oli nopea ja kivuton. Haava parani sujuvasti eikä se tulehtunut. Tämä toinen operaatio oli ihan toista luokkaa. Sen teki tavallinen hammaslääkäri, joka sanoi suoraan ettei ole paljon leikannut, mutta uskoi kyllä pystyvänsä hoitamaan homman. Olisi ehkä kannattanut pyytää mieluummin kirurgia hoitamaan asia nytkin, koska niitä olisi ollut samassa talossa. Kävin siis yksityisellä. Vaikka olisi tulehtunut sittenkin, veikkaan että tikki olisi kuitenkin mennyt paikalleen fiksummin.
Se mikä tässä viimeisimmässä poistoleikkauksessa tuntui alusta asti vähän halyttävältä, oli leikkausta edeltävän suun puhdistamisen laiminlyönti. Suukirurgilla käydessäni piti huuhtoa suu vielä juuri ennene toimenpidettä jollain antiseptisella liuoksella. Täällä sen sijaan ei tehty sellaista. Ei myöskään kysytty, milloin olen viimeksi puhdistanut itse hampaani. Toki olin käyttänyt sovitusti viikon ennen operaatiota Corsodyl-liuosta, mutta siinä kaikki ohjeet...
On ainakin pari mahdollisuutta, mistä tulehdus on voinut saada alkunsa, ja niistä kumpikin johtaa mielestäni toimenpiteen tehneen lääkärin huolimattomuuteen. Onneksi on nyt molemmat alaviisurit pois. Toivottavasti yläviisurit pysyvät ikuisesti oireettomina.
Itseltä on poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta kolmella eri kerralla ja joka kerta palasin töihin suoraan. Myöskään särkylääkettä ei tarvittu kertaakaan. Eli naama oli kyllä turpeana ja vähän jomotteli pari päivää, mutta ei tosiaan mitään saikkupäiviä olisi tarvittu.
Yleensähän viisaudenhampaat lähtevät ilman leikkausta.
ja leuka oli niin turvonnut ja kipeä leikkauksen jälkeen, etten viikkoon olisi voinut olla töissä.