Lapset ravintolassa
Kävimme eilen mieheni kanssa ravintolassa. Tarkoitus oli hieman juhlistaa loman alkamista. Vieressä istui lapsiperhe, vanhemmat ja kolme alle 10 vuotiasta lasta. Mikä siinä on, että se lastenkasvatus ei tahdo vanhemmilta sujua. Lapset huusivat, pyörivät lattialla, juoksentelivat ympäriinsä ja törmäilivät toisiin asiakkaisiin. Pöydässä istuvien tuoleja käytiin tönimässä, kun leikkivät hippaa. Ja vanhemmat eivät puutu tähän millään tavalla. Onko tällainen käytös teidän mielestänne ok? Meillä on neljä nyt jo aikuista lasta, ja kun kävimme ravintolassa, ei todellakaan juoksenneltu ympäriinsä. Mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (4)
Ainoan kerran kun olen joutunut huomioimaan lapsia ravintolassa olin ystäväni perheen kanssa syömässä, ja lapset käyttäytyivät ehkä jopa itseäni paremmin. Lapset oli kasvatettu hyvin, ja minä olin nauttinut vain muutaman viskipaukun pohjille, eli en minäkään nyt mitenkään asiattomasti käyttäytynyt. 😎
Suomessa ei oteta lapsia huomioon ravintolassa. Kaikki ovat niin lapsikielteisiä. Lasten tulee saada olla lapsia. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei oteta lapsia huomioon ravintolassa. Kaikki ovat niin lapsikielteisiä. Lasten tulee saada olla lapsia. Näin se vaan menee.
Tämä ei ole totta. Leikkinurkkaa, nauravaa nakkia ja muuta löytyy. Mutta oleellisin on vanhempien asenne ja ote tilanteessa vastuun ottamiseen. Siinä on puutteita, kun isä lipps päässä keskittyisi mieluiten omaan puhelimeensa hampurilaisensa ääressä eikä äitikään juuri muuhun haluaisi keskittyä.
Ap men muualle kuin mäkkiin